Tetszett a cikk?

A teljesítményértékelési rendszer a közhiedelemmel ellentétben nem HR-dokumentációs mumus, akkor sem, ha néhány vállalatnál nem futott be nagy karriert. Hatékony, olcsó és egyszerűen használható eszköz lehet egy tapasztalt vezető kezében, aki tudja, hogy a rendszeres és szakszerű visszajelzések minden munkatárs számára fontosak, beosztástól függetlenül.

Egy humoros oktatófilmben a teljesítményértékelés hiányát úgy ábrázolták, mintha a játékos úgy bowlingozna, hogy a bábuk egy függöny mögött vannak, és egy-egy gurítás után nem mondják meg neki az eredményt.

Milyen a jó teljesítmény-értékelési rendszer?

Ideális esetben év elején a vállalati stratégia és a célkitűzések meghatározása után a felsővezetők személyes beszélgetés keretében minden közvetlen beosztottjukkal egyeztetik az év során végrehajtandó feladatokat, amlyeket reális, mérhető eredményekhez és határidőkhöz kötnek. Amennyiben a feladatokhoz a beosztott valamely képességét, készségét fejleszteni kell, az ennek érdekében elvégzendő tanfolyamokat, tréningeket is meghatározzák. Ezután minden beosztottal külön-külön megbeszélik az egyéni célokat. A folyamat fentről lefelé halad a szervezetben, így - értelemszerűen - a beosztottak célkitűzései összhangban vannak a magasabb szintekével.

© sxc.hu
Félévkor, szintén minden közvetlen beosztottal egyenként - párbeszéd keretében - felülvizsgálják, hogy hol tartanak a célok megvalósításában, történt-e módosítás a vállalat stratégiájában, amelyez igazítani kellene az év eleji célkitűzéseket. Megbeszélik, hogy van-e olyan a feladatai között, amelyhez még hozzá sem kezdett, vagy olyan, amit önhibáján kívül nem lesz képes megvalósítani, esetleg mindet realizálta már fél év alatt, és újakat kell kitűzni. Ezek ismeretében a célokat módosítják, illetve röviden értékelik az eredmények féléves állását.

Év végén - szintén egyéni beszélgetés keretében - részletesen kiértékelik a vállalati vagy üzleti egység szintű eredményeket, az egyén teljesítményét az egyes feladatokat és tervezett képzéseket illetően, illetve magatartását a vállalati értékek tükrében. Az értékelés összeredményét szövegesen és számszerűen rögzítik. A számszerűsített értékelés - ha teljes kört zár be a rendszer - a következő évi béremelést vagy az év végi bónusz összegét is befolyásolja. A folyamatot a HR konzultatív szinten kíséri, monitorozza, az egyéni értékeléseket elhelyezi a munkatársak személyi anyagában.

A teljesítményértékelés vakvágányai

Konfliktuskerülő - tapasztalatlan - vezetők néha abba a hibába esnek, hogy csak félévkor vagy év végén, a teljesítmény-értékelés alkalmával adnak visszajelzést a beosztott munkavégzéséről, a mindennapi hibákról. Ez alapvető vezetési hiba, hiszen semmi értelme fél évig hagyni, hogy a beosztott azt higgye, minden rendben van, majd fél év után váratlanul szembesíteni azzal, hogy mit csinált rosszul. Ilyenkor ugyanis a vezetői kritika hitelét veszti.

Ennél gyakrabban fordul elő,  hogy a vállalatnál nem kötik össze béremeléssel, jutalmazással, előléptetéssel a teljesítményértékelés eredményét. A folyamat professzionális, az év eleji célkitűzések, az évközi és év végi értékelések megtörténnek, dokumentálják ezeket, majd a következő évi béremelés, bónusz fizetés illetve előléptetések az elért eredményektől szinte függetlenül, a vezetők szubjektív döntése alapján valósulnak meg. Ilyen esetben a teljesítményértékelési folyamat veszti hitelét és inkább demotiválja a dolgozókat. Ilyenkor valóban nem más, mint egy HR dokumentációs procedúra egy autokratikus vezetői kultúrában. Ha a célok nem reálisak, túl általánosak, esetleg nem mérhetőek, az értékelés szintén a vezető szubjektív véleményét fogja tükrözni, ami ugyanazzal a következménnyel jár, mint a fent említett esetben.

Gyakorlati kérdések (Oldaltörés)

Ha nincs párbeszéd a beosztott és közvetlen vezetője között, értékeléskor megint csak vezetői - szubjektív -véleményközlésről lesz szó, ahol a beosztottnak nincs lehetősége arra, hogy felhívja a vezető figyelmét az olyan körülményekre, amelyek teljesítményét befolyásolhatták (például az osztály létszáma csökkent, nem tervezett feladatot kellett elvégezni stb.).

