Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4552d412-18d0-4b10-bfa0-13f7902f3b2f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Suzuki Swift alapára átlépte a lélektani 6,5 millió forintos határt.","shortLead":"A Suzuki Swift alapára átlépte a lélektani 6,5 millió forintos határt.","id":"20250307_dragabb-lett-a-legolcsobb-suzuki-swift-magyarorszagon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4552d412-18d0-4b10-bfa0-13f7902f3b2f.jpg","index":0,"item":"62683ef2-77e5-49f3-b69b-41e9309e7f5d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250307_dragabb-lett-a-legolcsobb-suzuki-swift-magyarorszagon","timestamp":"2025. március. 07. 06:41","title":"Drágább lett a legolcsóbb Suzuki Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92d1f721-ca44-4cd6-96d0-c8325a31e267","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Szoboszlai Dominik egy félidőt játszott. ","shortLead":"Szoboszlai Dominik egy félidőt játszott. ","id":"20250308_Hatranybol-forditva-nyert-a-Liverpool","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92d1f721-ca44-4cd6-96d0-c8325a31e267.jpg","index":0,"item":"6fa6bd1f-0060-49a9-8151-b0ab6c5f36b0","keywords":null,"link":"/sport/20250308_Hatranybol-forditva-nyert-a-Liverpool","timestamp":"2025. március. 08. 18:15","title":"Hátrányból fordítva nyert a Liverpool","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff94920b-9689-4240-8811-9301963026f4","c_author":"Remifemin Plus","category":"brandchannel","description":"A változókorról legtöbbünknek jól ismert tünetei, a hőhullámok és alvászavarok jutnak eszébe, de az valójában sokkal több ennél. Egy komplex folyamat, amely számos fizikai és érzelmi változást hozhat magával: a hormontermelés lassú leállása nemcsak az életminőségre, de egészségünkre is hatással lehet. Ugyanakkor, ha tudjuk, mire van szüksége szervezetünknek ezekben a kritikus években, azzal nagyon sokat tehetünk azért, hogy egészségesen, csinosan és kiegyensúlyozottan éljük meg ezt az időszakot.","shortLead":"A változókorról legtöbbünknek jól ismert tünetei, a hőhullámok és alvászavarok jutnak eszébe, de az valójában sokkal...","id":"20250129_Etrend-a-valtozokor-alatt-remifemin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff94920b-9689-4240-8811-9301963026f4.jpg","index":0,"item":"e2e84bee-af89-4016-8465-6b0f2707d9c2","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Etrend-a-valtozokor-alatt-remifemin","timestamp":"2025. március. 08. 11:30","title":"Ezért nem mindegy, mit eszünk a változókor alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remifemin Plus","c_partnerlogo":"01fbafc5-53c4-42c6-a681-eea34113376e","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"39d2b5ec-0825-4886-a4db-b7dcf1eff6fc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Játsszon a mesterséges intelligencia – no persze ne azért, hogy szórakozzon, hanem hogy megmutassa, mire képes. Amerikai kutatók tesztelő eszköze ezúttal a Nintendo közkedvelt Super Mario Bros. játéka volt.","shortLead":"Játsszon a mesterséges intelligencia – no persze ne azért, hogy szórakozzon, hanem hogy megmutassa, mire képes...","id":"20250308_nintendo-super-mario-bros-jatek-banchmark-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39d2b5ec-0825-4886-a4db-b7dcf1eff6fc.jpg","index":0,"item":"2aaa186b-92e2-4a0d-b64e-31806eedb3d6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_nintendo-super-mario-bros-jatek-banchmark-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. március. 08. 20:03","title":"Meg kell mutatnia, mit tud? Akkor játsszon kicsit a Marióval a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"672735bb-f5b8-4ab7-9fc5-f274c1abf377","c_author":"Földvári Zsuzsa","category":"360","description":"Öthavi huzavonát követően új kormány alakult Ausztriában, a politikai centrumban elhelyezkedő, ideológiailag különböző pártokból.","shortLead":"Öthavi huzavonát követően új kormány alakult Ausztriában, a politikai centrumban elhelyezkedő, ideológiailag különböző...","id":"20250307_hvg-osztrak-koalicio-ovp-spo-neos-fpo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/672735bb-f5b8-4ab7-9fc5-f274c1abf377.jpg","index":0,"item":"0dd6cf18-2207-4ff9-aacf-d2e2c4e7f457","keywords":null,"link":"/360/20250307_hvg-osztrak-koalicio-ovp-spo-neos-fpo","timestamp":"2025. március. 