Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a80ff9c8-457b-467e-a3e4-fa65fa1d539d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az európai ultranacionalistáknak immár nem kell szégyenkezve elhallgatniuk, miről fantáziálnak. Nem fenyegeti őket többé, hogy magukra vonják Amerika haragját – írja állásfoglalásában az osztrák lap.","shortLead":"Az európai ultranacionalistáknak immár nem kell szégyenkezve elhallgatniuk, miről fantáziálnak. Nem fenyegeti őket...","id":"20250511_Die-Presse-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a80ff9c8-457b-467e-a3e4-fa65fa1d539d.jpg","index":0,"item":"f6e3ff57-2929-422b-b207-9b04e9c6b57a","keywords":null,"link":"/360/20250511_Die-Presse-lapszemle","timestamp":"2025. május. 11. 09:00","title":"Die Presse-vezércikk: Jöhetnek a Trump- és Putyin-utánzók, Orbán is köztük lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f33a15a4-9af0-4309-ab2f-8739cf357d3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Skót kutatók egy emberi döntéseket szimuláló mesterséges intelligenciát fejlesztenek. A pszichológiára építő rendszertől azt várják, sokféle területen hatékony lehet.","shortLead":"Skót kutatók egy emberi döntéseket szimuláló mesterséges intelligenciát fejlesztenek. A pszichológiára építő...","id":"20250511_mesterseges-intelligencia-emberi-viselkedes-modellezese-pszochologia-mentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f33a15a4-9af0-4309-ab2f-8739cf357d3f.jpg","index":0,"item":"df36c6e4-34bb-4a87-a222-799e864b33e8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250511_mesterseges-intelligencia-emberi-viselkedes-modellezese-pszochologia-mentes","timestamp":"2025. május. 11. 08:03","title":"Eltévedt, eltűnt emberek helyébe képzeli magát egy új mesterséges intelligencia, így találja meg őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5dbd4cc-4ba2-45b3-b3bf-b76442db0a25","c_author":"Kovács Bálint","category":"kultura","description":"Magyar Péterék valahogy megszerezték az email-címét, most nem győzi törölni a leveleiket, hiszen se a korábbi, se a mostani kormányzattal nem állt szóba. Miért épp vele állna? Balogh Rodrigó húsz éve készít színházi előadásokat a cigányság témáiban, roma társulatot vezet és cigány színházi fesztivált szervez. Interjú.","shortLead":"Magyar Péterék valahogy megszerezték az email-címét, most nem győzi törölni a leveleiket, hiszen se a korábbi, se...","id":"20250510_balogh-rodrigo-interju-cigany-szinhaz-roma-tarsulat-fuggetlen-szinhaz-roma-hosok-fesztival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5dbd4cc-4ba2-45b3-b3bf-b76442db0a25.jpg","index":0,"item":"e0c518b4-a809-4834-9cda-ef6a512084b8","keywords":null,"link":"/kultura/20250510_balogh-rodrigo-interju-cigany-szinhaz-roma-tarsulat-fuggetlen-szinhaz-roma-hosok-fesztival","timestamp":"2025. május. 10. 14:00","title":"Balogh Rodrigó: Addig jó, amíg nincs közünk ezekhez a srácokhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"482fb624-2574-47b4-b9c4-d7a9caa259f4","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A cikkben tárgyalt alapelvek segítségével elérhetjük, hogy jó minőségű maradjon egy munkahelyi kapcsolat. Szerkesztett részlet Michael Bungay Stanier Hogyan dolgozzunk együtt (szinte) bárkivel? című könyvéből.","shortLead":"A cikkben tárgyalt alapelvek segítségével elérhetjük, hogy jó minőségű maradjon egy munkahelyi kapcsolat. Szerkesztett...","id":"20250510_Ime-hat-alapelv-hogy-barkivel-jol-tudjunk-egyutt-dolgozni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/482fb624-2574-47b4-b9c4-d7a9caa259f4.jpg","index":0,"item":"53bd381e-d31b-44ac-96f8-30aade1c998f","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250510_Ime-hat-alapelv-hogy-barkivel-jol-tudjunk-egyutt-dolgozni","timestamp":"2025. május. 10. 19:15","title":"Íme hat alapelv, hogy bárkivel jól együtt tudjon dolgozni!