szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

Könnyen elképzelhető, hogy az idén megszakad az elmúlt évekre jellemző...

Könnyen elképzelhető, hogy az idén megszakad az elmúlt évekre jellemző növekedési tendencia, s a tavalyinál kevesebb látogató érkezik a 2009-es Forma-1 Magyar Nagydíjra. Legalábbis erre lehet következtetni az elővételben eladott jegyek számának eséséből, s a szállodák szokásosnál rosszabb foglaltsági adataiból is.

HS Zrt.


Az érintettek ugyanakkor bíznak benne, hogy nem elfogytak, hanem csak lassabbak lettek a száguldó cirkusz rajongói, s a versenyhétvégéig hátralévő két hétben még sokan bejelentkeznek majd a Magyar Nagydíjra. Az idei versenyhétvége a hazai futam jövője szempontjából is fontos: szinte biztos, hogy két hét múlva írják alá azt a szerződést, amely 2016-ig biztosítja a mogyoródi verseny helyét a naptárban.

Később ébredő, vagy távolmaradó rajongók?

Nem látunk olyan drámai visszaesést, mint amilyet több idei futamrendezése már túllévő országban tapasztaltak, de kétségtelen tény, hogy időarányosan elővételben eddig kevesebb jegy fogyott, mint tavaly – jelezte az Ecoline-nak Palik László a versenyt szervező Hungaroring Sport Zrt. (HS) elnöke. 

HS Zrt.



Több olyan futam is volt ebben az esztendőben, ahol lényegében pangtak a lelátók, a helyszíni nézők száma tehát látványosan visszaesett. Akadt olyan promóter, amely adminisztratív hibával magyarázta a rajongók távolmaradását, a többség azonban belátta, hogy a gazdasági világválság nem tett jót a nem éppen olcsó kikapcsolódásnak számító F1 helyszíni nézettségének.

Hosszabbítás a versenyhétvégén
Nagy valószínűség szerint az idei Magyar Nagydíj hétvégéjén hosszabbítják meg a hazai Forma-1-es versenyre vonatkozó szerződést. Hazánknak jelenleg 2011-ig van élő szerződése, most ezt 2016-ig tolhatják ki. Az Ecoline úgy tudja, hogy a kontraktusban lehetnek módosítások a korábbiakhoz képest. Eddig ugyanis egy 2002-ben kötött szerződés alapján a magyar állam által fizetett jogdíj évente 10 százalékkal emelkedett, a jövőben azonban csak 7,5 százalékkal nőne az egyébként jelenleg valamivel több, mint 20 millió dollárra rúgó összeg. Az állam az idén a forint gyengülése miatt minden bizonnyal így is jóval többet fog fizetni, mint az elmúlt években: míg tavaly 2,78 milliárdot költöttek a jogdíjra, az idén ez akár a 4 milliárdot is meghaladhatja.

A versenyekre kilátogató szurkolók száma egyébként évek óta csökken a Forma-1-ben. Hazánkban ezt a negatív folyamatot néhány évvel ezelőtt sikerül megállítania a Hungaroring Sport Zrt-nek, s a különböző akcióknak, promócióknak, valamint a versenyhétvége előtti úgynevezett égi-földi shownak köszönhetően 2005 óta ismét emelkedik a nézőszám. Tavaly a három nap alatt összesen mintegy negyedmillióan látogattak ki a mogyoródi pályára, ami új csúcsnak számított a hazai Forma-1 történetében.

A július 10-ig eladott jegyek alapján úgy fest, hogy ez a szám az idén némileg alacsonyabb lesz. Míg az elmúlt években az elővételben értékesített belépők száma is dinamikusan nőtt, ezúttal ebben némi visszaesést tapasztaltak. Palik László ugyanakkor kiemelte: volt már ilyen korábban is, s a végső eladási adatok mindig is a jegypénztáraknál dőltek el, ezért hosszútávú következtetést a jegyelővétel csökkenéséből egyelőre nem szabad levonni.

A HS elnöke hozzátette: az az eddigi rendelésekből látszik, hogy a hagyományosan sok rajongót küldő országokban most is aktívak a szurkolók: nagy számban jönnek ugyanis Németországból és Olaszországból is F1-turisták. 

Nem túl jó hír ugyanakkor a HS számára Robert Kubica relatíve gyenge szereplése. A lengyel tavaly a Magyar Nagydíj idején még versenyben volt a világbajnoki címért, így rengetek honfitársa látogatott el a hozzájuk legközelebb eső, magyar versenyre. Ezúttal azonban a BMW gyengélkedése miatt a Kubica-rajongók kevésbé tűnnek lelkesnek.

Pangó szállodák?

Visszaeséstől tartanak a futam hétvégéjén általában teltházzal működő fővárosi szállodák is, amelyek közül nem egy úgy véli, hogy rosszabb esetben akár 20-25 százalékkal is alacsonyabb lehet a telítettségük a Forma-1 idején megszokottnál. Kovács Balázs a tizenkét, 3-5 csillagos fővárosi házat üzemeltető Danubius Hotels értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese az Ecoline-nak elmondta: főleg a minőségi szálláshelyek iránt csappant meg a kereslet, s akad olyan egységük is, ahol időarányosan 10-20 százalékkal kevesebb foglalás érkezett az idén, mint tavaly, pedig már 2008 is gyengébb év volt az átlagosnál. 
Hasonló tendenciáról számolt be Király Zoltán, a 15 budapesti hotelt működtető Accor szállodalánc marketing igazgatója, s Sári Alexandra, revenue manager tájékoztatása szerint nagyjából 20 százalékos visszaesést mértek a Le Meridien szállodában is.

* július 10.-ei árfolyamon

Nem csak a rajongók jönnek kevesebben, a válság miatt anyagi gondokkal küzdő csapatok, illetve az általuk meghívott szponzorok is kevesebb szobát foglalnak le a megszokottnál – hívta fel a figyelmet Somlyai Zoltán a Kempinski Hotel marketing és kereskedelmi igazgatója, majd hozzátette: 20-25 százalékos visszaeséssel számolnak, így a hotel foglaltsága a szokásos 90-100 százalék helyett valószínűleg 75 százalék körüli lesz.

Változó fogyasztói szokások

Az Ecoline által megkérdezett szakemberek szerint a visszaesésnek egyértelműen a gazdasági válság oka, a szokásostól eltérő időpontnak (a Magyar Nagydíj eddig egyetlen évtől eltekintve mindig augusztusban volt) valószínűleg nincs negatív hatása a látogatottságra. Ugyanakkor a szállodák már hónapok óta panaszkodnak arra, hogy míg korábban akár egy negyed évre előre is tudtak tervezni, a krízis kirobbanása óta az előfoglalások számának drasztikus esése miatt általában még az adott hónap elején sem tudják, hogy milyen telítettséggel számolhatnak a következő 30 napra.

Mellow Mood

A többség éppen ezért úgy véli, hogy a fogyasztói szokások átalakulása miatt még van esély arra, hogy nem lesz olyan drasztikus a visszaesés, mint amilyennek most látszik, s a megszokottnál többen esnek majd be az utolsó pillanatokban. A tíz fővárosi házat működtető Mellow Mood szállodacsoportnál például egyelőre a hotelek többségében még jóval a tavalyi alatt vannak a foglaltsági adatok, ugyanakkor – ahogy Sápi Szabina értékesítési menedzser az Ecoline-nak jelezte – a szállodák nagy részében növekedést, közel teltházat várnak. 

Ecoline

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!