Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0b66e6bc-b318-4d25-be2d-4c1f9d331b1e","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az angol nyelvtudás sem feltétel, csak „előny”.","shortLead":"Az angol nyelvtudás sem feltétel, csak „előny”.","id":"20241203_munkaerohiany-karacsonyi-vasar-egymillios-fizetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b66e6bc-b318-4d25-be2d-4c1f9d331b1e.jpg","index":0,"item":"75d3b620-cab2-41a1-9209-80afe1c38a0c","keywords":null,"link":"/kkv/20241203_munkaerohiany-karacsonyi-vasar-egymillios-fizetes","timestamp":"2024. december. 03. 12:17","title":"Havi nettó egymillióért keresnek kürtőskalácssütőket egy budapesti karácsonyi vásáron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e05f3bd-a497-49f2-b5c6-3b01fb9ca04e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai TIME magazin idén is összeállította az év 200 legjobb találmányának listáját, melyekből most a legérdekesebb szoftvereket mutatjuk be.","shortLead":"Az amerikai TIME magazin idén is összeállította az év 200 legjobb találmányának listáját, melyekből most...","id":"20241203_time-200-alkalmazasok-szoftverek-mesterseges-intelligencia-fotok-hazassagkotes-ukrajna-orvosi-program","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e05f3bd-a497-49f2-b5c6-3b01fb9ca04e.jpg","index":0,"item":"47fe2aec-ef64-417f-b2fc-b260fb1fb4e4","keywords":null,"link":"/tudomany/20241203_time-200-alkalmazasok-szoftverek-mesterseges-intelligencia-fotok-hazassagkotes-ukrajna-orvosi-program","timestamp":"2024. december. 03. 07:02","title":"2024 legjobb találmányai: egy szoftver, ami felfedi a kamu fotókat, és egy másik, amellyel az ukránok házasságot kötnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"313dd83f-1ae3-4bc9-851f-cb99be79f063","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A továbbiakban egyebek mellett a gabonát is csak a mezőgazdasági minisztérium által meghúzott árvonal felett lehet külföldre eladni.","shortLead":"A továbbiakban egyebek mellett a gabonát is csak a mezőgazdasági minisztérium által meghúzott árvonal felett lehet...","id":"20241202_ukrajna-mezogazdasagi-termek-kotelezo-arminimum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/313dd83f-1ae3-4bc9-851f-cb99be79f063.jpg","index":0,"item":"59f74d08-2901-4326-8bf9-0e67bcb9fe5a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241202_ukrajna-mezogazdasagi-termek-kotelezo-arminimum","timestamp":"2024. december. 02. 14:00","title":"Kötelező árminimumot vezetett be Ukrajna a legfőbb mezőgazdasági termékeire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09497dea-608a-4f58-a6aa-d653a295ef43","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A Központi Statisztikai Hivatal második, részletes adatközlése az elsőnél jóval borúsabb képet fest.","shortLead":"A Központi Statisztikai Hivatal második, részletes adatközlése az elsőnél jóval borúsabb képet fest.","id":"20241202_Nem-187-hanem-470-millio-euroval-romlott-szeptemberben-a-kulkereskedelmi-egyenlegunk-ksh-export-import","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09497dea-608a-4f58-a6aa-d653a295ef43.jpg","index":0,"item":"9936815c-4d27-4f3e-bb17-3c71adc48a5f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241202_Nem-187-hanem-470-millio-euroval-romlott-szeptemberben-a-kulkereskedelmi-egyenlegunk-ksh-export-import","timestamp":"2024. december. 02. 08:36","title":"Nem 187, hanem 470 millió euróval romlott szeptemberben a külkereskedelmi egyenlegünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24d9197e-9f55-43e4-8df3-a74661cffa89","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A megválasztott amerikai elnök súlyos következményeket helyezett kilátásba, azokat azonban nem részletezte. ","shortLead":"A megválasztott amerikai elnök súlyos következményeket helyezett kilátásba, azokat azonban nem részletezte. ","id":"20241202_Donald-Trump-kemenyen-megfenyegette-a-Hamaszt-hogy-engedjek-szabadon-a-tuszokat-hivatalba-lepese-napjaig","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24d9197e-9f55-43e4-8df3-a74661cffa89.jpg","index":0,"item":"d2cc8917-3f7c-4a75-b24b-9bf0704d7e1a","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_Donald-Trump-kemenyen-megfenyegette-a-Hamaszt-hogy-engedjek-szabadon-a-tuszokat-hivatalba-lepese-napjaig","timestamp":"2024. december. 