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21a7da8e-0aeb-4aa1-972f-b186227a9cb2","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Hite és pszichológiai végzettsége felvértezi a kormányzati lejáratókampány ellen – erről is beszélt a HVG-nek Bódis Kriszta, a Tisza Párt önkéntes segítője. Ha a szakemberek elzárkóznak a közélettől, akkor politikai kalandorok és csinovnyikok töltik be a szakértői pozíciókat, ahogy történik is a NER-ben – ezt is mérlegelte, amikor a Tisza Párt társadalompolitikai tanácsadójának állt, vállalva a propaganda támadásait. Magyar Péter szerinte szuperhőssé vált a többség szemében.","shortLead":"Hite és pszichológiai végzettsége felvértezi a kormányzati lejáratókampány ellen – erről is beszélt a HVG-nek Bódis...","id":"20250512_hvg-egyszeruen-felnek-bodis-kriszta-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21a7da8e-0aeb-4aa1-972f-b186227a9cb2.jpg","index":0,"item":"c3243bf3-ce07-43a3-b690-421dac617576","keywords":null,"link":"/360/20250512_hvg-egyszeruen-felnek-bodis-kriszta-interju","timestamp":"2025. május. 12. 06:30","title":"Bódis Kriszta: A legdurvább, amit alkalmaznak, a megalázás nőiségemben, és hogy megpróbálnak nevetségessé tenni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb3793ea-be4a-4ac2-892f-fafa7e6271ff","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":" Vikram Miszri indiai külügyminiszter szerint Pakisztán az utóbbi órákban több alkalommal is megsértette a néhány órával korábban életbe lépett tűzszüneti megállapodást.","shortLead":" Vikram Miszri indiai külügyminiszter szerint Pakisztán az utóbbi órákban több alkalommal is megsértette a néhány...","id":"20250510_India-szerint-Pakisztan-megserti-a-szombaton-eletbe-lepett-tuzszunetet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb3793ea-be4a-4ac2-892f-fafa7e6271ff.jpg","index":0,"item":"f8d3f8ba-43cb-4691-bd61-0a9e2f36813f","keywords":null,"link":"/vilag/20250510_India-szerint-Pakisztan-megserti-a-szombaton-eletbe-lepett-tuzszunetet","timestamp":"2025. május. 10. 20:02","title":"India szerint Pakisztán megsérti a szombaton életbe lépett tűzszünetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38347886-f664-41da-975e-e60eec34bd61","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Kigyulladt egy medencetisztító szereket gyártó üzem.","shortLead":"Kigyulladt egy medencetisztító szereket gyártó üzem.","id":"20250510_Mergezo-klorfelho-miatt-nem-mehettek-ki-a-szabadba-szazezrek-Kataloniaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38347886-f664-41da-975e-e60eec34bd61.jpg","index":0,"item":"ff20223e-61ff-4b3a-91c1-c630db2a22d5","keywords":null,"link":"/vilag/20250510_Mergezo-klorfelho-miatt-nem-mehettek-ki-a-szabadba-szazezrek-Kataloniaban","timestamp":"2025. május. 10. 13:31","title":"Mérgező klórfelhő miatt nem mehettek ki a szabadba százezrek Katalóniában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b70db14f-37f7-46f6-8e90-acafe9916e0a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Felszólalt egy Izraelben élő holokauszttúlélő is, akinek unokája a jelenleg Izraelben zajló háborúban vesztette életét.","shortLead":"Felszólalt egy Izraelben élő holokauszttúlélő is, akinek unokája a jelenleg Izraelben zajló háborúban vesztette életét.","id":"20250511_Elet-Menete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b70db14f-37f7-46f6-8e90-acafe9916e0a.jpg","index":0,"item":"fe1dd0c1-4047-4396-978c-78f3809ef34c","keywords":null,"link":"/itthon/20250511_Elet-Menete","timestamp":"2025. május. 11. 19:08","title":"A holokauszt és az október 7-i terrortámadás áldozataira emlékeztek az Élet Menetén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gördülő elemek – Eredménytelenül zárult a GYSEV-tender
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Egyedül a Stadler adott be pályázatot a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt.
Egyedül a Stadler adott be pályázatot a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. négy – opcionálisan további négy – motorvonat beszerzését célzó tenderére – tájékoztatták az Ecoline.hu-t a társaságnál. A svájci járműgyártó ajánlata azonban túl magas összeget tartalmazott, amelyre a vasúttársaságnak nincs elegendő forrása, így ez a kiírás eredménytelenül zárult. A közeljövőben a GYSEV újabb pályázatot ír ki hasonló paraméterekkel, azonban ennek pontos időpontját egyelőre nem közölték.
