szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az akadozó részegység- és alkatrészellátás nyomán a profit és a bevétel egyaránt csökkent folyó üzleti éve második negyedévében a japán Toyotánál.

A tavaly még a világ legnagyobb autógyártójának eredményein a szeptember végéig tartó negyedévben kezdte erőteljesen éreztetni hatását a tavaszi japán természeti és atomkatasztrófa; az alkatrész- és részegység-gyártás leállása, majd az ellátás akadozása a Toyota üzemeiben ekkor már világszerte a termelés visszaeséséhez vezetett. 

A cég bevétele közel 5 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, 4,57 ezer milliárd jenre (58,7 milliárd dollár), adózott eredménye 18,5 százalékos visszaeséssel 80,4 milliárd jen lett az időszakban.

A Toyota a jövő márciusban záruló üzleti év egészére már nem adott előrejelzést, a thaiföldi áradások miatti bizonytalanságokra hivatkozva. Korábban azzal számolt, hogy profitja 390 milliárd jen, azaz 5,1 milliárd dollár lesz, 4 százalékkal maradva el a 2010-es éves profittól.

©

A céget sújtja az erős japán jen is, a vállalat elnöke nemrégiben úgy nyilatkozott, hogy ennek hatása már "jóval meghaladja a tolerálhatóság" szintjét, és azzal fenyeget, hogy szükségessé válhat a termelés kihelyezése külföldre. 

A márciusi természeti és atomkatasztrófa ellenére nyereséggel zárta folyó üzleti éve első negyedévét a Toyota. A cég adózott eredménye az április elejétől június végéig tartó negyedévben 1,1 milliárd jen (14 millió dollár) lett, és ezzel a jelentős eladáscsökkenés mellett is sikerült elkerülnie a veszteséget. Árbevétele 29 százalékkal 3,44 ezer milliárd jenre (44,68 milliárd dollár) esett az egy évvel korábbihoz képest. Az első félévben a Toyota 3,03 millió járművet adott el világszerte, ez 18,5 százalékos csökkenés a tavalyi első félévhez viszonyítva.

A Toyota 2008-ben lett a világ vezető autógyártója, az amerikai General Motorstól (GM) szerezte meg az elsőséget. Azóta viszont megállás nélkül válságkezeléssel foglalkozik a cégvezetés; a világméretű gazdasági válság, a túlzottan erős jen és a visszahívások példa nélkülien hosszú sorozatának hatásaival kell megküzdenie a márciusi japán katasztrófát megelőzően is. Az idei első félévi eredmények alapján a cég a harmadik helyre csúszott vissza a General Motors és a Volkswagen mögött.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Kedvez az autófeltöréseknek a kijárási tilalom

Kedvez az autófeltöréseknek a kijárási tilalom

Utazás az 1960-as, 1970-es évek hazai „másszínházi” világában

Utazás az 1960-as, 1970-es évek hazai „másszínházi” világában

Radar360: Jöhet az új minimálbér, Biden és Macron nagy egyetértésben

Radar360: Jöhet az új minimálbér, Biden és Macron nagy egyetértésben