02. 22:03","title":"Donald Trump: Pokoli árat kell fizetnie a Hamásznak, ha nem engedi szabadon a túszokat hivatalba lépése napjáig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10498c1b-5cca-404a-94cb-573f6ca84902","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Egész nap közelítette ezt a szintet a magyar fizetőeszköz, végül kora délután át is vitte.","shortLead":"Egész nap közelítette ezt a szintet a magyar fizetőeszköz, végül kora délután át is vitte.","id":"20241202_euro-arfolyam-415-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10498c1b-5cca-404a-94cb-573f6ca84902.jpg","index":0,"item":"53208c5f-4f26-4120-b85d-ebfae32bf25b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241202_euro-arfolyam-415-ebx","timestamp":"2024. december. 02. 14:49","title":"Meglett a 415 forintos euró is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ab10e3f-794b-4c44-a7ed-68f045e2fa9b","c_author":"Szőllősi Lili","category":"gazdasag","description":"Ahogy az illegális dohánykereskedelem is egyre modernebb formákat ölt, úgy az ellene folytatott harcban is kreatívnak kell lenni. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) is igyekszik a legújabb technikák segítségét hívni a harcban, a tavaly megalapított Illegális Dohány Elleni Munkacsoport (IDEM) pedig már a mindennapos kommunikáció és cselekvés mellett a virtuális valóságot is beveti.","shortLead":"Ahogy az illegális dohánykereskedelem is egyre modernebb formákat ölt, úgy az ellene folytatott harcban is kreatívnak...","id":"20241203_virtualis-valosag-NAV-cigaretta-dohany-illegalis-dohanykereskedelem-VR","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ab10e3f-794b-4c44-a7ed-68f045e2fa9b.jpg","index":0,"item":"c1ab5f66-19f1-4590-9822-de5933763690","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241203_virtualis-valosag-NAV-cigaretta-dohany-illegalis-dohanykereskedelem-VR","timestamp":"2024. december. 03. 15:17","title":"Szegényednek a magyarok, csúcsot döntött az adózatlan és hamis dohánytermékek aránya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b0a8a7f-3ba7-43cf-99d9-9a54126b3e83","c_author":"Concorde Csoport","category":"brandcontent","description":"2025 első hónapjaiban alapvető változás következik be számos lakossági állampapír kamatozásában, erre pedig minden befektetési szolgáltató komoly lehetőségként tekint. A lakossági állampapírokról a legtöbbeknek az Államkincstárnál vezetett számlákon lévő kisebb megtakarítások jutnak eszébe, arra kevesebben gondolnak, hogy a megváltozó kamatfeltételeknek a privátbanki ügyfelek portfólióiban is lényeges következménye lehet. Erről kérdeztük Tabányi Mónikát, a Concorde privátbanki üzletágának igazgatóját.","shortLead":"2025 első hónapjaiban alapvető változás következik be számos lakossági állampapír kamatozásában, erre pedig minden...","id":"20241129_Lakossagi-allampapirok-privatbanki-szemszogbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b0a8a7f-3ba7-43cf-99d9-9a54126b3e83.jpg","index":0,"item":"f83de66c-6c0d-49c2-b301-458a858b0509","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241129_Lakossagi-allampapirok-privatbanki-szemszogbol","timestamp":"2024. december. 03. 11:30","title":"Lakossági állampapírok privátbanki szemszögből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gördülő elemek – Eredménytelenül zárult a GYSEV-tender
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Egyedül a Stadler adott be pályázatot a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt.
Egyedül a Stadler adott be pályázatot a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. négy – opcionálisan további négy – motorvonat beszerzését célzó tenderére – tájékoztatták az Ecoline.hu-t a társaságnál. A svájci járműgyártó ajánlata azonban túl magas összeget tartalmazott, amelyre a vasúttársaságnak nincs elegendő forrása, így ez a kiírás eredménytelenül zárult. A közeljövőben a GYSEV újabb pályázatot ír ki hasonló paraméterekkel, azonban ennek pontos időpontját egyelőre nem közölték.
