Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e56bccce-23d4-4c9d-a162-ef8fcedcbda1","c_author":"Üdülés Ausztriában","category":"brandchannel","description":"Klagenfurt egyesíti magában a mediterrán hangulatot, az alpesi frissességet és az osztrák precizitást. Városi kaland vagy természetközeli elvonulás? Nem kell döntenünk, itt mindezekben egyaránt részünk lehet. ","shortLead":"Klagenfurt egyesíti magában a mediterrán hangulatot, az alpesi frissességet és az osztrák precizitást. Városi kaland...","id":"20250417_feelaustria_karintia_klagenfurt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e56bccce-23d4-4c9d-a162-ef8fcedcbda1.jpg","index":0,"item":"77471b25-56b4-4909-9fd1-c918af4764b4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250417_feelaustria_karintia_klagenfurt","timestamp":"2025. június. 08. 15:30","title":"Nem kell az Adriáig utazni a mediterrán hangulatért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Üdülés Ausztriában","c_partnerlogo":"70c878ef-b3d1-46f9-bb8b-a23cffee679c","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A budapesti antifa-támadások egyik vádlottjával interjúzott a Spiegel. Mostantól kezdve minden választás létfontosságú lesz Nyugaton – véli Anne Applebaum. A The New York Times vezércikke szerint Trump első négy éve csak kosztümös főpróba volt ahhoz képest, amit jelenleg előad az erkölcsi normák felrúgásának műfajában. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"A budapesti antifa-támadások egyik vádlottjával interjúzott a Spiegel. Mostantól kezdve minden választás létfontosságú...","id":"20250608_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"ec2d6c42-45ca-41fc-9280-cf3ea0040ecf","keywords":null,"link":"/360/20250608_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. június. 08. 09:36","title":"Maja T. úgy érzi, az ítélet már megszületett, csak még a bizonyítékokat keresik hozzá – nemzetközi lapszemle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92ff8b52-6cb7-4769-b172-64286577aeca","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új király születik a kiberbűnözők világában? A DragonForce nevű csoport nem csak cégeket támad, de rivális zsarolóvírus-bűnbandákkal is háborúzik a dominanciáért. A Sophos kiberbiztonsági cég szakértői szerint ez az eddiginél sokkal kevésbé kiszámítható helyzetet eredményez.","shortLead":"Új király születik a kiberbűnözők világában? A DragonForce nevű csoport nem csak cégeket támad, de rivális...","id":"20250609_dragonforce-csoport-zsarolovirus-sophos-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92ff8b52-6cb7-4769-b172-64286577aeca.jpg","index":0,"item":"5abf61de-a60f-4d96-afb8-6abc51196cf2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250609_dragonforce-csoport-zsarolovirus-sophos-elemzes","timestamp":"2025. június. 09. 08:03","title":"A szemünk előtt esik szét a bűnözők eddigi világa, és ami most születik, az sokkal félelmetesebb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39eb50b6-af0f-4f74-aacc-27aa3f818771","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Minden kapcsolatot megszakít a Fradi Orbán Viktor kedvenc lapjával.","shortLead":"Minden kapcsolatot megszakít a Fradi Orbán Viktor kedvenc lapjával.","id":"20250609_Homokszem-a-partallami-gepezetben-a-Magyar-Nemzet-azon-csamcsog-hogy-Kubatov-Gabor-megsertodott-a-Nemzeti-Sportra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39eb50b6-af0f-4f74-aacc-27aa3f818771.jpg","index":0,"item":"efb2122d-0bcc-4cd8-9a4d-f7312e2cc526","keywords":null,"link":"/kkv/20250609_Homokszem-a-partallami-gepezetben-a-Magyar-Nemzet-azon-csamcsog-hogy-Kubatov-Gabor-megsertodott-a-Nemzeti-Sportra","timestamp":"2025. június. 09. 