Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A Stop Sorossal a magyar törvényhozás elfogadja történetének első olyan jogszabályát, amely az égvilágon senkire se vonatkozik. Vélemény.

"A törvényt úgy használták, hogy lerombolja saját célját: hogy megsemmisítse azt az igazságot, amit elvileg fenn kellett volna tartania; hogy korlátozza és lerombolja azokat a jogokat, melyeket valódi célja szerint tiszteletben kellett volna tartania." (Frédéric Bastiat: A törvény)

 

Berlinben elküldték az üzenetet, de az nem érkezett meg Budapestre – az embernek komolyan az az érzése, hogy az európai kereszténydemokraták a Magyar Posta útján kommunikálnak. Mi mással lenne magyarázható, hogy bár a német kormánypárt az elmúlt napokban világosan megüzente, mit vár magyar testvérpártjától azért, hogy ne rakják ki az Európai Néppártból, sem Szijjártó Péter, sem Kocsis Máté, sem Gulyás Gergely nem találkozott semmi ilyesmivel a postaládájában, pedig naponta kétszer is lecsoszogtak, hogy megnézzék.

Szórakoztató, egyben a Habony-műveknek kapóra jövő módon a CDU mindkét feltétele Soros Györgyhöz kapcsolódik, ha áttételesen is. A CEU Budapesten tartását, a New York állammal való szerződést Orbánéktól még ma is elvárni nemes, ámde kilátástalannak tűnő feladat, a rangos intézmény már lényegében berendezkedett berlini, illetve bécsi közeljövőjére. Ami pedig a fenyegető jelleggel benyújtott Stop Soros, avagy 2.0-s anti-NGO-törvényt illeti, az még szigorított formájában is inkább röhejes, mint veszélyes, a CDU sem teljes kiiktatását javasolja, csak azt, hogy Budapesten szépen fogadjanak majd szót a Velencei Bizottságnak.

A nyomaték kedvéért a feladó egy nap ráhagyással még egyszer elküldte üzenetét, amelyben megerősíti, hogy ha a Fidesz teljesíti e két feltételt, tagja maradhat az Európai Néppártnak. Az éppen nemrég kereszténydemokratává lényegült szélsőpolgári párt számára valószínűleg érzékeny kérdés a Néppártban maradás (és mivel nem hisz semmiben: érzékeny kommunikációs, nem pedig meggyőződésbeli kérdés), úgyhogy borítékolhatjuk, hogy a látványos szájhúzás és hangos brüsszelezés mellett pro forma mindent megtesz majd a kompromisszumért.

A két – teljesíthető – feltétel azért különös mégis ebben a formában, mert a magyar alkotmányosság, joguralom és piacgazdaság elmúlt években tapasztalható leépítésének nem éppen központi kérdéseit érinti. Ahogy Wolf Lepenies német szociológus, a Collegium Budapest egyik alapítója írja, Orbán politikája a demokrácia minden alapvető értékével szembemegy: a hatalmi ágak megosztásával, a jogállamisággal, az igazságszolgáltatás és a média függetlenségével, az emberi és polgári jogok betartásával. Orbán "illiberális demokráciája" magát a köztársaságot iktatta ki – állapítja meg a szerző. Tényekkel nehéz vitatkozni, és a Fidesz nagyon is jól teszi, ha megszokja, hogy viselkedni kell, különben kirakják a klubból, és megvonják tőle a haveroknak tovább osztható pénzt.

A civil szervezetek már törvénybe iktatott vegzálása mellett annyi változik a jelek szerint, hogy most már a menekülteket segítő szervezeteket is vegzálni fogja a bürokrácia, "adatszolgáltatási" célból. Ettől eltekintve azonban a szigorú arccal elővezetett Stop Soros-törvénnyel a magyar törvényhozás elfogadja történetének első olyan jogszabályát, amely az égvilágon senkire se vonatkozik. Már ha azt vesszük alapul, ami eddig tudható: önálló Btk.-tényállás lesz az illegális bevándorlás szervezése, márpedig

a jogellenes bevándorlás elősegítését az követi el, aki szervezett tevékenységet folytat azért, hogy Magyarországon menedékjogi eljárás kezdeményezését tegye lehetővé olyasvalakinek, aki nincs üldözésnek kitéve, illetve aki egy Magyarországra jogellenesen belépő vagy itt jogszerűtlenül tartózkodó embernek tartózkodási jogcímet szerez.

