HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A karizmának semmi köze az energikussághoz: a világos miértből fakad. A saját személyünkön túlmutató ideálba vetett megingathatatlan meggyőződésből - vallja Simon Sinek vezetési és marketing-tanácsadó.

Steve Ballmer, a Microsoft Bill Gates utáni elnök-vezérigazgatója tudta, hogyan kell felspannolni a tömeget. Öklét rázva és hangosan kiabálva rohangált oda-vissza a színpadon, miközben alaposan megizzadt. Igazi látványosság volt, amit művelt, a közönség pedig imádta. Ballmer az élő példa arra, hogy a tömeg motiválható energiával. De vajon inspirálható-e? Mi történt egy nappal vagy héttel később, amikor a dinamikus Ballmer már nem volt jelen, hogy motiválja az alkalmazottakat? Elég-e egy ember energiája ahhoz, hogy a vállalat mintegy 80 ezer dolgozója koncentráltan dolgozzon?

Ballmerrel ellentétben Bill Gates félénk, enyhén antiszociális alkat. Nem illik bele a több milliárd dolláros nagyvállalatok vezérigazgatóiról kialakított sztereotipikus képbe, és nem is nagyon energikus előadó. Ám amikor beszél, az emberek lélegzetvisszafojtva hallgatják. Beszédével nem felpörgeti, hanem inspirálja a teremben ülőket. Akik hallgatják, megfogadják a szavait, amelyek hetekig, hónapokig a fülükben csengnek. Bill Gates nem energikus, hanem inspiráló. Az energia motivál, míg a karizma inspirál. Az energia szembetűnő, mérhető, másolható. A karizma nehezen definiálható, mérni szinte lehetetlen, ezért utánozhatatlan. Minden nagy vezető karizmatikus személyiség, mert mindnek világos a miértje: múlhatatlan hite, amellyel a saját személyén túlmutató ügyét vagy célját képviseli. Az embereket nem Bill Gates számítógépek iránti szenvedélye inspirálja, hanem örök optimizmusa, amellyel hiszi, hogy még a legbonyolultabb problémák is megoldhatók, és az akadályok elháríthatók.

Gates, aki megélte a számítógépek forradalmát, mindig is úgy vélte, hogy ez a technológia a legalkalmasabb arra, hogy kihozhassuk magunkból a maximumot. Ez a meggyőződése inspirálta, hogy valóra váltsa álmát: hogy minden íróasztalon számítógép álljon. Mindez talán furcsán hangzik, tekintve, hogy a Microsoft sosem gyártott számítógépeket. Gates meglátta, micsoda világformáló hatása lehet az új technológiának, de nem azért, amit tud, hanem amiért szükségünk van rá. A Bill és Melinda Gates Alapítványban végzett jelenlegi munkájának már semmi köze a szoftverekhez. Ez a munka újabb lehetőséget jelent számára, hogy életre keltse a miértjét. Gates most is problémák megoldásán dolgozik. Erősen hiszi, hogy ha segítünk az embereknek – ez esetben a nélkülözőknek –, ha elhárítjuk az útjukban álló akadályokat, akkor felemelkedhetnek és kiteljesedhetnek. Gates esetében csak az változott, hogy mit tesz célja eléréséért.

A karizmának semmi köze az energikussághoz: a világos miértből fakad. A saját személyünkön túlmutató ideálba vetett megingathatatlan meggyőződésből. Az energia forrása viszont a pihentető alvás vagy a sok koffein. Az energia felpörgethet, de csak a karizma inspirálhat. A karizma hűséget ébreszt – az energia nem. Egy kis energialöket mindig jól jöhet, ha egy vállalatnál egy kicsivel több motivációra van szükség. Tény, hogy a prémium, az előléptetés és másfajta jutalmak ígérete, esetleg némi büntetés belengetése is keményebb munkára sarkallhatja az embereket. A manipulatív eszközökhöz hasonlóan azonban ennek is csak rövid távú hatása lehet. Idővel ezek a módszerek egyre többe és többe kerülnek, és csak növelik a feszültséget munkáltatóban és munkavállalóban egyaránt, végül pedig az egyedüli okká válnak, amiért az alkalmazottak még bejárnak dolgozni. Lojalitásról szó sincs, csupán a visszatérő vevő munkavállalói változatáról. A lojalitás az, amikor a magasabb fizetést vagy több béren kívüli juttatást ígérő ajánlatot utasítják vissza, és a meglévő munkahelyükön maradnak. A lojalitás többet ér, mint a fizetés és a juttatások. Az embert pedig – kivéve, ha űrhajós – még csak nem is az elvégzendő munka inspirálja, hanem az ügy, amiért dolgozik.

A fenti cikk Simon Sinek Kezdj a miérttel című könyvének szerkesztett részlete.

Bármelyik szervezet meg tudja mondani, mit csinál, de azt csak kevesen tudják világosan megfogalmazni, miért csinálják. Simon Sinek vezetés és marketing-tanácsadó a világformáló vezetők gondolkodását és cselekedeteit tanulmányozva felismerte, hogy azért tudták inspirálni a környezetüket, mert ösztönösen a miérttel kezdtek. Sinek e meglátásból felépített modellje mentén egész szervezeteket és mozgalmakat lehet elindítani, továbbá tömegeket inspirálni. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG Extra Business Business magazin

Milyen vezetők vonzanak tömegeket?

Azok a vezetők és szervezetek vonzanak tömegeket, akik és amelyek jól kommunikálják azt, hogy miben hisznek - mutat rá Simon Sinek vezetési és marketing-tanácsadó.

HVG Extra Business Business magazin

Nem tud dönteni? Próbálja ki a zellertesztet!

Nincs abban semmi rossz, ha másoktól próbálunk ellesni trükköket, de az igazi kihívás abban áll, hogy tudjuk: melyik megoldást érdemes átvenni - véli Simon Sinek vezetési és marketing-tanácsadó. Ebben segíthet a zellerteszt.

Putyin: Szlovákia hajlandó az orosz-ukrán tárgyalások házigazdája lenni, és mi ezt nem ellenezzük

Putyin: Szlovákia hajlandó az orosz-ukrán tárgyalások házigazdája lenni, és mi ezt nem ellenezzük

Moszkva beismerte: ökológiai katasztrófát okoz a két elsüllyedt tankermatuzsálem

Moszkva beismerte: ökológiai katasztrófát okoz a két elsüllyedt tankermatuzsálem

Szlovén hegyimentők: A zuhanást még túlélte a magyar túrázó, de visszamászni már nem tudott a szakadékból

Szlovén hegyimentők: A zuhanást még túlélte a magyar túrázó, de visszamászni már nem tudott a szakadékból

Felmérés: a fideszesek többségének sem tetszett, amit Menczer csinált Magyarral

Felmérés: a fideszesek többségének sem tetszett, amit Menczer csinált Magyarral