Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f04dcadf-0146-45ac-b2ac-4fee53b41a8c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A legnagyobb német lap brüsszeli tudósítója szerint a magyar uniós elnökséget a kormányfő a maga jobboldali-populista céljaira használt ki. Jan Diesteldorf szerint az eltelt hat hónap alapján senki sem állíthatja, hogy nem tudja, mit akar ez az ember.","shortLead":"A legnagyobb német lap brüsszeli tudósítója szerint a magyar uniós elnökséget a kormányfő a maga jobboldali-populista...","id":"20241227_suddeutsche-zeitung-orban-eu-elnokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f04dcadf-0146-45ac-b2ac-4fee53b41a8c.jpg","index":0,"item":"18bc36b6-7556-4455-9309-7bf1c74c79cb","keywords":null,"link":"/360/20241227_suddeutsche-zeitung-orban-eu-elnokseg","timestamp":"2024. december. 27. 07:30","title":"Süddeutsche-vélemény: Orbán megmutatta, mennyire destruktív és veszélyes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés kirobbantójáról keveset tud. Az a kevés is nagyon ijesztő.","shortLead":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés...","id":"20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d.jpg","index":0,"item":"a91cc251-acb4-4f15-970b-f31f59f0edfb","keywords":null,"link":"/360/20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","timestamp":"2024. december. 27. 14:30","title":"Egy atomháborút kevesen élnének túl, de Észak-Korea vezetője köztük lenne. A világ legnagyobb alagútrendszerében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e","c_author":"Cabrera Martin","category":"elet","description":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal. A 90 évvel ezelőtt induló, Budapest és Bécs között közlekedő Árpádnál ma is csak 20 perccel gyorsabbak a Railjetek, sikerét pedig jól mutatja, hogy Egyiptom és Argentína is rendelt belőle. A típus története később is fordulatos volt: a megszálló szovjet hadsereg használta szalonkocsinak, később pedig nosztalgiajárműként született újjá. ","shortLead":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal...","id":"20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e.jpg","index":0,"item":"b45591e8-88f6-490b-9b0b-0aa619863aa0","keywords":null,"link":"/elet/20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","timestamp":"2024. december. 27. 17:04","title":"Amikor a magyar vasutat irigyelte az egész világ: az Árpád sínautóbusz története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6f88736-c9a2-4ecb-bf51-ae26052019ff","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Leghíresebb tévésorozatával a brit kormányt, második leghíresebb sorozatával az amerikait vette célba. Armando Iannucci író-rendező-producer kétszer nyert Emmy-díjat, egyszer Európai Filmdíjat, és jelölték Oscarra is. A politikai humor ínyencei nagyra tartják, de ettől még Moszkvában betiltották.","shortLead":"Leghíresebb tévésorozatával a brit kormányt, második leghíresebb sorozatával az amerikait vette célba. Armando Iannucci...","id":"20241228_hvg-armando-iannucci-iro-rendezo-the-franchise-thick-of-it-az-alelnok-sztalin-halala-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6f88736-c9a2-4ecb-bf51-ae26052019ff.jpg","index":0,"item":"f2d68ae1-4f6c-4441-913c-66c6574a87d1","keywords":null,"link":"/360/20241228_hvg-armando-iannucci-iro-rendezo-the-franchise-thick-of-it-az-alelnok-sztalin-halala-interju","timestamp":"2024. december. 28. 16:30","title":"Armando Iannucci: A Sztálin halálát Orbán Viktor és a hasonló politikusok miatt készítettem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cfa9661-3ff2-44ea-8b8d-bf8a4330977b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A katonát december 26-án ejtették foglyul, de belehalt súlyos sérüléseibe.","shortLead":"A katonát december 26-án ejtették foglyul, de belehalt súlyos sérüléseibe.","id":"20241227_ukran-hadsereg-eszak-korea-hadifogoly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cfa9661-3ff2-44ea-8b8d-bf8a4330977b.jpg","index":0,"item":"2caa72b8-315f-4e28-a066-fff829f431e5","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_ukran-hadsereg-eszak-korea-hadifogoly","timestamp":"2024. december. 