A társaság felhívása még februárban jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben. Eszerint a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonalra kívántak a szerelvényeket vásárolni. A pályázóknak az alkatrész-utánpótlást harminc évre kellett vállalnia, az opciós négy vonat lehívására hatvan hónapja volt az ajánlatkérőnek. A mintegy 10-15 milliárd forintos járműbeszerzést részben európai uniós forrásból finanszírozná a társaság.
Mi áll a MÁV új stratégiájában?
A GYSEV tenderének sorsa egyelőre ugyan bizonytalan, az azonban nem kétséges, hogy következő években bőven lesz lehetőségük a nagy vasúti járműgyártóknak arra, hogy egymásnak feszüljenek a magyar megrendelésekért. Bár egyelőre nem lehet pontosan tudni, hogy mi áll a MÁV új stratégiájában – amely még kormányzati jóváhagyásra vár –, iparági szakértők a következő 10 évben többezermilliárd forint (egyes hírek szerint 4000-4500 milliárd forint) elköltésével számolnak.
Azt, hogy ebből mennyit szánnak majd a gördülőállomány megfiatalítására, egyelőre nem ismert. Figyelembe véve azonban, hogy az állami vasúttársaság járműveinek átlagéletkora 30 év körül van, tekintélyes megbízásokra lehet számítani.
Elindult a kapcsolatfelvétel
A kínálkozó lehetőségek egyébként már megmozgatták a potenciális pályázókat – a korábbi évek tapasztalatai alapján az Alstom, a Bombardier, a Siemens és a Stadler lehetnek az első számú jelöltek a nagy beszerzéseknél -, és ha egyelőre nem is túl zajosan, de már elindult a kampány. Február végén Peter Spuhler, a Stadler Rail Csoport tulajdonosa látogatott hazánkba, a francia Alstom jelezte, hogy szívesen részt venne a MÁV Trakció Zrt. új mozdonyainak fedélzeti forgalomirányítási rendszerrel való ellátásában, és információink szerint a közelmúltban a Bombardier egyik első embere is Magyarországon járt a cég mátranováki üzemét megtekinteni, igaz úgy tudjuk, hogy döntéshozókkal nem találkozott.
A Stadler-csoport első embere elégedetten nyilatkozott magyarországi jelenlétükről februári látogatásakor, sőt további fejlesztéseket is kilátásba helyezett, igaz hozzátette, hogy ebben segítene, ha újabb megrendeléseket kapnának Magyarországon. A Stadler szolnoki gyártóbázisának bővítése akkor sem kizárt, ha nem kapnak megbízásokat, mert versenyezni fog a közép-kelet-európai térségben lévő érdekeltségeikkel.
Peter Spuhler elégedettsége annak tükrében nem meglepő, hogy fél évtizede a MÁV történetének egyik legnagyobb és egyben talán legvitatottabb közbeszerzési eljárását sikerült megnyernie a Stadlernek. A társaság kétszer 30 motorvonat leszállítására kapott megbízást, összesen mintegy 140 milliárd forint értékben.
Tapasztalatok
A furcsaságok már a tenderkiírás időzítésével elkezdődtek, ugyanis a MÁV nem várta meg az uniós közbeszerzési törvény életbe léptét (1 nap) és még a régi szabályozás szerint írta ki a pályázatot, 2004. április 30-án. Bár eredetileg hat gyártó - az Alstom, a Bombardier, a CAF, Mitsui, a Siemens és a Stadler – jelentkezett a járműbeszerzésre, az előminősítést követően közülük négy maradt állva, a francia Alstom, a kanadai-német Bombardier, a német Siemens és a svájci Stadler.
Igaz hamarosan tovább fogyatkozott a mezőny, mivel az Alstom által kínált Coradia Duplexet azon nyomban kizárták, arra való hivatkozással, hogy a járművek a megengedettnél 0,3 tonnával nyomnak többet. A vasúttársaság ugyanakkor a Stadler esetében nagyvonalúan szemet hunyt a fölött, hogy a svájci cég által kínált Flirt fél tonnával haladta meg a kiírásban szereplő maximális 18 tonnás tengelynyomási limitet. De nem járt sokkal jobban a Siemens sem, amelyet amiatt zártak ki, mert ajánlatában olyan típus gyártása szerepelt, mely az előírt követelményeknek nem minden tekintetben felelt meg a MÁV értékelése szerint. Az ugyanakkor nem zavarta az állami vasúttársaság bírálóit, hogy a Stadler más járművéről adott referenciát, és nem a Flirt-ről, amivel pályázott.
