Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7364d801-c323-46f4-a62a-a21808f59b2c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egyelőre marad a kettős adóztatás.","shortLead":"Egyelőre marad a kettős adóztatás.","id":"20250418_kettos-adoztatas-orban-trump-megallapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7364d801-c323-46f4-a62a-a21808f59b2c.jpg","index":0,"item":"20eaf6a7-4ffe-42a9-8367-35bf6aa8803c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_kettos-adoztatas-orban-trump-megallapodas","timestamp":"2025. április. 18. 14:20","title":"VSquare: Trumpék április elején közölték a magyar kormánnyal, hogy „nem aktuális” az adóügyi megállapodás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13043463-ba8f-406f-a8d9-dc34b9ac83ae","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Szabálytalan módon, a kongresszus értesítése és a határidők betartása nélkül vehették le Rogán Antalt az USA szankciós listájáról – mutatta be két ellenzéki szenátor.","shortLead":"Szabálytalan módon, a kongresszus értesítése és a határidők betartása nélkül vehették le Rogán Antalt az USA szankciós...","id":"20250419_Rogan-Antal-szankcio-lista-torvenyserto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13043463-ba8f-406f-a8d9-dc34b9ac83ae.jpg","index":0,"item":"d512123c-4436-4c2f-811e-51cc67bc3e7c","keywords":null,"link":"/vilag/20250419_Rogan-Antal-szankcio-lista-torvenyserto","timestamp":"2025. április. 19. 12:26","title":"Törvényt sértve vehették le Rogán Antalt a szankciós listáról két amerikai szenátor szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2949bcec-b401-4415-8fea-72dc259cbc4a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy amerikai kutatóorvos hosszú cikkben vezette le, miként növeli a daganatos megbetegedések kialakulásának kockázatát már minimális alkoholfogyasztás is.","shortLead":"Egy amerikai kutatóorvos hosszú cikkben vezette le, miként növeli a daganatos megbetegedések kialakulásának kockázatát...","id":"20250420_alkoholfogyasztas-hatasa-rak-daganatos-megbetegedes-ajanlott-alkoholmennyiseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2949bcec-b401-4415-8fea-72dc259cbc4a.jpg","index":0,"item":"aa97dd05-9507-4762-82e0-b5296781b926","keywords":null,"link":"/tudomany/20250420_alkoholfogyasztas-hatasa-rak-daganatos-megbetegedes-ajanlott-alkoholmennyiseg","timestamp":"2025. április. 20. 08:03","title":"Így okoz rákot az alkohol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79264f1b-7b19-49b4-a5c5-0a0af015dc8a","c_author":"Cikatridina","category":"brandchannel","description":"Az idő előrehaladtával – vagy akár a különböző életszakaszokhoz kapcsolódóan – nem könnyű a testi változásainkat elfogadni. A menopauza időszakában különösen fontos, hogy tudjuk, milyen szervi változásokra, akár egészségi problémákra számíthatunk. Ugyanis, ha ezekkel tisztában vagyunk, máris sokat tehetünk a megelőzésükért és a kezelésükért. Ebben a cikkben a változókori ösztrogéncsökkenés tüneteit és kezelési lehetőségeit gyűjtöttük össze.","shortLead":"Az idő előrehaladtával – vagy akár a különböző életszakaszokhoz kapcsolódóan – nem könnyű a testi változásainkat...","id":"20250402_cikatridina-valtozokor-menopauza-noi-szervek-valtozasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79264f1b-7b19-49b4-a5c5-0a0af015dc8a.jpg","index":0,"item":"616c11b2-9626-4b18-a361-83fd951314a2","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250402_cikatridina-valtozokor-menopauza-noi-szervek-valtozasa","timestamp":"2025. április. 20. 