Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1fa92c06-4b2d-43e2-baf1-58c6e60929a1","c_author":"Köves Gábor","category":"kultura","description":"Tilda Swinton és Julianne Moore arcának minden rezdülése mesteri, milyen kár, hogy néha megszólalnak a szereplők Pedro Almodóvar új filmjében. ","shortLead":"Tilda Swinton és Julianne Moore arcának minden rezdülése mesteri, milyen kár, hogy néha megszólalnak a szereplők Pedro...","id":"20241201_Eutanazia-eperrel-kritika-Almodovar-uj-filmjerol-A-szomszed-szobarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fa92c06-4b2d-43e2-baf1-58c6e60929a1.jpg","index":0,"item":"c19c479c-c316-49b2-81ce-0b2840405e28","keywords":null,"link":"/kultura/20241201_Eutanazia-eperrel-kritika-Almodovar-uj-filmjerol-A-szomszed-szobarol","timestamp":"2024. december. 01. 15:30","title":"Eutanázia eperrel – kritika Almodóvar új filmjéről, A szomszéd szobáról ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"911860b4-b3f4-486a-8827-c56059f51fe6","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Több ezer lakost evakuáltak, már halálos áldozatai is vannak az áradásoknak. ","shortLead":"Több ezer lakost evakuáltak, már halálos áldozatai is vannak az áradásoknak. ","id":"20241201_Kepeken-a-Malajziat-es-Thaifoldet-vegigsopro-arviz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/911860b4-b3f4-486a-8827-c56059f51fe6.jpg","index":0,"item":"9120ee60-0ed1-46f4-a518-273250382150","keywords":null,"link":"/vilag/20241201_Kepeken-a-Malajziat-es-Thaifoldet-vegigsopro-arviz","timestamp":"2024. december. 01. 15:03","title":"Képeken a Malajzián és Thaiföldön végigsöprő hatalmas árvíz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b3108db-2c8c-4b3b-a841-0df57bffaad4","c_author":"László Ferenc","category":"360","description":"Nagy tradíció örököse és közvetítője volt a november 18-án, 88 esztendős korában elhunyt Pauk György. Magatartásával és a moráljával csak úgy példát adott és imponált, mint félreismerhetetlenül személyes, szabadon áradó hegedűhangjával.","shortLead":"Nagy tradíció örököse és közvetítője volt a november 18-án, 88 esztendős korában elhunyt Pauk György. Magatartásával és...","id":"20241201_hvg-pauk-gyorgy-hegedu-komolyzene-klasszikus-zene","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b3108db-2c8c-4b3b-a841-0df57bffaad4.jpg","index":0,"item":"55d327f7-53c3-4627-9554-2fe33de0b66c","keywords":null,"link":"/360/20241201_hvg-pauk-gyorgy-hegedu-komolyzene-klasszikus-zene","timestamp":"2024. december. 01. 13:30","title":"Szabad ember, hegedűvel – a komolyzene világsztárjára, Pauk Györgyre emlékezünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62593b0a-a46f-4aa9-bb21-22c38599cc34","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Marshall Brickman több mint ötven éven keresztül dolgozott a színházi és filmes világban. 85 éves volt.","shortLead":"Marshall Brickman több mint ötven éven keresztül dolgozott a színházi és filmes világban. 85 éves volt.","id":"20241201_elhunyt-az-annie-hall-oscar-dijas-forgatokonyviroja-marshall-brickman","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62593b0a-a46f-4aa9-bb21-22c38599cc34.jpg","index":0,"item":"add0c8d6-27e1-42ed-9ca4-0b18be423aad","keywords":null,"link":"/elet/20241201_elhunyt-az-annie-hall-oscar-dijas-forgatokonyviroja-marshall-brickman","timestamp":"2024. december. 01. 21:56","title":"Elhunyt az Annie Hall Oscar-díjas forgatókönyvírója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3b8f36f-4a03-46f8-a4b4-6f1d56855bb3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az ausztrál nő nyolcvannal haladt egy Melbourne melletti autópályán, mikor egyszer csak azt érezte, hogy valami a lábára tekeredik. Csoda, hogy megúszta.","shortLead":"Az ausztrál nő nyolcvannal haladt egy Melbourne melletti autópályán, mikor egyszer csak azt érezte, hogy valami...","id":"20241201_halalos-tigriskigyot-talalt-a-labanal-vezetes-kozben-egy-ausztral-no","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3b8f36f-4a03-46f8-a4b4-6f1d56855bb3.jpg","index":0,"item":"e561d274-f366-4962-9655-382eeef9bf8a","keywords":null,"link":"/elet/20241201_halalos-tigriskigyot-talalt-a-labanal-vezetes-kozben-egy-ausztral-no","timestamp":"2024. december. 01. 