Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Rengeteg eszement ötletről gondolják elsőre, hogy gazdaságilag csak totális bukás lehet a vége. De bizony sokszor van, hogy tévednek.
Már képeslapot is kevesen küldenek az ünnepekre, a dísztáviratra pedig legfeljebb a nyugdíjasok emlékeznek. De hogy a Facebookon oly népszerű születésnapi üzenetek ideje is leáldozóban van, azt kevesen gondolnák. Pedig Amerikában legújabban az az igazán trendi, ha „személyre szabott”, azaz feliratozott krumplit küld valaki a barátjának, rokonának vagy üzletfelének, legyen szó például születésnapi, karácsonyi, esküvői jókívánságról vagy partimeghívóról.
Az első hallásra szokatlan, mégis pillanatok alatt hihetetlen sikert elért biznisz ötlete az Észak-texasi Egyetem 24 éves végzősének, Alex Craignek a fejéből pattant ki tavaly májusban, s azóta havi 10 ezer dollárt hozott neki. Pedig még a barátnője is azt mondta az induláskor: ennél nagyobb baromságot nem is hallott. Craig már az első négy hónapban több mint 3 ezer krumplit kézbesített a megrendelések alapján. A Russet típusú – barna héjú és fehér húsú, alacsony tápanyagtartalma miatt nem túl egészséges – krumplira saját kézzel, egy fekete filctollal írja rá az üzenetet, amit megrendelői a honlapon keresztül kérnek. A felirat nem lehet hosszabb 15 szónál, avagy 130 karakternél, de akár képet vagy rajzot is tartalmazhat. A kért szövegen vagy képen kívül mindössze a kézbesítési címet kell feltüntetnie a megrendelőnek, a saját nevét akár el is hallgathatja, ha névtelen üzenetnek szánja a krumplit; a cég teljes diszkréciót ígér, s kérésre nem tünteti fel a feladó nevét, címét a csomagon.
Napon belüli szállítást nem garantál a cég, de másnapra, legkésőbb harmadnapra biztosan kiviszi a küldeményt a futár. Az ár 8–10 dollárnál kezdődik, a fotóval dekorált krumpliért viszont már 13–15 dollárt kell fizetni. Karácsony előtt természetesen a legkülönfélébb extrákkal rukkol elő a texasi vállalkozás: 5 dolláros felárért az egyedi krumplit már nem a szimpla papírcsomagban kézbesítik ki, hanem speciális, csizma alakú zsákocskában, 10 dollár pluszért pedig digitális ajándékkártya is kapható. Ha ennek kódját a vevő továbbítja, akkor az így megajándékozott beválthatja a különleges kupont: ő is küldhet valakinek krumplit az adott összegért. Karácsonyfadíszként is népszerű a „megszemélyesített” burgonya, legújabban pedig a Donald Trump arcával díszített „Trumptato” is megjelent a Potato Parcel kínálatában – persze limitált kiadásban.
A szolgáltatás nemcsak az USA-n belül érhető el, Kanadában és Európában is üzenhetnek szeretteiknek e módon a szimpla szülinapi képeslapnál többre vágyók. Magyarországról Angliába például összesen 5-6 ezer forintért lehet egy I Love You felirattal ellátott „alapkrumplit” küldeni (a szállítási díj 5 dollár), de az is ugyanennyibe kerül, ha valaki Budapesten belül akarja meglepni ismerősét. Arra külön felhívják a honlapon a figyelmet, hogy nem ajánlatos megkóstolni a szokatlan formában érkező jókívánságot – egyrészt a tinta miatt, másrészt azért sem, mert szállítás közben fertőzés juthat a csomagba.
Craig ötlete nem teljesen eredeti. A Mail a Spud nevű, szintén amerikai startup 2014-ben némileg hasonló, 10 dolláros szolgáltatással lépett piacra: ezért az összegért a cég bélyeget ragaszt a burgonyára, és az amerikai posta kézbesíti a címzettnek az ajándékot. Igaz, náluk 10–15 nap is beletelik, mire célba ér a krumpli – ahogyan a honlapon írják, a hosszú kézbesítési idő oka a csomag unortodox volta.
A fura küldemények toplistáját mégis az az ausztrál weboldal vezeti, melytől tavaly 85 ezer dollárért vált meg 22 éves gazdája. Matthew Carpenter eredetileg diákcsínynek szánta a vállalkozást, amelynek közvetítésével 8 dollárért bárki csillámmal teli borítékot küldhet a barátjának vagy az ellenségének. Ám a sikert nem tudta kezelni: néhány nap alatt 2,5 millió látogatója lett a honlapnak, s 2 ezer megrendelést kapott, 16 ezer dollár értékben. Carpenter becslése szerint egy küldeményen 4,8–6,5 dollár közötti összeget kereshetett volna, ha tovább bírja a hatalmas médiaérdeklődéssel járó stresszt.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Még mindig nem világos, pontosan milyen indokkal függeszthetné fel a kormány kettős állampolgárok magyar állampolgárságát. A törvénymódosítás elfogadása után egy hónappal nem kevésbé homályos az is, mit jelent az állampolgárság felfüggesztése, például, hogy miképp érinti a születendő gyermekek jogait. Az állampolgárságról az utóbbi években az EU több tagállamában fellángolt hasonló vita, ott elsősorban a terrorizmus kockázatai miatt.
A további drágulást viszont visszafogja a bőséges kínálat.