szerző:
hvg.hu

A hangfelvételek leiratából kiderül: a Viking Sigyn kapitánya észre sem vette, hogy hajója összeütközött a Hableánnyal.

A napokban megkapta a Hableány-tragédia hét dél-koreai túlélőjének rendőrségi kihallgatásán készült jegyzőkönyveket a kirándulóhajó elhunyt kapitányának családját képviselő ügyvéd. Gulyás Krisztián az Indexnek nyilatkozva arról beszélt, végigolvasni is "horrorisztikus" volt a beszámolókat. Elmondása szerint a túlélőket annyira megviselték a rendőrök kérdései, hogy a kihallgatásokat sokszor félbe kellett szakítani.

Az egyik túlélő arról beszélt, hogy két nagy lökést érzett a Hableányon utazva, és a második teljesen befordította a hajót a vízbe. Egy másik érezte, ahogy a Hableány iszonyatos erővel szívja le a víz alá, amikor pedig sikerült a felszínre küzdenie magát, mindenütt elmerülő és felbukkanó fejeket látott.

Az Indexnek a Hableány elhunyt magyar matrózának családját képviselő Magyar György Ügyvédi Iroda munkatársa, Balogh Szabolcs arról beszélt: nem csak a kirándulóhajó utasai érzékelhették, hogy túl közel halad hozzájuk a Viking Sigyn. Az elsődleges szakvélemény szerint ugyan is 21:04-kor a szállodahajó radarján megjelent a Hableány hívókódja. Vagyis a Sigyn kapitányának látnia kellett az előtte haladó másik hajót, és jeleznie is kellett volna neki, hogy meg akarja előzni. A manővert pedig csak akkor kezdhette volna meg, ha a Hableány kapitányától visszajelzést kap.

Gulyás Krisztián a Vikingről származó hangfelvételek leirata alapján azt is elmondta, hogy másfél perccel az ütközés előtt a Viking Sigyn kormányállásának úgynevezett alarm history (vészjelző) rendszere hangjelzést adott le arra figyelmeztetve, hogy a Hableány túl közel van, ám erre nem reagált senki.

Az is az iratokból derül ki, hogy a szállodahajó kapitány nem vette észre, hogy maguk alá gyűrték a Hableányt. Később szóltak neki, hogy "elütött egy hajót", mégsem állt meg azonnal, hanem további több száz métert tett meg felfelé a Dunán.

Gulyás arról is beszélt, hogy a Sigyné mellett a Viking Idun feketedobozát is vizsgálták, amely a Hableány elsüllyedésekor a közelben volt. A kirendelt szakértő azonban csak két héttel a baleset után, június 12-én kezdte meg az adatok elemzését. És mivel az Idun feketedoboza egy elavultabb rendszerre épül, ami az adatokat pár nap után törli, valószínűleg sosem derül már ki, hogy a baleset előtt vagy után kapott-e bármilyen üzenetet a testvérhajótól – magyarázta az ügyvéd.

A Hableány május 29-én este süllyed el, 33 emberrel – 31 dél-koreai utassal és kétfős magyar személyzettel – a fedélzetén a Duna budapesti szakaszán, a Margit híd közelében, miután a Viking Sigyn szállodahajó hátulról nekiütközött. A balesetet hét dél-koreai turista élte túl, két áldozat holttestét továbbra is keresik.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Több mint három év börtönt kapott Trump volt tanácsadója

Több mint három év börtönt kapott Trump volt tanácsadója

Kálmán Olga DK-s elnökségi tag lenne

Kálmán Olga DK-s elnökségi tag lenne

A magyar szennyezést nem váltja ki Orbánék erdősítése

A magyar szennyezést nem váltja ki Orbánék erdősítése

Esővel indul a nap, cserébe nem lesz hideg

Esővel indul a nap, cserébe nem lesz hideg

Bevett 30 nyugtatót, majd rátámadt a mentőkre

Bevett 30 nyugtatót, majd rátámadt a mentőkre

Vészjelzést kell adniuk az orosz buszsofőröknek, ha kínait látnak

Vészjelzést kell adniuk az orosz buszsofőröknek, ha kínait látnak