07. 17:30","title":"Szokatlan kompromisszumokkal kezdi kormányzását a szaxofonozó és szivarozó osztrák Churchill vezette koalíció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75565ac3-1abc-4096-8109-ce1b60f27bfa","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Ha véget ér a háborús veszélyhelyzet, a kormány megszabadulhat a rekordáron, hitelből beszerzett gázkészlettől, benyelve akár félezer milliárd forintos veszteséget. Egyelőre csak a kamatok ketyegnek.","shortLead":"Ha véget ér a háborús veszélyhelyzet, a kormány megszabadulhat a rekordáron, hitelből beszerzett gázkészlettől...","id":"20250307_hvg-kulonleges-gazkeszlet-mvm-orosz-gaz-fojtogato-gazok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75565ac3-1abc-4096-8109-ce1b60f27bfa.jpg","index":0,"item":"2d455757-bf3d-429a-88b1-58632fef618f","keywords":null,"link":"/360/20250307_hvg-kulonleges-gazkeszlet-mvm-orosz-gaz-fojtogato-gazok","timestamp":"2025. március. 07. 15:30","title":"A kormány torkán akadt a 2022-ben rekordáron beszerzett óriási mennyiségű orosz gáz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4b8fabe-80f9-40b0-af31-88aa776047bf","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Bár a mélység általában ijesztő, egy magas helyről lepillantva esetenként fura vágyat érzünk a leugrásra. Öngyilkossági hajlam? Szerencsére a legtöbb esetben szó sincs ilyesmiről, mi több, elképzelhető, hogy éppen a túlélési ösztön áll mögötte.","shortLead":"Bár a mélység általában ijesztő, egy magas helyről lepillantva esetenként fura vágyat érzünk a leugrásra. Öngyilkossági...","id":"20250308_melyseg-uresseg-hivasa-jelenseg-magyarazat-tulelesi-oszton-pszichologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4b8fabe-80f9-40b0-af31-88aa776047bf.jpg","index":0,"item":"d3b5b8b1-80fd-42f6-af6a-cf99b88d52d6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_melyseg-uresseg-hivasa-jelenseg-magyarazat-tulelesi-oszton-pszichologia","timestamp":"2025. március. 08. 08:03","title":"Furcsa gondolatok: ön is érezte már úgy, hogy ugrani kellene a mélybe, amikor nagyon nem lett volna jó ötlet?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3507514-80cb-44e0-97ec-a49a8ffb7f48","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Az eddiginél is több pénzt öntene a többgyerekes anyákra a kormány, bár az eddigi családtámogatások sikere átmenetinek bizonyult, és a 2021-es termékenységi csúcs után minden idők legalacsonyabb születésszámát regisztrálták tavaly. Az ok nemcsak a szülőképes korban lévő nők számának csökkenése, hanem a gyerekvállalási kedv apadása is. ","shortLead":"Az eddiginél is több pénzt öntene a többgyerekes anyákra a kormány, bár az eddigi családtámogatások sikere átmenetinek...","id":"20250307_hvg-aldatlan-allapot-kifulladt-szulesi-kedv-gyermektelenseg-demografiai-melypont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3507514-80cb-44e0-97ec-a49a8ffb7f48.jpg","index":0,"item":"07bd3ee4-39e6-45bf-a7c8-faccad2873c3","keywords":null,"link":"/360/20250307_hvg-aldatlan-allapot-kifulladt-szulesi-kedv-gyermektelenseg-demografiai-melypont","timestamp":"2025. március. 07. 13:30","title":"Nem csak elhalasztják a szülést a magyar nők, egyre többen teljesen le is tesznek róla","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nemcsak a szánkat pirosra festő hírhedt mesterséges színezéket tüntette el, hanem teljesen új üzleti receptet is kidolgozott a Márka üdítők számára az a családi vállalkozás, amely néhány év alatt majdnem meghatszorozta a termelést és az árbevételét. A Márka Üdítőgyártó Kft. már elhagyná a márkanév elől a retró jelzőt és még inkább az egészséges italok felé mozdulna. Ma a cégnél oxigénnel dúsított vizet, jeges teát és gyümölcsleveket is készítenek, és olyan országokba is betörnének, ahol a vevőknél a Márka név semmilyen emléket sem ébreszt. De már most is szállítanak Angliába, a honvágyukat részben Márkával enyhítő ottani magyaroknak.
