Szabó M. István
Szabó M. István
Tetszett a cikk?

Van, ahol több százezer forintos éves megtakarítást hozott, van, ahol csak azt látták, hogy bonyolult az áramvásárlás. Vegyes a fogadtatása a szabad áramszolgáltató-választásnak a kis- és középvállalkozások körében, állítja egy friss felmérés. A hvg.hu által tesztelt cégek többsége viszont pozitív tapasztalatokról számolt be.

Jelentősen csökkenteni lehet a cégek áramszámláját, ha a nekik megfelelő áramszolgáltatóhoz szerződnek át - lényegében erre mutatott rá az  ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt., miután több mint száz olyan kis- és közepes vállalatot szondázott meg, melyek a jövő év január elsejével váltani készülnek. A felmérésből számszerűen az derült ki, hogy átlagosan nyolc százalékkal csökkenthető az áramköltség. És ez már sok céget ösztönöz váltásra.

Bejött, hogy fontosak a szolgáltatónak

Kincs Ferencék tavaly váltottak, főként azért, mert a törvényi szabályozás azt írta elő, hogy az olyan, 70-80 embert foglalkoztató közepes méretű cégek, mint amilyen az Azimex Papír és Nyomdaipari Kft. is, az áramszolgáltatást a szabad piacon vásárolja meg. A korábban tradicionálisan E.On felségterületnek számító Tatabányán Kincsék a jogszabályi változást ügyesen kamatoztatták, a szakember állítja: nem csak hogy jobb árat kaptak, de a korábbi áramárhoz képest nagyjából 20 százalékkal kevesebből "kijönnek". Úgy, hogy közben az áramfogyasztási szokásaikon kellett változtatniuk.

A váltás abban az értelemben is sikeres volt - mondta Kincs Ferenc, hogy korábban rugalmatlanul és lassan reagáló szolgáltató helyett most olyannal állnak kapcsolatban, "akiknek érezhetően fontosak vagyunk, az ügyintézés személyes, gyors és pontos - és nekünk már ez is megérné" - mondta.

Nem mindegy az sem, hogy mit mutat
MTI

A villamosenergia szabad piaca 2003 óta nyitott, ám a legutóbbi időkig meglehetősen passzív maradt a kis- és középvállalati kör. Inkább a tőkeerős, az árampiacot korábbról is jól ismerő nagyvállalatok éltek a szolgáltatóváltás lehetőségével. Az elmúlt időszak változást hozott: egyre több kisebb cég vágott bele a szolgáltatócserébe. Az indíttatás egyértelmű: a piaci árszint mérséklődött, és megjelenő villamosenergia-kiskereskedők élénkíteni kezdték a versenyt.

A váltástól ugyan sokan még mindig tartanak, de Tolnai Rita, a zsámbéki Ziegler Kereskedelmi Kft. marketingvezetője szerint alaptalan a bizalmatlanság. Ők az áramszolgáltatókat évek óta megversenyeztetik, és a marketingvezető bevallása szerint egyre jobban élvezik is, hogy a cégek számára fontosak lettek. "Semmiféle áramszektoros ismeretem vagy tapasztalatom nem volt, egyszerűen, amikor a törvény lehetővé tette, megvizsgáltuk, hogy jobb-e a cégnek a piacon beszereznie az áramot - és úgy láttuk, hogy igen. Ennyi kellett hozzá, és sok precizitás" - meséli Tolnai Rita. Azt is elárulta, hogy bár három éve volt a nagy döntés, az első év után szolgáltatót váltottak, mert nem voltak elégedettek. Az áramszámlák azonban igazolták az eredeti elképzeléseiket is, évente több, mint százezer forinttal kevesebb az ilyen kiadás.

Kiszelka Gábor, a balatonfüredi ProBio Zrt. munkatársa hűti kissé a kedélyeket, amikor azt mondja: mióta a cégüket a törvény piaci árambeszerzésre kötelezi, olyan kacifántos lett az elszámolás, hogy külön szakember kellene az ellenőrzésére. De a településüzemeltetéssel foglalkozó cégnél ezzel együtt is úgy látják, hogy a lehetőség, miszerint több szolgáltatótől kérhetnek be ajánlatot, képes előnyösebb helyzetet teremteni a vállalkozások számára. Kiszelka egyébként úgy emlékszik, hogy a tavalyelőtti árakhoz képest picivel többet fizetnek.

Tanácsokat is adnak

A váltás maga nem bonyolult, és az ellátásbiztonság végig szavatolt. "A szolgáltatóváltás módja nem tér el az egyéb beszerzések gyakorlatától: egyszerűen, írásban felmondható az addigi szerződés, és megköthető az új a kiválasztott partnerrel. Az ellátásbiztonságot pedig a jogszabályi keretek és a szigorú hatósági gyakorlat biztosítja” - állítja Kis Gergely, az ALTEO energiakereskedelmi igazgatója. Ennek ellenére szerinte nem árt, ha a döntés előtt a cégek tisztában vannak néhány alapvető szabállyal is, melyek ismerete megkönnyíti és felgyorsítja a szolgáltatóváltás folyamatát.

Ha megszületett a döntés a váltásról, akkor érdemes például áttekinteni az áramfogyasztást (annak mennyiségét, karakterisztikáját, az esetleges megtakarítási lehetőségeket), és ennek optimalizálásában a legtöbb kereskedőcégnél segítséget nyújtanak. Ügyelni kell azonban arra, hogy csak az új szerződés aláírását követően mondják fel a cégek a  szerződésüket a régi kereskedőnél, és arról feltétlenül kérjenek írásos visszaigazolást. De az is javasolt, hogy az új kereskedő első számláján ellenőrizzék, megfelelően számláz-e.

A szektorban rejlő potenciált jól jelzi, hogy a jelek szerint jóval több mint tízezer a rövid időn belől váltani tervező cégek száma.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!