27. 08:09","title":"Meghalt az ukrán fogságba esett észak-koreai katona","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7012672-0188-4128-a20b-22c75514b218","c_author":"MTI","category":"elet","description":"A katolikus egyházfő szerint nem szabad borúlátóan és lemondással várni a jövőt, akkor sem, ha nem lehet tudni, hogy mit hoz a holnap.","shortLead":"A katolikus egyházfő szerint nem szabad borúlátóan és lemondással várni a jövőt, akkor sem, ha nem lehet tudni...","id":"20241228_Ferenc-papa-ujevi-uzenet-beke-remeny-szeretet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7012672-0188-4128-a20b-22c75514b218.jpg","index":0,"item":"c2977a9e-9f5b-48d7-8e80-8cc7b064438a","keywords":null,"link":"/elet/20241228_Ferenc-papa-ujevi-uzenet-beke-remeny-szeretet","timestamp":"2024. december. 28. 15:14","title":"Ferenc pápa: Ne csüggedjünk a háborúk miatt, mert a szeretet reménnyel tölti el a szívünket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"465db35f-eaea-44e9-909c-fd9e21ffea52","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Korábban mostohagyereknek számított a savanyú íz, a kutatások az édes és a sós ízre adott reakciókkal foglalkoztak. A savanyú íz általános megítélése negatív: „mintha citromba haraptál volna”, szól a mondás. Egy új vizsgálat viszont kiderítette, hogy ez egyáltalán nincs így, vannak, akik kifejezetten előnyben részesítik a „savanyúságokat”, és egyáltalán nincsenek kevesen.","shortLead":"Korábban mostohagyereknek számított a savanyú íz, a kutatások az édes és a sós ízre adott reakciókkal foglalkoztak...","id":"20241227_savanyu-iz-megitelese-kedvelese-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/465db35f-eaea-44e9-909c-fd9e21ffea52.jpg","index":0,"item":"23439200-33ad-4ad0-bce4-2e41238c2388","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_savanyu-iz-megitelese-kedvelese-kutatas","timestamp":"2024. december. 27. 18:03","title":"Nyolc emberenként van egy, aki valóban szereti a savanyú ízt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31cad66b-1f88-4343-83d0-155b5505f6dc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az okostelefonokba rejtett számítástechnikát használják fel egy rugalmas, a testen viselhető tapasz által gyűjtött egészségügyi adatok elemzésére, beleértve a szívritmuszavart, a köhögést és az esést.","shortLead":"Az okostelefonokba rejtett számítástechnikát használják fel egy rugalmas, a testen viselhető tapasz által gyűjtött...","id":"20241227_okostapasz-edge-computing-egeszsegugyi-ertekek-problemak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31cad66b-1f88-4343-83d0-155b5505f6dc.jpg","index":0,"item":"423ed220-84f2-4fa7-9d06-b7a42a6797f1","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_okostapasz-edge-computing-egeszsegugyi-ertekek-problemak","timestamp":"2024. december. 27. 20:03","title":"Nem kell szerver, nem kell felhő: helyben jelzi a betegségeket, problémákat ez a tapasz – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Szakszervezetet szerveznek a pizzafutárok? Bírósághoz fordulnak a kényszervállalkozók? Nyugat-Európában ennek is eljött az ideje.
Super Mario óta nem izgatott ennyi embert egy vízszerelő sorsa – helyezte képbe olvasóit a londoni The Economist, amikor Gary Smith peréről számolt be. És amit a brit legfelsőbb bíróságon nemrég kezdtek tárgyalni, arra érdemes odafigyelni Magyarországról is, ahol szintén kényszervállalkozók tömegei igyekeznek túlélni.
