Tarlós István: Légkondi és büfékocsi is legyen a 3-as metrón?
Tarlós István úgy érezte, kérdéseink nem ütik meg a "főpolgármesteri" szintet, amikor a 3-as metró felújított szerelvényeiről és a megrekedt alagútrenoválásról kérdeztük. A Fidesz által jelölt budapesti városvezető állítja: megküzdött Orbán Viktorral a projektek támogatásáért. Mi pedig megkérdeztük, miért néz ki úgy, mint aki a vitás kérdésekben rendre alulmaradt. Interjú.
Hvg.hu: Három hónapja még azt mondta, az új metrónak csak gyerekbetegségei vannak. Most már beszélhetünk komoly gondokról?
Tarlós István: Nem. Először is azt szeretném tisztázni, hogy mi egy borzalmasan elavult létesítményt próbálunk megnyugtató állapotba hozni. Itt volt húsz orosz mérnök a hétvégén, kiderült, hogy két optikai kábelt rosszul kötöttek össze, és ez okozta az álló helyzetben történő ajtónyitást. Nagyon reméljük, hogy ez most meg fog szűnni. A budapestiektől elnézést kérek, mert bosszúság érte őket, de mi azon fáradozunk, hogy balesetmentes állapotokat biztosítsunk.
Hvg.hu: A Nyugatinál előfordult, hogy nem működött a vésznyitó, gyakorlatilag tíz percbe telt, amíg kijutottak belőle az utasok. Ez sem olyan probléma, ami aggasztó?
T. I.: Nézze, nem tudom, hogy a tíz perc tíz perc volt-e, semmilyen kérdést nem akarok elhárítani, de
nincs olyan érzése, hogy nem kifejezetten főpolgármesteri kérdéseket tesz fel?
Hvg.hu: Én csak arra próbálok utalni, hogy ezekkel a metrókkal mégis van baj.
T. I.: Természetesen. De akkor mekkora baj lenne, ha nem fáradoznánk rajta.
Hvg.hu: Mégis nyugodt amiatt, hogy ezeket rendbe fogják hozni?
T. I.: Erősen bízom benne, hiszen nem olyan hibákról beszélhetünk, amik súlyosak vagy kikerülhetetlenek. Most érthető módon az utazóközönség egy része bosszankodik, de hátha a többség belátja, hogy a javukat akarjuk.
Hvg.hu: Nem kellett volna főpolgármesterként jobban harcolni azért, hogy új szerelvények érkezzenek a 3-as vonalára?
T. I.: Ki harcolt még? Abba a helyzetbe kerültünk, hogy valamit tenni kellett. Már 2010-ben 35 éves volt a metró, vagy hagytuk volna tovább rohadni az egészet, vagy – mivel a kormány csak felújításra engedélyezett hitelt – elfogadhattuk ezt a megoldást. Kezdeményeztük, meg is írtuk, hogy új szerelvényeket javaslunk. Azt, hogy erre miért nem volt lehetőség, ne tőlem kérdezze. Biztosan megvolt az oka. Választhattunk, hogy a felújítás mellett döntünk, vagy nem csinálunk semmit, Ön szerint úgy kellett volna döntenünk, hogy nem csinálunk semmit?
Hvg.hu: Önök az alagút felújításához is többször kértek további forrásokat a kormánytól, de ez idáig nem kaptak.
T. I.: Nem baj, túlleszünk ezeken, ki fogunk ebből is kerülni, de meg fogja látni, hogy a 3-as metró szerelvényei biztonságosan, kisebb-nagyobb, hol kellemetlen, hol igazán nem kívánatos meghibásodások nélkül fognak futni.
Hvg.hu: A kormány miért nem kíván több pénzt adni a metrófelújításra?
T. I.: Nem vagyok felhatalmazva arra, hogy a kormány nevében nyilatkozzak. Ez a kormány és városvezetés,
ha szigorúan nézi a tényeket, többet megvalósított hét év alatt Budapesten, mint korábban bárki bármikor.
De hogy mennyire jellemzőek ilyen nagy projektek esetén a kezdeti meghibásodások: bizonyára emlékszik rá, hogy a Combinók üzembehelyezésekor pár hét alatt tizenhétszer dőltek ki a felsővezeték-tartó oszlopok. Tehát nem olyan egyedi jelenség ez.
Hvg.hu: Ami az alagút felújítását illeti, abban is egyre több kompromisszumot kell hozni.
T. I.: Sorolja föl ezeket.
Hvg.hu: A legfiatalabb szakaszon, Újpesten kell kezdeni, lehet, hogy nem lesz akadálymentesítés sem minden állomáson, a 20-ból csak 12-n, ha igazak a hírek.
T. I.: Nézze, van egy bizonyos volumenű forrás, amivel rendelkezünk, az árakat ráadásul alá is kell támasztani, a munkákat csak akkor lehet megkezdeni. Nézzük meg, mivel állunk szemben. Van egy végtelenül elhanyagolt létesítmény, amit muszáj felújítani. Ha egyszerűen nincs pénz a teljes akadálymentesítésre, akkor ne is nyúljunk hozzá, és egyáltalán ne újítsuk fel a metrót?
Hvg.hu: A kormány viszont közben olyan budapesti beruházásokhoz vág hozzá húszmilliárdokat, mint az állatkert felújítása. Ön erre korábban azt mondta, hogy nem érti – talán épp a „nem épeszű” kifejezést használta.
