Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"09c3e686-9ca8-4719-90db-5fdc761e4cba","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Estétől nő a valószínűsége.","shortLead":"Estétől nő a valószínűsége.","id":"20250602_idojaras-elorejelzes-zivatar-figyelmeztetes-viharos-szellokes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09c3e686-9ca8-4719-90db-5fdc761e4cba.jpg","index":0,"item":"f0da13a8-0490-4f3e-b0b8-0a0eb4ecff71","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_idojaras-elorejelzes-zivatar-figyelmeztetes-viharos-szellokes","timestamp":"2025. június. 02. 10:33","title":"Hét megyére adtak ki figyelmeztetést zivatarok miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e8a70eb-91af-4629-af6f-0ef7ac03af55","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Világszínvonalú projektet ígérnek.","shortLead":"Világszínvonalú projektet ígérnek.","id":"20250602_romania-erdely-csikszereda-disneyland-elmenypark-lenard-andras-csiki-sor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e8a70eb-91af-4629-af6f-0ef7ac03af55.jpg","index":0,"item":"d3caf4a9-ae05-42e1-9721-6cfffb2d6aae","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250602_romania-erdely-csikszereda-disneyland-elmenypark-lenard-andras-csiki-sor","timestamp":"2025. június. 02. 17:02","title":"Cigánytáborral és medveszentéllyel építene „erdélyi Disneylandet” a Csíki Sör volt tulajdonosa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1bd82ff-feb5-4323-97f9-bbc7f033b76f","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A Magyar Posta több mint 5 milliárdos pluszban zárta 2024-et, a cég Nagy Márton döntése értelmében osztalékként átad mintegy 476 ingatlant összesen 4,8 milliárd forint értékben tulajdonosának, a magyar államnak.","shortLead":"A Magyar Posta több mint 5 milliárdos pluszban zárta 2024-et, a cég Nagy Márton döntése értelmében osztalékként átad...","id":"20250603_magyar-posta-osztalek-nyereseg-allam-ingatlan-atadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1bd82ff-feb5-4323-97f9-bbc7f033b76f.jpg","index":0,"item":"94c7c7b5-837c-4738-8725-c120957462fc","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250603_magyar-posta-osztalek-nyereseg-allam-ingatlan-atadas","timestamp":"2025. június. 03. 21:13","title":"Ingatlanok formájában fizet osztalékot az államnak a Posta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea820134-0570-4c89-a110-b920cb52e351","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyre zsúfoltabb a Föld körüli pálya, ami új kihívások elé állítja a tudományt is. Most kiderült, hogy a naptevékenység is hatással lehet a műholdak élettartamára.","shortLead":"Egyre zsúfoltabb a Föld körüli pálya, ami új kihívások elé állítja a tudományt is. Most kiderült, hogy a naptevékenység...","id":"20250602_spacex-starlink-muholdak-legkorbe-lepes-elettartam-kutatas-nap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea820134-0570-4c89-a110-b920cb52e351.jpg","index":0,"item":"a2a85c4f-8bb6-4412-8d74-de8f960b2f14","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_spacex-starlink-muholdak-legkorbe-lepes-elettartam-kutatas-nap","timestamp":"2025. június. 02. 19:03","title":"Veszélyesek lehetnek Elon Musk aláhulló műholdjai, és ebben a Napnak is szerepe van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13577a31-d86b-48c3-9381-ce9df00f3b44","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Fejér-B.Á.L. építőipari cég bevétele csökkent, de a nyeresége nagyot nőtt. ","shortLead":"A Fejér-B.