HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?

Rengetegen esnek a megélhetési vállalkozás csapdájába, amikor is ugyanazt az eredményt egyre nagyobb energiával érik el, és a kiégés veszélye mellett nem marad idejük az életre. Így juthatunk túl a rossz megoldáson, és építhetünk magunknak élhető vállalkozást.

Vállalkozóként meg kell változtatnunk gondolkodásunkat, mert a körülöttünk lévő világ is gyökeresen megváltozott. Azok a törvények, amelyek korábban gúzsba kötöttek üzletileg, ma már nem érvényesek. Húsz évvel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna, hogy egy laptoppal ázsiai termékeket adjunk el saját márkanév alatt világszerte. Ma ez reális lehetőség, amely mellett nevelhetünk gyereket, élhetünk kedvenc szenvedélyeinknek, utazhatunk kedvünkre. Vagy dönthetünk úgy is, hogy minden év első két hónapjában megírunk egy könyvet, lézerpontos online marketing mellett csúcsra járatjuk az eladásokat, a maradék 10 hónapban pedig önfeledten vitorlázunk a nagyvilágban. Ezek mind elérhető lehetőségek bárki számára, a megvalósítás első lépése pedig az, hogy feltesszük-e magunknak a kérdést: hogyan akarok élni? Lássuk lépésenként.

1. Tervezzük meg!

A HVG Extra Business cikke

Készítsünk listát azokról a jellemzőkről, amelyek az optimális életminőséget jelentik számunkra. Mennyi időt szeretnénk a családunkkal tölteni? Mennyi időt szánjunk a hobbinkra? Milyen különleges igényeink vannak, melyeket támogatnia kell élhető vállalkozásunknak? Ha például a szörfözés a nagy szerelmünk, akkor bármikor tudnunk kell ugrani, ha érkezik a megfelelő szél. Ha pedig a család a mindenünk, ugyancsak rugalmas időbeosztásra lesz szükségünk. Akkor is le kell írnunk az igényeinket, ha elsőre nem feltétlenül reálisak. Ha már tisztában vagyunk azzal, mitől élhető az élet számunkra, elkezdhetjük megtervezni új vállalkozásunkat, vagy a jelenlegit átalakítani frissen felfedezett igényeink szerint. Bármelyik utat választjuk is, minden lépésnél meg kell kérdeznünk, ez támogatja-e azt az életet, amit élni szeretnénk. Ha igen, mehetünk tovább. Ha nem, addig formáljuk, alakítsuk üzleti modellünket, amíg fel nem oldottuk az összeférhetetlenséget. Természetesen lesz átmeneti időszak, amikor több energiát kell beletenni az üzletbe, de a legfontosabb, hogy meghatározott időn belül elérjük a kívánt állapotot.

2. Tegyük helytől függetlenné!

Az élhető vállalkozás egyik legfontosabb jellemzője, hogy eredményességét nem befolyásolhatja, a mi személyes hollétünk. Ha az üzleti modellünk megroppan, mert nem megyünk be két napig az irodába vagy a raktárba, abból nem lesz családi nyaralás, nem lesz horgászat, nem lesz élhető élet. Szervezzük meg tehát élhető vállalkozásunkat úgy, hogy akkor is eredményesen működjön, ha mi az A vagy a B pontján vagyunk a világnak, az országnak vagy a városnak.

3. Automatizáljuk!

Az élhető vállalkozás második legfontosabb jellemzője a hatékonyság. Míg a klasszikus vállalkozást abban szokás mérni, mennyivel növelte a nettó árbevételét az előző időszakhoz képest, az élhető vállalkozás mércéje az, hogy egységnyi befektetett energia mekkora mértékben térül meg. Lehet, hogy a szomszédunk vállalkozása a tavalyi 700 millióhoz képest idén már egymilliárdos forgalmat ért, de ha a rossz hatékonyságnak köszönhetően nem képes profitot felmutatni, nehezen lesz élhető vállalkozás belőle. A lényeg tehát, hogy ne elsősorban a bevételre koncentráljunk, hanem a profitra – ehhez pedig ultrahatékony üzletet kell felépíteni. A hatékonyságot a legnagyobb mértékben az automatizmusokkal érhetjük el. Vizsgáljuk meg vállalkozásunk minden porcikáját, keressük meg, hol tudnánk automatizmusokat beépíteni. Lehet, hogy a mi vállalkozásunk csak 60 millió bevételt fog termelni idén, de ha ebből 45-öt mi kerestünk meg, akkor a mi mosolyunk lesz az őszintébb a szomszéd kerti partiján.

