szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Legalább 137 kilométer/órás sebességgel száguldott a biciklist halálra gázoló Mercedes, amelynek sofőrje korábban két másik balesetet is okozott. Az ügy miatt már a főváros és a kormány is egymásnak feszült.

A szombat hajnalban az Árpád hídi baleset ügyében indított nyomozás fejleményeiről tartott sajtótájékoztatót a Budapesti Rendőrfőkapitányság, az eddig nyilvánosságra hozott adatok szerint ugyanis a kerékpáros halálát okozó karambol „körülményei tisztázatlanok” voltak.

"Egy olyan balesetről számolunk be, amely elkerülhető lett volna" – ezzel kezdte a sajtótájákoztatót Balogh Ádám ezredes, a BRFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője, majd hozzátette, jelenlegi információik alapján nem egy előre szervezett, nagy létszámú gyorsulási versenyről van szó. A térfigyelő kamerák felvételei szerint két BMW már korábban követte a Mercedes mozgását és gyorsulását, spontán verseny alakult ki közöttük – a korábbi információkkal ellentétben tehát nem csak kettő, hanem három kocsi volt érintett. A legalább 137 km/h-val, kikapcsolt menetstabilizátorral haladó Mercedes a gyalogosok és biciklisek védelmére szolgáló cső- és szalagkorlátot letarolta és elsodorta a kerékpárost, majd a kocsi felborult és körülbelül hetven métert csúszott az úton. A két, mögötte haladó BMW közül az egyik le tudott fékezni, így az abban utazóknak nem esett bajuk, a másik két sofőr azonban súlyosan megsérült. A rendőrök kiemelték, hogy a baleset áldozata szabályosan, kivilágítva közlekedett a bicikliúton, az ütközés következtében két végtagját vesztette el, majd kórházba szállítása után halt meg.

Térfigyelő kamerák rögzítették a baleset körülményeit, ezekből részleteket is megmutattak és hozzátették, az utolsó jeleneteket kegyeleti okokból nem teszik közzé. A Mercedes 33 éves sofőrje "teljes mértékben figyelmen hagyta a közlekedési szabályokat" – hangzott el a sajtótájékoztatón, így kórházi ellátása után pénteken előállították. A férfi kihallgatásán beismerő vallomást tett, a gyanúsítással szemben nem élt panasszal, ezután a rendőrség őrizetbe vette és indítványozta letartóztatását halálos közúti baleset gondatlan okozása miatt. Hozzátették, vizsgálják annak lehetőségét, hogy más bűncselekményt vagy szabálysértést is elkövetett-e, valamint azt is, volt-e felelőssége a baleset bekövetkezésében és a sebességtúllépésben a másik két sofőrnek.

A hvg.hu kérdésére válaszolva elmondták, mindhárom sofőrnél vizsgálták, hogy a balesetet megelőzően fogyasztottak-e alkoholt vagy kábítószert, de nem találtak erre utaló jelet. Azt, hogy az autókon végzett tunningolások legálisak voltak-e, műszaki szakértői vizsgálat állapítja majd meg. Nem sokkal a baleset után több közösségi médiás felületen is terjedni kezdtek képek az elgázolt kerékpárosról, amelyeken jól láthatók voltak sérülései is. Ezzel kapcsolatban Balogh Ádám elmondta, vizsgálják a felvételek készítésének körülményeit, de úgy vélik, azok a bűnügyi zárást megelőzően készülhettek, hiszen a helyszínre érkező mentők és rendőrök elsődleges feladata az életmentés, így előfordulhatott, hogy ezalatt egy járókelő megközelíthette a sérültet.

"A Mercedes sofőrjének két anyagi kárral járó balesete volt korábban, tizenhárom büntetőponttal rendelkezett, több helyszíni- és közigazgatási bírságot kapott és szabálysértési eljárás is folyt már vele szemben" – válaszoltak újságírói kérdésre a rendőrök.

Korábbi, nem hivatalos szakértői vélemények is megállapították, hogy a hídon száguldozó, RACE-001 rendszámú Merdedes 130-150 km/h-s sebességgel mehetett, amikor a szalagkorlátnak csapódva letarolta a Pest felé tekerő bringást. Az előzetes feltételezések alapján egy BMW-vel versenyezhetett a hídon, mindkét autó sofőrjét súlyos sérülésekkel szállították kórházba.

Az eset után felháborodott Karácsony Gergely főpolgármester is, aki „barom, eszelős” gyorshajtókról beszélt és úgy véli, az ilyen balesetek megfelelő forgalomkorlátozással, több traffipax elhelyezésével megelőzhetők lennének, a kormány és a rendőrség azonban nem tesz eleget ennek érdekében. Karácsony kijelentéseire Gulyás Gergely reagált a csütörtöki kormányinfón, elmondása szerint a kormány is több sebességmérő kamerát szeretne látni Budapesten, ezeket azonban a főváros nem szereli fel. „Eleve kérdés, hogy mennyire etikus súlyos sérülést, halált politikai célokra kihasználni, de a főváros vizsgálhatja a saját felelősségét is ebben” – tette hozzá a miniszterelnökséget vezető miniszter. Az általuk emlegetett kamerarendszerrel és azok kihelyezésével ebben a cikkben foglalkoztunk bővebben:

Árpád hídi horrorbaleset: miért nincs VÉDA, és mire céloz Karácsony azzal, hogy az állam akadályozza Budapestet?

Homályosak a szombat hajnali Árpád hídi biciklista-gázolás részletei, de egy biztos: autósok 130-150 kilométer per órával rongyoltak a hídon. Hogy ezt miért tehették meg, arra egyelőre nincs válasz, sőt a főpolgármester egy Facebook-posztban rendszerszintű problémákra céloz, amelyek szerinte akadályozzák a gyorshajtók ellenőrzését. Miért mondja Karácsony, hogy Budapestnek "ha törik, ha szakad" hozzáállással kell telepíteni a sebességmérő kamerákat?

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!