Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Az Országgyűlés a 2006. évi nyári ülésszakán fogadta el – a felsőoktatási törvény módosításaként – a tandíj bevezetését a 2008. szeptemberi tanévkezdettől, a felsőfokú tanulmányokat 2007-ben kezdő hallgatókra.
Tandíjvélemények
Ekler Gergely, a HÖOK elnöke: A diákönkormányzat elutasítja a tandíjat, ha nem változtatnak a felsőoktatás finanszírozásán. A jelenlegi modellben nincs garancia arra, hogy az intézményfejlesztésre fordított pénzeket a mainál ésszerűbben használják fel.
Molnár Károly, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem rektora, a Magyar Rektori Konferencia elnöke: A felsőoktatás minősége és a társadalmi igazságosság érdekében szükségesnek látja a tandíjat, „a Műegyetemen differenciálni fogunk”. Jó döntésnek tartja, hogy a fejlesztési részhozzájárulás 30–50 százalékából ösztöndíjjal támogassák a legjobb eredményt elérőket, s azt is, hogy a fennmaradó összeget fejlesztésekre lehet fordítani.
Joó Ferenc akadémikus, a Debreceni Egyetem oktatási rektorhelyettese: A tandíj bevezetése szerinte elkerülhetetlen, hibának tartja, hogy 1998-ban eltörölték „a tandíjcsökevényt”. Úgy véli, a fejlesztési részhozzájárulás akkor tölthetibe a szerepét, ha valóban az egyetemek döntenek a felhasználásáról, illetve arról, hogy a munkaerő-piaci igények alapján mely szakokon kellene csökkenteni, illetve növelni a hallgatói létszámot. Ezt – talán éppen a fejlesztési részhozzájárulás plusz–mínusz 50 százalékos határok közötti megállapításával – meg is tudják valósítani, „miközben az állami támogatás sem csökken”.
Tandíjszámítás
Az irányadó összeg alapképzésben a képzési normatíva éves összegének megállapításához rendelt a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény 3. számú mellékletében meghatározott szorzószámoknak a számtani átlaga és a költségvetési évet megelőző második évre számított, a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett nemzetgazdasági bruttó havi átlagkereset szorzata eredménye másfélszeresének 20 százaléka, mesterképzésben 30 százaléka.
Diákköltségek 2006 |
Az Edupress hozzávetőleges számításokat végzett, hogy Budapesten, Debrecenben és Pécsett mennyi lehet egy hallgató havi tanulmányi-megélhetési költsége. Azzal az igen megszorító feltételezéssel élt, hogy a diák nem ruházkodik, nem iszik, nem dohányzik, nem költ kultúrára, sportra és egyéb szabadidős tevékenységre, és soha nem utazik haza a szüleihez, s nem is a legjobb tanuló, így tandíjat kell fizetnie. BUDAPEST |
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Mit mutatnak a kutatási adatok? Kell aggódni a munkahelyek elvesztése miatt?
Változásokat jelentettek be a Demján Sándor Tőkeprogramhoz kapcsolódó Demján Sándor Tanácsadási Voucher Programban.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat, vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Bemutatjuk Lastovót, ahol nem csak a föld felett, hanem alatta is lehet túrázni.
Lapunk korábbi moszkvai tudósítóját Kacskovics Mihály Béla kérdezte.