szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Startupdate összegyűjtötte azokat a befektetői attitűdőket, amik könnyebbé tehetik és hatékonyabbá tehetik a startupok életét. Nézzük, mik is a legfontosabb vállalkozói igények?

A startupok közel 95 százaléka különböző okok miatt haszontalan zajnak számít a befektetők számára. A startup világ villámgyors – megtanult hálásak lenni az egyértelmű „nem”-ért, mert a legtöbben inkább 6 hétig papírokat gyártatnak velük, amit aztán nem olvasnak el, semmint hogy ki kelljen nyögniük egy döntést – írja a Startupdate. A seed fázisú befektetések nagyságrendjében – nagyjából 500 ezer dollárig – nyilvános term sheet-et, e fölött világos és részletes befektetési credo-t a term sheet minden lényeges pontjára vonatkozóan (mert itt egy minta már túl bonyolult). A term sheet-ek ne haladják meg a 10-12 oldal terjedelmet. Nincs ésszerű oka a term sheet-ek rejtegetésének.

Nagyon hasznosnak tűnik követni a tengerentúli befektetési logikát, ott ötven éves múltja van a kockázati tőkének. Sokat segítenek a bullshit-mentes, építő visszajelzések, még akkor is, ha rosszul esik nekik. Az igazán profi befektetők odaát is meg tudják fogalmazni az aggályaik és a nemleges befektetési döntésük okait és meg is teszik.

Egy pozitív befektetési döntés szóbeli kommunikációja még nem jelenti az üzlet megkötését, hiszen létezik due diligence, szavaznia kell a board-nak, közbeszólhat még sok minden. Azonban a befektetés a befektető szakmája, és – hacsak nem pont ezzel a vállalkozással veszíti el a startup-szüzességét – talán képes felvázolni a menetrendet 5 bővített mondatban. Tervezni kell, és szükséges – egy bizonyos határig. A tervezés addig a pontig értelmes, amíg iparági vagy tapasztalati adatokra épül. Ha még üzleti modell sincsen, csak néhány százezer lelkes early adopter, akkor hogyan lehetne bevételt tervezni?

Egy-két befektetőnek már leesett, remélhetően a maradék is megérti, hogy nem adják oda nekik az irányító kontrollt az első befektetési körben – tőkével, kapcsolatokkal, tanácsokkal beszállhatnak, mással egyelőre nem. Nagyon célszerű a startup világban jártas jogászokkal dolgozni. A hazai piac kicsi. Amerika, Németország, Oroszország, India, Kína – ismerjenek egy nagy piacot, mert gyorsan növekedni csak ezeken lehet.

További részleteket itt lehet olvasni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!