Két magyar diák is bekerült a GE sugárhajtóműs versenyébe
Csaknem 700 nemzetközi pályázat közül Fendrik Gyula Ármin és Mándli Péter terve jutott be a GE innovációs versenyének döntőjébe, amelyben a pályázóknak a repülőgép-hajtóművek rögzítéséhez használt tartókonzolt kellett újratervezniük háromdimenziós nyomtatás alkalmazásával.
A magyar diákokon kívül a legjobb tízbe ausztrál, francia, indonéz, olasz, lengyel, román, svéd és brit diákok tervei kerültek be. Az első forduló nyertesei fejenként 1000 dollárt kapnak, és továbbjutnak a verseny második fordulójába, amelyben tartókonzol-konstrukcióikat a GE legyártja és terhelési próbának veti alá. A második fordulóra szeptember 17-e és november 15-e között kerül sor - olvasható a vállalat közleményében.
A repülőgép sugárhajtóművének kritikusan fontos alkatrészét képező konzolok tartják meg a hajtómű súlyát annak mozgatása alatt, de a repülés során fellépő jelentős vibrációt is ki kell bírniuk. Az additív gyártástechnológiák, így a 3D nyomtatás alkalmazásával egy repülőgép-hajtómű súlya mintegy 453 kilogrammal csökkenthető és ezzel jelentős mértékben visszaszorítható az üzemanyag-felhasználás is. A verseny célja az volt, hogy az additív gyártásban rejlő lehetőségeket a nyílt innovációval ötvözve olyan konstrukciók szülessenek, amelyek nemcsak a tartókonzol súlyát csökkentik, hanem növelik szilárdságát és teljesítményjellemzőit is.
A pályázók szerint az általuk tervezett tartókonzolok csaknem 80 százalékkal könnyebbek a jelenleg alkalmazottaknál.