12:45","title":"Kubatov Gábor megsértődött a Nemzeti Sportra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa6dfee0-3ff3-46fb-887d-b03345c3f26c","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Csaknem Alaszkáig vitték a Tu-160-as stratégiai bombázóikat. Úgy okoskodhatnak, hogy közúton nem elérhető a bázisuk, így nem kell drónoktól tartani.","shortLead":"Csaknem Alaszkáig vitték a Tu-160-as stratégiai bombázóikat. Úgy okoskodhatnak, hogy közúton nem elérhető a bázisuk...","id":"20250608_bering-tenger-anadir-tu-160-strategiai-bombazo-repuloter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa6dfee0-3ff3-46fb-887d-b03345c3f26c.jpg","index":0,"item":"1e7d06b0-8db3-4d71-bfac-e8b19de84057","keywords":null,"link":"/vilag/20250608_bering-tenger-anadir-tu-160-strategiai-bombazo-repuloter","timestamp":"2025. június. 08. 21:26","title":"Az oroszok a Bering-tenger partjáig menekítették a legmodernebb bombázóikat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f11c1c1b-8580-4ff9-b7ff-65de10104002","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Hetvenezer ember hallgatta a nemrég megválasztott pápa első pünkösdi beszédét a Szent Péter téren. XIV. Leó elődjétől, Ferenc pápától is idézett.","shortLead":"Hetvenezer ember hallgatta a nemrég megválasztott pápa első pünkösdi beszédét a Szent Péter téren. XIV. Leó elődjétől...","id":"20250608_XIV-Leo-papa-punkosd-beszed-szent-peter-ter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f11c1c1b-8580-4ff9-b7ff-65de10104002.jpg","index":0,"item":"89973b73-3f74-466b-bd73-34679d12890b","keywords":null,"link":"/elet/20250608_XIV-Leo-papa-punkosd-beszed-szent-peter-ter","timestamp":"2025. június. 08. 09:11","title":"XIV. Leó pápa: Ne ragadozóként éljünk a világban!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"297e80f4-8ed9-4484-9f78-45c25c1f114e","c_author":"HVG","category":"360","description":"Első hallásra képtelenségnek, már a nevében is ellentmondásosnak tűnhet az átlátszó fa, pedig a kutatók évek óta foglalkoznak a megvalósításával. Készítettek is már ilyet, ahhoz viszont nagy mennyiségben kellett nem lebomló vegyi anyagokat is használniuk. Amerikai szakemberek most találtak egy ígéretes megoldást.","shortLead":"Első hallásra képtelenségnek, már a nevében is ellentmondásosnak tűnhet az átlátszó fa, pedig a kutatók évek óta...","id":"20250608_hvg-felig-atlatszo-fa-ablakuveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/297e80f4-8ed9-4484-9f78-45c25c1f114e.jpg","index":0,"item":"dd05db2a-1285-445a-a37f-ca500af8105b","keywords":null,"link":"/360/20250608_hvg-felig-atlatszo-fa-ablakuveg","timestamp":"2025. június. 08. 15:45","title":"Fából is lehet az ablaküveg, és ez nem elírás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4bcd8be-88ee-406b-bf47-15d9b2d525a8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza párt vezetője négy fontos kérdésről szeretne beszélgetni a miniszterelnökkel. Vagy az ő legközelebbi szövetségesével, Mészáros Lőrinccel.","shortLead":"A Tisza párt vezetője négy fontos kérdésről szeretne beszélgetni a miniszterelnökkel. Vagy az ő legközelebbi...","id":"20250609_Magyar-Peter-kihivta-Orban-Viktort-Ha-fel-kuldje-el-Meszaros-Lorincet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4bcd8be-88ee-406b-bf47-15d9b2d525a8.jpg","index":0,"item":"78dd547e-6f1c-45f9-a53c-cfd7971d191a","keywords":null,"link":"/itthon/20250609_Magyar-Peter-kihivta-Orban-Viktort-Ha-fel-kuldje-el-Meszaros-Lorincet-ebx","timestamp":"2025. június. 09. 09:41","title":"Magyar Péter kihívta Orbán Viktort: „Ha fél, küldje el Mészáros Lőrincet!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A pártoknak a Facebook igazi vadnyugat: minden olcsó, és nincsenek szabályok
szerző:
Somogyi Tamás
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Az LMP által idén nyáron utcai plakátokra költött szerény összeg a Facebook világában értelmetlen pazarlás. Most, hogy botrányos törvény tiltja a kültéri hirdetéseket, a politikai versengés még nagyobb erővel jelenhet meg a közösségi médiában, ahol egyértelműen a Jobbik teljesít a legjobban. A Facebookra ráadásul nincs törvény, és szabályozni is értelmetlen vállalkozás lenne.
