Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"378c5204-42ad-4fb3-99d4-32c0ba676a09","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az OTP Banknál július első napjától jelentős változások lépnek életbe a lakossági digitális szolgáltatásokban. A jól ismert OTPdirekt helyét szinte teljes egészében átveszi az OTP internet- és mobilbank.","shortLead":"Az OTP Banknál július első napjától jelentős változások lépnek életbe a lakossági digitális szolgáltatásokban. A jól...","id":"20250501_otp-bank-otpdirekt-internetbank-mobilbank-broker-valtozas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/378c5204-42ad-4fb3-99d4-32c0ba676a09.jpg","index":0,"item":"cb0cb854-5ace-4d38-85f3-0ff64fa00fd5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250501_otp-bank-otpdirekt-internetbank-mobilbank-broker-valtozas-ebx","timestamp":"2025. május. 01. 12:03","title":"Az OTP összes ügyfele érintett: változik a rendszer, kizárólag így lehet majd bankolni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b126429-bd53-442c-a70d-b25deb6230a6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy okostelefonra emlékeztető kütyüvel bárki bizonyíthatja, hogy hús-vér ember. Ez igencsak jól jöhet, miután a mesterséges intelligencia korában egyre többen bizonytalanok abban, hogy tényleg emberrel vagy csak egy bottal/szoftverrel van dolguk az interneten.","shortLead":"Egy okostelefonra emlékeztető kütyüvel bárki bizonyíthatja, hogy hús-vér ember. Ez igencsak jól jöhet, miután...","id":"20250502_tools-for-humanity-startup-orb-mini-autentikacios-eszkoz-sam-altman-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b126429-bd53-442c-a70d-b25deb6230a6.jpg","index":0,"item":"5099d458-896e-487c-a5c2-1b5582d929d1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250502_tools-for-humanity-startup-orb-mini-autentikacios-eszkoz-sam-altman-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. május. 02. 14:03","title":"Hidd el, hogy ember vagyok! Itt az Orb Mini nevű kütyü, amellyel bárki egyszerűen bizonyíthatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67161013-ee55-415d-959a-8f1f1aa9060a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Kásás Tamás ritkán ad interjút, a Penge podcasttal azonban kivételt tett, így hat olimpiai aranyérem tapasztalata sűrűsödött össze a stúdióban. Az évezred egyik legnagyobb pólósa nyíltan beszélt arról, miért próbált eltávolodni a vízilabdától, a rossz tulajdonságairól, a kényelmetlen sztárszerepről, önmarcangolásról és önazonosságról, hogy miért érezte magát sokkal jobban Olaszországban, és hogy miért bánta meg a róla szóló könyvet. Szilágyi Áronnak és Kenyeres Andrásnak elmondta azt is, miért gondolja úgy, hogy a mostani élsportolókhoz képest nagyon amatőrök voltak, és miért volt elég belenézniük egymás szemébe egy-egy csata előtt a válogatottban.","shortLead":"Kásás Tamás ritkán ad interjút, a Penge podcasttal azonban kivételt tett, így hat olimpiai aranyérem tapasztalata...","id":"20250502_kasas-tamas-penge-podcast-interju-szilagyi-aron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67161013-ee55-415d-959a-8f1f1aa9060a.jpg","index":0,"item":"4ffbba0d-ff5a-4a9a-81e8-23222e6ec5a7","keywords":null,"link":"/elet/20250502_kasas-tamas-penge-podcast-interju-szilagyi-aron","timestamp":"2025. május. 02. 07:00","title":"Kásás Tamás: Nem azt látták bennem, aki vagyok – Penge podcast","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c508fe25-a648-46e0-a5b2-d3ed1b92e2b8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Korszakos változás zajlik a világ legmagasabb és egyben leghalálosabb hegyén, a több mint 8800 méter magas Mount Everesten. Az elszánt hegymászókat segítő serpák új társakat kapnak, drónokat, amelyek felszerelést szállíthatnak, a hó és a jég fogságába kerülteket kereshetik, életeket menthetnek.","shortLead":"Korszakos változás zajlik a világ legmagasabb és egyben leghalálosabb hegyén, a több mint 8800 méter magas Mount...","id":"20250502_dronok-serpak-mount-everest-hegymaszas-tuleles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c508fe25-a648-46e0-a5b2-d3ed1b92e2b8.jpg","index":0,"item":"a1a86d65-34bc-4741-800f-e1a804fc16ab","keywords":null,"link":"/tudomany/20250502_dronok-serpak-mount-everest-hegymaszas-tuleles","timestamp":"2025. május. 