Öt és fél évet kapott a Hableányt legázoló Viking Sigyn kapitánya, volt vádpont, ami alól felmentették
Jurij C., a Viking Sigyn ukrán kapitánya az utolsó szó jogán azt mondta, végtelenül sajnálja a tragédiát és mélyen együttérez mind az áldozatokkal, mind hozzátartozóikkal. A kapitányt a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása miatt emelt vádpontban a bíróság nem találta bűnösnek. Az ítélet nem jogerős.
Öt év hat hónap fogházbüntetést kapott első fokon Jurij C., a Viking Sigyn turistahajó kapitánya, aki legázolta a Hableány sétahajót 2019. május 29-én éjszaka. A bíróság Jurij C.-t a vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vádpontjában találta bűnösnek, a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása vádpont alól viszont felmentették.
Jurij C.-t hat évre tiltották el a hajóvezetéstől, azonban ebbe a hat évbe beszámították azt az időszakot is, ami eltelt hajós jogosítványának 2019. május 30-i bevonása óta. Jurij C. az ítélethirdetést először letartóztatásban, bűnügyi őrizetben, később pedig házi őrizetben várhatta. A házi őrizetből viszont csupán minden negyedik nap számított bele a kedden kiszabott börtönbüntetésébe, a bűnügyi őrizetben töltött időszak viszont beleszámít a kedden kiszabott büntetésébe.
Németh Leona bíró döntése nem jogerős.
A bíróság súlyosbító körülményként értékelte, hogy „mérhetetlenül nagy katasztrófa” történt, jelentős anyagi kárral, de enyhítő körülményként vette figyelembe azt, hogy Jurij C. büntetlen előéletű, hosszú, „makulátlan” hajóskapitányi karriere, tapasztalata van. Enyhítő körülmény volt az idő múlása is, a baleset négy éve történt, ahogy az is, hogy Jurij C. egészségügyi állapota jelentősen megromlott, sőt, több súlyos beteg, eltartásra szoruló hozzátartozója is van.
A bíró elmondta, hogy miért „csak” öt és fél év börtönt szabott ki, mert a vádpont 2-8 év fogházzal büntethető, a jogszabály azonban középértéket, öt évet határoz meg. Ettől a körülményeket figyelembe véve tértek el plusz fél évvel.
Jurij C. legkorábban büntetésének kétharmada letöltése után szabadulhat feltételesen.
A bíró az ítélet indoklásában kifejtette, hogy miért nem találták bűnösnek Jurij C.-t a segítségnyújtás elmulasztásában. Azt mondta, a segítségnyújtás elmulasztása szándékos bűncselekmény, vagyis elkövetéséhez az kell, hogy valaki szándékosan ne segítsen egy arra rászorulón. Viszont a Hableány gyorsan, mindössze fél perc alatt víz alá került, arról pedig – részben az erre vonatkozó szakértői vélemény hiánya miatt – nincs információ, hogy ki élt még ekkor a Hableányon utazók közül, illetve ki hol volt éppen a hajótestek és a víz alatt.
Elhunyt emberre pedig nem vonatkozik, hogy segíteni kell rajta. A Viking Sigynről pedig megindult a mentés, igaz, Jurij C. parancsára nem vártak közben. A legénység tagjai közül volt, aki érezte az ütközést, az utasok közül pedig olyan is, aki látta, így mire Jurij C. kirohant a kapitányi fülkéből, addigra már próbálták menteni a még menthetőket a Sigyn legénységének tagjai.
Jurij C. ezt látva visszatért a kapitányi fülkébe, vészjelzést adott le és elkezdte a Sigynt biztonságba helyezni, vagyis félreállt a hajóval.
A bíró az ítélet indoklásában felemlegette: Jurij C. annak ellenére nem látta a Hableányt, hogy az a rossz időjárási viszonyok ellenére is látható lett volna szabad szemmel már öt perccel a baleset előtt. Sőt: a hajó radarjai működtek, ha a kapitány azt figyelte volna, akkor jóval korábban észrevehette volna a kis sétahajót. A bíró arról, hogy a kapitány nem vette észre a Hableányt, hosszan beszélt az ítélet indoklásában. Azt mondta, ebből a figyelmetlenségből következett a baleset: a Viking nem adott hangjelzést, nem vette fel a kapcsolatot a Hableányt irányító, kétfős személyzettel, nem jelezte nekik, hogy előzni fog.
Sőt: mivel Jurij C. nem is látta a hajót, valójában előzési szándéka sem volt, előzési manőverbe sem kezdett. Nem lassított a Viking Sigynnel, nem várta meg, hogy a Hableány érjen át először a Margit híd pillérei között, és nem a sziget mellett kezdte meg az előzést. Egyszerűen ment, mintha a Hableány ott sem lett volna.
Németh Leona azt mondta: az egész balesetben az a leginkább megrázó, hogy a Hableány 30 másodperc alatt elsüllyedt, így a hajón utazó 35 ember szinte azonnal vízbe került. Kimenteni pedig csak hetet sikerült közülük.