Nagy pillanat volt a Márka üdítőital történetében, amikor 2011-ben a hírhedt mélyvörös színű mesterséges színezőanyagot lecserélték természetes anyagokra. Nem mindenkinek tetszett a váltás, az egyik vevő szóvá is tette, hogy kislánya azt szeretné, ha a meggyízű Márka ezentúl is pirosra színezné a száját – idézi fel Pécskövi Tibor, a törökbálinti Márka Üdítőgyártó Kft. résztulajdonosa és ügyvezetője.
Azt válaszoltam, hogy ne felejtse el, akkor a gyomra is piros lenne
– tette hozzá.
Azóta nemcsak a kislány nőtt sokat, hanem a Márkát 2007-ben átvevő családi vállalkozás is, amely a kezdeti kilenc termékkel szemben ma már közel 60 féle italt dob piacra. Az akkori nem egészen hatmillió literes termelés után idén már 35 millió litert terveznek, az árbevétel pedig a várakozásaik szerint a kezdeti 600 millió forintról idén már 3,4 milliárd forintra nőhet. 2010 óta minden évben nyereségesek voltak. „Korábban a havi kétmillió palack is az álomkategóriába tartozott, de ma már ezt is túlléptük” – mondja Pécskövi.
Márka Üdítő / Facebook
A kft. ma már nem retró brandként népszerűsíti a Márkát, szándékosan nem utalnak vissza a múltba, nem is a nosztalgiát erősítik, hanem friss márkaként újítják meg a kínálatot. „A legkockázatosabb az, hogy meddig tudjuk szétnyújtani a választékunkat, át tudunk-e menni más területekre, működik-e egy régi márka úgynevezett ernyőmárkaként” – mondja az ügyvezető, aki szerint szénsavas termékek gyártójaként már sikerült megvetniük a lábukat és növekedniük a gyümölcslevek piacán is.
Ez a profilbővítés egybeesett azzal a céllal is, hogy a Márka egyre inkább az egészséges italok felé forduljon. Ma már a szénsavmentes termékeik, a gyümölcslevek, jeges teák, oxigénnel dúsított ízesített ásványvizek teszik ki az árbevétel 35-40 százalékát. Egyúttal leálltak az energiaitalokkal, ezek nem illettek a hangsúlyozottan egészséges termékek közé. Persze a szénsavas italok maradtak, de például a legendás meggy Márkának már cukormentes verziója is létezik Fitt Meggy néven.
Alig tudtak eleget gyártani
Az italokat bérgyártásban készítik a Gramex 2000 Kft. veresegyházi üzemében, a Márka saját üzem létrehozását egyelőre nem tervezi, de Pécskövi szerint nemrégiben a Bács-Kiskun megyei Felsőlajoson megvettek egy háromhektáros területet, itt építenék fel a cégközpontot, illetve egy logisztikai bázist is, de hosszú távon az itt található vizet is kihasználhatják, az ügyvezető szerint kútfúrásokat is terveznek.
Bár kiválóan együtt tudnak működni a Gramexszel, amely a Márka igényeihez alakítja például a fejlesztéseit, és a raktározást is közösen végzik, a már-már szimbiózisban élő két céget érik meglepetések. Ilyen volt tavaly az az átmeneti gyártókapacitás-hiány, amit az új csomagolásban megjelent gyümölcslevek iránti vártnál nagyobb kereslet okozott. Őszig „küzdöttek” Pécskövi szerint, később pedig a kapacitástervüket pedig átalakították, így idén nem számítanak újabb meglepetésre.