02. 20:03","title":"Túlélni a Mount Everestet: a túlélés matematikája bizonyítja, miért jó, ha drónok segítik a serpákat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a078437-76c2-48cf-844a-e0dd6a11e6b5","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Harmincöt év után dőlt meg a május elsejei rekord. ","shortLead":"Harmincöt év után dőlt meg a május elsejei rekord. ","id":"20250501_Rekordmeleggel-indult-majus-az-Egyesult-Kiralysagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a078437-76c2-48cf-844a-e0dd6a11e6b5.jpg","index":0,"item":"43dcc611-0c47-456d-8276-f77f21966a5a","keywords":null,"link":"/elet/20250501_Rekordmeleggel-indult-majus-az-Egyesult-Kiralysagban","timestamp":"2025. május. 01. 20:44","title":"Rekordmeleggel indult a május az Egyesült Királyságban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2d780a5-ac37-4cb6-80ad-fc908944b82a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint Magyar Péter pszichésen alkalmatlan arra, hogy felelős hatalmi pozíciót lásson el. Gulyás Gergely beszélt még „náci házmesterek és a kommunista besúgók” tempójáról, az MNB-alapítványok botrányról és a NER-es milliárdosok luxizásáról is.","shortLead":"A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint Magyar Péter pszichésen alkalmatlan arra, hogy felelős hatalmi pozíciót...","id":"20250502_Gulyas-Gergely-lebolondozta-Magyar-Petert-es-ez-volt-a-leghizelgobb-amit-mondott-ra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2d780a5-ac37-4cb6-80ad-fc908944b82a.jpg","index":0,"item":"f808ec1d-0810-4b25-bb81-8b1def1b91f7","keywords":null,"link":"/itthon/20250502_Gulyas-Gergely-lebolondozta-Magyar-Petert-es-ez-volt-a-leghizelgobb-amit-mondott-ra","timestamp":"2025. május. 02. 19:41","title":"Gulyás Gergely lebolondozta Magyar Pétert, és ez volt a leghízelgőbb, amit mondott rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43b598d7-bf13-478f-a3f8-77ed16a0b8b8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fél évszázadon át keringett a Föld körül a Koszmosz-482-es űrhajó, de most utóléri a sorsa.","shortLead":"Fél évszázadon át keringett a Föld körül a Koszmosz-482-es űrhajó, de most utóléri a sorsa.","id":"20250502_Koszmosz-szovjet-urhajo-becsapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43b598d7-bf13-478f-a3f8-77ed16a0b8b8.jpg","index":0,"item":"6a8d11fe-47c2-4f79-a677-ec5ebc512c51","keywords":null,"link":"/tudomany/20250502_Koszmosz-szovjet-urhajo-becsapodas","timestamp":"2025. május. 02. 21:31","title":"A Vénuszra szánták az űrhajójukat a szovjetek, erre most a nyakunba potyoghat - fél évszázaddal később","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7577a9db-e2a7-4c1e-8811-875a3c7821c0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Budapest a 110. helyen végzett, osztozva a helyezésen a koronavírus-járvány idején ismertté vált kínai Vuhan városával. Debrecen a 145. lett.","shortLead":"Budapest a 110. helyen végzett, osztozva a helyezésen a koronavírus-járvány idején ismertté vált kínai Vuhan városával...","id":"20250502_Debrecen-is-felkerult-a-vilag-legboldogabb-varosait-rangsorolo-listara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7577a9db-e2a7-4c1e-8811-875a3c7821c0.jpg","index":0,"item":"2d2c9099-3549-4260-be21-680802e78090","keywords":null,"link":"/elet/20250502_Debrecen-is-felkerult-a-vilag-legboldogabb-varosait-rangsorolo-listara","timestamp":"2025. május. 02. 11:16","title":"Debrecen is felkerült a világ legboldogabb városait rangsoroló listára, Budapest egy szinten van a kínai Vuhannal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hóesés – még ha csak pár centi is – mintha minden évben teljesen felforgatná a közlekedést, általánossá válnak a késések, járatkimaradások és a közúti balesetek. Bár minden évbenig bosszankodunk azon, hogy nem lehetett erre felkészülni, a probléma nem új. “Tél tábornok” már a XIX. században is támadt, megírta az újság.
