HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A stratégiai előrelátás célja felderíteni azokat a kínálkozó lehetőségeket, amelyekről a versenytársainknak fogalmuk sincs. Ezeket az információkat aztán felhasználhatjuk arra, hogy befolyásoljuk a jövőnket, és ezáltal versenyelőnyre tegyünk szert.

A New York Times 1903. október 9-i számában meglepő állítás látott napvilágot: eszerint az emberiség valószínűleg megalkot egy repülőgépet a jövőben, de ez várhatóan csak 1-10 millió év múlva fog bekövetkezni. Aki ismeri a repülés történetét, tisztában van azzal, hogy még ugyanazon év december tizenhetedikén az amerikai Kitty Hawkban sor került a Wright fivérek első repülésére.

De ha ennyire sem látjuk előre a jövőt, mi értelme az előretekintésnek? Miért van mégis szükség stratégiai előrelátásra a mai, egyre kiszámíthatatlanabb környezetben, és milyen módszereket alkalmazhatunk a trendek feltérképezésére?

Stratégiai előrelátás

Az előrelátás nem a jövő pontos előrevetítését jelenti. Sokkal inkább a lehetséges jövőbeni lehetőségek feltérképezése, melyek által jobban megértjük, milyen opciók állnak rendelkezésünkre – és ez nagymértékben segítheti a döntéshozatalt.

Az előrelátás mindig is része volt a katonai stratégiának, de viszonylag új keletű az üzleti életben. Az 1960-as évektől kezdődő környezeti és technológiai változások miatt a hosszú távú prognózisok és a jövőtudomány iránti igény is fokozottan jelentkezett a nagyvállalatoknál, és ez a stratégiai menedzsment fejlődésére is hatással volt.

A menedzsmentirodalom helyett most mégis katonai jellegű írásra, a Harc a jövőért című könyvre hivatkoznék. Ezt olvasva vált világossá számomra a stratégiai előrelátás legfőbb funkciója, amely jócskán túlmutat a jövőt kifürkészésén. E gondolat szerint a jövőt úgy tudjuk a legjobban megjósolni, ha mi magunk alakítjuk. A stratégiai előrelátás célja tehát valójában az, hogy felderítsünk olyan kínálkozó lehetőségeket, amelyekről a versenytársainknak fogalmuk sincs, és ezekkel az információkkal versenyelőnyre tegyünk szert.

E tekintetben a vezető inkább mágushoz hasonlít, mint tábornokhoz, aki a látomását közvetítve vezeti törzsét a jobb jövő reményében. Az ilyen vezetőből nem hiányozhat a karizma és a lelkesedés, és képesnek kell lennie arra, hogy az új ismeretek fényében változtasson korábbi elképzelésein.

Milyen módszerek segíthetnek?

A stratégia művészete

A szerző könyve, A stratégia művészete egy olyan szemléletet mutat be, amely segítségével a vállalati vezetők kiszámíthatatlan helyzetekben is győzedelmeskedhetnek, emellett eligazítást nyújt a folytonos megújulásra és innovációra törekvő szervezetek számára.

A stratégiai előrelátás alapvető kérdése általában az, hogy adott környezeti viszonyok között hogyan lehet garantálni a túlélést, vagy a terjeszkedést. Napjaink dinamikusan változó környezetében időt kell adni a nyugodt előretekintésre, és gondolkodásmódunkat szélesítő módszereket kell alkalmazni.

Az egyik ilyen módszer a célkitűzés (amit el szeretnénk érni), illetve a mérföldkövek (amelyek elvezetnek a célunkig) megkülönböztetése. Rendszeresen kérdéseket kell feltennünk magunkban: mi a szervezet célja, miért megyünk be reggelente dolgozni, mit szeretnénk elérni, és hosszú távon hogyan szolgálja ez a kulcsfontosságú szereplők boldogulását. Csakis e kérdések megválaszolása után kezdhetünk el gondolkodni azon, hogyan akarjuk mindezt megvalósítani.

További módszerként alkalmazhatjuk a látókör szélesítését: azaz ki kell lépnünk a saját jól megszokott kis dobozunkból, és el kell beszélgetni másokkal. IT-menedzserként beszélnünk kell például a marketingesekkel is, magasabb szintű vezetőként pedig törekedjünk arra, hogy más iparágak vezetőivel is megvitassuk a problémáinkat. A legjobb ötletek abból adódnak ugyanis, amikor egymástól eltérő területek megtalálják az átfedést. A látókör kiszélesítése lehetővé teszi a vezetők számára az ökoszisztémákban gondolkodást, továbbá észre lehet venni a különböző iparágak egymásra gyakorolt hatását.

Hasznos módszer lehet ezen kívül az idősáv nyújtása; ennek során arra kell törekednünk, hogy a megszokottnál jóval nagyobb idősávot felölelve gondolkodjunk. Ha heti szinten tervezünk előre, próbáljunk meg negyedévre előretekinteni, éves tervezés esetén pedig legalább 5-10 évre. E módszer használatával megérthetjük, hogy a jelen döntései és cselekedetei milyen hatást válthatnak ki a jövőben.

