
Az Év Zöldautója: teszten a 600+ kilométeres hatótávot ígérő Kia EV3
Kipróbáltuk, hogy hogyan muzsikál a gyakorlatban a Kia eddigi legkisebb és legolcsóbb elektromos SUV-ja, a meglepően tágas utasterű és hatalmas akkumulátoros EV3. Jövünk az ígéretekkel – no meg a bizonyítékokkal.
23 európai ország 60 újságírója idén a Renault 5-öt választotta meg az Év Autójának, mely győzelemben az a retró feeling is komoly szerepet játszott, ami a rangos megmérettetésben végül második helyen végzett Kia EV3-ból egyértelműen hiányzik.
Némi öröm az ürömben a koreai márka számára, hogy a szerkesztőségünk által is erősített Év Magyar Autója zsűri öt hazai szakújságírója az elérhető árú elektromos autók közül az EV3-at találta a legjobbnak, így ebben a kategóriában ez a modell lett az Év Zöldautója.
Az alábbiakban részletesen vázoljuk, hogy pontosan mit tud a koncepcióautó formájában már leleplezett EV2 végleges változatának megérkeztéig legkisebb és egyben legolcsóbb Kia villanyautó, az EV3.

Új utakon
A Kia 2021-ben mutatta be EV termékcsaládja első delikvensét, az EV6-ot, melynek két évvel később EV9 néven debütált a dobozos nagytestvére, és most itt a lefelé nyitó vadonatúj modell, az EV3.
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy mi szükség van egy a 3 éve debütált aktuális Niro EV-hez nagyon hasonló méretű újabb elektromos Kia szabadidőautóra? Nos, az EV3 egyrészt egy a Niro EV-nél vagányabb külsejű újdonság, másrészt „személyében” ezúttal egy a kezdetektől fogva tisztán elektromosnak tervezett modellhez van szerencsénk.

Zérő hűtőrács, aktív alsó lamellák, meghatározhatatlan formájú fényszórók és hátsó lámpák, hagyományos visszapillantók, rejtett első és duplán rejtett hátsó kilincsek, a szemet átverő módon megrajzolt kerékjárati ívek, jókora hátsó légterelő és 19 colos kerekek.
Külsejét tekintve pár éve talán még tanulmányautónak is sokkoló lett volna, így klasszikus szépségnek semmiképp nem neveznénk, de tény, hogy van megvan a maga karaktere a Frankfurtban tervezett új Kiának, ami manapság egyre nagyobb szó.

Kívül kicsi, belül nagy
A nagyon hasonló magasság és szélesség mellett a Nirónál 12 centiméterrel rövidebb és 4 centiméterrel szerényebb tengelytávolságú EV3 belterét Dél-Koreában álmodták meg. A szépség megítélése ugyebár meglehetősen szubjektív dolog, azt viszont bátran állíthatjuk, hogy helyhiánytól sem elöl, sem hátul nem kell tartani.
Az EV9-ére hajazó műszerfalon egy 12,3 colos digitális műszeregység, egy 5,3 colos klímapanel és egy 12,3 colos infotainment kijelző található, ami minden esetben az alapfelszereltség része. A kijelzők kiváló minőségűek, a menürendszer egész jól áttekinthető, de a grafika talán lehetne picit modernebb.


A kormányon sokak örömére hagyományos nyomógombok figyelnek, és természetesen nagy teljesítményű USB-C portokat, vezeték nélküli mobiltöltőt, illetve wireless Apple CarPlay/Android Auto támogatást is kapunk.
Az összesen 28,5 kilogrammnyi újrahasznosított műanyagot felvonultató utastér minősége enyhén hullámzó, kopogósan kemény műanyagokat éppúgy találunk, mint finom tapintásérzetet biztosító felületeket, az összhatás messze nem rossz.


Az ülések kényelemre hangoltak, és az elsők nemcsak fűthetők, hanem akár szellőztethetők is, ami ebben a kategóriában újdonság. Nincs kardánalagút, így hátul középen utazni sem egyenlő egy rémálommal, ülésfűtés egyébként csak itt nincs.
A középkonzol lehetne picit átgondoltabb, kevés gyakorlati hasznát látjuk az előre-hátra tologatható “vágódeszkának”, melynél jobban örülnénk egy öblös tárolórekesznek. A 250 ezer forintos Harman Kardon hi-fi várakozásaink felett teljesít, ezenkívül pedig adott esetben a 300 ezer forintos nyitható napfénytető megrendelését is érdemes megfontolni.