16:30","title":"Rémálom az autópályán: vezetés közben érzett valamit a lábán, egy halálos tigriskígyó volt az","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e031718-4da6-4fae-8b85-3bd2ae083f29","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kétfaktoros azonosítási rendszert vezetett be online rendszerében a Szerencsejáték Zrt. Röviden arról van szó, hogy nehezebb lesz illetékteleneknek ellopni a nyereményeket.","shortLead":"Kétfaktoros azonosítási rendszert vezetett be online rendszerében a Szerencsejáték Zrt. Röviden arról van szó...","id":"20241202_szerencsejatek-zrt-ketfaktoros-azonositas-adatmodositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e031718-4da6-4fae-8b85-3bd2ae083f29.jpg","index":0,"item":"ad92e52e-3d6c-4556-843e-d0548ca8967c","keywords":null,"link":"/tudomany/20241202_szerencsejatek-zrt-ketfaktoros-azonositas-adatmodositas","timestamp":"2024. december. 02. 08:03","title":"Bekapcsolt valamit a Szerencsejáték Zrt., és ennek most sokan örülhetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b704edb-80ce-4ccb-99a6-b539c457ccd5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TIME magazin idén is összeállította az év legjobb találmányainak listáját. Nézzük először a TIME 200-ról azokat a készülékeket, melyek a fogyasztói elektronika kategóriájában érdemelték ki az elismerést.","shortLead":"A TIME magazin idén is összeállította az év legjobb találmányainak listáját. Nézzük először a TIME 200-ról azokat...","id":"20241201_2024-legjobb-talalmanyai-time-200-lista-huawei-mate-xt-honor-magic-v3-virtualis-valosag-samgung-lg-televizio-ifixit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b704edb-80ce-4ccb-99a6-b539c457ccd5.jpg","index":0,"item":"5a508c52-d0f2-4d37-a317-1bb2c1b36df7","keywords":null,"link":"/tudomany/20241201_2024-legjobb-talalmanyai-time-200-lista-huawei-mate-xt-honor-magic-v3-virtualis-valosag-samgung-lg-televizio-ifixit","timestamp":"2024. december. 01. 18:03","title":"2024 legjobb találmányai: átlátszó tévé, a Huawei csodamobilja és a biciklizés csalókódja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6467b0f-64d4-45fe-8880-903e4cda34c0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A férfit állítása szerint nem izgatja a kártérítés, csupán tudni szeretné, hogyan maradhatott le a jellegzetes hullámos vonal a csokiszeletről.","shortLead":"A férfit állítása szerint nem izgatja a kártérítés, csupán tudni szeretné, hogyan maradhatott le a jellegzetes hullámos...","id":"20241201_2-fontos-karteritest-kapott-egy-ferfi-miutan-talalt-egy-sima-feluletu-Mars-szeletet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6467b0f-64d4-45fe-8880-903e4cda34c0.jpg","index":0,"item":"e5622189-f3c8-4658-905d-39a60152e604","keywords":null,"link":"/elet/20241201_2-fontos-karteritest-kapott-egy-ferfi-miutan-talalt-egy-sima-feluletu-Mars-szeletet","timestamp":"2024. december. 01. 17:26","title":"2 fontos kártérítést kapott egy férfi, miután egy furcsa Mars szeletet vásárolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A légitársaságok évek óta növekvő nyomás alatt működnek, s ez az...
A légitársaságok évek óta növekvő nyomás alatt működnek, s ez az Equilor Befektetési Zrt. legfrissebb elemzése szerint egyre több társaságot sodorhat a csőd, felszámolás felé. A gazdasági válságnak azonban ebben az iparágban is lesznek nyertesei, amelyek elsősorban a fapados modellt követő cégek közül kerülnek majd ki. A légitársaságok költségeik leszorítása mellett, egyre több „innovatív” megoldást választhatnak bevételeik növelése érdekében, így hamarosan akár a WC használatért is fizetni kell majd a repülőgépeken.
Tavaly kezdték az ereszkedést
Az Equilor Befektetési Zrt. legfrissebb elemzésből kiderül, hogy a légi szektor bevételének majdnem teljes egészét adó utasforgalom 2008 előtt jól láthatóan meredeken ívelt fölfelé azt követően, hogy a 2000-es évek elején ebben a szektorban komolyan éreztették hatásukat a 2001. szeptember 11-i terrortámadások. A növekedés üteme a mostani válság előtti utolsó két évben, 2006-ban és 2007-ben 0,9, illetve 3,3 százalékos volt. Az előző évtől kezdődően azonban megkezdődött az utasforgalom csökkenése, bár 2008 közepén természetesen, a nyári szezonalitás miatt még növekedni tudott a havi szintű utasforgalom, azonban éves szinten már 3,4 százalékos volt a visszaesés.