Á.L. építőipari cég bevétele csökkent, de a nyeresége nagyot nőtt. ","id":"20250602_Ketmilliardos-osztaleknak-orulhet-Meszaros-Lorinc-es-gyerekei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13577a31-d86b-48c3-9381-ce9df00f3b44.jpg","index":0,"item":"fae3793a-a0f8-4666-832e-e08fedf1bda5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250602_Ketmilliardos-osztaleknak-orulhet-Meszaros-Lorinc-es-gyerekei","timestamp":"2025. június. 02. 17:04","title":"Kétmilliárdos osztaléknak örülhet Mészáros Lőrinc és gyerekei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf1e4e9b-c27c-490b-a5fc-51224d003c8e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Olyan járművekkel bővül majd a flotta, amikkel hatékonyan fel lehet venni a harcot az erdőtüzek ellen.","shortLead":"Olyan járművekkel bővül majd a flotta, amikkel hatékonyan fel lehet venni a harcot az erdőtüzek ellen.","id":"20250602_Tobb-mint-50-uj-tuzoltoautot-vesz-a-katasztrofavedelem-18-milliard-forintos-unios-tamogatassal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf1e4e9b-c27c-490b-a5fc-51224d003c8e.jpg","index":0,"item":"a702b035-63cd-43a6-9ccf-f062a114d086","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Tobb-mint-50-uj-tuzoltoautot-vesz-a-katasztrofavedelem-18-milliard-forintos-unios-tamogatassal","timestamp":"2025. június. 02. 13:08","title":"Uniós támogatással vesz 51 tűzoltóautót a katasztrófavédelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26c8ddeb-d41b-415e-9263-f4c99fa3895f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Gustav Gressel nem érti, hogyan fordulhatott elő ilyesmi kulcsfontosságú támaszpontok környékén. A világhírű francia filozófus, Bernard-Henri Lévy szerint az ukrán akció bevonul a hadtörténetbe.","shortLead":"Gustav Gressel nem érti, hogyan fordulhatott elő ilyesmi kulcsfontosságú támaszpontok környékén. A világhírű francia...","id":"20250603_die-presse-gustav-gressel-katonai-szakerto-ukran-drontamadas-mobilhalozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26c8ddeb-d41b-415e-9263-f4c99fa3895f.jpg","index":0,"item":"975bd817-07b9-458f-9c80-376c09302e34","keywords":null,"link":"/360/20250603_die-presse-gustav-gressel-katonai-szakerto-ukran-drontamadas-mobilhalozat","timestamp":"2025. június. 03. 10:30","title":"Osztrák katonai szakértő: Az oroszok a mobilhálózat kikapcsolásával megfékezhették volna az ukrán dróntámadást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0bb7fa2-27d2-4db6-8c65-abc5764f8e45","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az ügy fő gyanúsítottja idén szabadul egy német börtönből, de a kislány eltűnése miatt nem tudnak vádat emelni ellene.","shortLead":"Az ügy fő gyanúsítottja idén szabadul egy német börtönből, de a kislány eltűnése miatt nem tudnak vádat emelni ellene.","id":"20250603_madeleine-mccann-kutatas-portugalia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0bb7fa2-27d2-4db6-8c65-abc5764f8e45.jpg","index":0,"item":"c7b2ffb6-1679-458c-88b5-a20c878fb290","keywords":null,"link":"/elet/20250603_madeleine-mccann-kutatas-portugalia","timestamp":"2025. június. 03. 11:27","title":"Újabb kutatás kezdődött a 18 éve eltűnt Madeleine McCann után Portugáliában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gördülő elemek – Eredménytelenül zárult a GYSEV-tender
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Egyedül a Stadler adott be pályázatot a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt.
Egyedül a Stadler adott be pályázatot a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. négy – opcionálisan további négy – motorvonat beszerzését célzó tenderére – tájékoztatták az Ecoline.hu-t a társaságnál. A svájci járműgyártó ajánlata azonban túl magas összeget tartalmazott, amelyre a vasúttársaságnak nincs elegendő forrása, így ez a kiírás eredménytelenül zárult. A közeljövőben a GYSEV újabb pályázatot ír ki hasonló paraméterekkel, azonban ennek pontos időpontját egyelőre nem közölték.
