Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Hirtelen több munkatársa is bejelentette, hogy terhes? HR-vezetőként szorult helyzetben van, amikor egy munkakörre két lehetséges munkatársa is van? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresték a választ egy szakmai délután keretében a HVG HR Center által felkért előadók: Bölcskei Mónika és Ladics Viktória.
A gyesről visszatérő munkavállalók helyzete máig aktuális kérdéseket vet fel, aminek egyik oka, hogy a gyes idejét három évről kettőre csökkentették. Kérdés, hogy a három év kevés volt-e vagy sok, de az emberek többsége veszteségként értékeli: elvesznek tőlük valamit, függetlenül attól, hogy valóban jó volt-e a három otthon töltött év. Tény, hogy minél tovább marad otthon a kismama, annál nehezebb visszatérnie a munkaerő-piacra. (A gyes fogalmán ezúttal három időszakot értünk: a tgyás, a gyed és a gyes időszakát.) E változás indokolja a kérdéskör új megközelítésmódját, amit az előadók gyes-menedzsmentnek neveztek el.
A gyes-menedzsment négy fontos időszakot ölel fel: azzal kezdődik, hogy a kismama teherbe esik. A második időszak maga a szülési, majd a fizetés nélküli szabadság, amely pár hónaptól kezdve akár évekig is tarthat. A harmadik szakasz a visszatérés megtervezése, amikor a kismama elkezd azzal foglalkozni, hogy mikor szeretne, vagy mikor kell újból munkába állnia. A folyamat a visszatéréssel még nem zárul le, hiszen mindkét fél számára fontos a reintegráció, a visszailleszkedés.
A gyes-menedzsment már akkor elkezdődik, amikor a nő számára kiderül, hogy terhes. llyenkor, amellett, hogy el kell kezdenie terveket szőni, beszélnie kell munkaadójával. A munkaadó is akkor tud a leghatékonyabban tervezni, ha a megváltozott helyzetről mielőbb értesül. A gyes-menedzsment program nem újonnan feltalált csodafegyver: formális, lefektetett szabályokkal, keretekkel kell bírnia, mindkét félnek (a munkaadónak és a munkavállalónak is) látnia kell a feladatait, a jogait és a lehetőségeit. Hasonló elv alapján működnek a tehetségmenedzsment és a vezetőképző programok is.
© sxc.hu |
A vállalatoknak lehetővé kell tenniük az alternatív foglalkoztatási formákat, a speciális kiválasztási folyamatot, a kismamát helyettesítő munkatárs beilleszkedését segítő felkészítést, kismama műhelyklubok működését, amelyek a képzésekbe való bevonásért felelnek, s a networking révén biztosítania kell az információáramlást is. A belső pályázatokról, céges eseményekről, szervezeti változásokról szóló hírlevél küldése szintén kívánatos. A kismama feladata pedig a tudatos tervezés, a rugalmasság, a gyermekfelügyelet megoldása, ahogy az elfogadó, megértő és támogató családi környezet kialakítása és önbizalmának megtartása is.
Vannak segítő szervezetek, amelyek régóta foglalkoznak a kismamák helyzetével. A Jól-Lét Közhasznú Alapítvány 1995 óta tesz lépéseket a kismamák foglalkoztatása érdekében: kezdeményezésükre szeptember végén fogadták el azt a törvénymódosítást, amely a közszférában kötelezővé fogja tenni a három év alatti gyermeket nevelő kismamák részmunkaidős foglalkoztatását.
Bölcskei Mónika
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Mit mutatnak a kutatási adatok? Kell aggódni a munkahelyek elvesztése miatt?
Változásokat jelentettek be a Demján Sándor Tőkeprogramhoz kapcsolódó Demján Sándor Tanácsadási Voucher Programban.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat, vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Van egy rossz hírem: hiába a tiltás, hiába a szózat.