szerző:
BI
Tetszett a cikk?

Bódis József még a hét elején fejtegette, milyen jó kereseti lehetőség a pedagógusi pálya. Megkérdeztük tőle, hogyan gondolja ezt, de három nap után azt válaszolta, hogy nem kíván válaszolni.

A hét elején az MTA-ban tartottak konferenciát a közoktatás helyzetéről (erről itt írtunk bővebben), ahol Bódis József oktatási államtitkár többek között paradigmaváltást sürgetett az oktatásban. Mint mondta, ennek a kulcsa az, ha olyanok választják a tanári hivatást, akik „nemcsak kereseti lehetőségnek tekintik a pedagógusi pályát”. Ha jól értjük, Bódis államtitkár szerint jó lenne, ha nem csak a nagy pénz vonzaná a tanárnak készülőket, hanem a hivatástudat is.

Tényleg nem voltunk biztos benne, hogy jól értjük-e az oktatásért felelős államtitkár szavait, ezért megkérdeztük. Kíváncsiak voltunk arra, hogy tényleg így gondolja-e a dolgot, továbbá, hogy nem gondolja-e, hogy ezzel a kijelentésével megsértette a pedagógusokat (már, aki még a pályán van egyáltalán).

Az Emmi három nap múlva tudatta velünk, hogy Bódis államtitkár nem kíván válaszolni a kérdéseinkre.

Kár. Pedig jó lett volna tudni, hogy miért gondolja olyan kecsegtetőnek a tanári béreket, ami, mondjuk egy kezdő pedagógus esetén körülbelül az albérletet fedezi. Hogy pontosan mennyit keresnek a tanárok, arról itt olvashat bővebben.

Tény, hogy a közelmúltban bevezetett életpályamodell, súlyos pluszmunkákért cserébe valóban tartalmazott némi bérnövekedést, de mivel a tanári fizetéseket az eredeti elképzelések – és a köznevelési törvényben rögzítettek – ellenére nem a minimálbérhez rögzítették, hanem egy úgynevezett "vetítési alaphoz", megint óriási a lemaradás e téren.

A béremelés hatása egyre erodálódik, hiszen a nemzetgazdaságban is emelkedtek a bérek. Tavaly óta a nemzetgazdasági átlagfizetés nagyobb, mint az oktatásban dolgozók átlagbére. A diplomás foglalkoztatottak és a pedagógusok átlagbérei közötti különbség is egyre nő.

Az egyre súlyosabb pedagógushiány önmagában cáfolja, hogy a pénzért érdemes a tanári pályát választani. Inkább mintha azt mutatná, hogy ennyi pénzért nem érdemes ott maradni.

A konferencián az is kiderült, hogy a kormány dolgozik egy új oktatási stratégián. Ez akár jó hír is lehetne, ha az átláthatóan, a szakmai szereplők bevonásával, valós társadalmi vitákon keresztül készülne. Ám erről semmit nem tudunk. Azt viszont tudjuk, hogy van már egy Nemzeti alaptanterv-tervezet, amit némi átdolgozás után be is akarnak vezetni. (Bár az MTA szerint el kell halasztani egy évvel a bevezetést, a PDSZ szerint több évvel is.)

De ha lesz egy új stratégia, akkor nem ahhoz kellene igazodnia minden más szabályozónak, például a tartalmi szabályozásoknak is? Ezt a kérdést is feltettük Bódis államtitkárnak. A válasz: nem kíván válaszolni.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!
Módosít a szabályzatán a YouTube, és ennek sokan nem fognak örülni

Módosít a szabályzatán a YouTube, és ennek sokan nem fognak örülni

Majdnem kész az orosz koronavírus-vakcina – állítja a védelmi minisztérium

Majdnem kész az orosz koronavírus-vakcina – állítja a védelmi minisztérium

Ezrek tüntettek Oroszországban a letartóztatott kormányzó miatt

Ezrek tüntettek Oroszországban a letartóztatott kormányzó miatt