szerző:
Tetszett a cikk?

Az RTL a törvényeknek megfelelően ingyen is leadja a jelöltek reklámjait, több online portál viszont pénzért sem. A HVG-ben és a hvg.hu-n lesz lehetősége a jelölteknek kampányhirdetést közzétenni.

Az RTL Klub vállalta, hogy levetíti az áprilisi választási kampányban a jelöltek politikai reklámjait, amit tévécsatornaként ingyen kell megtennie – ezt saját hírportálján közölte a csatornát működtető cég. Ez azt jelenti, hogy az egyik legnézettebb kereskedelmi csatornán az összes országos listát – pártlistát vagy nemzetiségi listát – állító jelölő szervezeteknek, illetve a törvényben meghatározott pártoknak lehetőséget adnak, hogy kampányoljanak a parlamenti választással, illetve az azzal egy időben tartott, a kormány által gyermekvédelminek nevezett népszavazással kapcsolatban.

Az egyelőre nem derült ki, hogy a két kampány mennyire fog elkülönülni – lévén eddig idehaza még sosem volt példa arra, hogy két referendumot egyszerre tartsanak meg, ennek a törvényi hátterét nemrég teremtette meg a parlamenti többség.

Érdekesség, hogy közleményükből az is kiderül, hogy ez alatt az idő alatt a bőven nem ingyen sugárzott, jellemzően a kormány kampányaként funkcionáló társadalmi célú reklámok befogadását mind csatornáikon, mind online felületeiken felfüggesztik. A csatorna emellett azt is közölte, hogy online hírportáljukon vásárolhatnak tőlük politikai hirdetésekre is felületet a jelöltek.

Ingyen a többség nem ad

Az RTL közleményében emlékeztet, hogy már a korábbi választások alkalmával is adtak díjmentesen műsoridőt a jelölteknek – de ezzel többségében egyedül voltak. A második Orbán-kormány által behozott törvények értelmében az állami médiához hasonlóan a kereskedelmi tévék és rádiók csak térítésmentesen adhatnak teret a kampányhirdetéseknek, ha akarnak.

A többség ezt nem is vállalja. A mostani kampánnyal kapcsolatban például az ATV és a ViacomCBS – hozzájuk tartozik mások mellett a Comedy Central és a Paramount Channel – már jelezte, nem fognak leadni kampányszpotokat, a TV2-től és a HírTV-től egyelőre nem tudtuk meg, hogyan döntöttek.

Árlistát kell közzétenni

A nyomtatott és online médiumokra viszont csupán annyi törvényi előírás vonatkozik, hogy előre – múlt hét keddig – le kellett adniuk az árlistájukat az Állami Számvevőszéknek (ÁSZ), ha kiadnák reklámfelületeiket a pártoknak. Az ÁSZ azt ellenőrzi ugyanis, hogy senkinek ne adjanak kedvezményt a feltüntetett díjakból, mert az tiltott kampánytámogatás lenne.

Utólag a médiumoknak biztosítania is kell egy listát, hogy pontosan kitől mennyi politikai hirdetési bevételük származott. Mindkét dokumentumot az ÁSZ weboldalán a „Választások” menüpont alatt teszi közzé. Idén mindkét referendumhoz már fel vannak tüntetve az Árlisták helyei, de a linkek még nem kattinthatók – amint azok lesznek, válik láthatóvá a teljes lista azokról a lapokról, ahol lesz lehetőség kampányolni.

Több médium kiadója azonban már közölte a döntését. A HVG hetilap és a hvg.hu felületein például lesznek kampányhirdetések.

A lapunkat működtető kiadó ehhez az árlistákat időben leadta az ÁSZ számára, ahol az vélhetően a többi médiuméhoz hasonlóan hamarosan látható is lesz.

A Centrál Médiacsoport például bizonyos felületein engedi a kampányreklámokat, másutt nem. A 24.hu nyitóoldalán, a Vezess.hu-n és a National Geographic portálján egyáltalán nem, ahogyan a nyomtatott lapok közül a Nők Lapjában sem. A 24.hu nagy részén, az NLC.hu-n vagy éppen a Nosalty-n viszont igen.

Van, aki pénzért sem

A Telex viszont teljesen elzárkózik a politikai hirdetések közlésétől. Mint fogalmaztak, azok „egyoldalúak, harsányak, leegyszerűsítőek, nem pártatlanok”, a valóság kis részét mutatják meg, ha nem csúsztatnak, ezért nem szeretnék őket közzétenni.

A közlemény megjelenése után Stumpf András, a Válasz Online főszerkesztője Facebook-oldalán közölte, hogy náluk január 12-én hasonló döntés született, méghozzá egyhangúlag, eszerint akkor is elutasítják a jelölő szervezeteket, ha azok fizetnének a reklámjuk közzétételéért. „Nem tudnának annyit, hogy megérje” – fogalmazott posztjában.

Hasonlóan döntött a Media1.hu cikke alapján az Indexet kiadó Indamedia is. Ez a teljes portfóliójukra vonatkozik, így például a Velveten és a Díványon, a Feminán, illetve a blog.hu-s blogokon sem lesznek ilyen típusú hirdetések.

Decemberben publikált 2022-es nyomtatott hirdetési tarifalistájában a kormányközeli médiabirodalom hirdetési felületeit értékesítő Salesworks is azt közölte, hogy egyik lapjuk sem fogad be hirdetéseket politikai pártoktól. Hogy ez a kampányidőszak alatt megváltozik-e, egyelőre nem közölték.

Mindenesetre az mindenképpen kontrasztos, hogy az összes megyei lapot is birtokló sales house termékeiben párthirdetések nem jelenhetnek meg, miközben a közéleti híreik szerkesztése lényegében egész évben a Fidesz mellett kampányol.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kacskovics Mihály Béla Itthon

A fideszesek Facebook-költései is elárulják, hol számít nagy csatára a kormánypárt

Január közepe óta heti nagyjából nyolcmillió forintot költenek el a Fidesz szerdán hivatalosan is megnevezett egyéni jelöltjei saját maguk népszerűsítésre a Facebookon, azonban ez csupán töredéke annak az összegnek, amit a párt központi oldalai, vagy vezető politikusai eltapsolnak, miközben a hivatalos kampányidőszak még nem kezdődött el. A kormánypárt semmit nem hagyna veszni: azoknak is jutott pénz, akik olyan körzetekben indulnak, ahol biztosnak tűnik az ellenzéki siker.