Szabó M. István
Szabó M. István
Tetszett a cikk?

Egy év sem telt el azóta, hogy a mobilszolgáltatók szerződésmódosításai ügyfélszolgálatok előtti tumultusokat, heves indulatokat generáltak, a Telenor újra változtatna az élő szerződések feltételein. Most azonban más van a háttérben, nem díjemelés – mondja a cég.

„Kedves Ügyfelünk! Korábban értesítettük, hogy módosítjuk szerződési feltételeinket 2016.05.23-tól. Tájékoztatjuk, hogy ennek időpontja 2016.07.10-re változik. Felhívjuk figyelmét, hogy a módosítás további változásokat is tartalmazni fog, mely 2016.06.09-től lesz megtalálható a [xxxx] oldalon. Az Önt érintő változásokról és előfizetői jogairól a [xxxx] oldalon és üzleteinkben tájékozódhat. Üdvözlettel: …” – Ha úgy érzi, hogy ezt a szöveget már olvasta valahol, az semmi esetre sem véletlen műve. Ez az üzenet az elmúlt hetekben

több mint hárommillió telenoros lakossági és céges előfizető mobiltelefonján jelent meg.

Az sms diplomatikusan ugyan, de egyoldalú szerződésmódosításról tájékoztat. Legutóbb, amikor tavaly májusban volt ilyesmi, egyrészt díjemelések jöttek, másrészt olyan előfizetői átsorolások, amelyek (később), hogy finoman fogalmazzunk, több ügyfélből sem a várt, együttműködő, beleegyező hozzáállást váltotta ki. A mostani szöveges üzenet abban is különbözik a tavalyitól, hogy  rövid időn belül immár másodszor érkezett meg a telefonokra...

Fülöp Máté

Akiben nem ébredt fel a kíváncsiság, hogy tisztába kerüljön a részletekkel is, azzal, hogy éppen mi és miért történik az előfizetésével – illetve az miért nem történt meg az elsőként megadott határidőre, annak tovább olvasnia sem kell. De szólunk: ez esetben egy hónap múlva a panaszkodás és értetlenkedés helyett néma rezignáltsággal kell majd tudomásul vennie, hogy

bizonyos dolgok már nem úgy vannak, vagy akár meg sem találhatók az előfizetésében, mint ahogyan korábban.

A hvg.hu szerkesztőségének több olvasó is jelezte, hogy nem sikerült megfejtenie a fenti sms tartalmát. Ezért is kerestük meg a mobilszolgáltatót, hogy segítsen dekódolni a szöveges üzenetbe csomagolt információkat.

Nem működik a Telenor által adott kód?

Azt, hogy az előfizetőnek pontosan milyen változásokra kell(ene) felkészülnie, egy kód kérésével elérhetővé tett weboldalról lehet(ne) tájékozódni. A mi tapasztalatunk az, hogy a kód birtokában sem tudunk belépni a jelzett oldalakra, de a Telenor állítja, a legnépszerűbb böngészőkre tesztelte a weboldalt, és nem talált hibát, így rendszerszinten nem létezik az általunk tapasztalt probléma. Ha valakinél mégsem működne a lekért kód, akkor a szolgáltató ügyfélszolgálatán keresztül kérhet segítséget az eligazodáshoz.

Ha a kapott információk alapján az előfizető úgy találja, hogy a szerződésmódosítás számára hátrányos, akkor az értesítéstől számított 15 napon belül, további jogkövetkezmények nélkül felmondhatja a határozott időtartamú előfizetői szerződést. Ha viszont például kedvezményesen vásárolt készüléket az ügyfél, a szerződésben meghatározott feltételek teljesítésével mondhatja csak fel szerződését, ez esetben ugyanis a hűségidő felmondását jelenti az egyoldalú módosítások el nem fogadása – ami viszont szinte minden esetben kötbér megfizetését vonja maga után.

