Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"60540ac3-7393-4a8e-b8d8-43852ac6691d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"António Guterres szerint Izrael lépése „katonai eszkalációt” jelent, ami veszélyezteti az iráni atomprogramról folyó tárgyalásokat.","shortLead":"António Guterres szerint Izrael lépése „katonai eszkalációt” jelent, ami veszélyezteti az iráni atomprogramról folyó...","id":"20250613_ensz-antonio-gutteres-izrael-iran-tamadas-nemzetkozi-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60540ac3-7393-4a8e-b8d8-43852ac6691d.jpg","index":0,"item":"b67712b9-af62-4b22-928f-01fc7e1618d9","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_ensz-antonio-gutteres-izrael-iran-tamadas-nemzetkozi-reakcio","timestamp":"2025. június. 13. 08:41","title":"Az ENSZ főtitkára elítélte Izrael Irán elleni támadását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1029c0fa-6e90-437f-a837-2a820e61890d","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Eredetileg 25 ezer négyzetméternyi irodaterület jött volna létre a Corvin Campus néven futó beruházás során, a Cordia azonban úgy döntött, hogy a piaci folyamatok hatására lakásokká alakítja át az épületet.","shortLead":"Eredetileg 25 ezer négyzetméternyi irodaterület jött volna létre a Corvin Campus néven futó beruházás során, a Cordia...","id":"20250612_cordia-lakas-ujlakas-iroda-atalakitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1029c0fa-6e90-437f-a837-2a820e61890d.jpg","index":0,"item":"3eb86b18-dfa2-43dd-b49f-433580ed6b25","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250612_cordia-lakas-ujlakas-iroda-atalakitas","timestamp":"2025. június. 13. 11:10","title":"Rekordgyorsan fogynak az új lakások, a fejlesztők inkább az irodákat is átalakítják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4bc52d1-bd94-46f0-b454-dc739331b387","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A sztárt arról kérdezték, készül-e újra a Mission: Impossible-filmek sztárjával filmet forgatni.","shortLead":"A sztárt arról kérdezték, készül-e újra a Mission: Impossible-filmek sztárjával filmet forgatni.","id":"20250612_Brad-Pitt-Tom-Cruise-F1-kaszkador","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4bc52d1-bd94-46f0-b454-dc739331b387.jpg","index":0,"item":"140925ab-ee9c-4d1e-aa97-24a1ab29afeb","keywords":null,"link":"/kultura/20250612_Brad-Pitt-Tom-Cruise-F1-kaszkador","timestamp":"2025. június. 12. 11:26","title":"Brad Pitt: „Én nem fogom a seggemet kilógatni repülőkből, mint Tom Cruise”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3624cc39-ffa7-4ef9-8d42-3595a2d58198","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"A sérülteket kórházban ápolják, továbbra is zajlik a mentés.","shortLead":"A sérülteket kórházban ápolják, továbbra is zajlik a mentés.","id":"20250612_air-india-london-repulogep-katasztrofa-legitarsasag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3624cc39-ffa7-4ef9-8d42-3595a2d58198.jpg","index":0,"item":"327bbce2-82f4-4f6a-adb5-7c686fc13fe0","keywords":null,"link":"/vilag/20250612_air-india-london-repulogep-katasztrofa-legitarsasag-ebx","timestamp":"2025. június. 12. 17:49","title":"Az Air India vezérigazgatója szerint nem csak egy túlélője van a repülőgép-katasztrófának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4faf048d-2f50-454a-92c7-062725cada2c","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A MÁV-csoport vezérigazgatója azt mondta, az audit a jövő hét közepére elkészül, azután döntenek majd a hogyan továbbról. ","shortLead":"A MÁV-csoport vezérigazgatója azt mondta, az audit a jövő hét közepére elkészül, azután döntenek majd a hogyan...","id":"20250612_mav-siemens-sorompo-meghibasodas-felulvizsgalat-vonat-keses-balaton-hegyi-zsolt-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4faf048d-2f50-454a-92c7-062725cada2c.jpg","index":0,"item":"49eae149-55a2-4839-a370-ec725d30ddf4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250612_mav-siemens-sorompo-meghibasodas-felulvizsgalat-vonat-keses-balaton-hegyi-zsolt-lazar-janos","timestamp":"2025. június. 