Az álvállalkozó pizzafutárok, takarítók vagy a sokat emlegetett – itthon éppen betiltott – Uber-sofőrök képviselőjéként is tekinthetünk Gary Smith-re, aki azért perel egy nagy londoni víz-, fűtés- és villanyszerelő társaságot, a Pimlico Plumberst, mert szeretné elérni, hogy ne független szerződéses partnernek, hanem szabályos alkalmazottnak tekintsék. Hasonló cipőben járnak azok a németországi ételfutárok, akik szakszervezet-alapítással, sztrájkfenyegetéssel szinte a klasszikus munkásosztály nyomdokaiba lépnek. De – bármennyire meglepő is – látszatra önálló vállalkozóként dolgozik a nagy fapados légitársaság, az ír Ryanair sok pilótája is.
Fülöp Máté
Az interneten, akár okostelefonos appal kiközvetített szolgáltatásokat szokás közösségi vagy megosztásos gazdaságként emlegetni. Már írtunk arról, hogy ez a megszépítő név nem egészen stimmel. Angolul ezért egyre gyakrabban gig economy néven emlegetik ezt a főállásban mellékállású, mindig alkalmi munkát. (A gig – úgy ejtik, ahogyan írják: „gig” – eredetileg zenészek hakniját, másodállásban végzett fellépését jelenti.)
Maga a rendszer persze nem ördögtől való. A gig economynak köszönhető, hogy a briteknél alacsony a munkanélküliség, a csúcsot ostromolja a foglalkoztatottság – írja az Economist. Sokaknak kedvező a rugalmas munkabeosztás, főképp a diákoknak vagy azoknak, akik enélkül tétlen nyugdíjba kényszerülnének. Az érem másik oldala, hogy nincs betegszabadság, nincs minimálbér, nincs védelem a jogtalan elbocsátás ellen.
Nem Gary Smith az egyetlen, aki bírósághoz fordult. A sokat emlegetett Uber sofőrjeit már tavalyelőtt alkalmazottnak minősítették, nem pedig kisvállalkozónak. Volt példa arra is, hogy egy biciklis futár kiharcolta magának a fizetett szabadságot. De megeshet, hogy a dolgozó rovására dől el a dolog: februárban a BBC egy volt műsorvezetőjét, Christa Ackroydot minősítették vállalkozó helyett foglalkoztatottnak, miután az adóhivatal beperelte. Neki utólag meg kell fizetnie az elmaradt szja-t és tb-járulékot (és a precedens aggodalomba ejtheti a tekintélyes rádió és tévé több más ismert arcát is). Az egyik nagy ételszállító, a Deliveroo viszont meg tudta győzni őfelsége bíróságát, hogy a futárai nem főállásúak, hiszen bármikor helyettesíthetőek.
AFP / Nicolas Maeterlinck
Mindezek után a The Economist szerint a Pimlico-ügy nagy hatással lehetne a piacra, ha a legfőbb bírák ítélete több jogot adna a gig economy sok dolgozójának. Még akkor is, ha napjaink haknizása annyira sokféle munkát jelent, hogy a cégek bőven találhatnának kibúvókat az alkalmazotti státus megadása alól.
Pedig a britek komolyan veszik a „korszerű foglalkoztatási gyakorlatot”: tavaly e témában készült hivatalos jelentés. Theresa May konzervatív miniszterelnök egy munkáspárti elődje, Tony Blair egy volt tanácsadójától, Matthew Taylortól rendelte meg az elemzést. A több mint 50 ajánlás közé tartozott, hogy adókedvezményeik csökkentésével érdemes lenne mérsékelni a látszatvállalkozások előnyeit. Taylor javasolta – és a londoni kormány fontolgatja – azt is, hogy a bizonytalan szerződésekkel foglalkozatott embereknek járjon magasabb minimálbér.
Annyi bizonyos, és a német biciklis futárok és társaik mozgolódása is jelzi, hogy a nyomott bérű alkalmi munka csak első pillantásra tűnik megfelelőnek. Kimarad például a számításból a munkaeszköz. A Foodora ételszállító egy futárja – aki a napokban név nélkül nyilatkozott, mert éppen üzemi tanácsot készül alapítani, és fél a megtorlástól – fel is sorolta a tételeket aSüddeutsche Zeitungnak. Sajátja a versenybicikli és a télre való meleg ruha, a vékony Foodora-egyenkabátért pedig kauciót fizetett. Okostelefonból újabb modellre van szükség, azt is a futárnak kell megvennie, és az adatforgalom is az ő költsége. A kerékpár karbantartása naponta legalább fél óra, de ezt a munkaidőt és az alkatrészeket csak részben fizetik meg, ami nagyjából azt jelenti, hogy a fizetség a minimálbér alá csúszik.