A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) azt prognosztizálja, hogy idén az utasszállításban 8 százalékos, míg a teherforgalomban 17 százalékos hanyatlás lesz. Az IATA lassú és elhúzódó kilábalásra számít a szektor szereplői körében. A várakozások szerint különösen a kisméretű és az amerikai, hagyományos légitársaságok esetében merülhet fel a fizetésképtelenség kockázata, amelyek amellett, hogy veszteséges évet zártak 2008-ban, jelentős adósságállományt is cipelnek.
Lassan csak a biztonságon spórolhatnak
A légi szektorban a piac zsugorodása miatt már a tavalyi év is a költségek lefaragásával telt el, amit akkor a kőolaj 2008 közepéig tapasztalható felfutása váltott ki. A költségek visszafogását a légitársaságok elsősorban a kapacitások csökkentésével próbálják elérni, így veszteséges járatokat szüntetnek meg, illetve gépeket tartanak a földön. A kapacitások kihasználtsága 2009 februárjában négy éves mélypontra került, azóta kismértékű javulás figyelhető meg.
Az Equilor elemzőinek várakozása szerint a legtöbb légitársaság a hagyományos költségcsökkentő intézkedéseken túl újak után nézhet a válság során. A költségcsökkentések területén jórészt már csak olyan eddig tabunak számító területek maradtak érintetlenül, mint a biztonsággal kapcsolatos kiadások, az ügyfélszolgálati terület, a márkavédelem, illetve a fenntartható működéshez szükséges minimális hálózat fenntartása. A kiadáscsökkentés másik lehetséges formája a légitársaságok közötti fúziók, felvásárlások általi szinergia hatások kihasználása, amelyek inkább az előre menekülés látszatát képeznék a mostani környezetben.
A bevételnövelés új formája: „a la carte” árazás
Felismervén, hogy a költségcsökkentéseknek is van egy ésszerű határa, a légitársaságok nagyrészt kényszerből a bevétel oldalon néztek szét az utóbbi években, annak érdekében, hogy növeljék a bevételeiket a folyamatosan csökkenő utasforgalom ellenére. Ez vezetett el a főként amerikai légitársaságok által ”a la carte” árazásként emlegetett technika bevezetéséhez.
Az ötlet hátterében az a felismerés áll, hogy a jegyárak már nem emelhetőek érdemben anélkül, hogy az utazóközönség ne pártolna el a légi közlekedéstől, annak ellenére, hogy nyilvánvalóan bizonyos távolságokon túl nincs alternatívája. A jegyárak szinten tartása mellett tehát a cégek különböző díjakat és költségtételeket vezettek be, amelyek közül az utasok – a légitársaságok álláspontja szerint – kiválaszthatják azokat a szolgáltatásokat, amelyekre igényt tartanak.
Egy amerikai napilap összeállításából az derül ki, hogy a 14 legnagyobb amerikai légitársaság 28 különböző díjat számít fel a szolgáltatások után. A Las Vegas-i székhelyű Allegiant Air, illetve az ír székhelyű Ryanair például már megerősítette, hogy a mellékhelyiség igénybevételéért is külön díjat fog felszámolni repülőin, a JetBlue és a US Airways járatain pedig a takaró és párna biztosítása is díjköteles.
Menedzserek fapadoson
A gazdasági krízis nyomán a fogyasztói preferenciák nemcsak a hagyományos fogyasztói termékek szegmensében alakultak át, de a szolgáltatások, köztük a légiközlekedés területén is új trendek jelentek meg. Az utasforgalomból származó bevételek a prémium, azaz üzleti szegmensben 30 százalékkal estek, ami különösen nagy érvágás a tradicionális légitársaságok számára, amelyek jellemzően e szegmensből és nem a turistaosztályra eladott jegyekből realizálják a bevétel, illetve profit nagy részét.
A drasztikus csökkenés oka, hogy a diszkont légitársaságok a korábbiakkal ellentétben már alternatívaként merülnek fel immár az üzleti utasok esetében is, akik most már minden lehetséges módon próbálnak faragni a kiadásaikon. Ez pedig a fapados társaságok malmára hajthatja a vizet. A diszkont társaságok elsősorban csak a rövidebb távolságokon képesek konkurálni a nagyobb, általában nemzeti társaságokkal, amiből kifolyólag utóbbiak főként ezen a területen tudják a jegyek árának emelésével kompenzálni a más szegmensben kieső bevételeik egy részét.