Ennek semmi értelme. Tegye fel a kezét, akit ez érint. Hát, nem csoda. Az a kormány pedig, amelyik így definiálja a büntetendő célcsoportot, ne csodálkozzon, ha hamarosan majd magyarázkodhat a híveinek, hogy hol vannak az 5-90 napra lecsukott migránssimogatók? Ahogy azt sem tudni, kikre gondolhattak azzal, hogy

a szervező tevékenység – definíciója szerint – megvalósulhat úgy, hogy határmegfigyelést szervez valaki, információs anyagot készít, terjeszt vagy erre megbízást ad, illetve a jogellenes bevándorlás szervezésére irányuló hálózatot épít vagy működtet.

Nyilván önök is pontosan tudják, hogy illegális az a migráns, akiről hétvégenként olvashatunk a hírekben, mert szabálysértést (nem pedig bűncselekményt) követ el: ő az, akit társaival együtt Röszkénél kihalásznak a rendőrök a balkáni kamionból, és a police.hu visszatérő panelje szerint ő az, akit a rendőrök "visszakísérnek az ideiglenes biztonsági határzárhoz".

Határmegfigyelést a Magyar Helsinki Bizottság éveken át végzett együtt az ORFK-val és az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságával (ebben törvénytelenséget nehezen találhatnánk), de Magyarországon egyetlen civil szervezet sem foglalkozik embercsempészettel, délszláv kamionok hadrendbe állításával, hamis útlevelek vagy titkos külkerületi lakások bérlésével. Ha lenne ilyen, természetesen büntetni kéne, ahogy azokat a Balkánon működő szélsőbalos, valószínűleg orosz pénzből eltartott "civil" csoportokat is, amelyek szoros és megbonthatatlan viszonyt ápolnak a menekültbiznisz haszonélvezőivel. Ők azonban más tészta.

Az idehaza szóba jöhető szervezetek épp ellenkezőleg, a menekültkérelmüket teljesen törvényesen beadó, az orbáni értelemben "illedelmesen kopogó" embereket segíti, és ezért hálát érdemelnek. Nincs civil, aki menedékjogi eljárást kezdeményez valakinek, aki "nincs üldözésnek kitéve", hiszen hogy mennyire volt üldözésnek kitéve, azt ugye pont az eljárás fogja tisztázni, és akkor eldől, jogosult-e az illető a menekült- vagy oltalmazotti státuszra. A Helsinki Bizottság éppen hogy a törvényes út betartásában, még létező jogainak megismerésében segíti a határra érkezőket, és a Migration Aid sem a jogellenes bevándorlást szervezi, hanem főként a már státuszt kapott menekülteket segíti.

(Az ügy talán legszórakoztatóbb pillanatát Szánthó Miklós, az ún. Alapjogokért Központ igazgatója produkálta, amikor egyrészt kijelentette, hogy "a 21. század új városi gerillái, szellemi terroristái az emberijog-védő civil szervezetek" (így en bloc, nyilván), majd lényegében a CDU-t is a szellemi terroristák közé sorolta annak fenti feltételei miatt: "ez tipikus eleme a befolyásolási kísérletnek. Ugyanis a Nyílt Társadalom Alapítványhoz köthető kör eminens, deklarált célja a nemzetállami szuverenitás megszüntetése.")

Hogy tényleg egyértelmű legyen: a valóban üldözöttek segítése és óvatos befogadása mellett az iszlám hátterű menekültek tömeges Európába érkezését természetesen elkerülni, nem pedig támogatni kellene, ahogy ezt időnként Tusk és az EU más vezetői is képviselik vasár- és ünnepnapokon.

Mindezt pedig a legpontosabban az Orbánt (joggal) számon kérő CDU tudhatja, hiszen épp mostanában szembesül az elmúlt évek legkomolyabb menekültügyi botrányával, ami egyenes következménye Merkel katasztrofális 2015-ös döntéseinek. A német szövetségi bevándorlási és menekültügyi hivatalnál (BAMF), főként annak brémai irodájánál tömegesen fordultak elő olyan esetek, hogy egyszerűen elmulasztották alaposan lefolytatni a menedékjogi eljárást, ezért mind a 18 ezer (!) menekültügyi döntést felül kell vizsgálni. Ha ehhez még hozzávesszük a menedékkérők társadalmi integrációjának kudarcairól szóló legutóbbi jelzéseket, érdemes átgondolni: egy olyan ország, mint a miénk, Európával együtt vagy Európa, ill. az EU nélkül akar bármit lépni menekültügyben?

Egyedül nem fog menni, ez már most egyértelmű. Sem sorosozással, sem migránsozással, sem a hazai civilek kriminalizálásával. Nem az a kérdés, hogy a Fideszt kizárják-e a Néppártból, hanem az, hogy nem éppen européer kormánya miatt megkezdődik-e Magyarország csúszó leértékelése Európában.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!