szerző:
Gál Éva Laura
Tetszett a cikk?

India tíz vezető startupjának egyikét, a zenekarokat és rendezvényhelyszíneket összekötő TommyJamset mindössze 60 ezer forintból hozták létre, a kétszemélyes vállalkozás már az első évben 8 millió forint bevételt hozott. A rendezvényszervezést megreformáló online platform nemzetközi szinten is terjeszkedik.

A TommyJams egy online networking fórum, ami összeköti a zenészeket és együtteseket a potenciális rendezvényhelyszínekkel. Az indiai startup szolgáltatásai a 2012. december végi indulás után fél évvel már három indiai városban elérhetőek voltak, akkor már száznál több helyszín és több mint ötven együttes/zenész regisztrált az oldalra. Alig néhány hónap alatt több száz rendezvényt hoztak tető alá, köztük olyanokat is, ahol külföldi együttesek léptek fel.

A vállalkozás ötlete 2011-ben pattant ki az alapítók, Parth M. Saxena és Nikhil Kapur fejéből, amikor egy hyderabadi szórakozóhelyen múlatták az időt. „Ott ültünk a Hard Rock Caféban egy koncerten, amikor rájöttünk, hogy tulajdonképpen egyetlen platform sincs Indiában, ami összekötné a zenészeket a rendezvényhelyszínekkel. Elkezdtünk azon gondolkodni, hogy ha ehhez az ötlethez hozzátennénk a megfelelő technológiai hátteret, az sokkal rugalmasabbá és átláthatóbbá tenné az élőzenei ipart” – idézi fel a kezdeteket Saxena a hvg.hu-nak.

©

Mindketten a Delhi Egyetemen tanultak programozást, onnan az ismeretség, bár a TommyJams ötletének születésekor már dolgoztak. Saxena a Texas Instrumentsnél (TI), Kapur a Microsoftnál hagyta ott felfelé ívelő karrierjét annak érdekében, hogy minden erejükkel saját vállalkozásukra összpontosíthassanak. „Az ember nyilván kétszer meggondolja, hogy otthagyjon-e egy jól fizető állást, de tudtam, hogy ha 23 évesen nem vagyok elég bátor ehhez a lépéshez, akkor valószínűleg sosem leszek az. Muszáj volt kockáztatnom és valami olyasmibe fogni, amiben teljes szívemmel hiszek” – mondja Saxena.

A TommyJams még csak ötlet szintjén volt meg, amikor felmondtak a munkahelyeiken, a döntést pedig hosszú hónapok megfeszített munkája követte. Anyagi körülményeikben is változás következett be, hiszen a rendszeres fizetésből adódó kényelmes életforma után a teljes bizonytalanságra kellett berendezkedniük. „A költségeinket drasztikusan csökkentenünk kellett annak érdekében, hogy a spórolt pénzünk kitartson. Otthon főztünk, olcsó helyeken vásároltunk, tömegközlekedéssel jártunk. Mindemellett minden időnket a TommyJamsnek szenteltük, nem jártunk el a barátainkkal, nem buliztunk, csak ültünk a szobában és dolgoztunk.”

Indiai startup

India startup kultúrája virágzik, főleg az e-kereskedelmi szektorban alapított cégek száma nő rohamosan. Az e-kereskedelemmel foglalkozó nagyágyúk, mint a 800 millió dollárt érő Flipkart, a 200 milliós Snapdeal vagy a 100 milliós Myntra az indiai startup szcéna sikertörténetei közé sorolhatók, nem is beszélve a mobil hirdetési üzletágban tevékenykedő, 1 milliárd dolláros Inmobiról. A sikerben nagy szerepe van néhány jelentős üzleti angyalnak, inkubátornak és akcelerátornak, például a The Startup Centrenek, a The Morpheusnak vagy a Sequoia Capitalnak.

Egy 2013-as, az indiai startup ökoszisztémát vizsgáló tanulmány azt találta, hogy az indiai kultúra és szokások globális versenyhátrányba hozhatják az ottani kezdő vállalkozásokat más nemzetek vállalkozásaihoz képest. A tanulmány szerint az indiaiak jellemzően kockázatkerülők, ez pedig a vállalkozások értékére, az általuk nyújtott szolgáltatások minőségére és a piacok kiépítésének hatékonyságára is negatív hatással van. Az „indiai idő”, azaz a rossz infrastruktúra és a hatalmas forgalmi dugók következtében késő esti időpontban megtartott tárgyalások és találkozók pedig jelentősen lassítják a döntéshozási folyamatokat. Általában véve viszont az indiaiak magabiztosak és optimisták, ami ösztönzi a vállalkozói kedvet. Ezt bizonyítja, hogy a vállalkozók száma egyre nő az országban, noha ezek nagy része tradicionális családi kisvállalkozás, kockázatkerülő tulajdonossal. Mivel az indiaiak többsége máig ragaszkodik a hagyományos cash-flow alapú üzleti szemlélethez, azok a startupok számíthatnak az üzleti angyalok és a befektetők érdeklődésére, amelyek gyorsan bevételt hoznak.