A kiegészítő első csomagtér, a frunk ugyan mindössze csak 25 literes, a töltőkábelek viszont remekül elférnek itt, de akár egy hátizsák is begyömöszölhető ide.
A normál raktér 460-1250 literes, ami némileg elmarad a Niro EV 475-1392 literétől, de például a kicsit kisebb Volvo EX30 és Jeep Avenger, illetve az ID.3 puttonyát simán veri.


Indulás!
Sok riválistól eltérően az EV3-at még manuálisan be kell indítani, amivel nem is feltétlenül lenne baj, de a jobb oldali PRND bajuszkapcsolón lévő bekapcsológombot eltakarja a kormány, ami egyúttal a klímapanel leolvashatóságát is megnehezíti.
Hajtás csak és kizárólag az első kerekeken van, a 204 lóerő megegyezik a Niro EV teljesítményével, a 283 Nm-es nyomaték viszont meghaladja a testvérmodell 255 Nm-es értékét. A 0-100 7,7 másodperc alatt tudható le, de az EV3 a gyakorlatban ennél gyorsabbnak érződik – a végsebesség 170 km/h-ra van korlátozva.

Az 1,8 tonna feletti tömeget egész jól palástolja a koreai vas, a kormányzás közepesen szintetikus, a felfüggesztés alapvetően jól sikerült, de bizonyos helyzetekben érződik benne némi bizonytalanság. Városban nem nehéz manőverezni vele, amiben a Niroénál némileg kisebb fordulókör, illetve a 360 fokos kamerarendszer kiváló képminősége is komoly szerepet játszik.
Az üzemmódok között a kormány alján lévő gombbal lehet váltani, az ezúttal kevés hasznot hajtó lejtmenetvezérlő pedig a középkonzol elején elhelyezett gombbal kapcsolható be.

A 81,4 kWh kapacitású akkumulátor ideális esetben 605 kilométeres hatótávot biztosít. Nekünk ebből 540 kilométert sikerült hozni a gyakorlatban, amit segített a tavaszias időjárás, illetve hátráltatott a téligumi. Lényeg a lényeg, az EV3 hozza a koreai villanyautók általánosan remek hatékonyságát, hatótávparától nem kell tartani.
AC-n 11, DC-n 128 kW jelenti a plafont, 10-ről 80 százalékra körülbelül fél óra alatt tölthető fel az akkumulátor, illetve a későbbiekben az ígéretek szerint 22 kW-os AC opció is elérhető lesz. A hőszivattyú 350 ezer forintos tétel, a V2L funkcióért pedig 300 ezer forintot kérnek el.


Aki beéri szerényebb, 420 kilométer körüli WLTP-hatótávval, annak ott az 58,3 kWh kapacitású verzió, mely ugyanúgy 204 lovas, mint jelen tesztalanyunk, de 100 kilogrammal könnyebb annál, így kicsit még fürgébb.
Viszonyításképp, a 64,8 kWh kapacitású Niro EV körülbelül 460 kilométer tud megtenni egy töltéssel.


Konklúzió, árak
Amennyiben bejön a Tiger Face dizájn és a lekerekített kocka formaterv, akkor az akár családi használatra is minden további nélkül alkalmas Kia EV3-ban garantáltan nem fogunk csalatkozni, nemcsak a helykínálat, hanem többek közt a menetdinamika és a hatótáv is nagyon rendben van.
A 14 millió forintos alapár jól hangzik, ennyi pénzért viszont értelemszerűen csak a kisebb aksis EV3 vezethető haza. Nagyobb teleppel 16,6 millió forinton nyit a modell, melynek jól felszerelt példányai alaphangon 18,4 millió forintot kóstálnak, ami már majdnem a Tesla Model Y szintje.
A némileg földhöz ragadtabb és kicsit nagyobb testvérmodell, a Niro EV 16,4 millió forinton nyit, a Hyundai Kona Electric árcéduláján pedig 13,3-15 millió forintos összeg szerepel (48,4-65,4 kWh).
A 156 lóerős és 54 kWh-s Jeep Avenger 14 millió forinttól indul, a mostanság igen népszerű Volvo EX30 pedig 51 kWh-val és 272 lóerővel 14,7 millió forinton nyit, 69 kWh-val pedig már minimum 17,4 millió forintot kóstál.