A digitális korszakban némileg humorosnak hat, amikor a pártok azon vitatkoznak, hogyan szabályozzák a plakátolást, az internetről pedig látszólag elfeledkeznek. A hétvégén hatályba lépett, botrányos körülmények között elfogadott jogszabály ugyanis nem vonatkozik az online hirdetésekre, márpedig a közösségi médiában jóval olcsóbban és célzottabban kampányolhatnak a pártok, mint a méregdrága óriásplakátokkal. Nem véletlen, hogy – amint az lapunk körkérdéséből kiderült – több ellenzéki párt fontolgatja, hogy növeli online reklámbüdzséjét az új szabályozás miatt.
Az MSZP egyik hirdetése
hvg.hu
A plakáttörvény elfogadása után kérdéseket intéztünk a pártokhoz, és az online költéseikről szerettünk volna többet megtudni. Nem lepődtünk meg, kik nem feleltek, ahogy a hvg.hu-t válaszra méltatók közlésén sem. A Jobbik, az LMP és az Együtt is növelni fogja a hirdetési kiadásaikat az online térben és a közösségi médiában, és a Momentum is nyit a jövőben a fizetett netes megjelenés felé.
A TASZ megkeresésünkre elmondta, hogy semmilyen jogszabály nem korlátozza Magyarországon a pártok online hirdetéseit kampányidőszakon kívül, a voksolás előtti hivatalos politikai versengés alatt pedig csak anyagi határokat szabnak a törvények. Ráadásul már kampánycsend sincsen, így célzottan lehet az utolsó pillanatig hirdetni a billegő körzetekben.
A facebookos hirdetések Magyarországon hozott törvényekkel ráadásul nem korlátozhatók, technikailag kivitelezhetetlen lenne a szabályozásuk
– értékelnek a TASZ-nál. A bíróságoknak joga lenne törvénysértés esetén URL-eket blokkolni, de a Facebook-hirdetések nem ilyen IT-megoldást használnak, vagyis a tiltásukra sincs mód.
Generációs szakadék
A pártok különböző intenzitással ugyan, de régóta használják a Facebookot mozgósításra, üzeneteik népszerűsítésére. A fiatalabb generációkat hatékonyabban megszólító pártok – az LMP, a Jobbik vagy a Momentum – a kezdetektől kiaknázták a közösségi médiában rejlő lehetőséget, míg a "régi motorosok" sokáig a hagyományos kampányeszközöket részesítették előnyben, csak későn fedezték fel a közösségi médiát, ám sokáig itt sem mozogtak olyan otthonosan, mint az új politikai formációk.
Bár azt az online költésiek kapcsán sem árulják el a pártok, hogy pontosan milyen digitális kampányokat futtatnak és mennyit költenek, a nyilvánosan elérhető adatokból kikövetkeztethető, hogyan aknázzák ki a Facebook felhasználói adatbázisában és a – már-már ijesztően fejlett – hirdetési motorjában rejlő lehetőségeket. Ennek mérésére az egyik legegyszerűbb – bár közvetett – módszer a rajongók számának követése a SocialBakers.com jóvoltából (az oldal a közösségi média statisztikáit és elemzéseit végzi, valamint tanácsokat ad cégek kommunikációjához a Zuckerberg-galaxisban).