4. Skálázzuk!

Az élhető üzleti modell bevezetése előtt mindenképpen vizsgáljuk meg vállalkozásunk skálázhatóságát. Mi történik kis forgalom esetén? Mi történik, ha hirtelen megnő a forgalom? Mi történik, ha tízszer vagy ötvenszer nagyobb forgalom zúdul a vállalkozásunkra vagy éppenséggel a felére, a negyedére csökken? Minél kevésbé borul fel üzleti modellünk a különböző terhelések mellett, annál kisebb kockázatot rejt magában. Miért fontos ez? Tegyük fel, hogy üzleti modellünk látszólag minden igényünket kielégíti, de csak bizonyos növekedési szintig. Utána viszont valamilyen okból sokkal többet kell foglalkoznunk vele, összeroppan vagy leblokkol, a mi élhető életünknek pedig lőttek. A jól skálázott, rugalmas vállalkozás titka, hogy a lehető legkevesebb állandó költséggel működik, és a költségek lehető legnagyobb része termelési költség, így akkor is megtartja működésének jellemzőit, legfőképpen a hatékonyságát, ha hirtelen növekedés vagy csökkenés éri. Nézzünk egy egyszerű példát kiválóan skálázható termékre: tegyük fel, hogy ütős képzést szerveztünk, amelyet már alkalmanként 10 fővel rentábilissá tehetünk. Ha ugyanezt a képzést el tudjuk adni alkalmanként 500 főnek is, nem fogunk összeroppanni, egyszerűen megfelelő méretű helyszínt keresünk, és a képzés után egy pohár finom ital mellett számolgatjuk az extraprofitot.

5. Vizsgáljuk meg újra és újra!

A változás az egyetlen állandó jelenség, amely életünk minden részét érinti. Változhatnak az élettel kapcsolatos igényeink, változhat vállalkozásunk üzleti környezete, és ha nem állunk meg időről-időre megvizsgálni életünket és vállalkozásunkat, valamint ezek kapcsolatát, hamar tévútra kerülhetünk. Ha túl későn vesszük észre kisiklásunkat, nehéz lesz visszatérni a korábban megteremtett harmóniához. Ezért érdemes meghatározni magunknak, milyen időközönként tartsunk önvizsgálatot. Még mindig úgy akarok élni, mint a legutóbbi vizsgálatkor? Van új igényem az életemmel kapcsolatban? Ha igen, azt hogyan fogja támogatni a vállalkozásom? Válasszuk meg, milyen gyakorisággal tesszük fel magunknak ezeket a kérdéseket, és tartsuk magunkat hozzá. Az ideális a negyedéves önértékelés, ez elegendő időt ad, hogy megtörténjenek a dolgok a vállalkozásunkban, ugyanakkor időben fülön csíphetjük, ha nem a megfelelő irányba haladunk.

Szilvágyi-Szeli Péter cikke eredetileg a HVG Extra Business 2015/3-as számában jelent meg. A negyedéves magazinra - amelynek friss száma a hatékonyság, időgazdálkodás és fókuszálás témáját járja körbe - ezen a linken fizethet elő kedvezményesen.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Hangot ad a néma tömegeknek: Csalog Zsolt dokuportréi hajléktalanokat, gulág-túlélőket, csalódott munkásokat mutattak be a Kádár-korban

Hangot ad a néma tömegeknek: Csalog Zsolt dokuportréi hajléktalanokat, gulág-túlélőket, csalódott munkásokat mutattak be a Kádár-korban

Ha szerelmes akar lenni bárkibe, tegye ezt!

Ha szerelmes akar lenni bárkibe, tegye ezt!

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

„Nincs még egy ország, ahol különbséget tesznek menekült és menekült között” – hogyan élnek az állami támogatástól elesett kárpátaljai menekültek?

„Nincs még egy ország, ahol különbséget tesznek menekült és menekült között” – hogyan élnek az állami támogatástól elesett kárpátaljai menekültek?