Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c3d634c7-b710-4589-bf7d-3768e598720c","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A 25 éves Fatima Hasszuna halála előtt egy nappal jelentették be, hogy Cannes-ban hamarosan bemutatják a filmet, amely az ő munkáján és mindennapjain át mutatja be, milyen az élet Gázában.","shortLead":"A 25 éves Fatima Hasszuna halála előtt egy nappal jelentették be, hogy Cannes-ban hamarosan bemutatják a filmet, amely...","id":"20250419_gaza-fatima-hasszuna-halal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3d634c7-b710-4589-bf7d-3768e598720c.jpg","index":0,"item":"9454dd36-e91d-4555-a79d-27771a0610ac","keywords":null,"link":"/vilag/20250419_gaza-fatima-hasszuna-halal","timestamp":"2025. április. 19. 13:47","title":"A családjával együtt megölték a fiatal gázai fotóst, aki másfél évig dokumentálta a háborút","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Két részletben kell tíz százalékra emelni az arányukat. ","shortLead":"Két részletben kell tíz százalékra emelni az arányukat. ","id":"20250418_befektetesi-alapok-allampapirok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38.jpg","index":0,"item":"59979c89-7ae1-4fb1-bebe-86577e73dfe2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_befektetesi-alapok-allampapirok","timestamp":"2025. április. 18. 08:51","title":"A hosszú lejáratú állampapírok tartására kényszerítik a befektetési alapokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3109879-9911-48ff-868f-dbce10c96dec","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Száz évvel ezelőtt, 1925. április 18-án nyitották meg az első Budapesti Nemzetközi Vásárt. A következő évben pedig a vásáriroda vezetője, Hollósy István könyvet publikált „Visszapillantás a Budapesti Nemzetközi Vásár két évtizedes múltjára” címmel. Ebből is látszik, hogy a BNV életkora bizonytalanabb, mint egy primadonnáé. Minden aktuális hatalom a maga dicsőségét demonstrálta a Budapesti Nemzetközi Vásárral, amely az üzletemberek számára üzleti, a milliós tömegek számára szórakozási és ámulási lehetőség volt. Itt tátotta rá a száját először a nép a rádióra, a televízióra, a csuklós buszra, a Coca-Colára, az autócsodákra – mikor mire.","shortLead":"Száz évvel ezelőtt, 1925. április 18-án nyitották meg az első Budapesti Nemzetközi Vásárt. A következő évben pedig...","id":"20250418_Budapesti-Nemzetkozi-Vasar-100","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3109879-9911-48ff-868f-dbce10c96dec.jpg","index":0,"item":"41c10186-dc63-4158-9a29-153c0bc274d4","keywords":null,"link":"/360/20250418_Budapesti-Nemzetkozi-Vasar-100","timestamp":"2025. április. 18. 17:20","title":"Az állami hiúság vására – A Budapesti Nemzetközi Vásár rezsimeken átívelő 100 (vagy több) éve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"197ee5ed-2abd-48fa-a0dd-88aea6616597","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Egy erdőrezervátumnak jelölt tölgyesről van szó.","shortLead":"Egy erdőrezervátumnak jelölt tölgyesről van szó.","id":"20250418_tarvagas-alfold-nyirierdo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/197ee5ed-2abd-48fa-a0dd-88aea6616597.jpg","index":0,"item":"d263ccf7-ff72-4efd-9e92-aa70d98025e6","keywords":null,"link":"/zhvg/20250418_tarvagas-alfold-nyirierdo","timestamp":"2025. április. 18. 13:02","title":"Tarvágás volt az Alföld egyik legérintetlenebb erdőjében – három hektár tűnt el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25f85960-0760-4893-853c-5ddc18536804","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Egyre élesebb a feszültség Kína és az Egyesült Államok között, az ázsiai ország most az USA szórakoztatóiparának csap oda válaszul Donald Trump védővámjaira. Önmagában a filmipar nem képvisel akkora értéket, hogy csak ettől meghajoljon Trump, a lépésnek a szimbolikája viszont kétségtelen, és a szórakoztatóipar többi szegmensében is szívhatják a fogukat az amerikai vevők.","shortLead":"Egyre élesebb a feszültség Kína és az Egyesült Államok között, az ázsiai ország most az USA szórakoztatóiparának csap...","id":"20250419_trump-vamhaboru-usa-kina-film-hollywood","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25f85960-0760-4893-853c-5ddc18536804.jpg","index":0,"item":"3de1c319-70ea-40d0-afb9-e0a322def3be","keywords":null,"link":"/360/20250419_trump-vamhaboru-usa-kina-film-hollywood","timestamp":"2025. április. 