A társaság felhívása még februárban jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben. Eszerint a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonalra kívántak a szerelvényeket vásárolni. A pályázóknak az alkatrész-utánpótlást harminc évre kellett vállalnia, az opciós négy vonat lehívására hatvan hónapja volt az ajánlatkérőnek. A mintegy 10-15 milliárd forintos járműbeszerzést részben európai uniós forrásból finanszírozná a társaság.
Mi áll a MÁV új stratégiájában?
A GYSEV tenderének sorsa egyelőre ugyan bizonytalan, az azonban nem kétséges, hogy következő években bőven lesz lehetőségük a nagy vasúti járműgyártóknak arra, hogy egymásnak feszüljenek a magyar megrendelésekért. Bár egyelőre nem lehet pontosan tudni, hogy mi áll a MÁV új stratégiájában – amely még kormányzati jóváhagyásra vár –, iparági szakértők a következő 10 évben többezermilliárd forint (egyes hírek szerint 4000-4500 milliárd forint) elköltésével számolnak.
Azt, hogy ebből mennyit szánnak majd a gördülőállomány megfiatalítására, egyelőre nem ismert. Figyelembe véve azonban, hogy az állami vasúttársaság járműveinek átlagéletkora 30 év körül van, tekintélyes megbízásokra lehet számítani.
Elindult a kapcsolatfelvétel
A kínálkozó lehetőségek egyébként már megmozgatták a potenciális pályázókat – a korábbi évek tapasztalatai alapján az Alstom, a Bombardier, a Siemens és a Stadler lehetnek az első számú jelöltek a nagy beszerzéseknél -, és ha egyelőre nem is túl zajosan, de már elindult a kampány. Február végén Peter Spuhler, a Stadler Rail Csoport tulajdonosa látogatott hazánkba, a francia Alstom jelezte, hogy szívesen részt venne a MÁV Trakció Zrt. új mozdonyainak fedélzeti forgalomirányítási rendszerrel való ellátásában, és információink szerint a közelmúltban a Bombardier egyik első embere is Magyarországon járt a cég mátranováki üzemét megtekinteni, igaz úgy tudjuk, hogy döntéshozókkal nem találkozott.
A Stadler-csoport első embere elégedetten nyilatkozott magyarországi jelenlétükről februári látogatásakor, sőt további fejlesztéseket is kilátásba helyezett, igaz hozzátette, hogy ebben segítene, ha újabb megrendeléseket kapnának Magyarországon. A Stadler szolnoki gyártóbázisának bővítése akkor sem kizárt, ha nem kapnak megbízásokat, mert versenyezni fog a közép-kelet-európai térségben lévő érdekeltségeikkel.
Peter Spuhler elégedettsége annak tükrében nem meglepő, hogy fél évtizede a MÁV történetének egyik legnagyobb és egyben talán legvitatottabb közbeszerzési eljárását sikerült megnyernie a Stadlernek. A társaság kétszer 30 motorvonat leszállítására kapott megbízást, összesen mintegy 140 milliárd forint értékben.
Tapasztalatok
A furcsaságok már a tenderkiírás időzítésével elkezdődtek, ugyanis a MÁV nem várta meg az uniós közbeszerzési törvény életbe léptét (1 nap) és még a régi szabályozás szerint írta ki a pályázatot, 2004. április 30-án. Bár eredetileg hat gyártó - az Alstom, a Bombardier, a CAF, Mitsui, a Siemens és a Stadler – jelentkezett a járműbeszerzésre, az előminősítést követően közülük négy maradt állva, a francia Alstom, a kanadai-német Bombardier, a német Siemens és a svájci Stadler.
Igaz hamarosan tovább fogyatkozott a mezőny, mivel az Alstom által kínált Coradia Duplexet azon nyomban kizárták, arra való hivatkozással, hogy a járművek a megengedettnél 0,3 tonnával nyomnak többet. A vasúttársaság ugyanakkor a Stadler esetében nagyvonalúan szemet hunyt a fölött, hogy a svájci cég által kínált Flirt fél tonnával haladta meg a kiírásban szereplő maximális 18 tonnás tengelynyomási limitet. De nem járt sokkal jobban a Siemens sem, amelyet amiatt zártak ki, mert ajánlatában olyan típus gyártása szerepelt, mely az előírt követelményeknek nem minden tekintetben felelt meg a MÁV értékelése szerint. Az ugyanakkor nem zavarta az állami vasúttársaság bírálóit, hogy a Stadler más járművéről adott referenciát, és nem a Flirt-ről, amivel pályázott.