Mindössze 300 dollárral indították a céget, a szolgáltatás az első négy hónapban ingyenes volt a felhasználók számára. Az ötödik hónaptól az oldal által létrejött fellépések díjából jutalékot vontak le, így az abban a hónapban generált bevétel visszahozta a befektetett pénzt. 2013-ban a TommyJams bekerült a Microsoft Ventures Accelerator programjába. Az ott megszerzett ismereteknek és a Microsoft által nyújtott technológiai infrastruktúrának köszönhetően tovább tudtak lépni a következő szintre. Ami egykor egy kis szobából induló kétszemélyes vállalkozás volt, az a program segítségével egy India-szerte ismert sikersztorivá nőtte ki magát. A növekedés azóta folyamatos, az első évben 40 ezer dollár – hozzávetőleg 8 millió forint – bevételük volt, amit a fiúk két éven belül évi 1 millió dollárra szeretnének feltornázni – ehhez külső befektetőkre lesz szükségük, akiket már részben meg is találtak.

Az oldal nagyon egyszerűen működik: a helyszínek felteszik az eseményeket a honlapra és megjelölik, hogy milyen zenekarokat szeretnének fellépőnek, azok mennyi ideig játszhatnának, mennyi a gázsi, és hasonlók. A regisztrált zenészek jelentkezhetnek a meghirdetett helyekre, a helyszín pedig kiválasztja a jelentkezők közül, hogy kit szeretne a színpadon látni. A döntésben az előző fellépések utáni értékelések segítik őket. A TommyJams jutaléka a fellépési díj 20 százaléka. 2013-ban országjáró túrát szerveztek Indiában, amelynek keretében a rajongók elővételben megvehették a jegyeket kedvenc együtteseik koncertjére, így előfinanszírozva a fellépést. Lehetett venni pólót és egyéb ajándéktárgyakat is, tovább támogatva ezzel a művészeket.

©

A TommyJamset a Startup Chile Program nemrégiben beválasztotta abba a száz induló vállalkozásba, amelyet érdemesnek tart arra, hogy Latin-Amerikában is terjeszkedjen. A program 40 ezer dollárt fektetett a cégbe, aminek fejében nem kér részesedést. Ennek köszönhetően az oldal már spanyolul is elérhető, az első santiagói ügyfelek nemrégiben regisztráltak a TommyJamsre. A közeljövőben számos latin-amerikai nagyvárosra is kiterjesztik a cég szolgáltatásait.

A TommyJams versenytársai tulajdonképpen a zeneiparban tevékenykedő rendezvényszervező ügynökségek. „Ezek az ügynökségek rendszerint csak néhány zenésszel/helyszínnel dolgoznak együtt és hatalmas jutalékot kérnek, ráadásul nem is átlátható a működésük. Mi az egész rendszert transzparenssé, rugalmasabbá és olcsóbbá tesszük, arról nem is beszélve, hogy az alkalmazott technológia által egészen új szintre emeljük a helyszín-művész-rajongók közti interakciót. Egyetlen weboldalon elérhető az összes esemény, könnyen kezelhető a rendszer, ráadásul hatalmas az adatbázis; a még ismeretlen együttesek/zenészek is könnyen találnak maguknak fellépési lehetőséget” – foglalja össze a TommyJams előnyeit az alapító. A cél a további nemzetközi terjeszkedés, Chile után más latin-amerikai országokat is megcéloznak.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Már a Horthy-rendszerben elárasztotta Budapestet a kokain

Már a Horthy-rendszerben elárasztotta Budapestet a kokain

Éjszakai kijárási tilalom Brüsszelben, számos intézményt bezárnak

Éjszakai kijárási tilalom Brüsszelben, számos intézményt bezárnak

Koronavírus: „vörös forgatókönyv” Erdélyben

Koronavírus: „vörös forgatókönyv” Erdélyben