szerző:
Zelki Benjámin

A leghalaszthatatlanabb beavatkozásokat végezte el a MÁV a Déli pályaudvaron a kéthetes vágányzár alatt, az utasok számára szinte csak a (félig) újrabetonozott peronok észrevehetők. Komolyabb beavatkozásokhoz még több tíz milliárd forintra lenne szükség.

Kéthetes lezárás után csütörtök reggel 4 óra 5 perckor újraindul a vonatforgalom a Déli pályaudvaron, a MÁV pedig megmutatta, hogy mi mindent csináltak a lezárás során.

Alapvetően a már nem halasztható, a vonatforgalom fenntartása mellett nem kivitelezhető munkákat végezték el, elsősorban a felsővezeték, a váltók, és a biztosítóberendezések karbantartását.

©

A MÁV azt várja a felújítástól, hogy kevesebb lesz az üzemzavar, és a menetrendszerűséget befolyásoló műszaki hibák is legalább a felével csökkennek majd.

Az utasok számára is észrevehető beavatkozás volt például az, hogy a peronokon a botlásveszélyes részeket újraaszfaltozták (de jó magyar szokás szerint csak azokat).

Az új és a régi beton
©

A rekonstrukciónak lesz egy második üteme is, amely a vonatforgalmat nem befolyásolja, ennek keretében a pályaudvar utasvárójának álmennyezetét felújítják, és három modern kijelzőt helyeznek el.

A felújítás költsége 477 millió forint volt, a második ütemmel együtt 812 millióba fog kerülni.

A kéthetes felújítás során pontosan 3336 méter sínt cseréltek ki
©

A pályaudvar oldaláról hiányzó betonelemek visszaragasztása, az állomás épületének és az oda vezető lépcsőknek a kipofozása azonban nem történt meg, ezekhez még több milliárd forintra lenne szükség.

Még mindig kézi erővel állítják a váltót

A Déli pályaudvaron, csakúgy, mint a Nyugati pályaudvar Westendtől távolabb eső részén (8. vágánytól) még mindig a '60-as években kiépített, kézi vezérlésű váltórendszer üzemel.

A váltókat a Márvány utcai felüljáró vonalában található toronyból állítják. Mivel a váltók akár innen 300 méterre is lehetnek, a váltókarok megmozdítása laikus számára szinte kivitelezhetetlenül nehéz.

Laikus számára alig megmozdíthatók a váltókarok
©

A teljes rendszer kicserélése több tíz-, de akár százmilliárdos nagyságrend lenne, de mivel a kormány legújabb terve szerint a Déli és a Nyugati pályaudvart egy vasúti alagúttal kötnék össze, és a pályaudvarok lekerülnének a föld alá, ezekbe a munkákba várhatóan bele sem kezdenek egyhamar.

Hiába a tervek, ha pénz nincsen - szétrohad a budapesti vasúthálózat

Korábban úgy volt, hogy 2019-ig mindhárom forgalmas budapesti vasútállomás megújul, a MÁV lapunknak küldött válaszában azonban azt írja, Kőbánya-Kispest rehabilitációjára új közbeszerzést kellett kiírni, így a munkák jó esetben is eltartanak 2021 végéig, Zugló és Kőbánya alsó felújítására pedig nincsen forrásuk.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Zelki Benjámin Gazdaság

300 milliárdos alagutat álmodtak a Déli pályaudvar alá, a lakók meg csak néztek

A Déli és a Nyugati pályaudvar közé épített szuperalagút ötletét vázolták föl ismét szakértők és döntéshozók a Déli jövőjéről szóló fórumon. A szép számban jelen levő lakók kíváncsian hallgatták a víziókat, de a végén többen sérelmezték, hogy a mindennapi problémáikat nem hallgatja meg senki.

Videó: Lebontotta a tengerre néző erkélyeket a hullám Tenerifén

Videó: Lebontotta a tengerre néző erkélyeket a hullám Tenerifén

Óriási golfközpontot épít Zalacsányban Széles Gábor

Óriási golfközpontot épít Zalacsányban Széles Gábor

130 milliárd forintot tettek a magyarok a matracba három hónap alatt

130 milliárd forintot tettek a magyarok a matracba három hónap alatt

Peren kívül egyezne meg a BKV az oroszokkal a metrófelújítás kötbéréről

Peren kívül egyezne meg a BKV az oroszokkal a metrófelújítás kötbéréről

Trócsányi László: Le fogom győzni a bizalmatlanságot

Trócsányi László: Le fogom győzni a bizalmatlanságot

Önnek is küldött egy üzenetet az Instagram? Akkor mielőbb cserélje le a jelszavát

Önnek is küldött egy üzenetet az Instagram? Akkor mielőbb cserélje le a jelszavát