Többször írtunk már arról, hogyan épül fel az ideális önéletrajz, mi az, amit soha ne írjunk a cv-be , ahogy arról is, kik hazudnak a leggyakrabban önéletrajzukban. Arról is esett már szó, hogy a munkaadók igényeihez igazodó önéletrajz átlátható, lényegretörő (személyes adatok, képzettség, nyelvtudás, szakmai tapasztalat, készségek és képességek, publikációk és referenciák megjelölésével), nincsenek benne személyes történetek, kitérők, és kulcsszavakra épít. Amelyek a munkaadók szempontjából létfontosságúak, az önéletrajz első, gyors átfutásakor ugyanis ezekre fókuszálnak. Éppen ezért nem mindegy, hogy az álláskereső milyen kulcsszavakat választ és emel ki cv-jében.
Az általános, semmitmondó túlzások még a korrekt, szakmailag megfelelő önéletrajzokat is agyoncsapják. A CarrierBuilder nevű amerikai állásportál összegyűjtött tíz unalmas, ámde elterjedt kifejezést, melyet az álláskeresők teljesítményük és rátermettségük alátámasztására még ma is használnak cv-jükben. Eszerint a kiváló, jó (munkaerő), kitűnő, hatékony, erős (munkatárs), motivált, rendkívüli, hajtós, energikus és edzett kifejezés továbbra is népszerű, noha a munkaadók számára szinte lényegtelenek: semmit nem árulnak el az állásra jelentkezőkről. Kívánatos viszont a pontos, rutinos, vagy épp a költségkímélő jelző.
Álláskeresés. Gőzerővel dolgoznak
AP
A trend persze mindig aszerint változik, mit várnak el a munkaadók az alkalmazottaktól. A válság idején elsősorban a tapasztalt, nagy szakmai gyakorlattal bíró, rutinos, képzett és nagy teherbírású dolgozókat keresték. A konfliktuskezelés, a jó problémamegoldó és szervezőkészség szintén növelte a munkavállalók értékét.
A szofisztikált önéletrajzokban ma már jóval összetettebb kifejezéseket használnak az álláskeresők. Az erős értékesítési vénájú termelési igazgató, a megbízható, flexibilis, új dolgokra fogékony munkavállaló, a monotonitást tűrő alkalmazott, a jó stressztűrő személyiség, a vevőorientált szemléletű üzletvezető, a jó analitikus készséggel bíró tanácsadó, a példamutató személyiség mind-mind azt sugallja a munkaadónak, hogy értékes alkalmazottra tehet szert.
A megfelelő önpromó elengedhetetlen ahhoz, hogy az álláskeresőt behívják egy szóbeli felvételi beszélgetésre. Az előszűréskor ugyanis csak a cv áll a kiválasztást végző szakemberek rendelkezésére. Ha ez ígéretesnek tűnik, a jelöltnek nyert ügye van.