Hiba lehet még, amikor a teljesítménycélok kizárólag a munkakörön túli, extra feladatokat tartalmazzák, különösen akkor, amikor a béremelés vagy a bónuszfizetés ezekhez van kötve. Ilyenkor ugyanis - érthető okokból - a beosztott hajlamos lesz elhanyagolni munkaköri kötelezettségeit, és kizárólag az ezen felül kitűzött célokra összpontosít, hiszen ehhez kötötték a javadalmazását.

Előfordul olyan is, hogy a vezető az előzetesen írásban kitöltött értékelésben tárgyilagosan értékeli a beosztottat, de amikor a szóbeli megbeszélésre kerül sor, a dolgozó teljesítményét, sikereit két mondattal elintézi, majd azt, amivel elégedetlen, hosszasan taglalja, elemzi és többször is hangot ad nemtetszésének. Az ilyen vezetői magatartás szintén demotiváló és irreális értékeket közvetít.

A hazai vállalatoknál az egyoldalas kérdőívtől a - számszerűsíthető vállalati eredményeket is magában foglaló - komplex értékeléseken át egészen az online (teljes és naprakész átláthatóságot biztosító) rendszerekig minden megtalálható. Van, ahol csak egyéni célkitűzésekhez kötik a teljesítményt, máshol vegyesen tartalmaz egyéni és üzemi, cégcsoportra vonatkozó célkitűzéseket is, és van, ahol ezeket a munkakör szintjének megfelelő arányba állítják, attól függően, hogy az egyes munkakörökben a dolgozóknak mekkora ráhatása lehet a vállalati eredményre.

Mindent egybevetve a teljesítmény-értékelés kétélű fegyver. Ha reális célokat tűzünk magunk elé, mérhetőek az eredmények, a vezető és beosztott között egyenrangú felek párbeszéde jön létre, valamint a teljesítmény eléréséhez minden eszközt megkapunk (képzés, fejlesztés, eszközök, jogkörök stb.). Ilyenkor a teljesítmény alapján történik a javadalmazás és előremenetel, a rendszer nagyban hozzájárul a dolgozói elégedettségéhez, az alacsony fluktuációhoz, a folyamatos fejlesztéshez, a csapatmunka kialakulásához, egyszóval a vállalat sikeres működéséhez. A nem megfelelően alkalmazott teljesítményértékelés elbizonytalanítja a dolgozókat a vállalati célok és értékek, valamint a velük szemben támasztott konkrét elvárások tekintetében, ezáltal demotivál és valóban felesleges papírmukává válik. Azoknak a vállalatoknak érdemes teljesítményértékelő rendszert bevezetni, amelyek nem félnek a demokratikus és transzparens vezetési kultúrától, amelyek megértették, hogy a humán tőke mekkora értéket képvisel: motiválása, fejlesztése és képzése a vállalat fenntartható fejlődésének záloga.

Bereczky Márta

Karrier

Titkok a munkaerő-toborzásról

A fejvadászok, szektortól függően a megbízások harminc, ötven, hetven százalékos visszaeséséről panaszkodnak. A vállalatok minden költséget lefaragnak, így a toborzásét is. A megváltozott körülmények között hogyan talál egymásra munkáltató és munkavállaló?

Karrier

Belső ellenség a cégnél: hogyan leplezzük le?

Miért fontos az alkalmazottak frusztrációs problémáival foglalkozni? Leginkább azért, mert a pozícióféltésnek romboló hatása van és járványként terjed szét. Belülről támadja a szervezet egészséges működését, bomlasztja a bizalmi légkört, gyengíti a munkavállalók lojalitását, rontja a cég tevékénységének hatékonyságát, és így gyengíti a vállalatot.

Karrier

Beteggé tesz a munkahelyi unalom: kik érintettek?

A munkahelyi unalom (bore out) legalább olyan veszélyes, mint a kiégés. Az elégedetlenség ugyanis először pszichésen, majd fizikailag is beteggé teszi a munkavállalókat. Vajon pozitív hozzáállással megszerethető-e az utálatos munka?

Döcögve, de elindult az alapítvány, amely a gyógyszerek méltányossági állami támogatásáról, tízmilliárdokról dönt majd

Döcögve, de elindult az alapítvány, amely a gyógyszerek méltányossági állami támogatásáról, tízmilliárdokról dönt majd

Németországig menekült az egyik legkeresettebb magyar bűnöző, Dortmundban fogták el

Németországig menekült az egyik legkeresettebb magyar bűnöző, Dortmundban fogták el

50 ezer forint lesz a műszaki vizsga februártól

50 ezer forint lesz a műszaki vizsga februártól

Technostressz, kiégés, home office – áldjuk vagy átkozzuk a Covidot azért, amivé a munkahelyek váltak?

Technostressz, kiégés, home office – áldjuk vagy átkozzuk a Covidot azért, amivé a munkahelyek váltak?