SPAR
SPAR
Tetszett a cikk?

A gin és a belőle készülő koktélok vagy long drinkek hatalmas népszerűségnek örvendenek a világ minden táján, így itthon is. A nemzetközi és a hazai ginek palettája egyre szélesedik, legyen szó markánsan száraz, édesebb vagy épp fűszeres tételekről. De tényleg csak tonikkal érdemes? Kinek való a gin, és mit nyújtanak a hazai márkák? A Gin Market szervezőjével, a Grand Spirit tulajdonosával, Bárány Péterrel beszélgettünk.

A gin az egyik legsokrétűbb, legsokoldalúbban alakítható alkoholos ital, ami az elmúlt évtizedben robbanásszerű népszerűségre tett szert. Míg korábban inkább egy szűkebb fogyasztókör kedvence volt, ma már nemtől, kortól függetlenül egyre többen keresik, köszönhetően annak, hogy mindenki találhat az ízlésének megfelelőt.

„A gin eredetileg Hollandiából származik és gyógyszerként alkalmazták. Aztán az idők során felismerték, hogy élvezeti értéke is lehet. Úgy ötven évvel ezelőtt jelentek meg azok a brandek, amelyek már kifejezetten gin tonik formájában készített long drinkeket kínálnak. Emellett pedig nem is olyan régen, nagyjából húsz évvel ezelőtt nyílt meg annak a lehetősége, hogy a kis kézműves lepárlók is gint készíthessenek. Innentől elszabadult a fantázia, és a piacra zúdult több százfajta gin” – magyarázza Bárány Péter, a Gin Market szervezője.

Alap és variációk

Az ital alapeleme a boróka, ami mellett még három fűszer megléte kötelező, illetve a minimum 37,5%-os alkoholtartalom. A főzőmesterek ezen felül szabad kezet kapnak: virágos, citrusos, gyümölcsös, fűszeres, füstös vagy akár sós ízjegyekkel is dolgozhatnak.

Az egyik legismertebb klasszikus a borókás-uborkás jegyeket hordozó Hendrick’s, de ott vannak a London Dry kategóriába sorolt gintípusok is, amelyek inkább a citrusosságra, fanyar élénkségre építenek. Az újhullámos ginek világa viszont határtalan: málna, sárkánygyümölcs, licsi, rózsabors, eukaliptusz vagy akár tömjén is megjelenhet bennük, mondja Bárány Péter:

„A ginnel úgy lehet kísérletezni, mint egy jó séfnek az alapanyagokkal. Végtelen a variációk száma, hogy milyen ízek milyen harmóniát alkothatnak egymással, és a végeredmény fantasztikus tud lenni. Nemcsak a gineket variálhatjuk, hanem a hozzájuk adott tonikok ízvilágát is. Éppen ez a kimeríthetetlenség az oka, hogy korlátlanul növekszik a piac. Ez az ital nem tud kimenni a divatból, folyamatosan trendje van.”

A kínálatra idén sem lehet panasz.
SPAR Magyarország

Hazai és nemzetközi kínálat

Utóbbiak általában bejáratott, kiforrott márkák termékei. Évtizedek óta ismert, kikísérletezett know-how alapján készülnek, ezért stabilan ugyanazt a karaktert hozzák. A magyar márkák esetében ez még hullámzóbb, de a hazai gyártók is egyre profibbak. „Mára több mint 60 féle hazai gin márka létezik, akik a nemzetközi piacon is elismert termékeket állítanak elő. Ezt tükrözi, hogy rengeteg magyar gint díjaztak már aranyéremmel Londonban, ahol a szakma krémje képviselteti magát” – hangsúlyozta a szakember.

A Gin Market idei egyik főszereplője az alkoholmentes gin. A friss kutatások kimutatták, hogy a fiatalabb generáció tagjai nem igazán fogyasztanak alkoholt, legalábbis nem úgy, ahogy a mai harminc-negyvenesek tették a fiatalabb éveikben. A 18-24 évesek körében az alkohol egyre inkább cikinek számít. És persze ott vannak a sportolók, az egészségtudatosak, a kismamák, a vallási okokból tartózkodók is, akik körében egyre kedveltebb az alkoholmentes gin tonik. Ezért egyre több vendéglátóhely repertoárjában bukkan fel, és lassan az itallapok alapdarabjává válik.

„Ha napközben kikérsz egy alkoholmentes gin tonikot egy étteremben, ugyanazt a vizuális -és ízélményt kapod, mintha a hagyományos italt fogyasztanád. Utána viszont beülhetsz az autódba, és folytathatod a napod” – teszi hozzá Bárány Péter.

