HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nehéz előre megmondani, hogy a rengeteg induló vállalkozás közül melyik tarolja le majd a világot. Somlyai László hatszáz befektetési megbeszélést ült végig, de ő is inkább csak azt tudja megmondani, melyik nem fogja. A fiatal kockázati befektető arról beszél, mi győzi meg a tárgyalóasztalnál, és milyen döntéseket hozhatunk, ha egy nagyreményű vállalkozás mégsem váltja meg a világot.

„Sok jó ötlet van a piacon, viszont a megvalósításban nem vagyunk megfelelően kitartóak. A jó ötlet mellett nem utolsó szempont, hogy üzletet is tudjunk csinálni belőle. Jellemző a hitetlenség, félünk végigjárni a megkezdett utat. Talán a fiatalabb generációk már kevésbé ilyenek, ugyanakkor gyakran tapasztalom az üzleti oktatás hiányát is” – mondja Somlyai László, aki egy üzleti angyal képviselőjeként keresi az értékes ötleteket, korábban pedig a Jeremie Alap számára hajtott fel nagy reményű cégeket.

A kudarcok szerepe a döntésben

„Voltak rossz döntések, pofonok, amelyeket a saját hibáim vagy másokéi miatt kaptam. Ezek kellenek, sikert nem lehet elérni kudarc nélkül” – mondja Somlyai. Az egyik projekt például annyira megtetszett neki, hogy nem vett tudomást arról: az ötlet mögött álló ember finoman szólva sem alkalmas hosszú távú együttműködésre.

„Csalódtam magamban, mert engedtem a lelkesedésemet előtérbe kerülni a józan ésszel szemben. A pofonra viszont szükségem volt, mert eléggé fájt ahhoz, hogy egész életemben emlékezzek rá.”

Korábban többször megkapta azt a kritikát is, hogy nagy teret enged az érzelmeinek, amit ő a fiatalsága és tapasztalatlansága számlájára írt. „Sokszor próbáltak becsapni, és volt olyan, hogy ez sikerült is. Ezek a tapasztalatok megváltoztatják az ember gondolkodását, keményebbé, gyanakvóbbá és racionálisabbá teszik. Megtanítanak feltenni a jó kérdéseket. Sok energiát fordítottam arra, hogy a lehető leghamarabb kiismerjem az embereket” – mondja. A testbeszéd vizsgálatát például kifejezetten hasznosnak tartja.

Kell egy lelkes csapat

A befektetési döntés megszületésénél meghatározó tényező Somlyai szerint a csapat, különösen annak összetétele, vagyis hogy mindenki megtalálja benne a helyét. „Sokkal jobban szeretem azokat a projekteket, ahol csapat van, nem pedig one man show. Az előbbinek minden szempontból kisebb ugyanis a kockázata: igazi csapat esetén lehet korrigálni, ha viszont egy emberen múlik minden, akkor ez nagyon nehéz.”

Fontos az is, hogy a befektető és az ötletgazdák megtalálják a közös hullámhosszt. „Ha nem működik a kémia, nem fogunk tudni együtt dolgozni. A befektetés olyan, mint a házasság: az ötletgazda személyisége nagyon fontos, hiszen a nap végén ő lesz a befektető »élettársa«. Ha valakivel az elején nem tudsz jól kijönni, akkor hosszú távon sem túl rózsásak a kilátások” – mondja Somlyai.

A csapat működése és kreativitása mellett alapfeltétel az is, hogy a tagjai ne akarják átverni vagy félrevezetni a befektetőt, vagyis legyenek őszinték. De még ennél is fontosabb az önfeláldozás. „Lássam rajtuk, hogy ez az életük, az álmuk, amiért bármire képesek. Szenvedély és akarat nélkül nincs siker” – mutat rá Somlyai.

„Ostoba kapzsiság, urambátyám attitűd, hátba szúrósdi - ezek elől menekülök"

Vállalkozni, beszállni egy cégbe mindenképp kockázatos dolog. Hiába menő egy termék, biztató a piac érdeklődése vagy meggyőző az üzleti terv, a kockázatot csak minimalizálni lehet. Főleg akkor, ha az ember egyszerre tucatnyi vállalkozásba fektet. Kádas Péter kockázatitőke-szakértővel beszélgettünk bukásról, extrém rizikóvállalásról, valamint arról, meddig lehet elmenni biztonsági háló nélkül.

