szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Sokan várják a Széchenyi Pihenő Kártya rendeletének módosítását, de a magánszálláshelyek és panziók 60 százaléka jelenleg sem használja a számukra kedvező lehetőségeket – derül ki a cafeteriatrend.hu felméréséből. Emellett jó hír, hogy fegyelmezettebben folyik a kártya elfogadása, mint 2011-ben.

"A szálláshelyek alapvetően elégedettek az új rendszerrel, és sokkal jobban ismerik a szabályokat, mint 2011-ben" – összegezte röviden a tapasztalatokat Fata László cafeteria szakértő. Voltak, akik a vonatkozó rendeletekből is szó szerint idéztek, és mindenki tisztában volt vele, hogy az idegenforgalmi adót nem vonhatja le a kártyáról (bár a válaszadók szerint sokat segítene, ha ez is téríthető lenne).
Külön pozitívumként jelölték meg többen az alacsony mértékű szolgáltatói jutalékot. Volt olyan szállásadó vállalkozás, amelyik bevételei háromnegyedét SZÉP Kártyás költésekből szerzi meg.

Fazekas István

Sok kártyahasználót tölthet el bosszúsággal, amikor az egyik kibocsátó kártyájával nem tud fizetni egy-egy elfogadóhelyen, mert ott csak egy másik szolgáltató elektronikus utalványát fogadják el. A szálláshelyek esetén úgy tűnik, javul a helyzet. A felmérésben résztvevők 2-3 százaléka fogadja el kizárólag a K&H, az MKB vagy az OTP által kibocsátott kártyát, és a válaszadók 65 százalékánál bármelyik kibocsátó kártyájával fizethetünk. Persze felhasználói oldalról ez messze van még a teljes lefedettségtől, de már érzékelhető a fejlődés.

 
Idén júniusban a cafeteriatrend.hu weboldal munkatársai 211 szálláshelyet kerestek meg egy felméréssel, melyben a szálláshelyek SZÉP Kártya elfogadási szokásait vizsgálták. A megkérdezett 92 hotelt, 54 panziót és 65 magánszállást vegyesen, mindhárom kártyakibocsátó weboldaláról választották ki.

Sokkal rosszabb a helyzet a különböző alszámlák kezelésénél. Ebben az évben a SZÉP-kártya mindhárom (szálláshely, szabadidő, vendéglátás) alszámlájáról téríthető a szállásköltség. Ennek persze feltétele az, hogy a szálláshely mindhárom alszámla kezelésére kössön szerződést a kibocsátókkal (lehetőség szerint mindhárom kibocsátóval) – emlékeztet Fata László. A megkérdezett szálláshelyek 14,2 százaléka nem képes elfogadni a vendéglátás alszámlát és 42,2 százalékuk van gondban, ha a szabadidő alszámláról kívánnak náluk költeni. A szállodák esetén jobb a helyzet, hiszen ők gyakran mindhárom alszámlához kapcsolódó szolgáltatásokat is kínálnak, így ott nagyobb eséllyel lesz lehetőség a szállást is fizetni a másik két „zsebből”. A panziók és magánszállások esetén azonban a válaszadók 60 százaléka nem tud mit kezdeni a szabadidő alszámlán lévő pénzekkel.

Ahogy 2011-ben, idén is rákérdezett a felmérés, hogy miként kezelik a szálláshelyek, ha valaki más (például házastárs) kártyájával szeretne fizetni úgy, hogy a kártya tulajdonosa nincs jelen. Néha engedékenységből, jó szándékból, néha a szabályok ismeretének hiányában bizony előfordul, hogy elfogadják a kártyát. Ilyenkor persze a fizetési bizonylatra is kizárólag hamis aláírás kerülhet. Míg 2011-ben a megkérdezettek 43,1 százaléka nyilatkozott úgy, hogy lehet idegen kártyával fizetni, addig idén már csak 28,4 százalékánál járna sikerrel a próbálkozásunk. (ezen belül a felmérésben résztvevő szállodák 22,8 százaléka, a panziók 29,6 százaléka és a magánszállások 35,4 százaléka fogadná el például a vendég házastársának kártyáját a távollétében.)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!