Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"db498f50-a9aa-4f37-86de-87cdf7aaddcf","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Amit a kormány a választókerületek arányosítása érdekében tett reformként hirdet, az valójában brutális aránytalansághoz vezet – elsősorban az ellenzéki Budapest kárára.","shortLead":"Amit a kormány a választókerületek arányosítása érdekében tett reformként hirdet, az valójában brutális...","id":"20241129_hvg-valasztokeruletek-kormany-parlamenti-ellenzek-tisza-part-magyar-peter-karacsony-gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db498f50-a9aa-4f37-86de-87cdf7aaddcf.jpg","index":0,"item":"4058f84a-8da3-4dc2-9440-10d81c86aba6","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-valasztokeruletek-kormany-parlamenti-ellenzek-tisza-part-magyar-peter-karacsony-gergely","timestamp":"2024. november. 29. 14:00","title":"A jelenlegi parlamenti ellenzék pozícióit gyengíti leginkább a választókerületek fideszes átrajzolása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"671340a1-f5db-4c6b-98bc-2286bea275b9","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Krytyka Polityczna nevű baloldali lengyel mozgalom vezetője azt állítja a Project Syndicate-en közzétett elemzésében, hogy 16 éve alatt a kancellár egy sor olyan döntést hozott, aminek eredményeként meggyengült Európa biztonsága, mind a belső, mind a külső fenyegetésekkel szemben. Ám ezért a politikus csakis másokat tesz felelőssé a héten megjelent emlékirataiban.","shortLead":"A Krytyka Polityczna nevű baloldali lengyel mozgalom vezetője azt állítja a Project Syndicate-en közzétett elemzésében...","id":"20241129_slawomir-sierakowski-project-syndicate-angela-merkel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/671340a1-f5db-4c6b-98bc-2286bea275b9.jpg","index":0,"item":"2a5bbe3e-b6d8-4370-bcde-eb7160593e36","keywords":null,"link":"/360/20241129_slawomir-sierakowski-project-syndicate-angela-merkel","timestamp":"2024. november. 29. 15:30","title":"Slawomir Sierakowski: Hát nincs semmi szégyenérzet Angela Merkelben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f955eff0-e7e2-4d41-be1b-47598d109885","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ügyészség a gyilkossági ügy mindhárom vádlottjára életfogytig tartó fegyházbüntetést kért, azzal a kitétellel, hogy 30 év után szabadulhatnak feltételesen.","shortLead":"Az ügyészség a gyilkossági ügy mindhárom vádlottjára életfogytig tartó fegyházbüntetést kért, azzal a kitétellel...","id":"20241129_eletfogytiglan-curtis-batyja-katzenbach-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f955eff0-e7e2-4d41-be1b-47598d109885.jpg","index":0,"item":"2cdacdc2-2df5-463b-a43b-91526680ef2d","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_eletfogytiglan-curtis-batyja-katzenbach-gyilkossag","timestamp":"2024. november. 29. 14:21","title":"Életfogytiglant kértek Curtis bátyjára a Katzenbach-gyilkosság ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8668a661-f485-46ed-a907-2dd6b1963d53","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A különösen jelentős mennyiség miatt a tettéért akár ötéves börtönbüntetést is kaphat. ","shortLead":"A különösen jelentős mennyiség miatt a tettéért akár ötéves börtönbüntetést is kaphat. ","id":"20241128_800-tonna-bontasi-tormeleket-tarolt-egy-vallalkozo-a-cege-telephelyen-vadat-emeltek-ellene","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8668a661-f485-46ed-a907-2dd6b1963d53.jpg","index":0,"item":"6059c9f6-0a26-4f05-a5bc-2b7047a8b3fe","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_800-tonna-bontasi-tormeleket-tarolt-egy-vallalkozo-a-cege-telephelyen-vadat-emeltek-ellene","timestamp":"2024. november. 28. 15:10","title":"800 tonna bontási törmeléket tárolt egy vállalkozó a cége telephelyén, vádat emeltek ellene","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a89f9a77-85bf-48d7-8e68-8cdec755ff2e","c_author":"Iványi Blanka","category":"itthon","description":"A kormánypárti szavazókat a megélhetési gondok, a Tisza Párt táborát a korrupció aggasztja a legjobban az ország gondjai közül. Az akkumulátor gyárakat már égetőbb problémának látják a magyarok, mint az orosz befolyást vagy az LMBTQ ügyeket. A Policy Solutions felméréséből kiderül, mi aggasztotta leginkább a magyarokat 2024 őszén.","shortLead":"A kormánypárti szavazókat a megélhetési gondok, a Tisza Párt táborát a korrupció aggasztja a legjobban az ország...","id":"20241129_Magyarorszag-problematerkepe-2024-alacsony-fizetesek-magas-arak-es-az-egeszsegugy-allapota","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a89f9a77-85bf-48d7-8e68-8cdec755ff2e.jpg","index":0,"item":"ee8430b5-3a5f-4927-8a81-06601038b963","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_Magyarorszag-problematerkepe-2024-alacsony-fizetesek-magas-arak-es-az-egeszsegugy-allapota","timestamp":"2024. november. 29. 