Vámháború: Hol tartunk most? Mire kell készülniük a vállalatoknak?
Július 27-én az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió átfogó vámegyezményben állapodtak meg.
Mi visz rá egy közgazdászt, hogy életét babák és plüssállatok javításának szentelje? Miért nyit az egykori galériatulajdonos játékantikváriumot a fővárosban? Barta Judit és Földes János a biztos megélhetés helyett rögösebb utat választott: mindketten megvalósították álmukat. Brumi medve, NDK-kisvasút, elnyűhetetlen Moszkvics-modell, Kisvakond és féllábú ólomkatona. Utazás a múltba.
„Egy lovas fiatalember vidéken portyázott, amikor az útjába akadó ház ablakában meglátott egy hímezgető hölgyet. Nagyon megtetszett neki, olyannyira, hogy feleségül is vette. Így képzelem a történetet” – meséli Barta Judit, a Babaklinika létrehozóinak leszármazottja, amikor a kezdetekről faggatom. A romantikus múlt részletei homályba vesznek ugyan, ám az biztos, hogy a főszereplők az 1890-es évek végén Párizsba utaztak, kitanulták a papírmasé babák gyártását, hogy aztán a fővárosi Károly körúton megnyissák önálló kis üzletüket. „Ide bekerült nagymama is, aki később kisiparosként vitte tovább a boltot, egészen az államosításig. Akkor költöznie kellett, a Múzeum körútra. Azóta is itt működünk” – szövi tovább a családi történet szálait Judit. Édesanyja nyomdokaiba lépve - akinek egyébként vegyésztechnikusi végzettsége van -, úgy döntött, hogy közgazdász diplomával a zsebében a mackók és játékbabák világát választja. „Nem volt rajtam nyomás, még csak nem is babáztam kislány koromban” - válaszolja a kérdésre, hogy a családi hagyományoknak akart-e megfelelni pályaválasztásával vagy inkább -módosításával.
Barta Judit. Galériánkhoz kattintson ide! © Stiller Ákos |
Miközben beszélgetünk, ütött-kopott macit foltoz, amely ránézésre legalább harminc-negyvenéves. Körülöttünk a javítóműhelyként is funkcionáló pulton összeszerelésre és kozmetikázásra szoruló babaalkatrészek bizarr kavalkádja - egy torzó, lábak, karok -, a polcokon papírmasé és porcelánfejek sorakoznak. „Műanyag babából van a legtöbb” - meséli. Pedig azt gondolnánk, ez eldobható, pótolható vagy legalábbis lecserélhető. De nem. A letört fejet vissza lehet illeszteni, a benyomott szemet ki lehet cserélni, tetszés szerint kék vagy barna szemgolyóra. Sőt, új hajkoronát is kaphat a leharcolt, néma társ. Előfordul, hogy valódi hajból készül a frizura - csavarókkal formázva -, az arcfestés pedig sminkmestereket megszégyenítő eredménnyel zárul: rózsás orca, dús pillák, ragyogó szem. „Egy időben hoztak Barbie babákat is letört fejjel, de hál’ istennek kimentek a divatból” - mondja megkönnyebbült mosollyal Judit, amikor arról faggatom, van-e olyan típus, melynek javítása nem jelent különösebb kihívást.
© Stiller Ákos |
© Stiller Ákos |
„Nagy álmom, hogy létrejöjjön egy színvonalas fővárosi játékmúzeum. Kecskeméten ugyan van egy, egy játékgyűjtemény pedig Óbudán, a Zichy Kastélyban, ám ez utóbbi el van zárva a nagyközönségtől. A múzeumot már nem fogom megcsinálni, de össze szeretném hozni az embereket, akik képesek rá” – mondja Földes János, a Játékudvar antikvárium tulajdonosa. A régi vágású vállalkozók táborát gyarapítja, azt vallja, érdektelen, milyen autója, mobiltelefonja, ruhája van, az a lényeg, hogy az álmait hogyan tudja megvalósítani. Eredeti szakmája tipográfus, könyvtervező. Családjával 1990-ben Kőszegre költözött, elvégzett egy régiségkereskedői tanfolyamot, majd antikváriumot nyitott. A kőszegi vár lovagtermének 150 négyzetméterén havonta rendezett egy kiállítást, ezzel kezdődött a „játékos időszaka”. „Nem kérdezték, kivel dolgozom együtt, mit állítok ki, azt kérték, valami legyen. Egy karikatúra-tárlattal nyitottunk, sok művészt ismertem, arra gondoltam, jó lenne, ha a könnyed műfajjal kezdenénk” - mesél az első lépésekről Földes János. Hamar rájött azonban, hogy míg a tárlatra szüleikkel érkező gyerekek a vicces rajzokat élvezettel szemlélik, a komolyabb kiállításokat unják. „Akkoriban a katolikus gyülekezet jó állapotban lévő, kitisztított játékokat árult az utcán. Vettem tőlük két zacskóval, letettük a galéria sarkába: a gyerekek ott játszottak, míg a szülők a kiállítást nézték. A kicsik azonban egy idő után elkezdtek visongani, hogy el akarják vinni a játékokat. Innen jött az ötlet, hogy kiállításon belül hozzunk létre egy játékboltot” - mondja.
Földes János © Stiller Ákos |
„A világon a játék most érdektelen. Én a szocializmusban nőttem fel, ahol minden harmadik sarkon volt egy játékbolt. Most alig van néhány, a gyerekek ülnek a gép előtt, ahelyett, hogy egymással játszanának. Ha mégis, leginkább divatjátékokkal, azzal, ami a pajtásoknak is van. Egyre kevesebb a baba, a mackó. Ráadásul a nemek is közeledtek egymáshoz. A kislányok vonatot, autót tologatnak, ilyenkor az édesapjuk büszkén nézi őket. Ám ha egy kisfiúnak megtetszik egy porcelánkészlet, a szülők kétségbeesnek” - ad hangot borúlátásának. Véleménye szerint egy társadalomra rányomja a bélyegét, hogy az emberek tudnak-e, szeretnek-e játszani. „Itthon a komoly, felelősségteljes beosztásban dolgozó emberek elzárkóznak, mondván, a játék nem komoly dolog, nincs idő rá. Hát akkor mire van? Elmegy az élet anélkül, hogy élveznénk. A játék viszont megtanít nyerni és veszíteni.” (Ki ne ismerné a Gazdálkodj okosan-t? A játékot, amelyben felelősségteljes döntéseket kell hoznunk: hitelből veszünk-e házat, vagy inkább készpénzért tévét. És szobabútort nyerhetünk! Sajnos ez utóbbi csak a táblán futó báboknak perspektíva.)
© Stiller Ákos |
Július 27-én az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió átfogó vámegyezményben állapodtak meg.
Az idén hatalmas, 774 milliárd forintos keretösszeg keresi a helyét a GINOP Plusz programban.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 30. és 2025. augusztus 31. között.
A 30 százalékos vámfenyegetés megfelezéséért cserébe az unió vállalta, hogy 750 milliárd dollárért vesz energiát az USA-tól, és 600 milliárd dollárnyi új befektetést hajt végre az Egyesült Államokban.
A könnyűzene mindig is elitellenes volt – véli a szociológus-médiakutató és egyben punkzenész.