Részlet Orbán Viktor egyik rádióinterjújából
Facebook / Fidesz
A Facebook-oldalak rajongótábora többnyire egyenletes ütemben bővül, így, ha hirtelen megugrik a követők száma, az valószínűleg egy hirdetési kampánynak köszönhető. A Fidesznél ilyen kiugrás figyelhető meg tavasz derekán: feltehetőleg április második felében indult egy online kampány. Mostanáig 221 ezren lájkolták a Fideszt a Facebookon. Az egész rajongótábornak a 7,3%-a csatlakozott 2017 januárja után, viszont a bővülés 86 százaléka április hónapra esett, ez nagyjából 15 ezer embert jelentett a pártnak.
A Fidesz egyébként messze elmarad Orbán Viktor facebookos rajongói táborától, amely 556 ezres. Talán ez a magyarázat arra, hogy a kormányfő oldalát tavasszal nem hirdették, az organikusan nőtt, a pártra viszont rávásároltak. Pontosabbat nem tudunk, mert kérdéseinket nem méltatták válaszra.
Az első hat hónapot Vona Gábor nyerte Facebookon
A Jobbik a hvg.hu felvetésére közölte, hogy rendszeresen igénybe vesz fizetett hirdetéseket a Facebookon, ugyanakkor az ezekre a kampányokra szánt pénz viszonylag csekély. (A hirdetések költséghatékonyságáról a cikk második felében olvashat – a szerk). A Vona-párt rajongóinak száma év elejétől szinte folyamatosan emelkedett. Áprilisban indult, nagy port kavaró plakátkampánya után a párt oldalán a számok ideiglenes visszaesést mutattak, viszont április végére megint növekedni kezdtek. Ezzel párhuzamosan Vona Gábor Facebook-oldalán is érezhető volt a kampány, bár kevésbé markánsan.
Részlet a Jobbik egyik videójából
Facebook / Jobbik
A statisztikákból kitűnik, hogy a Jobbik főleg Vona személyét népszerűsíti. A pártelnök oldala az év eleje óta nagyjából 114 ezer rajongóval bővült. Hogy ennek az értékét jobban értsük, Orbán kétnyelvű, a külföldi rajongóknak is hirdetett oldala 2016 márciusában lépte át a félmilliót, és a következő 15 hónapban már "csak" 56 ezerrel bővült. Vona fele idő alatt hozta a dupláját, és már 415 ezer kedvelésnél jár. A személyes versenyben így még elmarad a kormányfőtől, de pártja 415 ezerrel magasan veri a Fideszt.
Az MSZP esetében év eleje óta növekvő volt a tendencia. Januártól májusig csatlakozott jelenlegi 204 ezer rajongójának 28,5%-a. Május óta viszont nem nőtt jelentősen tovább a tábora. Talán épp a hirdetései futottak ki, de pontosabbat a párt válaszai hiányában nem tudunk. Botka László miniszterelnök-jelölt Facebook oldalához január óta mindössze 5 ezer ember csatlakozott, ez az 50 ezres táborához képest 10 %-os emelkedés.
A Momentumnál lapunk kérdésére azt válaszolták, nem költenek online reklámokra, bár a jövőben valószínűleg nyitni fognak ezek felé. A mostanáig 71 ezer rajongót számláló oldalukhoz január óta 50 ezer ember csatlakozott, ez az összes kedvelés 70%-a. A szám persze azért kiugró a többi párthoz viszonyítva, mert ők csak a februári NOlimpia kampánnyal törtek be a köztudatba. Emiatt még organikusan is meredeken nő a kedvelők száma – ilyenkor még elég nagy a jövés-menés.
Az Együtt illetékese kérdésünkre elmondta, hogy a kampányra fordított kiadásaiknak jelenleg nagyjából 20%-át teszik ki online hirdetések. A kedvelőik száma ugyanakkor nem emelkedett jelentősen az idén, végig 202 ezer körül mozgott.
Az LMP elmondása szerint egy közelmúltbeli kampánynál már kampánykiadásai több mint a felét online hirdetésekre fordította. A Facebookon azonban elmarad a riválisoktól, mindössze 75 ezres a tábora. Március óta látható erősebb emelkedés a kedvelők számában, azóta csatlakozott az összes rajongója 3,5%-a, 2600 körüli felhasználó.