A tradicionális és a diszkont légitársaságok által követett modell alapvetően a kiadási oldalon alkalmazott eltérő üzletpolitikán alapul, mégis bizonyos szempontok vizsgálatakor hasonlóságokat is könnyen felfedezhetünk. Összességében kijelenthető, hogy a diszkont légitársaságok, különösen az ír Ryanair által követett ún. ultra low cost modell teszi lehetővé a válság során is a legköltséghatékonyabb üzemeltetést. Miközben ugyanis a legtöbb tradicionális légitársaság kapacitáscsökkentéssel próbál reagálni a folyamatosan eső utasforgalomra, addig a „fapados” versenytársaik többsége a fent említet okokból is kifolyólag növelni tudta utasai, illetve útvonalai számát.
Mibe fektessünk?
Az Equilor elemzői szerint egyre inkább úgy tűnik, hogy a fapados modellt követő cégek jöhetnek ki a gazdasági válságból a legjobban, mivel azokon a területeken, ahol képesek konkurálni a tradicionális légitársaságokkal, jelentősen javíthatnak a piaci pozícióikon a nagyobb riválisok kárára. Közülük is érdemes azokat a cégeket előnyben részesíteni, amelyek fundamentálisan erősek, kellően magas készpénzállománnyal rendelkeznek, illetve a visszaeső bevételekkel fémjelzett időszakban is megfelelően gazdálkodnak a kiadásokkal.
A szabad készpénzállomány képessé teszi az iparági szereplőket a túlélés mellett a flotta modernizálására, bővítésére, sőt akvizíciók végrehajtására is. A kiadási oldalon azok a cégek lehetnek a válság nyertesei, amelyek az ismét növekvő kőolajárak ellenére is képesek stagnáló, vagy minél kevésbé növekvő költségek mellett működni. Az iparág jövőjére komoly hatással lehet a H1N1 vírus terjedése is, melynek fokozódása az iparág szereplőinek helyzetét súlyosbítaná.
Ryanair, Európa növekedési sztorija
Az Equilor szerint a fenti kritériumoknak szinte teljes mértékben megfelel az írországi székhelyű Ryanair, mely Magyarországról is több járatot üzemeltet. Az elemzői vélemények meglehetősen optimisták a céggel kapcsolatban, amelyek összességében alulértékeltnek tartják a Ryanair részvényeit. A piaci elemzők által adott célárak alapján 3,86 eurós célár adódik egy éves távlatban, amely a jelenlegi árszinthez képest 18,7 százalékos felértékelődési potenciállal kecsegtet.
A Ryanair a nehéz gazdasági helyzet ellenére is a növekedési sztori jeleit mutatja. A 2008-as üzleti évtől kezdődően a cég árbevétele éves szinten 11,6 százalékos növekedési ütemet produkálhat, míg a profit esetében, a 2009-es év megbicsakló nyereségességét kiszűrve, 2011-től éves, átlagos 16,6 százalékos növekedés várható.
Southwest Airlines - Annak, aki szereti a kockázatot
Az IATA adatai szerint a legnagyobb utasforgalmat a 2008-as évben a Southwest Airlines bonyolította le. Járatain összesen 101,9 millió főt szállított az egyik legnagyobb lefedettséget mutató, amerikai légi szállítási piacon. A társaság a Ryanair-hez hasonlóan a ”low cost” modellt követi, ennek megfelelően versenytársaihoz képest visszafogott adósságállománnyal rendelkezik. Bár a 2009-es évet kivétel nélkül minden, a légi szállításban érdekelt cég számára romló iparági környezet és visszaeső profitabilitás jellemzi, a Southwest Airlines a várakozások szerint hamar visszatérhet a stabilan nyereséges működés útjára.
Negatív tényező, hogy a profithányad várhatóan jó ideig alacsony marad: az éves árbevételnek mindössze 1-3 százalékát fogja majd a cég profitként felmutatni. Összességében tehát az Equilor szerint a Southwest Airlines a kockázatosabb befektetések iránt érdeklődőknek ajánlható. Bár a cégnek alacsony a profithányada, amely óvatosságra int, a légitársaság piaci lehetőségeiben komoly, további növekedési potenciál rejtőzhet, ami miatt hosszútávon kifizetődő lehet a társaság részvényeit megvásárolni.