Káoszt okozott a havazás – olvasható a címben, ami hiába illik a mai napra, 1998-ban jelent meg az azóta megszűnt Népszabadság cikkében, amely az Arcanumon még ma is olvasható. A december 5-i lapszámban közölt írás felvezetője is vészjósló: “Az Útinform azt jelentette, hogy minden út járható. Budapesten azonban gyakorlatilag megbénult a közlekedés délután.” Később megtudhatjuk, hogy Budapesten főleg az okozta a problémát, hogy a hidegben az autók akkumulátora megadta magát, a Magyar Autóklub segélyszolgálata pedig a nagy terhelés alatt összeomlott, így hiába kérték az autózók a sárga angyalok segítségét. Nem csak a fővárosban volt azonban káosz, a cikk beszámol problémákról Miskolc, Veszprém és Baranya térségéből is. Végül egy ma is aktuális idézet a cikkből:
Az első hóesés hatására hirtelen hússzorosára nőtt a gumijavító műhelyek forgalma. A kevéssé előrelátó megrendelők döntő többsége most akarta a nyári gumikat télire cseréltetni, lehetőleg azonnal.”
Bár 1998 nem volt olyan rég, az Arcanum adatbázisában kutatva sokkal régebbi cikkeket is találunk a hókáosz témájában. “A mult [sic] heti 4. 5. és 6-án tartott erős havazás még a vasúti közlekedésben is fennakadást szült. Mint értesültünk, a csütörtöki éjfél előtti vonat még péntek délelőtt 11 órára – tehát 12 órai időzés után sem jutott be a helybeli indóház udvarára, Csaba és Orosháza közt, Csorvás körül útját állván a nagy hófúvás. A péntek hajnali vonat, melynek Szeged felől fél 4-kor kelle érkeznie: délelőtt fél 11 óra körül hajtott be az indóházhoz” – írta a Hód-Mező-Vásárhely, 1876 januárjának elején. Egy évtizeddel később pedig a Pesti Hírlap Havas világ. (A közlekedési mizériák.) címmel közölt cikket. Ebből értesülhettek az olvasók, hogy bár megszűnt a havazás, a problémák még nem, és elhárításuk érdekében a “hatóság most már a legerélyesebb lépeseket teszi meg, nem kímélve a költségeket”.
A Népszabadság 1987 január 13-i cimlapja
Arcanum
1886 tele különösen kemény lehetett, mert február 5-én a Budapesti Hírlap hosszan sorolta a havazás okozta vasúti késéseket. A késések a teljesség igénye nélkül: 6 óra 30 perc, 4 óra 20 perc, 4 óra. Nehéz megítélni azt is, hogy azok jártak-e rosszabbul, akik Pécsről Budapestre indultak február 3-án délután, vagy akik Szekszárdról szerettek volna a fővárosba jutni. Az előbbi, a menetrend szerint valamivel este fél kilenc után érkező vonat csak másnap reggel nyolc óra után érkezett meg. Szekszárdról ezzel szemben el sem indult a szerelvény, de így az utasoknak legalább nem kellett a vonaton várniuk egy éjszakát. 1889 decemberének elején is totális káoszról számolt be a Budapesti Hírlap, azonban nem mulasztotta el megjegyezni, a helyzet bár itthon nem jó, Ausztriában még rosszabb. 1925 novemberében pozitívan indult a tél: a 8 Órai Újság arról írt, hogy bár 29-én hajnalban sűrű havazás indult meg az országban, a vasúti közlekedésben nincs fennakadás, ráadásul a hólepel előnyös hatással van a mezőgazdaságra.