Ismert márkák és újdonságok vának mindekit a pultoknál.
SPAR Magyarország

Ginkészítés mesterfokon

A Gin Market egyik fontos célkitűzése, hogy a társas élmények fókuszába ne pusztán az alkohol, inkább az ízek közös felfedezése kerüljön. A látogatók nemcsak új kedvenceket fedezhetnek fel, de szakértői háttérrel, vezetett programokon keresztül mélyíthetik el tudásukat. A kóstolás itt nem egyéjszakás kaland, hanem tudatos élmény.

„A Gin Marketen legalább százfajta gint meg lehet kóstolni, de megtaláltuk a szakmai részt is a rendezvényen, hiszen a vendégek masterclass workshopon is részt vehetnek. Itt az adott termék nagykövete egy vezetett túra során osztja meg a tudnivalókat az érdeklődőkkel. Ilyenkor mindig tisztán, nem long drink formájában kóstoltatják meg a terméket: mindent megtudhatunk a lepárlásról, az üzemről, a főzési technológiáról, a fűszerek arányairól. Például egy japán gin, ami összesen hat fűszert tartalmaz, nagyon eltérhet a megszokottaktól” – mondja a szervező. A programok segítenek abban, hogy a fogyasztó tudatosan válasszon, értsen és értékeljen.

Emellett a rendezvény másik és egyben új fókuszpontja a rum. „A jó rumok rajongói is egyre többen vannak itthon, azt is el tudom képzelni, hogy egy év alatt megduplázódjon a kínálat” – vélekedik Bárány Péter. A rendezvény célja, hogy a nőiesebbnek tartott gint a férfi közönséget vonzó rumokkal egyensúlyozza ki, ezáltal páros programmá, közös élménnyé válhat.

Míg tíz évvel ezelőtt a pálinka uralta a kínálatot, ma már egyre több vendéglátóhelyen kerülnek a polcra a prémium rumok. A fogyasztói igények változása nyomán a vendéglátók is egyre tudatosabban választják ki, mit kínálnak. A rum itt már nem a koktélok alapja, hanem önálló ital: gazdag ízvilágú tétel, amit a kóstolók jégkockával vagy tisztán fogyaszthatnak. A Gin Market tehát nem pusztán gasztronómiai fesztivál. Bemutatja, hogyan alakul az ízlésünk, mit keresnek a következő generációk, hogyan reagálnak a főzdék, és hogyan alkalmazkodik a piac.

A IV. Gin Market Budapest minden eddiginél több kiállítóval, impozáns új helyszínen várja a látogatókat 2025. június 13-14-én. A SPAR Magyarország támogatásával megvalósuló rendezvényre mintegy 10 ezer vendéget várnak a szervezők, akik számos meglepetéssel készülnek a hazánkban is egyre népszerűbb italkülönlegességbőI.

A SPAR GINVIBE standján profi bártender vár, aki többféle gin-tonikot is elkészít Neked – köztük természetesen alkoholmentes változatot is. A kínálatban a SPAR és INTERSPAR üzletekben is elérhető ginek szerepelnek: a klasszikus Jeremy’s dry gin mellett a világhírű Tanqueray London Dry, a 0.0%-os Tanqueray, valamint a prémium Hendrick’s és Hendrick’s Oasium gin is kóstolható lesz.

A fesztiválon bemutatott gin választékot úgy állította össze a SPAR, hogy minden árkategóriában minőségi választékot találj – legyen szó egy könnyed frissítőről vagy egy kifinomult, különleges koktélalapról. A standon megízlelt italok ráadásul nemcsak a fesztivál élményeihez kapcsolódhatnak, hanem egész évben megvásárolhatók a SPAR és INTERSPAR üzletekben.

A Gin Market Budapest küldetésének része, hogy elhozza Magyarországra az élvonalbeli nemzetközi trendeket, így 2025-ben először vendégpárlat is gazdagítja a népszerű italok sorát. A nőiesebb energiákat képviselő gin koktélok ideális párosítása lesz a meglehetősen maszkulin minőséggel bíró rum. Úgyszintén kuriózum lesz, hogy egyes kiállítók 2 centes adagolásban, önmagában is kóstolható gin termékeket szolgálnak fel. A gasztronómiai élményt gourmet food truck-ok széles ételkínálata teszik teljessé.

További információk ezen az oldalon érhetők el.


Az oldalon elhelyezett tartalom a SPAR Magyarország megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.