szerző:
Gál Éva Laura
Tetszett a cikk?

India tíz vezető startupjának egyikét, a zenekarokat és rendezvényhelyszíneket összekötő TommyJamset mindössze 60 ezer forintból hozták létre, a kétszemélyes vállalkozás már az első évben 8 millió forint bevételt hozott. A rendezvényszervezést megreformáló online platform nemzetközi szinten is terjeszkedik.

A TommyJams egy online networking fórum, ami összeköti a zenészeket és együtteseket a potenciális rendezvényhelyszínekkel. Az indiai startup szolgáltatásai a 2012. december végi indulás után fél évvel már három indiai városban elérhetőek voltak, akkor már száznál több helyszín és több mint ötven együttes/zenész regisztrált az oldalra. Alig néhány hónap alatt több száz rendezvényt hoztak tető alá, köztük olyanokat is, ahol külföldi együttesek léptek fel.

A vállalkozás ötlete 2011-ben pattant ki az alapítók, Parth M. Saxena és Nikhil Kapur fejéből, amikor egy hyderabadi szórakozóhelyen múlatták az időt. „Ott ültünk a Hard Rock Caféban egy koncerten, amikor rájöttünk, hogy tulajdonképpen egyetlen platform sincs Indiában, ami összekötné a zenészeket a rendezvényhelyszínekkel. Elkezdtünk azon gondolkodni, hogy ha ehhez az ötlethez hozzátennénk a megfelelő technológiai hátteret, az sokkal rugalmasabbá és átláthatóbbá tenné az élőzenei ipart” – idézi fel a kezdeteket Saxena a hvg.hu-nak.

Gál Laura

Mindketten a Delhi Egyetemen tanultak programozást, onnan az ismeretség, bár a TommyJams ötletének születésekor már dolgoztak. Saxena a Texas Instrumentsnél (TI), Kapur a Microsoftnál hagyta ott felfelé ívelő karrierjét annak érdekében, hogy minden erejükkel saját vállalkozásukra összpontosíthassanak. „Az ember nyilván kétszer meggondolja, hogy otthagyjon-e egy jól fizető állást, de tudtam, hogy ha 23 évesen nem vagyok elég bátor ehhez a lépéshez, akkor valószínűleg sosem leszek az. Muszáj volt kockáztatnom és valami olyasmibe fogni, amiben teljes szívemmel hiszek” – mondja Saxena.

A TommyJams még csak ötlet szintjén volt meg, amikor felmondtak a munkahelyeiken, a döntést pedig hosszú hónapok megfeszített munkája követte. Anyagi körülményeikben is változás következett be, hiszen a rendszeres fizetésből adódó kényelmes életforma után a teljes bizonytalanságra kellett berendezkedniük. „A költségeinket drasztikusan csökkentenünk kellett annak érdekében, hogy a spórolt pénzünk kitartson. Otthon főztünk, olcsó helyeken vásároltunk, tömegközlekedéssel jártunk. Mindemellett minden időnket a TommyJamsnek szenteltük, nem jártunk el a barátainkkal, nem buliztunk, csak ültünk a szobában és dolgoztunk.”

Indiai startup

India startup kultúrája virágzik, főleg az e-kereskedelmi szektorban alapított cégek száma nő rohamosan. Az e-kereskedelemmel foglalkozó nagyágyúk, mint a 800 millió dollárt érő Flipkart, a 200 milliós Snapdeal vagy a 100 milliós Myntra az indiai startup szcéna sikertörténetei közé sorolhatók, nem is beszélve a mobil hirdetési üzletágban tevékenykedő, 1 milliárd dolláros Inmobiról. A sikerben nagy szerepe van néhány jelentős üzleti angyalnak, inkubátornak és akcelerátornak, például a The Startup Centrenek, a The Morpheusnak vagy a Sequoia Capitalnak.