A társaság felhívása még februárban jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben. Eszerint a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonalra kívántak a szerelvényeket vásárolni. A pályázóknak az alkatrész-utánpótlást harminc évre kellett vállalnia, az opciós négy vonat lehívására hatvan hónapja volt az ajánlatkérőnek. A mintegy 10-15 milliárd forintos járműbeszerzést részben európai uniós forrásból finanszírozná a társaság.
Mi áll a MÁV új stratégiájában?
A GYSEV tenderének sorsa egyelőre ugyan bizonytalan, az azonban nem kétséges, hogy következő években bőven lesz lehetőségük a nagy vasúti járműgyártóknak arra, hogy egymásnak feszüljenek a magyar megrendelésekért. Bár egyelőre nem lehet pontosan tudni, hogy mi áll a MÁV új stratégiájában – amely még kormányzati jóváhagyásra vár –, iparági szakértők a következő 10 évben többezermilliárd forint (egyes hírek szerint 4000-4500 milliárd forint) elköltésével számolnak.
Azt, hogy ebből mennyit szánnak majd a gördülőállomány megfiatalítására, egyelőre nem ismert. Figyelembe véve azonban, hogy az állami vasúttársaság járműveinek átlagéletkora 30 év körül van, tekintélyes megbízásokra lehet számítani.
Elindult a kapcsolatfelvétel
A kínálkozó lehetőségek egyébként már megmozgatták a potenciális pályázókat – a korábbi évek tapasztalatai alapján az Alstom, a Bombardier, a Siemens és a Stadler lehetnek az első számú jelöltek a nagy beszerzéseknél -, és ha egyelőre nem is túl zajosan, de már elindult a kampány. Február végén Peter Spuhler, a Stadler Rail Csoport tulajdonosa látogatott hazánkba, a francia Alstom jelezte, hogy szívesen részt venne a MÁV Trakció Zrt. új mozdonyainak fedélzeti forgalomirányítási rendszerrel való ellátásában, és információink szerint a közelmúltban a Bombardier egyik első embere is Magyarországon járt a cég mátranováki üzemét megtekinteni, igaz úgy tudjuk, hogy döntéshozókkal nem találkozott.
A Stadler-csoport első embere elégedetten nyilatkozott magyarországi jelenlétükről februári látogatásakor, sőt további fejlesztéseket is kilátásba helyezett, igaz hozzátette, hogy ebben segítene, ha újabb megrendeléseket kapnának Magyarországon. A Stadler szolnoki gyártóbázisának bővítése akkor sem kizárt, ha nem kapnak megbízásokat, mert versenyezni fog a közép-kelet-európai térségben lévő érdekeltségeikkel.
Peter Spuhler elégedettsége annak tükrében nem meglepő, hogy fél évtizede a MÁV történetének egyik legnagyobb és egyben talán legvitatottabb közbeszerzési eljárását sikerült megnyernie a Stadlernek. A társaság kétszer 30 motorvonat leszállítására kapott megbízást, összesen mintegy 140 milliárd forint értékben.
Tapasztalatok
A furcsaságok már a tenderkiírás időzítésével elkezdődtek, ugyanis a MÁV nem várta meg az uniós közbeszerzési törvény életbe léptét (1 nap) és még a régi szabályozás szerint írta ki a pályázatot, 2004. április 30-án. Bár eredetileg hat gyártó - az Alstom, a Bombardier, a CAF, Mitsui, a Siemens és a Stadler – jelentkezett a járműbeszerzésre, az előminősítést követően közülük négy maradt állva, a francia Alstom, a kanadai-német Bombardier, a német Siemens és a svájci Stadler.
Igaz hamarosan tovább fogyatkozott a mezőny, mivel az Alstom által kínált Coradia Duplexet azon nyomban kizárták, arra való hivatkozással, hogy a járművek a megengedettnél 0,3 tonnával nyomnak többet. A vasúttársaság ugyanakkor a Stadler esetében nagyvonalúan szemet hunyt a fölött, hogy a svájci cég által kínált Flirt fél tonnával haladta meg a kiírásban szereplő maximális 18 tonnás tengelynyomási limitet. De nem járt sokkal jobban a Siemens sem, amelyet amiatt zártak ki, mert ajánlatában olyan típus gyártása szerepelt, mely az előírt követelményeknek nem minden tekintetben felelt meg a MÁV értékelése szerint. Az ugyanakkor nem zavarta az állami vasúttársaság bírálóit, hogy a Stadler más járművéről adott referenciát, és nem a Flirt-ről, amivel pályázott.