A rugalmasság nagy előnyt jelenthet ebben az iparágban, amely Pécskövi szerint itthon egyre inkább koncentrálódik, néhány nagy külföldi szereplő terepévé válik.
Mi sok nullával kisebb büdzsével rendelkezünk, és nem bírnánk el, ha az értékesítés átmenetileg negatívba csapna át
– teszi hozzá. A szénsavas termékek piacán Pécskövi szerint mindenesetre egészen jól állnak, a Coca-Cola és a Pepsi után itt a harmadikok 10,5 százalékos részesedéssel.
Új recept jött az üzletben is
Kisebb űrtartalomra is váltanának
Nem mindegy, a cég hová és mit szállít: a logisztikai kiadások a Márka összköltségének átlagosan 5-8 százalékát teszik ki, de a kétliteres kiszerelésű szénsavas termékeknél ez akár 13 százalékra is felugorhat. Jelenleg a hagyományos 0,5, 1,5 és kétliteres palackokat használják, de Pécskövi szerint fontolgatják, hogy a Márkával is áttérnek a kisebb űrméretekre – ahogy azt nemrégiben a Pepsi és a Coca-Cola is tette, például a kétliteres kiszerelés 1,75 literesre cserélésével.
A növekedésben kulcsfontosságú volt az értékesítés és disztribúció 2012-es átalakítása. Korábban ketten vitték a kereskedelmet, Pécskövi járta a jelentős kiskereskedőket, „a multikat”, kollégája pedig a nagykereket.
Ma már 16 területi képviselőjük van négy régióban, akik közvetlenül a boltokkal tartják a kapcsolatot, Pécskövi szerint ez volt az alapja annak, hogy nem csak a szénsavas italokkal tudtak nőni. Az új modellt viszont az így kieső forgalom miatt nem nézték jó szemmel a nagykerek, de később megbékéltek, amikor az aránylag kevés terméket rendelő üzleteket újra hozzájuk irányították.
Úgy látja, ma már aktívan menedzselni kell a termékeket, nem elég, ha bekerülnek egy hiper- vagy szupermarketbe, „akkor sem adják el magukat”. A Márka új értékesítési rendszerében már jobban el lehetett adni például a jeges teákat is, amiknek korábban majdnem megfeneklett az értékesítése. Mindenhová szállítanak, jelenleg 600-700 közvetlen vevőjük van, és ezt a számot részben a félliteres kiszerelésű, új csomagolású termékekkel szeretnék növelni, ezek új lehetőségeket nyitnak, ugyanis földrajzilag nagyobb területet lehet velük ellátni.
Külföldön nőnének tovább
Márka Üdítő / Facebook
Az, hogy mekkora palackokba töltik a Márkát, adott esetben még fontosabb kérdés lehet az export esetében. A cég jelenleg is szállít például Nagy-Britanniába, a honvágyukat részben Márkával enyhítő ottani magyaroknak, illetve kisebb-nagyobb mennyiségben az USA-ban működő magyaros termékeket kínáló boltoknak, illetve Horvátországban, Szlovéniában és Romániában is jelen vannak. Az utóbbi piacon nemrégiben találtak egy helyi partnert, így, ahogy Pécskövi fogalmaz, minden ottani régióban megnyíltak a disztribúciós csatornák.
De a nagy dobás csak ezután jöhet: a Márkát még több délkelet-európai országban is bevezetnék, olyan területeken is, ahol nem határon túli magyarok élnek és a Márka név vélhetően nem jelent sokat. Pécskövi szerint nem feltétlenül a szénsavas üdítőkkel indulnának el, hanem például a gyümölcslevekkel, és nem lesz elég együttműködniük egy több terméket is értékesítő helyi céggel, „valami pluszt kell adni, helyi értékesítési csatorna kell”.
A logisztika is fontos kérdés, az ügyvezető azt mondja, előbb-utóbb helyi termelésre is szükség lehet, például Romániában.
A vállalkozás eddig saját forrásokból fedezte a működését és a bővítéseket, de a jövőben külső forrásokra is szüksége lehet. Pécskövi szerint leginkább pályázati forrásokra – akár vissza nem térítendő támogatásokra – számítanak a leginkább a következő két-három évben.