A legfontosabb azonban a gondolkodásmód megváltoztatása. A legújabb kutatások a stratégiai előrelátáson részfolyamatot értenek, amely a korai fejlődési tendenciákat azonosítja. Éppen ezért érdemes esélyek és kockázatok formájában vizsgálni a lehetséges jövőképeket. A módszer használata során fontos, hogy ne fekete-fehérben, hanem inkább lehetőségek tárházában gondolkodjunk.

Lehetőségek és konfliktusforrások

A stratégiai előrelátás végső soron szemléletmódváltáshoz vezethet, mivel segít az új módszerek meghonosításában. Éppen ezért a modern stratégiai előrelátás két konfliktust is okozhat.

Egyrészt megköveteli az analitikus elemzés mellett az intuíciót és a kreativitást is. A vállalati víziók megfogalmazása során a logikus gondolkodás önmagában nem elegendő, azt ötvözni kell a vezetői tapasztalatból eredő zsigeri gondolkodásmóddal. A problémát pedig általában az okozza, ha az egyik vagy a másik oldal túlságosan dominánssá válik.

Másrészt fel kell ismernünk, hogy nincs időnk végigfuttani a hagyományos tervezési folyamatokat. Napjaink nagyvállalati vezetői úgy érzik magukat, mintha vadászgép pilótafülkéjében ülnének. A XXI. században ezért arra kell törekedniük, hogy – a vadászgépekhez hasonlóan – a szervezeti rendszerek legfontosabb mutatóit a helyzetképet adó „műszerfalon” vizuálisan folyamatosan megjelenítsék.

A vizualitás azonban önmagában mit sem ér az egykori amerikai pilóta, későbbi tanácsadó John Boyd által megalkotott döntéshozatali módszertan nélkül. A korábbi cikkemben részletesen is bemutatott OODA loop módszer megfigyelésen, tudatosításon, döntésen és cselekvésen alapuló, ciklikus döntéshozatali mechanizmus. Ebben a döntéshozó felméri és értékeli a pillanatnyi helyzetet, gyors döntést hoz, majd szinte azonnal cselekszik, hogy tesztelje döntése helytállóságát.

A vezetői kihívás tehát abban áll, hogy a dinamikusan változó környezetben az effajta gondolkodásmódot ötvözzük a stratégiai előrelátással, valahogy úgy, mintha viharos tengeren hánykólódó hajó fedélzetén lennénk. Miközben a világítótorony fénye időről időre felvillan előttünk, törekednünk kell arra, hogy a kikötő irányába kormányozzuk a hajót, ugyanakkor fél szemmel mindig a soron következő hullámra kell fókuszálnunk.

Porkoláb Imre cikke eredetileg a HVG Extra Business 2019/1-es számában jelent meg. A szerző új könyve, A stratégia művészete bemutatja, hogyan teremthetünk versenyelőnyt az ökoszisztéma részeként. Porkoláb Imrét személyesen is meghallgathatják a TEDxBudapestSalon május 31-ei előadásán, ahol a szerző arról beszél, mi a közös a gerillahadviselés, a mindennapjaink és az üzleti élet kihívásai között.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG Extra Business Business magazin

Nem tud dönteni? Próbálja ki a zellertesztet!

Nincs abban semmi rossz, ha másoktól próbálunk ellesni trükköket, de az igazi kihívás abban áll, hogy tudjuk: melyik megoldást érdemes átvenni - véli Simon Sinek vezetési és marketing-tanácsadó. Ebben segíthet a zellerteszt.

HVG Extra Business Business magazin

Mi különbözteti meg a nagy vezetőt az átlagostól?

A nagy vezetők nemcsak motiválnak, hanem cselekvésre buzdítanak. Aki inspirálni képes, az célt ad az embereknek, vagy az összetartozás érzését nyújtja - vallja Simon Sinek vezetési és marketing-tanácsadó, aki új könyvében egy történelmi párhuzamon keresztül is bemutatja a vezetés és vezetés közti különbséget.

HVG Extra Business Business magazin

A robotoktól rettegünk, miközben a gazdaság már ellenünk dolgozik

Visszatérő rémképe az emberiségnek a mesterséges intelligencia elszabadulása, amely végül a teremtője ellen fordul. Pedig egy fenyegető jövőkép már most bekövetkezett: olyan a pénzügyi piac, hogy a működése távol került mind az emberi irányítástól, mind a fenntarthatóságtól – figyelmeztet a technoevangelista Tim O’Reilly.

Meg kell mutatnia, mit tud? Akkor játsszon kicsit a Marióval a mesterséges intelligencia

Meg kell mutatnia, mit tud? Akkor játsszon kicsit a Marióval a mesterséges intelligencia

Utálja Trumpot? Vásároljon európait! De vajon meglennénk amerikai kütyük, appok és áruk nélkül?

Utálja Trumpot? Vásároljon európait! De vajon meglennénk amerikai kütyük, appok és áruk nélkül?

"A gyermekek jogai minden eddiginél erősebb törvényi védelmet kapnak!" - Kocsis Máté megosztotta, hogyan változik az Alaptörvény

"A gyermekek jogai minden eddiginél erősebb törvényi védelmet kapnak!" - Kocsis Máté megosztotta, hogyan változik az Alaptörvény

Félre a puccparádéval, így fest az új Audi A6 fapadosan

Félre a puccparádéval, így fest az új Audi A6 fapadosan