19. 15:30","title":"A trumpi vámháború mellékhatása: sárkányt uszít Peking Amerika kapitány pajzsára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f06a9b7-8ce7-451c-8429-01d831872b60","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A kapust további vizsgálatokra kórházba szállították.","shortLead":"A kapust további vizsgálatokra kórházba szállították.","id":"20250419_gulacsi-peter-utkozes-hordagy-bundesliga-leipzig-kiel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f06a9b7-8ce7-451c-8429-01d831872b60.jpg","index":0,"item":"dcc60926-60b2-4e50-a442-a1493cab92c6","keywords":null,"link":"/sport/20250419_gulacsi-peter-utkozes-hordagy-bundesliga-leipzig-kiel","timestamp":"2025. április. 19. 17:41","title":"Hordágyon vitték le a pályáról Gulácsi Pétert egy durva ütközés után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fb8e8b2-2a71-47bf-ad46-cb47042cabb9","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Kipróbáltuk, hogy hogyan muzsikál a gyakorlatban a Kia eddigi legkisebb és legolcsóbb elektromos SUV-ja, a meglepően tágas utasterű és hatalmas akkumulátoros EV3. Jövünk az ígéretekkel – no meg a bizonyítékokkal.","shortLead":"Kipróbáltuk, hogy hogyan muzsikál a gyakorlatban a Kia eddigi legkisebb és legolcsóbb elektromos SUV-ja, a meglepően...","id":"20250419_az-ev-zoldautoja-600-kilometeres-hatotav-kia-ev3-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fb8e8b2-2a71-47bf-ad46-cb47042cabb9.jpg","index":0,"item":"c9f4c05b-ba7f-4b8e-a190-1d6fa5d9b5f1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250419_az-ev-zoldautoja-600-kilometeres-hatotav-kia-ev3-teszt-velemeny","timestamp":"2025. április. 19. 10:00","title":"Az Év Zöldautója: teszten a 600+ kilométeres hatótávot ígérő Kia EV3","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"609dc492-25f0-43cc-a68b-059de48fde52","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Tovább gyűlik a főnyeremény összege.","shortLead":"Tovább gyűlik a főnyeremény összege.","id":"20250419_otos-lotto-sorsolas-nyeremeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/609dc492-25f0-43cc-a68b-059de48fde52.jpg","index":0,"item":"977b4834-1c61-4be2-8706-2395e3dca9d6","keywords":null,"link":"/elet/20250419_otos-lotto-sorsolas-nyeremeny","timestamp":"2025. április. 19. 20:06","title":"Megvannak az ötös lottó nyerőszámai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miért kavarnak összevissza a budapesti kerékpárutakkal?
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Nem csak a Bálnánál, hanem a Várkert Bazárnál és a Batthyány térnél is sorra kerültek ki az utóbbi hetekben a kerékpáros forgalmat újra és újra átszervező útjelző táblák. Utánakérdeztünk, mi indokolta őket, és mit szól hozzá a kerékpárosklub.
Az elmúlt hónapban több meglévő kerékpárúton és kerékpársávon jelentek meg biciklizést tiltó táblák, melyek idővel el is tűntek, illetve átalakultak. Valamint az is nemrég vált világossá, hogy a főváros nem tervezi a Bartók Béla úton kerékpársáv kialakítását. Noha nemrég még úgy volt, hogy a Fehérvári útra sem kerül bringasáv, ez végül mégis meglesz. De nézzük az eseményeket időrendben, hova milyen táblák kerültek, és miért változtak meg?
Furcsa táblák
Az első ilyen eset a Bálna mögött vezetett kerékpárúton volt június 10-én. Mint később kiderült, a nem hivatalos táblát filmforgatás miatt helyezték ki, és annak végeztével le is került. Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub sajtósa azonban azt mondja, ez a terület a Dunaparton annyira benépesült, hogy állandóak lettek itt a konfliktusok. Megoldás lenne, ha a Bálna másik oldalán jelölnék ki a kerékpárutat, ami a Nehru-parton folytatódna, azonban a legújabb tervek szerint a IX. kerület egyáltalán nem akar bicikliutat a parkban, pedig elférne és igény is volna rá.
Nem sokkal ezután következett a Várbazár melletti Lánchíd utcában a frissen kijelölt bringasávon a furcsa megoldás.
