Született szabályszegők a franciák, ezért nem engednek a 90-ből?

Július elseje óta a francia autóutakon, tehát az olyan országutakon, ahol nincs középen szilárd elválasztó elem, vagyis előzés közben azonos sávba lehet kerülni egy szembejövő járművel, 90 km/óráról 80-ra csökkentették a maximális engedélyezett sebességet. A kormány egy rendelettel, tehát parlamenti vita nélkül nyomta át a szabályt.

  • hvg.hu
Született szabályszegők a franciák, ezért nem engednek a 90-ből?

De most 57 képviselő az Államtanácshoz, a legfelső francia adminisztratív hatósághoz fordult és a rendelet visszavonását követeli. Ilyen képviselői mozgósításra egy kormányzati dekrétum ellen nem volt példa az elmúlt hatvan évben. Pedig a kormány az emberi életek megmentéséről beszél. Tavaly Franciaországban 3477 ember halt meg az utakon. 2010-ben, az akkori kormány hosszabb távon 2000 alá szorította volna le a közúti balesetekben elhunytak számát. Az első években javultak a számok, de 2013 óta romlik a trend.

A közvélemény-kutatások szerint a franciák kb. hetven százaléka mégis a sebességcsökkentés ellen van. Innentől egy kicsit bele kell élni magunkat a franciák lelki világába. Ők született szabályszegők. Nem fizetnek a parkolásért és minden sebességhatárt túllépnek, abban bízva, hogy az össznépi szokást a hatóságok is figyelembe veszik. És többnyire ezt is teszik. A hivatalosan 90 kilométeres maximumot engedő autóutakon, amelyek a teljes francia úthálózat 40 százalékát teszik ki, 400 ezer kilométerrel, eddig százzal döngettek. Mostantól csak kilencvennel mennek majd, de még ezzel, a hivatalos maximumot meghaladó sebességgel sem biztos, hogy egy kis teherautó meg tud előzni egy kamiont.

És itt a fő gazdasági indok!

A francia vállalkozások sofőrjei száguldoznak a hatékony biznisz érdekében és közben mobiloznak. A friss rendelet alapján, erre kevesebb figyelem irányult, de ez is fontos, a mobilozó sofőrtől elvehetik a jogsit – vagyis a munkaeszközét. De ha időben leteszi és csak a sebességtúllépéssel bukik meg, akkor is kap néhány büntetőpontot. A francia rendszerben három, látszólag kis közlekedési vétséggel már annyi pontot lehet veszteni, amennyi a jogsi megvonásával jár. Tehát ezért a hatalmas tiltakozás.

A tudományos sajtó persze a korlátozás mellett van, és vizsgálatok tucatjaival igazolja, hogy van összefüggés az engedélyezett sebesség túllépése és a súlyos balesetek között. De mivel minden francia gyorsan hajt, és a balesetek „úgyis csak másokkal történnek meg és nem velem”, a korlátozás ellen vannak. Egészen addig, amikor egyszer az ő családjukban is történik valami, ami eddig csak másokkal fordulhatott elő.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.

Embereket mentett a tűzből az elítélt gyilkos Szabó Zoltán, aztán tarkón lőtte a szomszédját, akinek végül szintén megmentette az életét

Szabó Zoltán és gyerekkori barátja a nyolcvanas években hidegvérrel ölt meg egy nőt, de életfogytiglani büntetéséből végül csak tíz évet ült le, mert a kigyulladt szegedi bútorgyárban hősiesen helyt állt. 2015-ben aztán fura körülmények között fejbe lőtte Nagy Jenőt, akinek az életét végül ő maga mentette meg. Egy gyerekkorától brutális bűnöző furcsa karrierje.