12. 13:17","title":"Magyarország-szerte ellenőrzi a vasúti sorompókat a Siemens a hétvégi összeomlás után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0dfbc8fb-a690-4dc9-a892-76cbf269f2bf","c_author":"Arató László","category":"eurologus","description":"Péntekig 226 milliárd forintba kerül Magyarországnak, hogy a kormány nem hajtja végre az Európai Bíróság ítéletét. A gigabírságról pontosan egy évvel ezelőtt született döntés, amelyet a kormány most peres úton akar megtámadni. Egy holland nemzetközi jogi professzor szerint ez egy kétségtelenül vesztes per lesz.","shortLead":"Péntekig 226 milliárd forintba kerül Magyarországnak, hogy a kormány nem hajtja végre az Európai Bíróság ítéletét...","id":"20250613_europai-birosag_unios-jog_menekultugy-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0dfbc8fb-a690-4dc9-a892-76cbf269f2bf.jpg","index":0,"item":"0fdad889-7e2c-4a96-ab07-40433c0500f8","keywords":null,"link":"/eurologus/20250613_europai-birosag_unios-jog_menekultugy-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 12:33","title":"Egy évvel az ítélet után: eddig 226 milliárd forintba fájt a kormány költséges szélmalomharca az uniós joggal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"680e42d5-4c34-457c-a8e6-a055aaef0f4a","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Donald Trump újraválasztása és a saját közvélemény-kutatási sikereik lendületet adnak a jobboldali populistáknak Európában.","shortLead":"Donald Trump újraválasztása és a saját közvélemény-kutatási sikereik lendületet adnak a jobboldali populistáknak...","id":"20250611_Deutsche-Welle-Orban-kozep-europai-jobboldali-populista-halozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/680e42d5-4c34-457c-a8e6-a055aaef0f4a.jpg","index":0,"item":"3e19a37b-e229-43a8-a157-1984def8fe7a","keywords":null,"link":"/360/20250611_Deutsche-Welle-Orban-kozep-europai-jobboldali-populista-halozat","timestamp":"2025. június. 11. 15:45","title":"Deutsche Welle: Milyen szerepet játszik Orbán a közép-európai jobboldali populista hálózatban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fc09312-0902-452c-9690-1bdaf519b29b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrség nem bizonyította megfelelően, hogy a bejelentett felvonulás ellentétes lenne a gyülekezési törvénnyel.","shortLead":"A rendőrség nem bizonyította megfelelően, hogy a bejelentett felvonulás ellentétes lenne a gyülekezési törvénnyel.","id":"20250611_Kuria-Pride-junius-28-betiltas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fc09312-0902-452c-9690-1bdaf519b29b.jpg","index":0,"item":"d3daf8b4-2d88-4b56-b616-0746d5e79339","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_Kuria-Pride-junius-28-betiltas-ebx","timestamp":"2025. június. 11. 16:58","title":"Kúria: A rendőrségnek újra kell vizsgálnia a Pride napjára tervezett szivárványos tüntetés jogszerűségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hóesés – még ha csak pár centi is – mintha minden évben teljesen felforgatná a közlekedést, általánossá válnak a késések, járatkimaradások és a közúti balesetek. Bár minden évbenig bosszankodunk azon, hogy nem lehetett erre felkészülni, a probléma nem új. “Tél tábornok” már a XIX. században is támadt, megírta az újság.