De mennyibe kerül a hirdetés Zuckerbergnél?
A hagyományos plakátfelületek sokkal drágábbak az online megjelenésnél. A Facebookon szimuláltunk egy hirdetési kampányt mostani listaáron olyan beállításokkal, amelyek hasonlítanak az LMP kora nyári, illetve a Jobbik április óta futó plakátkampányainak jellegzetességeihez. Nem szűrtük a célcsoportot és a legtöbb megjelenést tűztük ki célul.
Az Együtt hirdetése
Facebook / Együtt
Az LMP 370 plakátot helyezett ki országszerte, és ezek 10 napon át voltak láthatók. Az akcióra összesen 12 millió 673 ezer forintot költött. A jelenlegi árak tekintetében ennyit felesleges lenne elkölteni online hirdetésekre. Az összeg töredékéért is tömegeket lehet elérni.
Ha a kampányra mindössze 1 millió forintot költene az LMP, a Facebook becslése szerint tíz napon át minden nap 1 és 2,6 millió közti magyar felhasználóhoz jutna el az üzenete. 2 millióért már a hirdető által garantálható maximális tömeghez, 1,3 és 3,9 millió közötti felhasználóhoz érne el.
A Jobbik kampányánál is hasonló a helyzet. A párt jóval barátibb áron tudott ugyan plakátolni, mint az LMP, de az analóg technika még így is elképesztően drága az internethez képest. A Facebookon a közel maximális eléréshez jelenleg már napi 150 ezer forintos ráfordítás elég volna.
Az előbbi értékek közti nagy eltérések abból adódnak, hogy a Facebook is a kereslethez igazodik, így, ha megnövekszik az igény a hirdetési felületekre, sokkal drágábban adja azokat, vagy azonos pénzért kevesebb megjelenést garantál. Nyáron a hirdetési árak jellemzően csökkennek, augusztusban már átlagáron alul juthatnak a hirdetők felületekhez. Persze a Facebook nagy előnye a részletes szűrési lehetőségekben rejlik. Vagyis a pártok célzott kampánnyal még hatékonyabb és olcsóbban hirdethetnek (hogy csak egy szűrést említsünk: csak választókorúaknak látszódjanak a hirdetések).
.
A Facebook ijesztő pontossága
Szűrhető célközönség: A Facebookon a hirdetők leszűkíthetik az üzenet célcsoportját, és a motorok ezek szerint szórják ki a reklámot. Szűrhető a célközönség kora, neme, végzettsége, munkahelye, lakóhelye, tartózkodási helye. Be lehet állítani a célba vettek érdeklődési körét, vásárlási szokásait. A Facebook a felhasználók által megadott adatokból, a látogatott és lájkolt oldalakból következtet ezekre. A pártok márpedig a közvélemény-kutatásokból tudhatják, pontosan milyen társadalmi csoportokban erősek vagy gyengék, vagy a voksolás előtt mely területen fontos erősíteni.
Mérhető elérés: A Facebookon az is könnyen mérhető és követhető, hogy hány embernél jelenik meg egy hirdetés, ebből hányan kattintottak rá és hányan távolították el a falukról, sőt az is, hogy milyen reakciókat váltott ki az emberekből. A Facebook, amikor a like-gomb mellé hozott további emotikonokat, megnyitotta az attitűd-felmérés egy új, szélesebb lehetőségét. Gyors visszajelzések jöhetnek egy-egy kampány fogadtatásáról, megítéléséről és könnyen láthatóvá válik a tendencia is.
Közönség aktivitása egyes időszakokban: A site-ok követni tudják, hogy melyik időszakokban a legaktívabbak a követőik, mikor tudnak egy-egy üzenettel a legtöbb embert elérni.
Mindig lesznek olyanok, akik a készpénzhasználatban a szabadságot fogják meglátni, ez azonban nem állítja meg a technológiai fejlődést – vallja Ivan Grzalja, a Money Motion konferencia szervezője.