Orbán: Évente egymillió forintot ad a kormány otthonteremtésre az állami alkalmazottaknak
A támogatás összevonható az Otthon Start hitellel is és szakértők szerint jelentős előnnyel járhat az állami foglalkoztatottak számára.
Videót is közzétett a MÁV a Facebookon hétfő reggel arról, hogy elindult az első olyan szerelvény, amit a vasúttársaság újonnan bérelt, használt Siemens-mozdonyainak egyike vontatott, ám azzal már nem dicsekedtek el, hogy visszafelé a mozdony lerobbant. A hvg.hu kérdésére azt írták, hogy a szerelvénynél „ajtóvezérlési hiba” lépett fel.
„Elindult! Bemutatkozott az első MÁV-START arculatára átalakított 182-es mozdony.” – jelentette be a Facebookon a MÁV hétfő reggel 8 órakor, és egy videót is közzétett arról, ahogy a vasúttársaság színeire festett mozdony a Tokaj InterCity-t vontatva kifut a Keleti pályaudvarról.
Ez volt a MÁV által nemrég bérbe vett, használt Siemens-mozdonyok közül az első forgalomba állt jármű első útja, amely viszont nem végződött jól, mert visszafelé a mozdony lerobbant Kőbánya-Kispest állomáson, ahol a tervezett 1 perces várakozás helyett 35 percet vesztegelt.
Akkora a mozdonyhiány a MÁV-nál, hogy már használt járműveket bérelnek, nem is akárhonnan
Egyelőre 15 darab használt mozdony bérléséről ír alá szerződést a MÁV. Ez gyors, de csak apró válasz az égető járműhiányra, amelyet a 115 új villanymozdony már előkészített beszerzése enyhíthetett volna igazán, ha a kormányzat nem fújja le. A bérleti díj nem ismert, de az igen, hogy a lízingcég tulajdonosa az a kanadai alapkezelő, amelytől a kormány a ferihegyi repülőteret is visszavásárolná.
A hétfő reggel a menetrend szerint 7:25-kor a Keleti pályaudvarról induló Tokaj InterCity ugyan már alapból egy perc késéssel indult, de ez talán még betudható annak, hogy fel kellett venni a kisfilmet az indulásról, amit aztán a MÁV megosztott a Facebookon:
Elindult! | Elindult! Bemutatkozott az első MÁV-START arculatára átalakított 182-es mozdony. | By MÁV | Facebook
Elindult! Bemutatkozott az első MÁV-START arculatára átalakított 182-es mozdony.
Csakhogy útja során ezután egyre nagyobb késést halmozott fel a szerelvény, Hatvanból már a menetrendhez képest 7 perces késéssel futott ki, de mire megtett 270 kilométert és Nyíregyházára ért, sikerült ledolgozni a késést, ide pontosan érkezett 10:29-kor, majd pontosan távozott 10:34-kor.
Ez volt az egyetlen állomás azonban, ahol az InterCity tartani tudta a menetrend szerinti érkezési és indulási időt. Útja későbbi részében újra késést halmozott fel a szerelvény, mire 529 megtett kilométer után 13:26-kor végül Kőbánya-Kispestre ért, ismét 6 perc csúszásban volt.
Kőbánya-Kispesten a menetrend szerinti 1 perc helyett azonban 35 percet vesztegelt, és csak 14:01-kor folytatta útját, vagyis a menetrendhez képest 40 perc késéssel, és mire a Nyugati pályaudvarra visszaért, ebből csak 1 percet tudott lefaragni, így 39 perc késést szedett össze az egész úton.
Mivel a hvg.hu-hoz eljutott információk szerint a késést és a Kőbánya-Kispest állomáson ácsorgást egyértelműen az éppen első útját teljesítő mozdony meghibásodása okozta, megkerestük a MÁV-ot, hogy ennek okáról érdeklődjünk. A MÁV gyorsan válaszolt és hibát említett, mondván:
A Tokaj IC-n ajtóvezérlési hiba lépett fel Kőbánya-Kispest állomáson. A helyszínen elhárítottuk a hibát, és a szerelvény folytatta az útját.
Mivel ennek a mozdonynak kellett volna 15:23-kor újra kifutnia, erre is rákérdeztünk a MÁV-nál, hogy tudja-e folytatni útját a megszerelt mozdony. Erre azt válaszolták, hogy “a 15:23-kor Záhony felé induló Nyírség-Kraszna InterCity-ben a tervezettnek megfelelően közlekedik”.
Arra azonban továbbra sem kaptunk választ a MÁV-tól, hogy mennyibe kerül a 15 használt mozdony bérlése. Annyi biztos, hogy a bérleti szerződést szeptember 28-án írták alá a Siemens ES64 U2 V7 típusú mozdonyokra.
A MÁV akkori közleménye szerint „kiváló műszaki állapotú, használt” mozdonyok ezek. Ennél az első útnál kiderült, hogy a mozdonyról vezérelhető ajtónyitás automatikája mégsem volt kiváló állapotú. A MÁV akkor és azóta sem közölte a járművek életkorát, de már a bérlés bejelentésekor
a hvg.hu úgy értesült, hogy ezek a mozdonyok 20 éves átlagéletkorúak.
Azóta ezt igazolta is egy időközben egy vasútszakmai oldalra felkerült lista a 15 mozdonyról, mert eszerint mindegyik jármű 19 éves, 2004-ben álltak fogalomba. A pályaszámuk alapján a MÁV által közzétett videón is egyikük futott ki hétfő reggel.
A hvg.hu úgy tudja, lízingkonstrukciót fed amúgy a bérleti szerződés és a mozdonyok a 10 éves futamidő után az opciós lehetőség lehívásával meg is vásárolhatók majd. Az akkor majdnem 30 éves átlagéletkorú járművek még mindig sokkal fiatalabbak lesznek a MÁV jelenlegi vontatójármű-flottájánál, hiszen az ezek zömét adó mintegy 280 darab V43-as mozdonyok átlagéletkora is 40 év.
A támogatás összevonható az Otthon Start hitellel is és szakértők szerint jelentős előnnyel járhat az állami foglalkoztatottak számára.
A gázai humanitárius katasztrófa okozta egyre komolyabb nemzetközi felháborodás engedményekre kényszerítette Izraelt.
Békés Márton elmesélte első találkozását Magyar Péterrel, némileg árnyalva Orbán Viktorék narratíváját.
Hozzászólásáért akár egy év börtönnel is büntethetik.
Hamis magánokirat felhasználása miatt adtak ki elfogatóparancsot a férfi ellen.