Az ítélet ellen az ügyészség és Jurij C. is fellebbeztek. Az ügyészség a büntetés súlyosbításáért: hosszabb tartalmú büntetést szeretnének elérni, valamint azt is, hogy az ukrán kapitányt hosszabb időre tiltsák el a hajóvezetéstől. Sőt: azt szeretnék, ha a segítségnyújtás elmulasztása vádpontban is kimondaná bűnösségét a bíróság.
Jurij C. az ítéletnek kizárólag azt a részét volt hajlandó elfogadni, amiben a bíró megállapította ártatlanságát a segítségnyújtás elmulasztása vádpontban. Minden más ellen fellebbezést nyújtott be. Védője szerint abban a vádpontban sem bűnös, amiben a bíróság annak találta, így a bűnösség megállapítása ellen is fellebbeznek.
Védője elmondása szerint Jurij C. nem felelős a Hableány-tragédiában, legfeljebb a két-, két és fél éves büntetést tartaná elfogadhatónak, hiszen ügyfele soha nem vétett a kényszerintézkedések ellen.
Viszont – ha mindez nem jönne össze – az ítélet enyhítéséért is fellebbezést nyújtottak be.
Az utolsó szó jogán Jurij C. a bíróság előtt azt mondta, nagyon nehéz a lelke, amikor felidézi azt a szörnyű tragédiát, amit a Hableány sétahajó legázolása jelentett. Felemlegette, hogy a baleset rengeteg ártatlan áldozat életét követelte, súlyos következményeket jelentett az áldozatok családjainak, hozzátartozóinak is.
Egy percre sem hagynak nyugodni a szörnyű tragédiával kapcsolatos emlékek, nem tudok miattuk éjszaka aludni, és úgy gondolom, hogy ez életem végéig elkísér
– mondta tolmácsán keresztül a Viking Sigyn kapitánya.
Végtelenül sajnálom a történteket, ezt a szörnyű balesetet, amely ilyen tragédiát okozott. Mélyen együttérzek az áldozatokkal és a hozzátartozóikkal is. Végtelenül sajnálom, hogy ez a tragédia megtörtént
– jelentette ki még az ítélethirdetés előtt.
A keddi ítélettel azonban a bírósági eljárás nem zárult le: zajlik egy kártérítési per is, valamint eljárás van folyamatban egy másik hajó kapitánya ellen is, aki szintén elmulasztotta a segítségnyújtást, amikor elhajózott a baleset helyszíne mellett.
Jurij C., a Viking Sigyn kapitánya csupán négy évvel a baleset után, 2023 szeptemberében tett vallomást. Ezt a vallomást a bíró ténybeli beismerő vallomásként értékelte. A tárgyalás során korábban végig tagadta bűnösségét, vallomást pedig nem tett, egy írásbeli nyilatkozattal törte meg hallgatását.
A vallomásban leírta, hogy több mint negyven éve hajózik a Dunán, 2001 óta kapitányként, 2003 óta pedig személyszállításra alkalmas hajókra is érvényes a vizsgája. Elmondása szerint a Duna egész szakaszát ismeri, így a Margit híd pillérei közötti szakaszt is, ahol letarolta a Hableányt – vagyis a híd elhelyezkedése nem volt számára idegen.
Jurij C. azt vallotta, hogy nem volt mellette őrszem sem, igaz, utóbbi nem is kötelező. Jurij C. írásos vallomásában állította:
nem látta a sötét, esős időben a Hableányt, elsőre csupán azt hitte, hogy uszadékfának ment neki.
Amikor értesült róla, hogy legázoltak egy kisebb hajót, sokkot kapott, ő maga kérte a leváltását, így a másodtiszt vette át a parancsnokságot.
A vallomásban felelősségét az ukrán származású kapitány nem ismerte el.
Az ügyész a vallomásra reagálva elmondta, hogy a Viking radarja a baleset idején a feketedoboz adatai szerint előre négyszáz, jobb és bal oldalra pedig kétszáz-kétszáz méterre volt beállítva, vagyis
ha a kapitány figyelte volna a radarképet, azon láthatta volna a Hableányt, így el tudta volna kerülni a balesetet.
Az ügyész kiemelte: a sokk vagy a pánik nem magyarázat arra, hogy a kapitány nem vett részt a segítségnyújtásban az ütközés és a Hableány elsüllyedése után.
A Hableány sétahajót 2019. május 29-én, este kilenc óra után öt perccel gázolta el a Viking Sigyn, a Margit híd pesti hídfője mellett. A Vikinghez képest apró sétahajón egy dél-koreai turistacsoport utazott, közülük 27-en meghaltak, és a személyzetből ketten vesztették életüket. Egy eltűnt áldozat holttestét azóta sem találtak meg a hatóságok. A hajón összesen 35 ember utazott.
A Hableány tragédiája sem volt elég ahhoz, hogy bármi változzon a Dunán
Egy évvel ezelőtt történt a dunai hajózás egyik legnagyobb katasztrófája, a Hableány balesete óta azonban semmilyen változás nem történt a hajózási szabályozásban. Pedig a hvg.hu információi szerint a szakmai szervezetek javaslatai már tavaly szeptember óta a kormány asztalán hevernek.