Káoszt okozott a havazás – olvasható a címben, ami hiába illik a mai napra, 1998-ban jelent meg az azóta megszűnt Népszabadság cikkében, amely az Arcanumon még ma is olvasható. A december 5-i lapszámban közölt írás felvezetője is vészjósló: “Az Útinform azt jelentette, hogy minden út járható. Budapesten azonban gyakorlatilag megbénult a közlekedés délután.” Később megtudhatjuk, hogy Budapesten főleg az okozta a problémát, hogy a hidegben az autók akkumulátora megadta magát, a Magyar Autóklub segélyszolgálata pedig a nagy terhelés alatt összeomlott, így hiába kérték az autózók a sárga angyalok segítségét. Nem csak a fővárosban volt azonban káosz, a cikk beszámol problémákról Miskolc, Veszprém és Baranya térségéből is. Végül egy ma is aktuális idézet a cikkből:
Az első hóesés hatására hirtelen hússzorosára nőtt a gumijavító műhelyek forgalma. A kevéssé előrelátó megrendelők döntő többsége most akarta a nyári gumikat télire cseréltetni, lehetőleg azonnal.”
Bár 1998 nem volt olyan rég, az Arcanum adatbázisában kutatva sokkal régebbi cikkeket is találunk a hókáosz témájában. “A mult [sic] heti 4. 5. és 6-án tartott erős havazás még a vasúti közlekedésben is fennakadást szült. Mint értesültünk, a csütörtöki éjfél előtti vonat még péntek délelőtt 11 órára – tehát 12 órai időzés után sem jutott be a helybeli indóház udvarára, Csaba és Orosháza közt, Csorvás körül útját állván a nagy hófúvás. A péntek hajnali vonat, melynek Szeged felől fél 4-kor kelle érkeznie: délelőtt fél 11 óra körül hajtott be az indóházhoz” – írta a Hód-Mező-Vásárhely, 1876 januárjának elején. Egy évtizeddel később pedig a Pesti Hírlap Havas világ. (A közlekedési mizériák.) címmel közölt cikket. Ebből értesülhettek az olvasók, hogy bár megszűnt a havazás, a problémák még nem, és elhárításuk érdekében a “hatóság most már a legerélyesebb lépeseket teszi meg, nem kímélve a költségeket”.
A Népszabadság 1987 január 13-i cimlapja
Arcanum
1886 tele különösen kemény lehetett, mert február 5-én a Budapesti Hírlap hosszan sorolta a havazás okozta vasúti késéseket. A késések a teljesség igénye nélkül: 6 óra 30 perc, 4 óra 20 perc, 4 óra. Nehéz megítélni azt is, hogy azok jártak-e rosszabbul, akik Pécsről Budapestre indultak február 3-án délután, vagy akik Szekszárdról szerettek volna a fővárosba jutni. Az előbbi, a menetrend szerint valamivel este fél kilenc után érkező vonat csak másnap reggel nyolc óra után érkezett meg. Szekszárdról ezzel szemben el sem indult a szerelvény, de így az utasoknak legalább nem kellett a vonaton várniuk egy éjszakát. 1889 decemberének elején is totális káoszról számolt be a Budapesti Hírlap, azonban nem mulasztotta el megjegyezni, a helyzet bár itthon nem jó, Ausztriában még rosszabb. 1925 novemberében pozitívan indult a tél: a 8 Órai Újság arról írt, hogy bár 29-én hajnalban sűrű havazás indult meg az országban, a vasúti közlekedésben nincs fennakadás, ráadásul a hólepel előnyös hatással van a mezőgazdaságra.
Ez a kép nem 100 éve, hanem 2024 november 22-én készült Budapesten
Cabrera Martin
Az 1925-ös, majdnem száz évvel ezelőtti cikkben arról is írtak, hogy ugyan a teherárukkal megrakott fuvaros kocsik kisebb-nagyobb nehézségekkel közlekednek, a fővárosban 1300 ember dolgozik a hó eltakarításán, az állandó hóesés miatt megfeszített erővel, váltott csoportokban, egész éjjel. A cikk szerint
a főváros újítással is kísérletezett: az egyik locsoló kocsijukra hóekét szereltek, amely aztán hatékonyan tudta tisztán tartani az Andrássy utat.
