szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Átláthatóság és üzleti titok – e két kulcsfogalom között egyensúlyozva kell a cégvezetőnek eldöntenie, melyik partnerével milyen információt oszt meg vállalatáról. Mit kell tudnia a munkatársaknak, üzletfeleknek, a banknak vagy éppen az újságírónak? És mit nem?

Minden vállalat körül kirajzolódik az érdekeltek köre, ami tulajdonképpen egy hálózat: velük közösen dolgozik a cég és próbál üzleti eredményeket elérni. Ez a hálózat akkor működhet sikeresen, ha a felek átlátják és értik egymás működését – azaz transzparensen működnek. Minden hiányzó információ növeli a felek üzleti kockázatát, ami a költségek növekedését, így az eredmény csökkenését okozza.

Másfelől viszont minden érintett egyúttal más hálózatoknak is tagja, amelyek akár ellenérdekeltek is lehetnek, ez pedig veszélyt jelenthet az információk bizalmas kezelése szempontjából – írja a reconcept blog. Vagyis a transzparencia, mint alapérték mellett megfelelő információ-áramlási szabályokra, korlátozásokra van szükség, annak érdekében, hogy mindenkihez a megfelelő csatornán keresztül a megfelelő tartalom jusson el. Se több, se kevesebb.

A munkatársakat a „belső kör” tagjainak tekinthetjük, hiszen ők általában kizárólagosan a cégnél folytatnak üzleti tevékenységet. Ha ez így van, akkor az üzleti folyamatok, a fontosabb stratégiai döntések kommunikálása, az eredmények bemutatása nemcsak szükséges, hanem jótékony hatású is; a „bevonó” vállalatvezetés révén motivációs eszközként szolgálhat és minden bizonnyal pozitív hatással lesz a munkavégzésükre.

Az üzletfelekkel minden olyan információt meg kell osztani, amely a velük kötött üzlet feltételeit, kockázatait valószínűleg vagy bizonyosan befolyásolja. Mindennapos példaként kell megemlíteni a fizetési nehézségek kérdését. Sok cég, amikor érzékeli, hogy gond van, egyszerűen „homokba dugja a fejét”, rossz esetben szándékosan nem kommunikál, még rosszabb esetben viszont félrevezető információkat ad szállítóinak, hitelezőinek.

A közvetlen károk mellett ennek végső soron a nemzetgazdaságra vetítve is hatalmas ára van – ez az egyik legkomolyabb informális tranzakciós költség, ami az üzleti tevékenységet sújtja. Minden üzleti vállalkozást érint, még ha tudatosan nem is számol vele.

A nem átlátható üzleti viselkedés ára, hogy a gazdasági szereplők „ceruzája vastagabban fog”, amikor egy adott partnerrel kötendő üzletet áraznak. Tudják vagy csak érzik, hogy minél több ilyen megállapodásuk van, annál nagyobb az esélye, hogy futniuk kell a pénzük után. A futás helyett viszont biztosabb, ha a jövőbeli veszteséget a többi partnerrel fizettetik meg.

További részleteket itt lehet olvasni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!