Az érdekes momentumokban bővelkedő tenderen a 2005. márciusi eredményhirdetésekor végül a svájci Stadlert nevezték meg győztesként. A döntés ellen a másik, a pályázat végéig állva maradt cég, a Bombardier fellebbezett, de a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) 2005. szeptember 15-i határozatában elutasította a MÁV motorvonat tendere ügyében a cég jogorvoslati kérelmét, és ezzel elhárult az egyik legfőbb akadály a szerződés életbelépése és a vonatok leszállítása elől.
Pedig a Stadler drágább ajánlata miatt a magyar költségvetés mintegy tíz milliárd forinttal fizetett ki többet – a Stadler Flirt-je darabonként átlag 4,96 millió euróba került, a Bombardier Talent 4,3 millióba - egy egyébként is nehéz gazdasági helyzetben. A Stadlerral párban a tenderre jelentkező magyar Transelektro időközbeni csődje, a pusztaszabolcsi járműjavító és karbantartó bázis majdani visszavásárlási kötelezettsége mind a tender furcsaságait tetézték. Ráadásul a szerződésben még harminc évesre belőtt karbantartási kötelezettség öt év után mindenféle gond nélkül felmondható, amivel a tendernyertes több milliárdos kötelezettség alól mentesülhet.
Vannak hazai jelentkezők is
Csak remélni lehet, hogy a következő évtizedben várható többszázmilliárd forintos, vagy esetleg még nagyobb összegű járműfejlesztések pályázatainál más lesz a helyzet. A jövő évek nagy vasúti fejlesztéseiből egyébként szívesen részt vállalnának a hazai gyártókapacitással bíró cégek is. Olcsóbb lenne, rengeteg munkahelyet teremtene és az adóbevételek növekedése miatt a költségvetésre is kedvező hatással lenne, ha újra felfejlődne a hazai vasúti járműgyártás – hangsúlyozták a március végén tartott Magyar Pályára Magyar Járműveket konferencia résztvevői.
Munkahelyteremtési támogatás 2008. szeptemberében írták alá a Stadler szolnoki üzemének támogatási szerződését. A beruházást a Szociális és Munkaügyi Minisztérium a Munkaerőpiaci Alapból támogatta, mivel a fejlesztés egy magas munkanélküliséggel küzdő régióban valósult meg. Úgy tudjuk, 30 millió eurós támogatást kapott a svájci cég az üzem létrehozására, cserében vállalta, hogy az induláskor 200 főt foglalkoztatnak majd, és a hírek szerint a megállapodás része volt, hogy a termelés felfutásával további munkahelyeket teremtenek.
A hazai vasutas szakma a jelek szerint kezdi felismerni, hogy van létjogosultsága a magyarországi gyártásnak, és ennek érdekében hajlandóak is összefogni. Surányi Sándor a GanzPlan Hungaria Kft. ügyvezetője a konferencián beszámolt arról, hogy már formálódik egy magyar vasúti klaszter, melynek jelenlegi tagjai 60 milliárd forint feletti éves árbevétellel rendelkeznek és több mint 1600 főt foglalkoztatnak.
A sikerhez azonban szükséges az állami hozzájárulás, a magyar gyártókat „helyzetbe hozó” jogszabályi környezet kialakítása. A konferencián felszólalók szinte kivétel nélkül megfogalmazták, hogy ahhoz, hogy újra sikeres lehessen a hazai vasúti járműgyártás nem elegendő a magyar vállalatok összefogása és tenni akarása, elengedhetetlen hozzá az állami segítség.
Magyar Péter és Menczer Tamás egymásnak feszülése a maga alpári stílusában egyértelműen jelezte: a magyar politikában a piszkos munka egyre piszkosabb.
Az ellenzékiként ismert melegeknek épp máglyát rakat a hatalom a leggátlástalanabb verőembereivel. A hűséges alattvaló viszont puhára esik a huszonöt fős buliból is.