Lengyel Tibor
Lengyel Tibor
Tetszett a cikk?

Videót is közzétett a MÁV a Facebookon hétfő reggel arról, hogy elindult az első olyan szerelvény, amit a vasúttársaság újonnan bérelt, használt Siemens-mozdonyainak egyike vontatott, ám azzal már nem dicsekedtek el, hogy visszafelé a mozdony lerobbant. A hvg.hu kérdésére azt írták, hogy a szerelvénynél „ajtóvezérlési hiba” lépett fel.

„Elindult! Bemutatkozott az első MÁV-START arculatára átalakított 182-es mozdony.” – jelentette be a Facebookon a MÁV hétfő reggel 8 órakor, és egy videót is közzétett arról, ahogy a vasúttársaság színeire festett mozdony a Tokaj InterCity-t vontatva kifut a Keleti pályaudvarról.

Ez volt a MÁV által nemrég bérbe vett, használt Siemens-mozdonyok közül az első forgalomba állt jármű első útja, amely viszont nem végződött jól, mert visszafelé a mozdony lerobbant Kőbánya-Kispest állomáson, ahol a tervezett 1 perces várakozás helyett 35 percet vesztegelt.

 

Akkora a mozdonyhiány a MÁV-nál, hogy már használt járműveket bérelnek, nem is akárhonnan

Egyelőre 15 darab használt mozdony bérléséről ír alá szerződést a MÁV. Ez gyors, de csak apró válasz az égető járműhiányra, amelyet a 115 új villanymozdony már előkészített beszerzése enyhíthetett volna igazán, ha a kormányzat nem fújja le. A bérleti díj nem ismert, de az igen, hogy a lízingcég tulajdonosa az a kanadai alapkezelő, amelytől a kormány a ferihegyi repülőteret is visszavásárolná.

A hétfő reggel a menetrend szerint 7:25-kor a Keleti pályaudvarról induló Tokaj InterCity ugyan már alapból egy perc késéssel indult, de ez talán még betudható annak, hogy fel kellett venni a kisfilmet az indulásról, amit aztán a MÁV megosztott a Facebookon:

 

Elindult! | Elindult! Bemutatkozott az első MÁV-START arculatára átalakított 182-es mozdony. | By MÁV | Facebook

Elindult! Bemutatkozott az első MÁV-START arculatára átalakított 182-es mozdony.

Csakhogy útja során ezután egyre nagyobb késést halmozott fel a szerelvény, Hatvanból már a menetrendhez képest 7 perces késéssel futott ki, de mire megtett 270 kilométert és Nyíregyházára ért, sikerült ledolgozni a késést, ide pontosan érkezett 10:29-kor, majd pontosan távozott 10:34-kor.

Ez volt az egyetlen állomás azonban, ahol az InterCity tartani tudta a menetrend szerinti érkezési és indulási időt. Útja későbbi részében újra késést halmozott fel a szerelvény, mire 529 megtett kilométer után 13:26-kor végül Kőbánya-Kispestre ért, ismét 6 perc csúszásban volt.

Kőbánya-Kispesten a menetrend szerinti 1 perc helyett azonban 35 percet vesztegelt, és csak 14:01-kor folytatta útját, vagyis a menetrendhez képest 40 perc késéssel, és mire a Nyugati pályaudvarra visszaért, ebből csak 1 percet tudott lefaragni, így 39 perc késést szedett össze az egész úton.

 

Pirossal jelölve a menetrendben a Tokaj IC késései
hvg.hu

Mivel a hvg.hu-hoz eljutott információk szerint a késést és a Kőbánya-Kispest állomáson ácsorgást egyértelműen az éppen első útját teljesítő mozdony meghibásodása okozta, megkerestük a MÁV-ot, hogy ennek okáról érdeklődjünk. A MÁV gyorsan válaszolt és hibát említett, mondván:

A Tokaj IC-n ajtóvezérlési hiba lépett fel Kőbánya-Kispest állomáson. A helyszínen elhárítottuk a hibát, és a szerelvény folytatta az útját.

Mivel ennek a mozdonynak kellett volna 15:23-kor újra kifutnia, erre is rákérdeztünk a MÁV-nál, hogy tudja-e folytatni útját a megszerelt mozdony. Erre azt válaszolták, hogy “a 15:23-kor Záhony felé induló Nyírség-Kraszna InterCity-ben a tervezettnek megfelelően közlekedik”.

Arra azonban továbbra sem kaptunk választ a MÁV-tól, hogy mennyibe kerül a 15 használt mozdony bérlése. Annyi biztos, hogy a bérleti szerződést szeptember 28-án írták alá a Siemens ES64 U2 V7 típusú mozdonyokra.

A MÁV akkori közleménye szerint „kiváló műszaki állapotú, használt” mozdonyok ezek. Ennél az első útnál kiderült, hogy a mozdonyról vezérelhető ajtónyitás automatikája mégsem volt kiváló állapotú. A MÁV akkor és azóta sem közölte a járművek életkorát, de már a bérlés bejelentésekor

a hvg.hu úgy értesült, hogy ezek a mozdonyok 20 éves átlagéletkorúak.

Azóta ezt igazolta is egy időközben egy vasútszakmai oldalra felkerült lista a 15 mozdonyról, mert eszerint mindegyik jármű 19 éves, 2004-ben álltak fogalomba. A pályaszámuk alapján a MÁV által közzétett videón is egyikük futott ki hétfő reggel.

A hvg.hu úgy tudja, lízingkonstrukciót fed amúgy a bérleti szerződés és a mozdonyok a 10 éves futamidő után az opciós lehetőség lehívásával meg is vásárolhatók majd. Az akkor majdnem 30 éves átlagéletkorú járművek még mindig sokkal fiatalabbak lesznek a MÁV jelenlegi vontatójármű-flottájánál, hiszen az ezek zömét adó mintegy 280 darab V43-as mozdonyok átlagéletkora is 40 év.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!