szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Gyorsan be kellene üzemelni a szlovák összekötő gázvezetéket, és fel kellene tölteni a gáztározókat. Így tudnánk kezelni a krízist, ha leállna az Ukrajna felől érkező orosz gázszállítás.

Honnan és mennyi gáz jöhetne Magyarországra, ha az ukrán krízis miatt kiesne az orosz földgázszállítás? – ezt a kérdést próbálták megválaszolni a Guruló Hordó blog szakértői. A bejegyzésben arra figyelmeztetnek, hogy gyorsan be kellene üzemelni a szlovák összekötő vezetéket, és fel kellene tölteni a jelentős mértékben kiürített gáztárolókat. Ezt követően már nem a gáz elérhetősége lenne a döntő kérdés, hanem annak az ára.

A kieső orosz gáz egy részét Európa LNG (cseppfolyósított földgáz) szállítmányokkal pótolhatná (Katarból vagy Nigériából, hosszabb távon akár az USA-ból is). Az azonban kérdéses hogyan tudna ez a gáz Magyarországra jutni. Magyarország gázfogyasztása 2013-ban 9,2 milliárd köbméter volt, a hazai termelés 1,8 milliárd köbméter. Így az éves nettó importigény nagyjából 7,4 milliárd köbméter (ez függ az időjárástól is).

A szakértők számba veszi az orosz gázszállítmányok leállása esetén igénybe vehető import útvonalakat is.

Öt ilyen alternatív útvonal van. Az első az osztrák-magyar összekötő vezeték (HAG). Ez egy jelenleg teljesen kihasznált gázvezeték 4 milliárd köbméter/év kapacitással. Ausztriának van összeköttetése Nyugat-Európa, és a szabad kapacitással rendelkező olasz LNG terminálok felé.

A második a szlovák-magyar összekötő vezeték. A kapacitása 5 milliárd köbméter/év, de csak 2015 elejétől indulhat be (ha nincs csúszás). Ezen a csövön jöhet majd északnyugat-európai gáz, vagy később a lengyel LNG terminál importja.

A harmadik a Déli Áramlat lehetne, ha nem csak az oroszok, hanem bárki szállíthatna rajta gázt. Ebben az esetben a gáz visszafelé is áramolhatna a kihasználatlan olasz LNG terminálokból. Viszont ha más gázát is be kell engedni, ez csökkenti az esélyét annak, hogy az oroszok megépítik. A legfrissebb hírek szerint 2017-re hozhat Magyarországra gázt. A kapacitás és a nyomvonal még bizonytalan.

A negyedik lehetőség az adriai gáz Horvátoszágba irányítása és LNG-vel való pótlása Olaszországban. Ahhoz, hogy ez eljusson Magyarországra, szükség lenne még a horvát-magyar határkapacitás kétirányúsítására, ami körülbelül 2 év lenne.

Az ötödik alternatíva a régóta tervezett Adria LNG fogadóterminál megépítése, ami 2-4 évbe telne.

A magyar importigényeket elvileg már a szlovák és az osztrák összekötő is bőven fedezné. Magyarország azonban tovább exportál Horvátország, Szerbia és Románia felé. Ez a mennyiség 2013-ban összesen mintegy 3,4 milliárd köbméter volt. De még a magyar és a balkáni re-export igények összessége is nagy mértékben kielégíthetők a szlovák és az osztrák összekötővel az orosz gáz kiesése esetén is. Feltéve persze, ha a cső másik végén lesz gáz, vagyis működnének a piacok Nyugat-Európában.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!