szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az akadozó részegység- és alkatrészellátás nyomán a profit és a bevétel egyaránt csökkent folyó üzleti éve második negyedévében a japán Toyotánál.

A tavaly még a világ legnagyobb autógyártójának eredményein a szeptember végéig tartó negyedévben kezdte erőteljesen éreztetni hatását a tavaszi japán természeti és atomkatasztrófa; az alkatrész- és részegység-gyártás leállása, majd az ellátás akadozása a Toyota üzemeiben ekkor már világszerte a termelés visszaeséséhez vezetett. 

A cég bevétele közel 5 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, 4,57 ezer milliárd jenre (58,7 milliárd dollár), adózott eredménye 18,5 százalékos visszaeséssel 80,4 milliárd jen lett az időszakban.

A Toyota a jövő márciusban záruló üzleti év egészére már nem adott előrejelzést, a thaiföldi áradások miatti bizonytalanságokra hivatkozva. Korábban azzal számolt, hogy profitja 390 milliárd jen, azaz 5,1 milliárd dollár lesz, 4 százalékkal maradva el a 2010-es éves profittól.

AP

A céget sújtja az erős japán jen is, a vállalat elnöke nemrégiben úgy nyilatkozott, hogy ennek hatása már "jóval meghaladja a tolerálhatóság" szintjét, és azzal fenyeget, hogy szükségessé válhat a termelés kihelyezése külföldre. 

A márciusi természeti és atomkatasztrófa ellenére nyereséggel zárta folyó üzleti éve első negyedévét a Toyota. A cég adózott eredménye az április elejétől június végéig tartó negyedévben 1,1 milliárd jen (14 millió dollár) lett, és ezzel a jelentős eladáscsökkenés mellett is sikerült elkerülnie a veszteséget. Árbevétele 29 százalékkal 3,44 ezer milliárd jenre (44,68 milliárd dollár) esett az egy évvel korábbihoz képest. Az első félévben a Toyota 3,03 millió járművet adott el világszerte, ez 18,5 százalékos csökkenés a tavalyi első félévhez viszonyítva.

A Toyota 2008-ben lett a világ vezető autógyártója, az amerikai General Motorstól (GM) szerezte meg az elsőséget. Azóta viszont megállás nélkül válságkezeléssel foglalkozik a cégvezetés; a világméretű gazdasági válság, a túlzottan erős jen és a visszahívások példa nélkülien hosszú sorozatának hatásaival kell megküzdenie a márciusi japán katasztrófát megelőzően is. Az idei első félévi eredmények alapján a cég a harmadik helyre csúszott vissza a General Motors és a Volkswagen mögött.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!