A Telenor szerint sms-ei arról szólnak, hogy a korábban jelzett időpont (2016.05.23.) helyett majd 2016.07.10-től módosítják az általános szerződési feltételeket. Erről az ügyfeleket tájékoztatni kötelező, ezt hírközlési hatósági jogszabály írja elő. Ezért jelent meg korábban két országos napilapban is hirdetésként, illetve ennek része a lakossági ügyfeleknek küldött sms is, a céges ügyfeleknek küldött levélértesítő is, illetve az ezekben a további tájékozódásra lehetőséget biztosító cím, elérhetőség megadása is.

A szerződésmódosítások miértjére vonatkozó kérdésünkre a mobilszolgáltató azt közölte, hogy

az információs rendszereik és ügyintézési folyamataik modernizálása érdekében szükséges náluk egy átfogó, jelentős méretű belső rendszer-átalakítás, mely gördülékenyebbé teheti az ügyfélkezelési munkát.

Ez magyarul azt jelenti, hogy a Telenor az elmúlt, mintegy 20 év során egymásra (és egymás mellé) épített, és mára ennél fogva nehezen átláthatóvá vált szolgáltatási tétel- és árképzési, valamint kezelési rendszerek helyére épít egy újat, amelybe rendszerezve, a „felesleget” elhagyva csatornázza be a tételeket és az ügyfeleket.

A jelek szerint ez a transzfer nehezebben halad, mint gondolta, így új dátumot kellett megjelölnie az új ÁSZF életbe lépéséhez – és a rendeletben előírtak szerint erről is ki kellett értesíteni minden ügyfelet.

A Telenor a tavaly augusztusban kezdett átállások végső következményeként százmillió forintos bevétel kieséssel számol amiatt, hogy a „korszerűbb díjcsomagokra” váltott régi tarifásokat olcsóbb csomagokba terelik (nem a szolgáltatás kevesebb, hanem az adott szolgáltatási szinthez rendelt ár az alacsonyabb például az eddig magasabb díjakkal telefonáló, internetező ügyfelek esetében). A cég szerint a váltás hosszú távon előnyös lesz nekik is, az ügyfeleknek is. Az egyoldalú módosítások a szolgáltatások működését nem befolyásolják, de a változások hozadéka az, hogy megrendeléseket, lemondásokat és módosításokat a jelenleginél lényegesen automatizáltabbá teszik, és az ügyfél szolgáltatási igényeit is jobban képesek majd optimalizálni.

A Telenor azt ígéri, hogy a váltás után gyorsabban tudnak majd reagálni az ügyféligényekre, a kuncsaftok pedig gyorsabban és szabadabban intézhetik majd az ügyeiket a szolgáltató online felületein. Rengeteg apró változás történik a rendszerben, de sok olyan is, amely július 10-től életbe lépve leginkább bizonyos szolgáltatások és folyamatok működését érinti.

Konkrétabban, példákkal bemutatva:

a MyMenu-ben indított MobilParkolás indítási díja például a korábbi bruttó 31 forintról 0 forintra csökken (a tranzakciós díj és a mobilparkolás díja azonban változatlan marad).

A mobiltelefonos használatra készített adatjegyek igénybevételi feltételei szintén módosulnak: július 10. után lehetőség lesz egyidejűleg több különböző havidíjas adatcsomag megrendelésére, illetve tetszőlegesen vehető igénybe naponta kár több kiegészítő adatjegy is, mivel ezek szabadon kombinálhatóvá válnak 100 MB-tól akár 30 GB feletti adatmennyiségig. A Mindenirány szolgáltatást azonban kivezetik a tételek közül; illetve az beépül a tarifacsomagba, így az adott tarifába épített megosztott lebeszélhetőség (hálózaton kívüli és hálózaton belüli) gyakorlatilag továbbra is minden belföldi irányba korlátozás nélkül felhasználható marad.

Ugyancsak változás a jelenlegihez képest, hogy július 10-e után a feltöltőkártyás előfizetéshez igénybe vett szolgáltatások az aktiválástól számított 30 napig lesznek érvényesek (kivéve azokat, melyek saját érvényességi idővel rendelkeznek, mint például a MyMenu 7 napos ajánlat vagy a roaming hetijegy).

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!