Joó Hajnalka
Joó Hajnalka
Tetszett a cikk?

Palkovics László oktatásért felelős államtitkár a hvg.hu-nak adott interjúban kifejtette, mi mindent vizsgálnak felül a veronai buszbaleset után. Álláspontja szerint például az iskolásokat szállító buszok éjszaka ne közlekedjenek.

Hvg.hu: A tragikus veronai buszbaleset másnapján jelentette be Balog Zoltán miniszter, hogy szigorítják az iskolán kívüli programok szervezését. Idén tervezett sítáborokról a napokban már adatokat is bekért a Klebelsberg Központ az iskoláktól. Mit mérnek fel és milyen jellegű szigorításra lehet számítani?

Palkovics László: A változtatások egyes elemei általában vonatkoznak majd az autóbusz-közlekedésre, személyszállításra. Ez nem is az Emmi, hanem a fejlesztési tárca és a nemzeti közlekedési hatóság hatásköre, ők határozzák majd meg, milyen feltételeket kell a nemzetközi forgalomban részt vevő járműveknek és sofőröknek a jövőben teljesíteniük. Itt a minisztériumban azt tekintjük át, hogy nem akarunk-e külön szabályokat a gyermekeinket szállító járművekre, - mert lehet, hogy nem elég, ha csak azt írjuk elő, hogy évente-félévente felül kell vizsgálni őket. Ezen felül meg kell vizsgálni az iskolán kívüli programokra vonatkozó szabályokat is. Függetlenül ugyanis attól, hogy ki szervezi az adott utat vagy kirándulást - az iskola, egy tanár, egy szülői közösség, vagy egy hivatásos szervező - a gyerekemet alapvetően az iskolába engedem el, vagyis az iskolától várom el azt, hogy körültekintően járjon el. Egy ilyen hosszabb útnál, kirándulásnál az a legnagyobb veszély, hogy, mivel fontosnak tartjuk, hogy minél hamarabb és minél kisebb költséggel odaérjünk, beülünk este a buszba, és megállás nélkül megyünk, hogy másnap délután már kint lehessünk a síterepen. Ez azonban nagyon veszélyes, hiszen nagyon hosszú utat kell megtenni, ráadásul tél van, csúszósabbak az utak. Azt szeretnénk, ha ezeket az utakat az iskolák szerveznék, tehát a jogviszony az iskola és a buszos cég, vagy iroda között jöjjön létre. Emellett az utat úgy kell tervezni, hogy este tízkor a busz megáll és reggel hatig nem megy tovább. Ezt a nyolc órát a két sofőrnek szállodában kell eltölteni.

Hvg.hu: Illetve akkor nyilván a gyerekeknek is, a pluszköltség esetleg eleve rövidebb utakra sarkallhatja a szervezőket?

P. L.: A gyerekek, ha akarnak, aludhatnak a buszban is, hiszen mindegyikben van állófűtés. De összességében mi ér többet, a gyerekek élete vagy fejenként plusz öt-tízezer forint? Nem hiszem, hogy van szülő, aki erre nemet mondana.

Hvg.hu: Felvetődött, hogy esetleg maximálják a távolságot, amit egy iskolai úton, kiránduláson meg lehet tenni?

P. L.: Szerintem nem kell túlszabályozni a dolgot, de valóban számos kérdést kell megvizsgálnunk.

Hvg.hu: Elképzelhető, hogy biztonsági okokból a kormány jelöl ki egy konkrét, megbízhatónak nevezett céget és csak azzal lehet a jövőben iskolai utakra szerződni?

P. L.: Nem hiszem, hogy erre szükség lenne.

Itt a hvg.hu-n olvashatják Palkovics Lászlóval készített interjúnk folytatását, amelyben a magyar oktatásról súlyos bizonyítványt kiállító PISA-felmérés tanulságairól, a közoktatás átalakításáról és a "nagy Klik" utáni oktatásirányítás helyzetéről beszél.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!