Eladná a cégét? Így kaphat érte többet

Noha a stratégiai befektetők folyamatosan pásztázzák a piacot, meg kell találni azt a csatornát, ahol fel tudja hívni cégére a figyelmet a több száz régiós versenytárs közül. Fel kell mérni a potenciális befektetői kört, és feltérképezni a befektető motivációit. Egy szakmai blog összegyűjtötte mi kell hozzá, hogy akár 40-70 százalékkal többet kapjon vállalkozásáért.

  • hvg.hu hvg.hu
Eladná a cégét? Így kaphat érte többet

Az elsősorban uniós forrással gazdálkodó tőkealapokhoz képest ők elsősorban nem a kb. 5-7 éves befektetési időszak lejárta utáni sikeres cégeladásban érdekeltek, hanem egy hosszú távú céges sikersztori fenntartásában.

Noha a private equity cégek és a tőkeerős, piacot venni akaró befektetők folyamatosan pásztázzák a piacot, meg kell találni azt a csatornát, ahol fel tudja hívni magára a figyelmet a több száz régiós versenytársunk közül. A vállalkozóknak fontos tudatosítaniuk, hogy a cégeladás hosszú előkészületeket igényel, a folyamatok 9-18 hónapot, de akár éveket is felölelhetnek.

Érdemes tehát időben elkezdeni a felkészülést, fel kell mérni a potenciális befektetői kört, ki kell alakítani a hatékony együttműködést, és feltérképezni a befektető motivációit – írja az SZTA szakmai blogja. A stratégiai befektető az értéket fogja keresni a cégben, legyen az akár innovatív technológia, egyedi termék vagy szolgáltatás, erős piaci pozíció, esetleg értékes szerződésállomány vagy maga a menedzsment. A stratégiai befektető hosszú távú sikerben gondolkodik, így biztos akar lenni döntésében.

Ha egy vállalkozás alaposan felkészül, és olyan szakmai együttműködést, extra értéket, hiányzó kompetenciát tud felmutatni a potenciális befektetőnek, amely illeszkedik portfóliójához, növeli versenyképességét és piacvezető szerephez juttatja, akkor máris többet tud nyújtani egy átlagos startupnál vagy kkv-nál. A blog szerzője ugyanakkor fontosnak tartja kiemelni, hogy nem kizárólag az innovatív induló cégeknek szóló lehetőségről van szó, de a hagyományos iparágak, úgymint az élelmiszeripar, a vegyipar, a gépgyártás, a textilipar vagy az építőipar is célkeresztbe kerülhet. Sikeres példákból sincs hiány, gondoljunk csak a TriGránit, a szallas.hu, az ExtremeDigital, a Fornetti vagy korábban a Distinction vagy az IND sikerére.

A tapasztalatok szerint azok a vállalkozók, amelyek alaposan felkészülnek, és adott esetben nemzetközi tapasztalatokkal és gyakorlattal rendelkező szakértőt is bevonnak a cégeladás előkészítésébe, 40-70 százalékkal is növelni tudják cégük értékét. Egy pénzügyi befektető korábbi közreműködése például nagymértékben növeli a cég hitelességét, ugyanis elmondhatja magáról, hogy egy külső tulajdonostárs mellett már bizonyítani tudott. Folyamatos ellenőrzések alatt és egyeztetések mellett kellett a közösen elfogadott üzleti terv egyes pontjait teljesítenie, emellett pedig az üzleti tudásbázisa is megnőtt.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Beszűkült tudatállapot, negatív spirál – a bullyinghoz hasonlít, amit a Coldplay-kivetítőn lebukott igazgató átél

Beszűkült tudatállapot, negatív spirál – a bullyinghoz hasonlít, amit a Coldplay-kivetítőn lebukott igazgató átél

Felvesz a kamera, amikor valami kínos dolgot művelük, majd még fel is kap az internet. A Coldplay-koncerten lebukó vezérigazgató története jól példázza, hogyan változhat meg valakinek egyik napról a másikra az élete a kéretlen nyilvánosság hatására. Milyen nagy lebukásokról tudunk még? Mit tehet az ember, ha lebénítja a jumbo screen, még akkor is, ha nem jár tilosban?