Az érdekes momentumokban bővelkedő tenderen a 2005. márciusi eredményhirdetésekor végül a svájci Stadlert nevezték meg győztesként. A döntés ellen a másik, a pályázat végéig állva maradt cég, a Bombardier fellebbezett, de a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) 2005. szeptember 15-i határozatában elutasította a MÁV motorvonat tendere ügyében a cég jogorvoslati kérelmét, és ezzel elhárult az egyik legfőbb akadály a szerződés életbelépése és a vonatok leszállítása elől.
Pedig a Stadler drágább ajánlata miatt a magyar költségvetés mintegy tíz milliárd forinttal fizetett ki többet – a Stadler Flirt-je darabonként átlag 4,96 millió euróba került, a Bombardier Talent 4,3 millióba - egy egyébként is nehéz gazdasági helyzetben. A Stadlerral párban a tenderre jelentkező magyar Transelektro időközbeni csődje, a pusztaszabolcsi járműjavító és karbantartó bázis majdani visszavásárlási kötelezettsége mind a tender furcsaságait tetézték. Ráadásul a szerződésben még harminc évesre belőtt karbantartási kötelezettség öt év után mindenféle gond nélkül felmondható, amivel a tendernyertes több milliárdos kötelezettség alól mentesülhet.
Vannak hazai jelentkezők is
Csak remélni lehet, hogy a következő évtizedben várható többszázmilliárd forintos, vagy esetleg még nagyobb összegű járműfejlesztések pályázatainál más lesz a helyzet. A jövő évek nagy vasúti fejlesztéseiből egyébként szívesen részt vállalnának a hazai gyártókapacitással bíró cégek is. Olcsóbb lenne, rengeteg munkahelyet teremtene és az adóbevételek növekedése miatt a költségvetésre is kedvező hatással lenne, ha újra felfejlődne a hazai vasúti járműgyártás – hangsúlyozták a március végén tartott Magyar Pályára Magyar Járműveket konferencia résztvevői.
Munkahelyteremtési támogatás 2008. szeptemberében írták alá a Stadler szolnoki üzemének támogatási szerződését. A beruházást a Szociális és Munkaügyi Minisztérium a Munkaerőpiaci Alapból támogatta, mivel a fejlesztés egy magas munkanélküliséggel küzdő régióban valósult meg. Úgy tudjuk, 30 millió eurós támogatást kapott a svájci cég az üzem létrehozására, cserében vállalta, hogy az induláskor 200 főt foglalkoztatnak majd, és a hírek szerint a megállapodás része volt, hogy a termelés felfutásával további munkahelyeket teremtenek.
A hazai vasutas szakma a jelek szerint kezdi felismerni, hogy van létjogosultsága a magyarországi gyártásnak, és ennek érdekében hajlandóak is összefogni. Surányi Sándor a GanzPlan Hungaria Kft. ügyvezetője a konferencián beszámolt arról, hogy már formálódik egy magyar vasúti klaszter, melynek jelenlegi tagjai 60 milliárd forint feletti éves árbevétellel rendelkeznek és több mint 1600 főt foglalkoztatnak.
A sikerhez azonban szükséges az állami hozzájárulás, a magyar gyártókat „helyzetbe hozó” jogszabályi környezet kialakítása. A konferencián felszólalók szinte kivétel nélkül megfogalmazták, hogy ahhoz, hogy újra sikeres lehessen a hazai vasúti járműgyártás nem elegendő a magyar vállalatok összefogása és tenni akarása, elengedhetetlen hozzá az állami segítség.