Az érdekes momentumokban bővelkedő tenderen a 2005. márciusi eredményhirdetésekor végül a svájci Stadlert nevezték meg győztesként. A döntés ellen a másik, a pályázat végéig állva maradt cég, a Bombardier fellebbezett, de a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) 2005. szeptember 15-i határozatában elutasította a MÁV motorvonat tendere ügyében a cég jogorvoslati kérelmét, és ezzel elhárult az egyik legfőbb akadály a szerződés életbelépése és a vonatok leszállítása elől.
Pedig a Stadler drágább ajánlata miatt a magyar költségvetés mintegy tíz milliárd forinttal fizetett ki többet – a Stadler Flirt-je darabonként átlag 4,96 millió euróba került, a Bombardier Talent 4,3 millióba - egy egyébként is nehéz gazdasági helyzetben. A Stadlerral párban a tenderre jelentkező magyar Transelektro időközbeni csődje, a pusztaszabolcsi járműjavító és karbantartó bázis majdani visszavásárlási kötelezettsége mind a tender furcsaságait tetézték. Ráadásul a szerződésben még harminc évesre belőtt karbantartási kötelezettség öt év után mindenféle gond nélkül felmondható, amivel a tendernyertes több milliárdos kötelezettség alól mentesülhet.
Vannak hazai jelentkezők is
Csak remélni lehet, hogy a következő évtizedben várható többszázmilliárd forintos, vagy esetleg még nagyobb összegű járműfejlesztések pályázatainál más lesz a helyzet. A jövő évek nagy vasúti fejlesztéseiből egyébként szívesen részt vállalnának a hazai gyártókapacitással bíró cégek is. Olcsóbb lenne, rengeteg munkahelyet teremtene és az adóbevételek növekedése miatt a költségvetésre is kedvező hatással lenne, ha újra felfejlődne a hazai vasúti járműgyártás – hangsúlyozták a március végén tartott Magyar Pályára Magyar Járműveket konferencia résztvevői.
Munkahelyteremtési támogatás 2008. szeptemberében írták alá a Stadler szolnoki üzemének támogatási szerződését. A beruházást a Szociális és Munkaügyi Minisztérium a Munkaerőpiaci Alapból támogatta, mivel a fejlesztés egy magas munkanélküliséggel küzdő régióban valósult meg. Úgy tudjuk, 30 millió eurós támogatást kapott a svájci cég az üzem létrehozására, cserében vállalta, hogy az induláskor 200 főt foglalkoztatnak majd, és a hírek szerint a megállapodás része volt, hogy a termelés felfutásával további munkahelyeket teremtenek.
A hazai vasutas szakma a jelek szerint kezdi felismerni, hogy van létjogosultsága a magyarországi gyártásnak, és ennek érdekében hajlandóak is összefogni. Surányi Sándor a GanzPlan Hungaria Kft. ügyvezetője a konferencián beszámolt arról, hogy már formálódik egy magyar vasúti klaszter, melynek jelenlegi tagjai 60 milliárd forint feletti éves árbevétellel rendelkeznek és több mint 1600 főt foglalkoztatnak.
A sikerhez azonban szükséges az állami hozzájárulás, a magyar gyártókat „helyzetbe hozó” jogszabályi környezet kialakítása. A konferencián felszólalók szinte kivétel nélkül megfogalmazták, hogy ahhoz, hogy újra sikeres lehessen a hazai vasúti járműgyártás nem elegendő a magyar vállalatok összefogása és tenni akarása, elengedhetetlen hozzá az állami segítség.
Konzervatív bíborosok egy csoportja sorakozott fel Erdő Péter mögött a konklávé első napján, de hamar egyértelművé vált, hogy nem lesz meg a többségük.
Ukrajnában a katonai infrastruktúrát és közvéleményt felmérő állítólagos kémeket tartóztattak le. Kijev szerint a magyar katonai hírszerző szolgálat akciójáról van szó – konkrét tervekkel Ukrajna inváziójára.