10:27","title":"A magyarokat még mindig az alacsony fizetések aggasztják, nem az LMBTQ – elkészült Magyarország 2024-es problématérképe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"723bad6a-757f-4a1f-9ab7-9b9b69b7be6b","c_author":"HVG","category":"360","description":"Apáti Bence első vállalkozásának fókuszában nem gazdasági célok állnak.","shortLead":"Apáti Bence első vállalkozásának fókuszában nem gazdasági célok állnak.","id":"20241129_Apati-Bence-Ellenallas-Mozgalom-Kft-Operettszinhaz-magyar-nemzet-megafon-fidesz-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/723bad6a-757f-4a1f-9ab7-9b9b69b7be6b.jpg","index":0,"item":"09f01d48-9bce-41e9-a249-997a8ee347fa","keywords":null,"link":"/360/20241129_Apati-Bence-Ellenallas-Mozgalom-Kft-Operettszinhaz-magyar-nemzet-megafon-fidesz-propaganda","timestamp":"2024. november. 29. 06:15","title":"Az Ellenállás Mozgalommal véteti észre magát az Operettszínház balettigazgatója és a Magyar Nemzet publicistája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"917ff53d-fbad-4ca0-815f-cda7550bf9cc","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Mitsubishi Space Star nem túl modern és elég fapados, de a legolcsóbban benne érezhető az a bizonyos “új autó illat”.","shortLead":"A Mitsubishi Space Star nem túl modern és elég fapados, de a legolcsóbban benne érezhető az a bizonyos “új autó...","id":"20241129_boven-5-millio-forint-alatt-legolcsobb-uj-auto-magyarorszagon-mitsubishi-space-star","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/917ff53d-fbad-4ca0-815f-cda7550bf9cc.jpg","index":0,"item":"fb00fe9c-7b08-407c-868a-10eeb9d2e243","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_boven-5-millio-forint-alatt-legolcsobb-uj-auto-magyarorszagon-mitsubishi-space-star","timestamp":"2024. november. 29. 06:41","title":"Bőven 5 millió forint alatt: ez most a legolcsóbb új autó Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfb96f91-c576-4b1a-a85b-22bad9a9c96b","c_author":"Szőllősi Lili","category":"gazdasag","description":"Már sokadjára osztották ki az Év szaloncukra díjat, ahol nemcsak a zsűri által legjobbnak titulált szaloncukrokat mutatták be, hanem a hazai édességiparba is betekintést engedtek.","shortLead":"Már sokadjára osztották ki az Év szaloncukra díjat, ahol nemcsak a zsűri által legjobbnak titulált szaloncukrokat...","id":"20241128_ev-szaloncukra-edessegipar-helyzete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfb96f91-c576-4b1a-a85b-22bad9a9c96b.jpg","index":0,"item":"414a4e94-e7ee-4d9c-a646-d379323bd670","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_ev-szaloncukra-edessegipar-helyzete","timestamp":"2024. november. 28. 16:32","title":"Egyre kevesebb édességet esznek a magyarok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A beszállópultok nélküli indulási oldalon az utas ráteszi poggyászait a futószalagra, amely automatikusan ellenőrzi azok súlyát és tartalmát, majd továbbítja a csomagokat a géphez. Az utas továbbmegy, de egy ponton a vezeték nélküli rövid távú kommunikációs kamerái ellenőrzik biometrikus azonosítóit és összehasonlítják azokat az NFC-vel "társalgó" mobiltelefonjában – ami elektronikus útlevélként is működik így – rögzített adataival. Az NFC összeveti az információt a saját adatbázisával, és ha megállapítja, hogy az illető veszélyt nem veszélyes a repülőgépre, akkor folytathatja útját a fedélzetre.
A bevezetőben leírtnál sajnos egyelőre jóval körülményesebb feljutni egy repülőgépre, amire a jegyünk is megvan, ám az önműködő repülőterek nem csupán az álomvilágban létez(het)nek. Az informatikusok szerint a vezeték nélküli rövid távú kommunikációs rendszerek (Near Field Communication - NFC) segítségével óriási kiadások takaríthatók meg, és megszüntethető a légi forgalom egyik szűk keresztmetszete, a beszállás előtti várakozás – írja a Napi Gazdaság a Reuters-re hivatkozva. Az ilyen automatizált rendszerek azonban egyelőre legfeljebb kísérleti fázisban vannak.
Malév után
Stiller Ákos
Az ausztrál Qantas kibocsátott egy rádiófrekvenciás azonosítóval (RFID) ellátott poggyászazonosító kártyát törzsutasainak, a Japan Airlines idén tervezi NFC telepítését, de csak hazai járatain. A számítástechnikai megoldásokat kínáló SITA szakértői úgy vélik, hogy a technológia már kellően fejlett az önkiszolgáló repülőterek létrehozásához, ám az Amadeus informatikai csoport felhívja a figyelmet arra, hogy a változáshoz a légitársaságok, a repülőterek és a szállodák szorosabb együttműködésére lenne szükség. Enélkül tíz évbe telhet, mire az NFC elterjed. Ezt a SITA számai sem cáfolják: felmérésük szerint a legnagyobb ötven légitársaság 80 százaléka tervezi ilyen rendszer telepítését 2014-ig, míg a repülőtereknél csak 27 százalék ez az arány. A SITA ennek ellenére úgy becsli, hogy 2018-ban már az utasok négyötöde az újfajta módszerrel fog gépére szállni.
Az utasoknakegyébként nem feltétlenül a "csekkolással" van a legtöbb bajuk − figyelmeztetett a légitársaságok szövetsége (IATA) −, hanem például azzal, hogy találnak-e helyet csomagjuknak az ülésük fölött. Ugyanakkor az IATA számításai is igazolják, hogy az olyan újításokkal, mint például az elektronikus jegyvásárlás vagy a vonalkódos csomagazonosítás, évente 5,5 milliárd dollárt takaríthat meg az iparág.