A kkv-k sokat foghatnak a cégautókon

Számottevő különbségek mutatkoznak a cégautók lízingdíjában a vállalatok nagyságát vizsgálva – derül ki a LeasePlan Hungária Zrt., elemzéséből. A vállalat méretének növekedésével alacsonyabb autónkénti havi ráfordítások a jellemzőek, de már a kis- és közepes vállalatok is jelentős költségcsökkentést érhetnek el a megfelelően választott flottakezelő partner segítségével.

  • hvg.hu hvg.hu
A kkv-k sokat foghatnak a cégautókon

Átlagosan nettó 113 ezer forintba került havonta a tavalyi évben egy vállalati gépkocsi tartósbérlete – derül ki a kilencezer gépjárművet üzemeltető LeasePlan Hungária Zrt. adataiból. A több száz autót bérlő nagyvállalatok 104 ezer forintot, a kis- és közepes méretű vállalatok 143 ezer forintot, míg az egy-két autós mikro vállalatok 160 ezer forintot fizettek ki átlagosan havonta egy vállalati gépkocsi nettó havidíjára.

Az autók bruttó értékében is megmutatkozik ez az eltérés, hiszen a nagy flottáknál 4,9 millió forintba, a kkv szektorban 5,6 millió forintba, a mikro cégek esetében pedig 6 millió forintba kerültek átlagosan a 2011-ben vásárolt autók. Ezek az összegek tartalmazzák a gyári és az utólag beszerelt extrák értékét is. A LeasePlan által kezelt autóparkban 2011-ben – a különböző vállalati méreteket együtt tekintve – a cégautók beszerzési ára átlagosan 5,1 millió forint volt. A nagyvállalati szektorban a LeasePlan által tavaly vásárolt legdrágább autó egy BMW 525d Touring 18 millió forintért, a kkv szektorban egy BMW 525d 16 millió forintért, a mikró vállaltoknál pedig egy 11 millió forint értékű Volvo Xc 70.

A mikro vállalkozások esetében az egy autóra vetített bruttó érték azért magasabb, mert ezek a cégek tipikusan mindössze egy-két – a tulajdonosok, ügyvezetők által használt –, felsőközép kategóriás, 5-10 millió forint értékű autót finanszíroztatnak operatív lízing konstrukcióban. A kkv-k és a nagyvállalatok esetében már nagyobb, öt, tíz, ötven vagy akár több száz autós flották szerepelnek az elemzésben. Itt jellemzően alacsonyabb az átlagos járműérték és ezzel párhuzamosan a havidíj is, hiszen a tipikusan közép és alsó-közép kategóriás flottamodellek az átlagszámításnál kompenzálják a vezető munkaköröket betöltő kollégáknak rendelt felső, felsőközép kategóriás autók magas beszerzési értékét.

Pesti Tímea, a vállalat kereskedelmi igazgatója szerint a nagyvállalatok mellett a kkv szektor számára is racionális megoldást jelent a flottakezelő bevonása az autópark finanszírozásába, üzemben tartásába. Sőt, idén az áfa visszaigénylési szabályok kedvező változásának köszönhetően még több maradhat a vállalati kasszában, ha tartós bérleti konstrukciót választanak. „A kis- és közepes vállalatoknál általában limitált erőforrások állnak rendelkezésre a gépkocsiparkhoz kapcsolódó napi feladatok ellátására, az adott vállalati tevékenységhez, munkakörökhöz a leggazdaságosabb modellek kiválasztására, a cégautó szabályzat kialakítására, vagy a járművek üzemeltetési költségeinek elemzésére, optimalizálására. A szakértő flottakezelő ellátja ezeket a feladatokat, és a vállalat stratégiai céljaival összhangban állítja össze tanácsait, amikkel hosszú távon csökkenthetők a járműparkhoz kapcsolódó költségek” – mondta a szakember.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.

Dr. Reiserként írtak bele a Stranger Thingsbe – Paul Reiser a HVG-nek

Dr. Reiserként írtak bele a Stranger Thingsbe – Paul Reiser a HVG-nek

Azokat, akik csak a Stranger Thingsből ismerik, összezavarná, hogy miket művelt a karrierje kezdetén Paul Reiser. Korábbi rajongóit például azzal lepte meg, hogy feltűnt az Aliens gonoszaként. A veterán komikussal pályafutása cikkcakkjairól, Jerry Seinfeldről, Lisa Kudrow-ról és Eddie Murphyről is beszélgettünk. És arról is, miért tartotta hülyeségnek a Jóbarátokat.