Önkénteseket várnak az Air France létszámleépítési programjába
Két év alatt több mint tíz százalékos leépítést tervez az Air France: a francia légitársaságánál 2013 végéig 5122 állást szüntetnének meg, ennek harmada a nyugdíjba vonulókat érinti. A maradék kétharmadra önként távozók jelentkezését várják - erősítette meg a vezetőség az üzemi tanács csütörtöki ülésén a hetek óta keringő számokat.
Az intézkedést azzal indokolták, hogy a cég tervei szerint 2014 végéig húsz százalékkal növelik a gazdasági hatékonyságot. Ennek keretében 2011 decembere és 2013 decembere között 5122 munkahelyet megszüntetnek a 49 301-ből. Az Air France szerint a leépítés 1712 olyan munkahelyet érint, amelyikből nyugdíjba vonul valaki, és a helyüket nem töltik be. A további 3410 megszűnő állásból 2056 a földi személyzetre vonatkozik.
A 15 százalékban állami érdekeltségű légi közlekedési vállalatnál jelezték: ha sikerül a leépítés menetéről megegyezni a szakszervezetekkel, nem lesz 2013 végig - az önkéntes távozókon kívül – elbocsátás. Ha a húsz százalékos javulást eléri a cég, 2014-től már önkéntes távozásokra sem kell számítani – ígérik.
A leépítések a körülbelül 30 ezer fős földi személyzet körében kezdődnek el, de később érint majd 904 légi kísérőt és 405 pilótát is, nekik elsősorban részállásokat ajánlanak majd.
Az üzemanyagár emelkedésével és a légitársaságok között egyre erősödő versenyben az Air France-KLM csoport különösen nehéz helyzetbe került: a tavalyi évet 800 millió eurós veszteséggel és 6,5 milliárd eurós adóssággal zárta.
A legjelentősebb európai légi közlekedési csoportnál januárban elindított felzárkózási program a leépítéseken kívül 2 milliárd eurós megtakarítást irányoz elő 2015-ig, befagyasztja a munkafelvételt, és az Air France fapados leányvállalata, a Transavia megerősítését írja elő.
A vezetőség és a szakszervezetek között még egy hétig tartanak az egyeztetések, a véglegesített programot június 28-án írják alá. Megegyezés hiányában a vezetőség a jelenlegi szerződési kereteket felmondaná és 15 hónap állna a rendelkezésre az új kollektív szerződés kialakításához. Legkevésbé a pilóták hajlandók elfogadni a feltételeket, már több szakszervezetük is jelezte: sztrájkra készülnek.
Az elmúlt húsz évben az Air France leépítés nélkül oldott meg minden átszervezést és takarékossági programot, ez az első alkalom, hogy a munkahelyek tömeges megszüntetéséhez folyamodik.
A párizsi CAC-40 kedvezően fogadta a csütörtöki bejelentést, az Air France-KLM indexe 7,65 százalékkal 3,40 euróra emelkedett, miközben a tőzsde mutatója 0,40 százalékkal csökkent.