T. I.: Ezt most is meg tudom ismételni, bár a kifejezést tompítsuk. Örülök az állatkertnek, de az arányérzékem helyén villog a lámpa.
Hvg.hu: Ön azt hirdeti, hogyha Budapestet hátrány éri, akkor föláll és kiabál. Ez nem egy olyan helyzet, ami ellen főpolgármesterként fel kellene emelnie a szavát?
T. I.: Hirdetem, nem hirdetem, aki akarja, észreveszi. Ön szerint tapsoltam? A miniszterelnök úrral van egy megbízható politikai szövetségem. Neki van egy nemzetépítő munkája, aminek sok eleme van, ezek miatt én támogatom. Bár Budapest ügyében vannak nézeteltéréseink, és igenis vannak vitáink is, néha nem is olyan barátságosak. De hogy négyszemközt mi min vitatkozunk, az nem biztos, hogy a nyilvánosságra tartozik.
Hvg.hu: Ezek szerint Ön alulmarad ezekben a vitákban?
T. I.: Miért törekednek maguk mindig arra, hogy valami dehonesztáló jelzőt alkalmazzanak? Az örökös értelmetlen személyeskedés nem eredményez megoldást.
Hvg.hu: De hát az elakadt metrófelújítást Ön is fontos problémának tartja...
T. I.: Nem tűnik úgy, hogy igyekszem? Ki van ott, amikor négyszemközt beszélünk? Bár mások is fontosnak tartották volna.
Hvg.hu: Valóban úgy érzi, hogy elmegy a falig?
T. I.: Úgy gondolom, hogy igen. Bizonyos arányokat tartanom kell a város érdekében is, illetve azért, mert ha nem is vagyok párttag, egy gondolkodói körhöz tartozunk.
Ha túlságosan erős érdekérvényesítést próbálok meg, az lehet, hogy a városnak sem jó. Érti, mire gondolok?
Hvg.hu: Nem igazán.
T. I.: Ez nem biztos, hogy az én hibám. Nézze, ennek részleteiről nem akarok beszélni, de akiben van spiritusz, annak pislákol valami.
Hvg.hu: Mit gondol, ez a 3-as metró ügy nem nőhet akkora balhévá, hogy úgy érezze, ezért már nem akarja tartani a hátát?
T. I.: Szerkesztő úr, körülbelül tizenkettedik kérdését teszi fel a 3-as metróról. Ha akarja, írja, hogy balhé, balhé, balhé. Mást úgysem szeretnek. A politikai felelősséget nekem kell vállalni, mivel engem választottak főpolgármesternek.
Hvg.hu: Úgy gondolom, hogy ez egy elég aktuális téma.
T. I.: A hibákba és kudarcokba könnyen bele lehet kapaszkodni. Elismerem, hogy nem semmitmondók, de könnyen kijavíthatók, és eleve elkerülhetők lettek volna. Ezek egyszer csak véget érnek. Akkor mit kérdeznek majd a 3-as metróról? Hogy miért nincs klíma? Mikor volt a metrón klíma? A metró más, mint a villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap, miért lenne feltétlenül szükség klímára akkor is, ha nincs rá pénz?
Hvg.hu: Az Alstom metrókon van klíma. Aki naponta száll át egyikből a másikba, érzi, hogy mégsem olyan fölösleges az a légkondi.
T. I.: Nekünk arról kellett döntenünk, hogy egyáltalán fel merjenek-e szállni majd arra a 3-as metróra, vagy ne.
Lehet ilyeneken szórakozni, hogy legyen klíma, azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is.
Tíz éve még semmin nem volt klíma. Gondolja, hogy a szívem szerint nem biztosítanék magas szintű akadálymentesítést is? De hány százaléka jár a mozgásszervi nehézségekkel küzdő embereknek metróval, és hány százaléka nem ilyen a metrón utazóknak? Muszáj felújítani a metrót. Nekem ez nem szívből jövő ellenkezés, ahogy az sem, hogy ne legyen rajta klímaberendezés. De mégiscsak az volt az elsődleges feladat, hogy azzal a romhalmazzal kezdjünk valamit.
Hvg.hu: Ebben a metróügyben már egyre több a kompromisszum. A szerelvények nem újak, nincs bennük légkondi, akadálymentesítés sem lesz.
T. I.: Azt, hogy nincsenek a kocsik klimatizálva erősen másodlagos kérdésnek tartom. Ha egy átlagos állapotú ember e nélkül nem bírna ki 2-3-4 megállót a metróban, akkor az eddigi 30-40 évben hogy nem dőltek halomra az emberek a 3-as metróban? A kérdés úgy merül fel: ha nincs klímára és teljes körű akadálymentesítésre pénz, akkor ne nyúljunk a 3-as metróhoz?
Hvg.hu: De ha azt nézzük, hogy Puskás-stadionra van százmilliárd meg Ligetre van kétszázmilliárd, akkor maga érti, hogy miért nincs légkondira pénz?
T. I.: Miért nem azt írják meg inkább, hogy ezek az emberek mégis csak felújítják a metrót? Ismétlem, én is jobban szeretném, hogy legyen benne klímaberendezés, de mit csináljak, ha nincs rá pénz.