Dercsényi Dávid
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?

Akár szerződésbontás is következhet a német céggel az elektronikus jegyrendszer ügyében – derült ki a BKK vezérigazgatójának bizottsági meghallgatásán. A bevezetés időpontja totál homály, miközben Dabóczi Kálmán olyanokra hivatkozik a projekt nehézségeiről beszélve, mint az ázsiai időeltolódás, vagy a veronai buszbaleset. A projekt hibáiért ki nem mondva Vitézy Dávid korábbi BKK-vezért okolja a főváros.

„Mentsük legalább szögletre” – tömören így látta a helyzetet Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója azon a szerda reggeli városházi bizottsági meghallgatáson, amelyen az egyik téma az elektronikus jegyrendszer volt.

Pedig a szöglet helyett egyre inkább öngólnak tűnik a projekt. A BKK-főnök elmondásából úgy tűnik, az is elképzelhető, 2021-re úgy fizeti vissza a főváros az EBRD által folyósított 17 milliárdos hitelt, hogy még egyáltalán nem működik a rendszer. A legrosszabb esetben pedig felbontják a német partnerrel, a Scheidt&Bachmann-nal a szerződést.

Ezt szeretné a főváros elkerülni, ezért tárgyalást kezd a céggel, de tény, a Scheidt&Bachmann megszegte a szerződését, bizonyos bankgaranciákat nem újított meg, ezért a BKK most nézi, mit tehet. A szerződés teljes felbontása többéves jogvitával járna (és akkor még nem is beszéltünk a rendszer kialakításának csúszásáról, pénzügyi pluszkötelezettségről), és „ez komoly törést okozhatna”, mondja Dabóczi az egyébként a 2017-re ígért e-jegyrendszer előtt álló újabb lehetséges nehézségekről. Elképzelhető a szerződés módosítása, új szereplők bevonása a projektbe.

Tesztbuszon az elektronikus jegyrendszer
©

Dabóczi folyamatosan hangsúlyozta, ilyen komplexitású projekt a szerződés aláírása és a tervezés idején még párját ritkította a világban. Tény, elképesztő dolgok történtek: a BKK eleinte még több millió e-kártya gyártásával számolt, közben derült ki, hogy a magyar állam a nemzeti egységes kártyarendszert favorizálja, vagyis azt, hogy egy kártyával lehessen mindent intézni – ezt kellett menet közben az egész projekten átverni. Most az az álláspont, hogy nem kell majd külön kártya a használathoz, lehet majd e-személyivel vagy telefonnal is jegyet venni, de aki akarja, vehet külön BKK-s e-kártyát jegynek, ha épp túl kevés plasztik lapulna meg a pénztárcájában.

Mindazonáltal elképesztő dolgok hangzottak el Dabóczi szájából arról, hogy mi nehezítette az előrehaladást: az egyik beszállító ázsiai, és az időeltolódás (!) miatt nehezen mentek a tárgyalások. Sőt kiderült, a veronai buszbaleset utáni jogalkotás is módosítja az elektronikus jegyrendszer hátterét, hogy pontosan hogyan, azt a vezérigazgató nem fejtette ki. Azt is elmondta, eddig egyedül igyekezett a németekkel tárgyalni, de nem jutott előre, ezért kapott egy ötfős bizottságot (melyben ő az egyik tag) erősítésnek.

A szerződést a BKK részéről még Vitézy Dávid kötötte 2014 novemberében, őt egy hónappal később váltották le. Amikor a bizottsági ülést vezető Kovács Péter azt mondta, „ez egy elcseszett szerződés”, Dabóczi annyit mondott, nem ismételné meg ezeket a szavakat, de tartalmilag egyetért vele.

Bár részleteket nem tudni, úgy fest, a német cég jó helyzetben van: leszállította a „vasat” (olvasók, ellenőrzők, beléptetőkapuk), a szofveres hátteret viszont nem, nem is tudná, nincs is ilyen referenciája, és nem is nagyon lehet erre kötelezni. (Dabóczi azt mondta, ma is látott olyan emailt az EBRD és a BKK között, amelyben a fővárosi cég bevallja, nem bízik a német cég képességeiben.) Kötbért a német cég most is fizet, de neki is fizet a BKK. A szerződés alapján ugyanis tesztüzemben is kell üzemeltetési költséget fizetni, mondta Dabóczi.

Egy 37 milliárdos projektről beszélünk, amihez az EBRD nyújtott 17 milliárdos hitelt, Budapest adott egy 20 százalékos önrészt, és a Belügyminisztérium is beszállt a finanszírozásba. Ez pénz Dabóczi szerint egyébként nem sok, a Scheidt&Bachmann a legolcsóbb ajánlatot nyújtotta, és a projekt még mindig nem lépett túl az eredeti kereten.

Arról Dabóczi Kálmán nem tudott mit mondani, hogy mikor lesz kész a rendszer. Azért sem, mert a 3-as metró felújításának végén látják meg, addig pedig nagyon nehéz lesz pl. az olvasók telepítése a metrókra. 2019 elején megjelenhet egy elektronikus jegyértékesítési rendszer, az, amit 2017-ben már egyszer a T-Systems hozott össze botrányosan, akkor ott az etikus hacker rendőri vegzálása lett a vége. A projekt hét fázisból áll, az első három készült már el, ezeket az eredményeket meg akarják tartani.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Kitett egy fotót Instagramra, 45 perc múlva már el is lopták a volt ausztrál miniszterelnök adatait

Kitett egy fotót Instagramra, 45 perc múlva már el is lopták a volt ausztrál miniszterelnök adatait

Aranyárban mért kolbász, méregdrága alma: miért kerül ennyibe az élelmiszer?

Aranyárban mért kolbász, méregdrága alma: miért kerül ennyibe az élelmiszer?

Emlékeznek Shrek hagymájára? – Nagy Gábor a hvg360 első évéről

Emlékeznek Shrek hagymájára? – Nagy Gábor a hvg360 első évéről