Ez a kép nem 100 éve, hanem 2024 november 22-én készült Budapesten
Cabrera Martin
Az 1925-ös, majdnem száz évvel ezelőtti cikkben arról is írtak, hogy ugyan a teherárukkal megrakott fuvaros kocsik kisebb-nagyobb nehézségekkel közlekednek, a fővárosban 1300 ember dolgozik a hó eltakarításán, az állandó hóesés miatt megfeszített erővel, váltott csoportokban, egész éjjel. A cikk szerint
a főváros újítással is kísérletezett: az egyik locsoló kocsijukra hóekét szereltek, amely aztán hatékonyan tudta tisztán tartani az Andrássy utat.
A lap megjegyezte azt is, hogy a villamosközlekedés is zavartalan, hiszen a hóesés a felsővezeték áramellátást nem befolyásolja. Nem volt azért minden teljesen problémamentes, mert a Horthy Miklós (ma Bartók Béla) úton egy megrakott teherkocsi a villamossínekre csúszott, ez okozott némi fennakadást. Megjegyezték a cikkben azt is, hogy a Magyar Királyi Államvasutak is felkészült, így komoly fennakadás nem, legfeljebb kisebb-nagyobb késések azért előfordulnak.
A Filmhíradó is beszámolt 1940 januárjában az egész országban a közlekedést megbénító havazásról:
A témában megkerülhetetlen 1986/87 tele. A ‘87 januárjában kezdődő, a köznyelvben mégis “86-os havazásként” emlegetett esemény tényleg szinte az egész országot megbénította, ahogyan az az akkori M1 Híradóból is kiderült:
Január 12-én a Népszabadság a címlapon számolt be arról, hogy egész Európában tombol a tél, másnap pedig már a teljes első oldalt elfoglalta az országban kialakult rendkívüli helyzet. A MÁV pedig már ekkor is a központban volt, a bevezető után a cikk azzal indul: vasárnap 90 szerelvény összesen 2545 percet késett, majd hétfő reggelre erősen korlátozni kellett a vonatforgalmat. Valóban válságos volt a helyzet. Országszerte számtalan autó rekedt el a hóban, Komárom megyében az összes mellék- és összekötő út járhatatlan volt, Borsodban 130 települést zárt el a hó a külvilágtól, de a fővárosban is komoly problémát okozott a szűk három nap alatt lehulló, félméteres hó.
Ahogy az elmúlt években rendszeresen úgy idén is – bár lehetett előre tudni, hogy érkezik – az első hó komoly fennakadásokat okozott. Kora reggel a HVG is megírta, hogy több vonat nem, vagy módosított menetrend szerint közlekedik, de Karácsony Gergely főpolgármester is hiába biztosította a fővárosiakat arról, hogy készülnek, illetve ajánlotta a közösségi közlekedést, a BKK-nak sem sikerült döccenőmentesre a délelőtt, és az autósok baja is meggyűlt az időjárással.
Pénteken Budapesten akár nagyobb mennyiségű hó is eshet. Bár az előrejelzésekben van némi bizonytalanság, kollégáink felkészültek. ❄️❄️ Az első hóesés mindig okoz kellemetlenséget, ezért, aki…
“A kép nem valami vigasztaló. Megismétlődött november közepén, vagyis a tegnapi nap délelőttjén az, ami két évvel ezelőtt, egy nagyobb hóesés kapcsán már előfordult: bizonytalanná vált a főváros közlekedése” – az idézőjel azért indokolt, mert újfent a múltba ugrunk: 1965 novemberében jelent meg A hó télen esik című cikk a Népszabadságban. A szerző, bár elismeri, hogy a “váratlan” (idézőjel az eredetiben – a szerk.) akadályok elhárítása nem lehet teljesen zökkenőmentes, emlékeztet arra is, hogy “télen hó is szokott esni, olykor sok, amelyet gyorsan, szakszerűen, megfelelő erők mozgósításával el kell takarítani, különben megbénul a közlekedés. Jó lenne a következőkben a kissé fellengzős nyilatkozatok helyett inkább azt tapasztalni, hogy a köztisztasági szerveket és közlekedési vállalatokat nem éri váratlanul a tél nagyon is szokásos kísérője, a hóesés.”
(Nyitóképünkön a budai Vár 2024. november 22-én. Fotó: Cabrera Martin)
A Miniszterelnökséget vezető miniszter Magyar pszichés állatotáról, „náci házmesterek és a kommunista besúgók” tempójáról, az MNB-alapítványokról és a NER-es luxizásáról is beszélt.