A XIX. századi klasszikus munkásság jutott a müncheni riporter eszébe, amikor a nagy, részben már nemzetközi futárszolgálatok, a Foodora, a Deliveroo és a Lieferando példájához kapcsolódva arról írt, hogy német nagyvárosokban már szerveződni kezdenek a korábban szervezhetetlennek tűnő internetmunkások. Tüntetések, sztrájkfenyegetések, szakszervezet-alapítási tervek vannak a levegőben. Üzemi tanács jött már létre Kölnben a Deliveroo-nál és a Foodoránál is. A kapitalisták nem egyformán reagálnak: a Foodora belement a dologba, a Deliveroo-nak egyik első dolga volt, hogy nem alkalmazza tovább az egyik szervezőt. Az üzemi tanácshoz persze alkalmazottak kellenek, és most a Deliveroo lassacskán csökkenti a foglalkoztatottak létszámát, nyilván addig, amíg olyan kevesen lesznek, hogy megszűnik az üzemi tanács jogi alapja.
AFP / Nicolas Maeterlinck
Igen, itt már alkalmazottakról is szó van. Mert az is a piaci fejleményekhez tartozik, hogy jó néhány német szolgáltató már nem tudta csupa alkalmi külsőssel elvégezni a munkát. Tavaly őszi adatok szerint a berlini Book a Tiger takarítóközvetítő és a Foodora már csak főállásúakat foglalkoztatott, a Deliveroonál 60 százalék kapott rendes fizetést. Ez persze nem szívjóság, hanem üzleti érdek. A cégek már nem a startup kategóriába tartoznak, hanem akkorák, hogy alkalmi munkásokkal nem tudják szavatolni a minőséget. Meg persze azt sem, hogy esőben is mindig legyen elég biciklis futár.
A németeknél, britekénél és máshol is szempont továbbá, amit Gary Smith példája és a többi bírósági ügy jelez: a gig economy szolgáltatói jobban járnak – legalábbis jól működő jogállamokban –, ha elkerülik a költséges munkaügyi pereket. Igaz, ha van is munkaszerződés, az sem az igazi. Az efféle szolgáltatók nem kötnek határozatlan idejű szerződéseket és nem alkalmaznak futárt, takarítót teljes munkaidőben.
Egészen más kategória – legalábbis jövedelemben – a pilótáké, mégis a gig economy különös példájaként írt nemrég aNew York Timesa Ryanair kapitányairól. Az ír fapados (a világ ötödik, Európa első légitársasága) munkaerőköltségei repült óránként és fejenként két eurót tesznek ki, ami alig feleannyi, mint a két fő versenytársnál, az easyJetnél a Norwegian Airnél. A főállású személyzet mellett sokan szerződéses partnerek. Német és brit hatóságok is vizsgálják ezt és a cég más adóelkerülés-gyanús ügyeit.
AFP / DPA / Bernd Settnik
Magyar könyvelők persze aligha csodálkoznának az olyan eseteken, mint például Robertus Van Boekel (időközben megszüntetett) foglalkoztatása. A pilótát a Ryanair egy tanácsadó céghez küldte, ott megdumálták vele, hogy ő igazából a Winged Foot káefté részvényese és igazgatója, és ez a kisvállalkozás pilótaszolgáltatást nyújt a Ryanairnek. Elszámolni persze repült óránként lehet. Felkészülés idejére, betegség esetére nincs pénz, és a Ryanair-uniformist nem kapja ingyen a kisvállalkozás.
Akik pedig a Ryanairnél szakszervezetesdivel próbálkoztak, rendszerint ugyanúgy jártak, mint a Deliveroo biciklis futárjai: az első adandó alkalommal megszűnt a vállalkozási szerződésük.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.