Az első alkalommal az utat észak felé egyirányúsították az autósok számára, és dél felé a kerékpárosoknak. Azonban a bringázást tiltó táblát úgy helyezték ki, hogy fölötte megmaradt a kétirányú bringázást engedélyező tábla. A Facebookon többen is jelezték az ellentmondást, ezért először a bringásoknak észak felé haladást engedélyező nyilat piros szigszalaggal áthúzták.
Majd végül mégis engedélyezték a kétirányú bringázást úgy, hogy a kerékpársáv beletorkollik az autósávba, ez a helyzet van ma is érvényben. Megkérdeztük a táblákat elhelyező Budapest Közutat az ügyről, válaszukban azt írták: a Lánchíd utcában forgalombiztonsági okokból tartották szükségesnek, hogy lezárják a biciklisávot, mégpedig a kerékpársáv mellett várakozó turistabuszok miatt. Folyamatosan figyelték a forgalmat és a lakossági visszajelzések alapján módosították a forgalmi rendet, a kerékpáros behajtási tilalmat feloldották és az útpályán engedélyezték a kerékpárral való közlekedést a Clark Ádám tér irányába is – írják. Halász Áron is úgy tudja, hogy a Vár felújítása miatt a korábban a Palota úton parkoló városnéző buszoknak itt jelöltek ki új megállóhelyet. Halász szerint végül észszerű megoldás született, csak az a kérdés, hogy miért alakítottak ki külön szintű bringasávot, és miért volt forgalomcsillapítás, ha utána lépésekben visszaengedték az útra a forgalmat. És ideiglenes módosításról van csak szó, de ez akár évekig, a várfelújítás idején végig eltarthat.
A harmadik ilyen eset a Batthyány tér közelében a rakparti közös gyalog- és kerékpárúton történt. Ide is kikerült egy kerékpározást tiltó tábla, a meghatározott kerülőútban azonban két dupla derékszögű kanyar, szerepelt, ami a bringásoknak nagy visszalépés a korábbi helyzethez képest biztosan sokan továbbhajtanak az eredeti útvonalon, véli a kerékpárklubos Halász.
A Budapest Közút erről azt mondta, hogy a helyszín veszélyessé vált, állandóak lettek a gyalogos-kerékpáros konfliktusok, ezért kellett beavatkozniuk, a védtelenebb fél, a gyalogosok oldalán. Halász szerint korábban kint voltak a “Vigyázzunk egymásra” feliratú táblák, és az ilyen, pozitív szemléletformáló eszközökkel (ilyen pl. az Együtt közlekedünk kampány) meg lehet előzni a gyalogosokkal kialakuló konfliktusokat. A Budapest Közút szerint azonban a rakparti gyalog-kerékpár út Vám utca és Csalogány utca közötti szakaszát kizárólag a gyalogosok számára tervezik kijelölni, és terelőútként a közelmúltban megépített kerékpárutat fogják meghatározni a kerékpárosok számára a villamosvágány és az útpálya között. A tábla azonban túl korán került ki, gondoskodtak is letakarásáról. Mint írják: a Vám utcánál még hiányzó kerékpáros átvezetést a villamosvágányon keresztül megépítik. Az új átjáróban jelzőlámpa létesítését nem tervezik, mert az jól belátható, anélkül is biztonságosan használható lesz a kerékpárosok számára is.
Nem lesz bringasáv a Bartókon
A Bartók Béla úti kerékpársáv megépítésének elmaradása ügyében pedig felvonulást szervez a kerékpárosklub. Mint Halász elmondta, ennek már 2014-ben el kellett volna készülnie, az újbudai városfejlesztési koncepcióban is szerepelt, azonban sem a főváros mint tulajdonos, sem a Budapest Közút nem írta alá végül a terveket. De most a villamosperonok átépítése után már amúgy sem férne el a 2X2 forgalmi sáv az út teljes hosszában, ráadásul az autóforgalom az elmúlt évtizedekben jelentősen csökkent, így azt a felmérések szerint a 2x1 sáv is elbírja. A Magyar Kerékpárosklub honlapján azt írja: az átalakítással a járdák is bővülnének, kerékpártárolókat és utcabútorokat is elhelyezésének. Az átalakítás elengedhetetlen a Bartók Béla út kulturális városközponttá alakulásában, a helyi boltosok és vendéglátóipari egységek képviselői, valamint sok civil is támogatta.