13:30","title":"Ilyen változáson mennek át a húgyutak és a női szervek a menopauza alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Cikatridina","c_partnerlogo":"4d2ec5e6-2050-4393-a8fc-55cabc0a743d","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az állam erre az évre 89 milliárd forint szolidaritási hozzájárulást követel Budapesttől, az első részletet inkasszózta. ","shortLead":"Az állam erre az évre 89 milliárd forint szolidaritási hozzájárulást követel Budapesttől, az első részletet...","id":"20250419_fovarosi-onkormanyzat-koltsegvetes-hiany-folyoszamlahitel-szolidaritasi-hozzajarulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1.jpg","index":0,"item":"dd19c4cf-335c-4ab0-b175-0792fdb4892b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250419_fovarosi-onkormanyzat-koltsegvetes-hiany-folyoszamlahitel-szolidaritasi-hozzajarulas","timestamp":"2025. április. 19. 14:28","title":"31 milliárdos mínuszba csúszott, őszig folyószámlahitelből gazdálkodik a főváros","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ddd3198-1bfa-45a9-ba5e-fadb3f9eef3a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bálint Lehel jelenleg az Ortopédiai Szakmai Tagozat tagja, de lehet, hogy már nem sokáig.","shortLead":"Bálint Lehel jelenleg az Ortopédiai Szakmai Tagozat tagja, de lehet, hogy már nem sokáig.","id":"20250419_maganrendeles-reklam-tulsulyos-betegek-protokoll-balint-lehel-kulja-andras-takacs-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ddd3198-1bfa-45a9-ba5e-fadb3f9eef3a.jpg","index":0,"item":"2ed316db-a737-403d-b5bb-453a6c94deae","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_maganrendeles-reklam-tulsulyos-betegek-protokoll-balint-lehel-kulja-andras-takacs-peter","timestamp":"2025. április. 19. 18:46","title":"Saját magánrendelését ajánlotta a túlsúlyos betegekre vonatkozó protokollt kidolgozó orvos, üzent neki az államtitkár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72602ff3-4516-491c-ae5e-f0c590137394","c_author":"Moravecz Kata","category":"eurologus","description":"Valójában mennyire tartanak az újságírók attól, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat? Nem igazán, attól viszont igen, hogy hogyan fognak megélni a fizetésükből.","shortLead":"Valójában mennyire tartanak az újságírók attól, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat? Nem igazán...","id":"20250407_ujsagirok-stressz-es-a-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72602ff3-4516-491c-ae5e-f0c590137394.jpg","index":0,"item":"fa5938ba-19d5-40d0-b5d2-b0bbeda0a3d3","keywords":null,"link":"/eurologus/20250407_ujsagirok-stressz-es-a-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 20. 08:44","title":"Az újságírókat nem az aggasztja legjobban, hogy a mesterséges intelligencia elveszi-e a munkájukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e31c093-bcf7-480c-91d4-65bb083db42a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekes szerint senkitől sem elvárható, hogy a nap huszonnégy órájában a nagyközönség rendelkezésére álljon.","shortLead":"Az énekes szerint senkitől sem elvárható, hogy a nap huszonnégy órájában a nagyközönség rendelkezésére álljon.","id":"20250419_robbie-williams-rajongok-kozos-foto-panik-szorongas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e31c093-bcf7-480c-91d4-65bb083db42a.jpg","index":0,"item":"4875cadc-a4d3-4f3a-82a2-c27d9f37ae5e","keywords":null,"link":"/elet/20250419_robbie-williams-rajongok-kozos-foto-panik-szorongas","timestamp":"2025. április. 19. 11:46","title":"Szorong és pánikol Robbie Williams, amikor idegenek mennek oda hozzá fotót kérni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gördülő elemek – Eredménytelenül zárult a GYSEV-tender
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Egyedül a Stadler adott be pályázatot a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt.
Egyedül a Stadler adott be pályázatot a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. négy – opcionálisan további négy – motorvonat beszerzését célzó tenderére – tájékoztatták az Ecoline.hu-t a társaságnál. A svájci járműgyártó ajánlata azonban túl magas összeget tartalmazott, amelyre a vasúttársaságnak nincs elegendő forrása, így ez a kiírás eredménytelenül zárult. A közeljövőben a GYSEV újabb pályázatot ír ki hasonló paraméterekkel, azonban ennek pontos időpontját egyelőre nem közölték.
