szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az elsüllyedt Hableány magyar matrózának családját képviselő jogász szerint egyetlen nap alatt nem lehetett minden bizonyítékot begyűjteni a szállodahajón.

Ismét Magyarország felé tart a Viking Sigyn, az a szállodahajó, amely a múlt szerdán Budapesten, a Margit híd közelében nekiütközött a Hableány turistahajónak, amely ettől 35 emberrel a fedélzetén elsüllyedt – szúrta ki a Napi.hu. Ez is téma volt szerda este az ATV Egyenes beszéd című műsorában, ahol a Hableány eltűntként nyilvántartott magyar matrózának családját képviselő Magyar György kijelentette: a svájci hajót nem is lett volna szabad elengedni Magyarországról.

Magyar hangsúlyozta, hogy a Viking Sigyn bizonyítási eszköz, amelyet a hatóságnak le kellett volna foglalnia, hogy minden bizonyítékot összegyűjthessen. Szerinte, bár a rendőrség azt közölte az Indexszel, hogy a büntetőeljárás lefolytatásához szükséges összes eljárási cselekményt elvégezték, ez lehetetlen. "Egy nap alatt, a Duna mélyén, műszerek és szakértők nélkül nem lehetett rögzíteni a nyomokat" – jelentette ki.

A műsor másik vendége, Szalma Botond, a Mahart korábbi vezérigazgatója szerint más országban egy ilyen tragédia után nem, vagy csak jelentős letét kifizetése után engedték volna tovább az útjára a balesetben érintett hajót.

A budapesti dunai hajózás szabályozatlanságáról is beszélt Szalma, azt mondta, nem szabad megvárni, hogy újra tragédia történjen. Úgy fogalmazott: "Nem Orbán Viktor miatt süllyedt el a hajó. Nem Orbán Viktor miatt süllyed el a HÉV. De azért valaki felel, hogy nincs 2006 óta ennek az országnak – ami Széchenyi és Baross Gábor országa – közlekedésért felelős minisztere.”

Az illetékes hiányára utal Szalma szerint az is, hogy a múlt héten Budapestre hoztak egy olyan úszódarut, amely nyilvánvalóan képtelen lenne kiemelni a Hableány roncsát a Duna fenekéről.

Felvetődött a műsorban a Magyar Turisztikai Ügynökség és a Sigynt üzemeltető Viking Cruises közös cége is. Ahogy korábban az Index megírta, a svájci Viking az állami szervezettel közösen tulajdonolja a budapesti kikötők többségét birtokló Mahart Passnave-t. "A Viking bevásárolta magát egy cégbe, amelyen keresztül visszakapja az általa befizetett pontondíj 49 százalékát, és a versenytársai 49 százalékát is. Nekem szakmai és közgazdasági indokot nem tud mondani, hogy ez miért éri meg. Nem érdekelnek a politikai indokok, mert az adófizetők pénzét költik" – magyarázta Szalma Botond.

A műsorban Magyar György arról is szólt, hogy a Hableány magyar matróza – aki a magyar kapitány mellett a turistahajó legénységét alkotta – hivatalosan sem értesítést, sem bocsánatkérést nem kaptak sem a munkáltatótól, sem a Vikingtől.

A matróz családját – édesanyját, testvérét, élettársát – sokkolták a történtek, és nehezen viselik a média érdeklődését is – fűzte hozzá a jogi képviselőjük.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!