Egy 2013-as, az indiai startup ökoszisztémát vizsgáló tanulmány azt találta, hogy az indiai kultúra és szokások globális versenyhátrányba hozhatják az ottani kezdő vállalkozásokat más nemzetek vállalkozásaihoz képest. A tanulmány szerint az indiaiak jellemzően kockázatkerülők, ez pedig a vállalkozások értékére, az általuk nyújtott szolgáltatások minőségére és a piacok kiépítésének hatékonyságára is negatív hatással van. Az „indiai idő”, azaz a rossz infrastruktúra és a hatalmas forgalmi dugók következtében késő esti időpontban megtartott tárgyalások és találkozók pedig jelentősen lassítják a döntéshozási folyamatokat. Általában véve viszont az indiaiak magabiztosak és optimisták, ami ösztönzi a vállalkozói kedvet. Ezt bizonyítja, hogy a vállalkozók száma egyre nő az országban, noha ezek nagy része tradicionális családi kisvállalkozás, kockázatkerülő tulajdonossal. Mivel az indiaiak többsége máig ragaszkodik a hagyományos cash-flow alapú üzleti szemlélethez, azok a startupok számíthatnak az üzleti angyalok és a befektetők érdeklődésére, amelyek gyorsan bevételt hoznak.

Mindössze 300 dollárral indították a céget, a szolgáltatás az első négy hónapban ingyenes volt a felhasználók számára. Az ötödik hónaptól az oldal által létrejött fellépések díjából jutalékot vontak le, így az abban a hónapban generált bevétel visszahozta a befektetett pénzt. 2013-ban a TommyJams bekerült a Microsoft Ventures Accelerator programjába. Az ott megszerzett ismereteknek és a Microsoft által nyújtott technológiai infrastruktúrának köszönhetően tovább tudtak lépni a következő szintre. Ami egykor egy kis szobából induló kétszemélyes vállalkozás volt, az a program segítségével egy India-szerte ismert sikersztorivá nőtte ki magát. A növekedés azóta folyamatos, az első évben 40 ezer dollár – hozzávetőleg 8 millió forint – bevételük volt, amit a fiúk két éven belül évi 1 millió dollárra szeretnének feltornázni – ehhez külső befektetőkre lesz szükségük, akiket már részben meg is találtak.

Az oldal nagyon egyszerűen működik: a helyszínek felteszik az eseményeket a honlapra és megjelölik, hogy milyen zenekarokat szeretnének fellépőnek, azok mennyi ideig játszhatnának, mennyi a gázsi, és hasonlók. A regisztrált zenészek jelentkezhetnek a meghirdetett helyekre, a helyszín pedig kiválasztja a jelentkezők közül, hogy kit szeretne a színpadon látni. A döntésben az előző fellépések utáni értékelések segítik őket. A TommyJams jutaléka a fellépési díj 20 százaléka. 2013-ban országjáró túrát szerveztek Indiában, amelynek keretében a rajongók elővételben megvehették a jegyeket kedvenc együtteseik koncertjére, így előfinanszírozva a fellépést. Lehetett venni pólót és egyéb ajándéktárgyakat is, tovább támogatva ezzel a művészeket.

Gál Laura

A TommyJamset a Startup Chile Program nemrégiben beválasztotta abba a száz induló vállalkozásba, amelyet érdemesnek tart arra, hogy Latin-Amerikában is terjeszkedjen. A program 40 ezer dollárt fektetett a cégbe, aminek fejében nem kér részesedést. Ennek köszönhetően az oldal már spanyolul is elérhető, az első santiagói ügyfelek nemrégiben regisztráltak a TommyJamsre. A közeljövőben számos latin-amerikai nagyvárosra is kiterjesztik a cég szolgáltatásait.

A TommyJams versenytársai tulajdonképpen a zeneiparban tevékenykedő rendezvényszervező ügynökségek. „Ezek az ügynökségek rendszerint csak néhány zenésszel/helyszínnel dolgoznak együtt és hatalmas jutalékot kérnek, ráadásul nem is átlátható a működésük. Mi az egész rendszert transzparenssé, rugalmasabbá és olcsóbbá tesszük, arról nem is beszélve, hogy az alkalmazott technológia által egészen új szintre emeljük a helyszín-művész-rajongók közti interakciót. Egyetlen weboldalon elérhető az összes esemény, könnyen kezelhető a rendszer, ráadásul hatalmas az adatbázis; a még ismeretlen együttesek/zenészek is könnyen találnak maguknak fellépési lehetőséget” – foglalja össze a TommyJams előnyeit az alapító. A cél a további nemzetközi terjeszkedés, Chile után más latin-amerikai országokat is megcéloznak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!