Újra kinyit a Déli pályaudvar, megnéztük, mi változott, és mi nem

A leghalaszthatatlanabb beavatkozásokat végezte el a MÁV a Déli pályaudvaron a kéthetes vágányzár alatt, az utasok számára szinte csak a (félig) újrabetonozott peronok észrevehetők. Komolyabb beavatkozásokhoz még több tíz milliárd forintra lenne szükség.

  • Zelki Benjámin Zelki Benjámin
Újra kinyit a Déli pályaudvar, megnéztük, mi változott, és mi nem

Kéthetes lezárás után csütörtök reggel 4 óra 5 perckor újraindul a vonatforgalom a Déli pályaudvaron, a MÁV pedig megmutatta, hogy mi mindent csináltak a lezárás során.

Alapvetően a már nem halasztható, a vonatforgalom fenntartása mellett nem kivitelezhető munkákat végezték el, elsősorban a felsővezeték, a váltók, és a biztosítóberendezések karbantartását.

Reviczky Zsolt

A MÁV azt várja a felújítástól, hogy kevesebb lesz az üzemzavar, és a menetrendszerűséget befolyásoló műszaki hibák is legalább a felével csökkennek majd.

Az utasok számára is észrevehető beavatkozás volt például az, hogy a peronokon a botlásveszélyes részeket újraaszfaltozták (de jó magyar szokás szerint csak azokat).

Az új és a régi beton
Reviczky Zsolt

A rekonstrukciónak lesz egy második üteme is, amely a vonatforgalmat nem befolyásolja, ennek keretében a pályaudvar utasvárójának álmennyezetét felújítják, és három modern kijelzőt helyeznek el.

A felújítás költsége 477 millió forint volt, a második ütemmel együtt 812 millióba fog kerülni.

A kéthetes felújítás során pontosan 3336 méter sínt cseréltek ki
Reviczky Zsolt

A pályaudvar oldaláról hiányzó betonelemek visszaragasztása, az állomás épületének és az oda vezető lépcsőknek a kipofozása azonban nem történt meg, ezekhez még több milliárd forintra lenne szükség.

Még mindig kézi erővel állítják a váltót

A Déli pályaudvaron, csakúgy, mint a Nyugati pályaudvar Westendtől távolabb eső részén (8. vágánytól) még mindig a '60-as években kiépített, kézi vezérlésű váltórendszer üzemel.

A váltókat a Márvány utcai felüljáró vonalában található toronyból állítják. Mivel a váltók akár innen 300 méterre is lehetnek, a váltókarok megmozdítása laikus számára szinte kivitelezhetetlenül nehéz.

Laikus számára alig megmozdíthatók a váltókarok
Reviczky Zsolt

A teljes rendszer kicserélése több tíz-, de akár százmilliárdos nagyságrend lenne, de mivel a kormány legújabb terve szerint a Déli és a Nyugati pályaudvart egy vasúti alagúttal kötnék össze, és a pályaudvarok lekerülnének a föld alá, ezekbe a munkákba várhatóan bele sem kezdenek egyhamar.

Hiába a tervek, ha pénz nincsen - szétrohad a budapesti vasúthálózat

Korábban úgy volt, hogy 2019-ig mindhárom forgalmas budapesti vasútállomás megújul, a MÁV lapunknak küldött válaszában azonban azt írja, Kőbánya-Kispest rehabilitációjára új közbeszerzést kellett kiírni, így a munkák jó esetben is eltartanak 2021 végéig, Zugló és Kőbánya alsó felújítására pedig nincsen forrásuk.