A társaság felhívása még februárban jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben. Eszerint a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonalra kívántak a szerelvényeket vásárolni. A pályázóknak az alkatrész-utánpótlást harminc évre kellett vállalnia, az opciós négy vonat lehívására hatvan hónapja volt az ajánlatkérőnek. A mintegy 10-15 milliárd forintos járműbeszerzést részben európai uniós forrásból finanszírozná a társaság.
Mi áll a MÁV új stratégiájában?
A GYSEV tenderének sorsa egyelőre ugyan bizonytalan, az azonban nem kétséges, hogy következő években bőven lesz lehetőségük a nagy vasúti járműgyártóknak arra, hogy egymásnak feszüljenek a magyar megrendelésekért. Bár egyelőre nem lehet pontosan tudni, hogy mi áll a MÁV új stratégiájában – amely még kormányzati jóváhagyásra vár –, iparági szakértők a következő 10 évben többezermilliárd forint (egyes hírek szerint 4000-4500 milliárd forint) elköltésével számolnak.
Azt, hogy ebből mennyit szánnak majd a gördülőállomány megfiatalítására, egyelőre nem ismert. Figyelembe véve azonban, hogy az állami vasúttársaság járműveinek átlagéletkora 30 év körül van, tekintélyes megbízásokra lehet számítani.
Elindult a kapcsolatfelvétel
A kínálkozó lehetőségek egyébként már megmozgatták a potenciális pályázókat – a korábbi évek tapasztalatai alapján az Alstom, a Bombardier, a Siemens és a Stadler lehetnek az első számú jelöltek a nagy beszerzéseknél -, és ha egyelőre nem is túl zajosan, de már elindult a kampány. Február végén Peter Spuhler, a Stadler Rail Csoport tulajdonosa látogatott hazánkba, a francia Alstom jelezte, hogy szívesen részt venne a MÁV Trakció Zrt. új mozdonyainak fedélzeti forgalomirányítási rendszerrel való ellátásában, és információink szerint a közelmúltban a Bombardier egyik első embere is Magyarországon járt a cég mátranováki üzemét megtekinteni, igaz úgy tudjuk, hogy döntéshozókkal nem találkozott.
A Stadler-csoport első embere elégedetten nyilatkozott magyarországi jelenlétükről februári látogatásakor, sőt további fejlesztéseket is kilátásba helyezett, igaz hozzátette, hogy ebben segítene, ha újabb megrendeléseket kapnának Magyarországon. A Stadler szolnoki gyártóbázisának bővítése akkor sem kizárt, ha nem kapnak megbízásokat, mert versenyezni fog a közép-kelet-európai térségben lévő érdekeltségeikkel.
Peter Spuhler elégedettsége annak tükrében nem meglepő, hogy fél évtizede a MÁV történetének egyik legnagyobb és egyben talán legvitatottabb közbeszerzési eljárását sikerült megnyernie a Stadlernek. A társaság kétszer 30 motorvonat leszállítására kapott megbízást, összesen mintegy 140 milliárd forint értékben.
Tapasztalatok
A furcsaságok már a tenderkiírás időzítésével elkezdődtek, ugyanis a MÁV nem várta meg az uniós közbeszerzési törvény életbe léptét (1 nap) és még a régi szabályozás szerint írta ki a pályázatot, 2004. április 30-án. Bár eredetileg hat gyártó - az Alstom, a Bombardier, a CAF, Mitsui, a Siemens és a Stadler – jelentkezett a járműbeszerzésre, az előminősítést követően közülük négy maradt állva, a francia Alstom, a kanadai-német Bombardier, a német Siemens és a svájci Stadler.
