szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy kutatás szerint a régióban felvásárlók több mint felét a tőzsdén jegyzett vagy pénzügyi befektetői, magántőke háttérrel rendelkező cégek teszik ki, melyeket alapvetően a növekedési kényszer motivál, ami ha nem megy organikusan vagy elég gyorsan, akkor vásárolnak.

A válság hatására drasztikusan csökkent a cégeladások és felvásárlások száma, a biztonság lett a prioritás. Az óvatosság a likviditás megerősítésében csúcsosodott ki, a cégek rekordnagyságúra növelték a mérlegükben a pénzeszközök mennyiségét. A válságot követően újra fellendült a befektetési kedv, az akvizíciós étvágy, a 2015-ös bíztató adatok pedig már azt mutatják, hogy a számok meghaladták a válság előtti szintet, a vállalatok döntéshozói pedig egyre kedvezőbben ítélnek meg egy-egy akvizíciós lehetőséget – derül ki a M27 ABSOLVO elmúlt 2 év felvásárlásait és összeolvadásait vizsgáló elemzéséből.

Az elemzés a horvát, cseh, lengyel, román, szerb, szlovák, szlovén és természetesen a magyar piacokon zajló, 50 millió EUR deal méret alatti akvizíciókra fókuszált.

Az elemzés szerint ebben az időszakban az említett piacokon 50 millió EUR alatt összesen 1138 tranzakció történt, melynek 40 százaléka Lengyelországban ment végbe.

Magyarország a tranzakciószámokat tekintve a 4. helyen áll, 84 tranzakcióval Csehországot és Romániát követően. A magyar cégfelvásárlások több mint felénél a vevő a CEE régión kívülről érkezett, a legintenzívebb érdeklődés az USA, Németország, Franciaország, az Egyesült Királyság és Ausztria részéről mutatkozik a magyar cégek iránt.

A kutatásból kiderül, hogy a felvásárlók több mint kétharmada nagyvállalat, multinacionális cég volt, 25 százalékban pedig tőkealapok, pénzügyi vagy magánbefektetői alapok álltak a vevői oldalon. Az akvizíciók 44 százalékában versenytárs volt a felvásárló cég, 31 százalékban szakmai vagy stratégiai együttműködés miatt került sor a tranzakcióra. A stratégiai vevő alapvetően olyan szinergiákat keres, amelyek stratégiai előnyökhöz juttatják; ilyen például a piacszerzés lehetősége, a versenypozíció javítása egy adott piacon, speciális kompetenciához való hozzáférés vagy a méretgazdaságosságból származó előnyök kihasználása.

Majdnem a semmiből indult, négy év múlva 285 milliárdért adta el a cégét

Az Unilever megvette a Dollar Shave Clubot.

Ha egy cégtulajdonos a cégeladás mellett dönt, fontos, hogy a megfelelő vevőtől a lehető legnagyobb értéket kapja meg a cégéért, ami csak alapos és időben elindított előkészítéssel érhető el, mely során a potenciális vevő hátterét, és saját értékünket, felkészültségünket is érdemes alaposan megvizsgálni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!