A lap megjegyezte azt is, hogy a villamosközlekedés is zavartalan, hiszen a hóesés a felsővezeték áramellátást nem befolyásolja. Nem volt azért minden teljesen problémamentes, mert a Horthy Miklós (ma Bartók Béla) úton egy megrakott teherkocsi a villamossínekre csúszott, ez okozott némi fennakadást. Megjegyezték a cikkben azt is, hogy a Magyar Királyi Államvasutak is felkészült, így komoly fennakadás nem, legfeljebb kisebb-nagyobb késések azért előfordulnak.
A Filmhíradó is beszámolt 1940 januárjában az egész országban a közlekedést megbénító havazásról:
A témában megkerülhetetlen 1986/87 tele. A ‘87 januárjában kezdődő, a köznyelvben mégis “86-os havazásként” emlegetett esemény tényleg szinte az egész országot megbénította, ahogyan az az akkori M1 Híradóból is kiderült:
Január 12-én a Népszabadság a címlapon számolt be arról, hogy egész Európában tombol a tél, másnap pedig már a teljes első oldalt elfoglalta az országban kialakult rendkívüli helyzet. A MÁV pedig már ekkor is a központban volt, a bevezető után a cikk azzal indul: vasárnap 90 szerelvény összesen 2545 percet késett, majd hétfő reggelre erősen korlátozni kellett a vonatforgalmat. Valóban válságos volt a helyzet. Országszerte számtalan autó rekedt el a hóban, Komárom megyében az összes mellék- és összekötő út járhatatlan volt, Borsodban 130 települést zárt el a hó a külvilágtól, de a fővárosban is komoly problémát okozott a szűk három nap alatt lehulló, félméteres hó.
Ahogy az elmúlt években rendszeresen úgy idén is – bár lehetett előre tudni, hogy érkezik – az első hó komoly fennakadásokat okozott. Kora reggel a HVG is megírta, hogy több vonat nem, vagy módosított menetrend szerint közlekedik, de Karácsony Gergely főpolgármester is hiába biztosította a fővárosiakat arról, hogy készülnek, illetve ajánlotta a közösségi közlekedést, a BKK-nak sem sikerült döccenőmentesre a délelőtt, és az autósok baja is meggyűlt az időjárással.
Pénteken Budapesten akár nagyobb mennyiségű hó is eshet. Bár az előrejelzésekben van némi bizonytalanság, kollégáink felkészültek. ❄️❄️ Az első hóesés mindig okoz kellemetlenséget, ezért, aki…
“A kép nem valami vigasztaló. Megismétlődött november közepén, vagyis a tegnapi nap délelőttjén az, ami két évvel ezelőtt, egy nagyobb hóesés kapcsán már előfordult: bizonytalanná vált a főváros közlekedése” – az idézőjel azért indokolt, mert újfent a múltba ugrunk: 1965 novemberében jelent meg A hó télen esik című cikk a Népszabadságban. A szerző, bár elismeri, hogy a “váratlan” (idézőjel az eredetiben – a szerk.) akadályok elhárítása nem lehet teljesen zökkenőmentes, emlékeztet arra is, hogy “télen hó is szokott esni, olykor sok, amelyet gyorsan, szakszerűen, megfelelő erők mozgósításával el kell takarítani, különben megbénul a közlekedés. Jó lenne a következőkben a kissé fellengzős nyilatkozatok helyett inkább azt tapasztalni, hogy a köztisztasági szerveket és közlekedési vállalatokat nem éri váratlanul a tél nagyon is szokásos kísérője, a hóesés.”
(Nyitóképünkön a budai Vár 2024. november 22-én. Fotó: Cabrera Martin)