Igaz hamarosan tovább fogyatkozott a mezőny, mivel az Alstom által kínált Coradia Duplexet azon nyomban kizárták, arra való hivatkozással, hogy a járművek a megengedettnél 0,3 tonnával nyomnak többet. A vasúttársaság ugyanakkor a Stadler esetében nagyvonalúan szemet hunyt a fölött, hogy a svájci cég által kínált Flirt fél tonnával haladta meg a kiírásban szereplő maximális 18 tonnás tengelynyomási limitet. De nem járt sokkal jobban a Siemens sem, amelyet amiatt zártak ki, mert ajánlatában olyan típus gyártása szerepelt, mely az előírt követelményeknek nem minden tekintetben felelt meg a MÁV értékelése szerint. Az ugyanakkor nem zavarta az állami vasúttársaság bírálóit, hogy a Stadler más járművéről adott referenciát, és nem a Flirt-ről, amivel pályázott.
Az érdekes momentumokban bővelkedő tenderen a 2005. márciusi eredményhirdetésekor végül a svájci Stadlert nevezték meg győztesként. A döntés ellen a másik, a pályázat végéig állva maradt cég, a Bombardier fellebbezett, de a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) 2005. szeptember 15-i határozatában elutasította a MÁV motorvonat tendere ügyében a cég jogorvoslati kérelmét, és ezzel elhárult az egyik legfőbb akadály a szerződés életbelépése és a vonatok leszállítása elől.
Pedig a Stadler drágább ajánlata miatt a magyar költségvetés mintegy tíz milliárd forinttal fizetett ki többet – a Stadler Flirt-je darabonként átlag 4,96 millió euróba került, a Bombardier Talent 4,3 millióba - egy egyébként is nehéz gazdasági helyzetben. A Stadlerral párban a tenderre jelentkező magyar Transelektro időközbeni csődje, a pusztaszabolcsi járműjavító és karbantartó bázis majdani visszavásárlási kötelezettsége mind a tender furcsaságait tetézték. Ráadásul a szerződésben még harminc évesre belőtt karbantartási kötelezettség öt év után mindenféle gond nélkül felmondható, amivel a tendernyertes több milliárdos kötelezettség alól mentesülhet.
Vannak hazai jelentkezők is
Csak remélni lehet, hogy a következő évtizedben várható többszázmilliárd forintos, vagy esetleg még nagyobb összegű járműfejlesztések pályázatainál más lesz a helyzet. A jövő évek nagy vasúti fejlesztéseiből egyébként szívesen részt vállalnának a hazai gyártókapacitással bíró cégek is. Olcsóbb lenne, rengeteg munkahelyet teremtene és az adóbevételek növekedése miatt a költségvetésre is kedvező hatással lenne, ha újra felfejlődne a hazai vasúti járműgyártás – hangsúlyozták a március végén tartott Magyar Pályára Magyar Járműveket konferencia résztvevői.
Munkahelyteremtési támogatás 2008. szeptemberében írták alá a Stadler szolnoki üzemének támogatási szerződését. A beruházást a Szociális és Munkaügyi Minisztérium a Munkaerőpiaci Alapból támogatta, mivel a fejlesztés egy magas munkanélküliséggel küzdő régióban valósult meg. Úgy tudjuk, 30 millió eurós támogatást kapott a svájci cég az üzem létrehozására, cserében vállalta, hogy az induláskor 200 főt foglalkoztatnak majd, és a hírek szerint a megállapodás része volt, hogy a termelés felfutásával további munkahelyeket teremtenek.
A hazai vasutas szakma a jelek szerint kezdi felismerni, hogy van létjogosultsága a magyarországi gyártásnak, és ennek érdekében hajlandóak is összefogni. Surányi Sándor a GanzPlan Hungaria Kft. ügyvezetője a konferencián beszámolt arról, hogy már formálódik egy magyar vasúti klaszter, melynek jelenlegi tagjai 60 milliárd forint feletti éves árbevétellel rendelkeznek és több mint 1600 főt foglalkoztatnak.
A sikerhez azonban szükséges az állami hozzájárulás, a magyar gyártókat „helyzetbe hozó” jogszabályi környezet kialakítása. A konferencián felszólalók szinte kivétel nélkül megfogalmazták, hogy ahhoz, hogy újra sikeres lehessen a hazai vasúti járműgyártás nem elegendő a magyar vállalatok összefogása és tenni akarása, elengedhetetlen hozzá az állami segítség.