Az olasz szakszervezetek sztrájkhullámmal fenyegetnek: az Alitalia légitársaság megmentési terve ellen keltek ki, amely a körvonalazódó elképzelések szerint egyebek között több mint 150 járat megszüntetését és ezer fő elbocsátását jelentené.
Az Alitalia felügyelő bizottsága múlt héten hagyta jóvá a légitársaság 2008-2011-re szóló megmentési tervét, amely a létszámleépítés és a veszteséges járatok megszüntetése mellett tőkeinjekciót is előirányoz a válságban levő társaság számára. Az újabb túlélési terv egyelőre hivatalosan nem számszerűsítette sem a létszámcsökkentési, illetve a foglalkoztatás-módosítási tervet, sem pedig a tőkeinjekció nagyságát. Ezekről az igazgatótanács pénteki, szeptember 7-i ülésén döntenek.
Az Alitaliánál az elmúlt években több ezer munkahelyet áldoztak fel, a dolgozók már teljesítették hozzájárulásukat és nem akarják az egész megmentési akció terheit viselni - összegezte egy szakszervezeti tisztviselő. Az alkalmazottak azt is nehezményezik, hogy a terv szerint az Alitalia jövőbeni működésénél háttérbe szorulna a milánói Malpensa repülőtér, és az összes interkontinentális járatot átvinnék a római Fiumicino légikikötőbe, költségcsökkentési célzattal. Ez az elképzelés Alitalia észak-olaszországi dolgozói körében heves ellenállásba ütközik.
A jelenleg tízezer főt foglalkoztató Alitalia 186 gépből álló flottával rendelkezik. A megmentési terv az utolsó szalmaszál lehet az Alitalia túlélését elősegítendő, miközben az olasz kincstár gőzerővel keres vásárlót saját 49,9 százalékos részesedésére.
Júliusban már egyszer meghiúsult a légitársaság kincstári részesedésének eladása. Az olasz kormány akkori közlése szerint felszámolják az Alitaliát, ha nem találnak rá vevőt. Ugyanakkor egyes spekulációk szerint a British Airways (BA) érdeklődik az olasz légitársaság iránt. A BA jelenleg a spanyol Iberia légitársaságért is versenyez a Texas Pacific Group amerikai befektetési alappal.
Olasz sajtójelentések szerint az Air France légitársaságot és a Lufthansát is érdekelné az Alitalia.