Önjelölt Zuckerbergek kilőve

Mindemellett rengeteg olyan dolog van, amit a befektetési döntés során szem előtt kell tartani. Vannak például olyan iparágak, amelyekben nagyon nehéz teret nyerni. Ilyennek tartja a gyógyszeripart, a filmipart, az orvosi műszereket, a szerencsejátékot, vagy éppen a felnőttipart, amiket ezért igyekszik kerülni.

De más dolgok is megakaszthatják a tárgyalási folyamatot. Például „nagyon zavar, ha valaki felkészületlenül érkezik a tárgyalásra, vagy nem ismeri a saját iparágát, versenytársait és leendő fogyasztóit. Számomra ez az ötlet megalapozottságát kérdőjelezi meg.”

Annak viszont plusz pont jár, aki pénzügyi és üzleti tervvel érkezik. Sőt „ez elvárás is, de azért ne áltassuk magunkat”. Szerinte „a korai fázisú projekt pénzügyi terve az esetek többségében fikció. A potenciális költségek felmérésére alkalmas ugyan, de a bevételi oldal inkább csak álmokat és vágyakat fejez ki.”

Az önbizalmat is díjazza, de csak bizonyos mértékig. „Gyakran találkoztam olyan ötletgazdával, aki túlságosan is meg volt elégedve önmagával. Azt hitte, ő a következő Zuckerberg. Az önbizalom fontos eleme ugyan a sikernek, de a túlzásba vitele már a szenvedély és az akarat rovására mehet, ami egyenes út a bukáshoz.

Nem mindig derül ki, mi a legjobb döntés

Somlyai szerint az a jó, ha az ötletgazdák nyitott szemmel járnak, és nem mindenáron ragaszkodnak eredeti elképzeléseikhez. Sokszor az első ötlet csak az első lépés, és az igazi sikert csak az eredeti gondolat egyik oldalhajtása hozza meg.

„Az induló vállalkozások esetében a tervek a legritkább esetekben teljesülnek. Ez olyan időszak, amikor fogni kell a kormányt, és nem lehet a robotpilótára bízni az irányítást. Ha a célpiac rosszul reagál a termékre, meg kell találni a probléma gyökerét – talán csak az árazáson vagy üzleti modellen kell változtatni. De az sem jelenti feltétlenül egy vállalkozás végét, ha a termék a rossz, igaz, ez a korrekció, iparágtól függően, már időigényesebb.”

A kérdés ilyenkor az, mikor jön a felismerés. Szerencsés esetben olyan időpontban, amikor még van pénz a befektetésből. Ha később, akkor a befektetőre van bízva a vállalkozás sorsa. Tanulságos történet Tony Hsieh esete a Zappos internetes áruházzal. Hsieh először befektetőként volt jelen a sokáig rosszul működő cégben, később azonban ő maga is szerepet vállalt az operatív munkákban, mert hitt az elképzelésben. Az ötletet végül 1,2 milliárd dollárért adták el az Amazonnak. „Mondhatta volna, hogy elég, nem adok több pénzt. Ezek nagyon nehéz döntések, és nem mindig derül ki, mi lett volna a jó választás” – véli Somlyai.

„Jómagam mindig is óvatos duhaj voltam, szeretek diverzifikálni – mutat rá döntéshozatali filozófiájára a befektető. – Senkiben sem bízom meg száz százalékban, ennek megfelelően senki miatt sem teszek fel mindent egy lapra. Egyetlen eset kivételével, ha az én ötletemről lenne szó.”

Varga Szabolcs cikke eredetileg a HVG Extra Business 2016/3-as számában jelent meg. Hasonló cikkekkel a magazin friss számában is találkozhat, amelyben értékteremtő vállalkozások történeteit ismerheti meg. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg.

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Csak a fideszesek körében népszerű a keleti nyitás politikája a Publicus mérése szerint

Csak a fideszesek körében népszerű a keleti nyitás politikája a Publicus mérése szerint

A kormány jócskán az inflációt meghaladó mértékben emeli az energia jövedéki adóját

A kormány jócskán az inflációt meghaladó mértékben emeli az energia jövedéki adóját

December 3-án, Szigethalmon búcsúztatják Nemere Istvánt

December 3-án, Szigethalmon búcsúztatják Nemere Istvánt

Akkumulátor, ami együtt hajlik a telefonnal? Áttörést hozhat a Samsung új szabadalma

Akkumulátor, ami együtt hajlik a telefonnal? Áttörést hozhat a Samsung új szabadalma