szerző:
Balla Györgyi

Gulyás Gergely, kancelláriaminiszter először azt mondta, a tízmilliárd forintot meghaladja a támogatás, majd gyorsan pontosított: több tízmilliárdról van szó. Közben a gazdák továbbra sem értik, miért a környék legértékesebb területén akarnak építkezni, a polgármester szerint fölösleges aggódni, van még jó minőségű termőterület bőven.

Valóban termőföldeken építi fel debreceni gyárát a BMW, de ezek értéke eltörpül a beruházás teljes értéke mellett – jelentette ki Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a kormányinfón. Közölte, hogy összesen 440 hektárnyi területet vonnak ki, ezek értéke 1 milliárd forint, míg a teljes beruházásé 1 milliárd euró. A kettő között 320-szoros a különbség – fogalmazott a kancelláriaminiszter.

A BMW gyár tervezett helyszíne
©

Szerinte büszke lehet mindenki, hogy az ország nyugati felén lévő győri Audi-gyár után a keleti országrészben is megvalósul egy ekkora projekt. A miniszter úgy látja, hogy a földek kivonása megéri az árat, mert több mint 1000 munkahelyet teremt közvetlenül a gyár, míg közvetve ennek a többszörösét.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sajtótájékoztatót tart a Miniszterelnöki Kabinetiroda sajtótermében 2018. augusztus 14-én
©

Kérdésre válaszolva Gulyás Gergely elmondta, hogy a BMW-gyárban nem egyszerű betanított munkásokat alkalmaznak majd, hanem magas hozzáadott értékű munkát végeznek a dolgozók. Szerinte ezek a duális képzésből kikerült emberek lesznek, akik jóval az átlagos magyar fizetés felett fognak keresni.

A miniszter azt állította, hogy az állami támogatás pontos mértékéről még nem döntöttek, mert még nincs meg a gyár végleges terve, és az még fel sem épült. De azt elismerte, hogy az ilyenkor szokásos mértékben támogatják a beruházást. Faggatózásra elárulta, hogy a tízmilliárd forintot meghaladó – később pontosítva azt mondta – több tízmilliárdos támogatásról van szó. Csak összehasonlításképp: a Mercedes 29,7 milliárd forint állami támogatást kapott, amiért Kecskeméten épített gyárat.

Mekkora állami támogatást nyújt a kormány a debreceni autógyár létesítéséhez?

– ezt az írásbeli kérdést küldte el még augusztus 3-án Mesterházy Attila, MSZP-s képviselő Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszternek. Választ még nem kapott. A politikus emlékeztetett, azok a nagyvállalatok, amelyek sok munkahelyet hoznak létre, vagy nagy értékű termelést valósítanak meg, egyfajta kockázatcsökkentő támogatást kérhetnek a kormányzattól pénz, vagy adókedvezmény formájában. „Nyilvánvaló nemzetgazdasági érdek, hogy minél kisebb támogatással lehessen hazánkba csábítani befektetéseket, illetve lehetőleg olyan ágazatokban valósuljanak meg ezek a beruházások, amelyeknek nagy a hozzáadott értékük” – olvasható a miniszterhez írt levélben.

„Mennyibe fog ez nekünk kerülni? Én is adófizető vagyok, nyugodtan fogalmazhatok többes számban” – reagált a LMP-s Murguly Mátyás. Pártját is aggasztja az üzlet átláthatósága, szeretnék tudni, milyen megállapodással jön Debrecenbe a BMW. A képviselő hangsúlyozta, „a beruházás jól hangzik, de lehetnek negatív mellékhatásai, olyanok, amiken még a csok sem segít”. Emlékeztetett, hogy a BMW megjelenésével akár 30 százalékkal is drágulhatnak a lakások a városban, albérletet pedig lehetetlen lesz találni. „A lakhatási probléma csak egy a sok közül, csomó sebből vérzik az ügy”, a politikus szerint nem elég, hogy az ingatlanárak az egekbe ugranak majd, a bérek nem fognak változni. Úgy fogalmazott,

Győrben az Audi közelsége meghozta a bérversenyt: ha dolgozót akartak, muszáj volt emelni. Mellettünk Románia és Ukrajna van, ott kevesebbet keresnek, ezért kedvez majd a román és az ukrán vendégmunkásoknak a beruházás.

©

Murguly Mátyás a hvg.hu-nak azt mondta, ha a kormány nem mondja meg, mekkora támogatást vagy kedvezményt adott a BMW-nek cserébe a debreceni gyárért, pártja kiperli az adatokat. Csakúgy, mint a stratégiai partnerek esetében: Szél Bernadett, az LMP társelnöke még 2014-ben fordult közérdekű adatkéréssel az akkor még létező Nemzetgazdasági Minisztériumhoz, hogy megtudja, mekkora adókedvezményeket kaptak a vállalatok. A minisztérium azonban adótitokra hivatkozott, és nem adta ki az adatokat. Az LMP perelt, első- és másodfokon is nyert, majd a Kúria is kimondta, az adókedvezmény is közpénznek minősül, így az ilyen formában nyújtott támogatások összege is nyilvános adat. „Muszáj lesz a nyomásgyakorlásnak ezt a módját választani” – utalt Murguly Mátyás arra, hogy a debreceni ügyben is titkolózásra számítanak.

Más kérdés, hogy a beruházásokhoz kínált állami támogatásokat az Európai Bizottságnak is jóvá kell hagynia, így azok nem maradnak titokban. A támogatások listáját időről időre a Külgazdasági és Külügyminisztérium is közzéteszi, így egyszer nyilvános lesz majd az adat, kérdés, erre mennyit kell várni.

Polgármester: be kell vállalni

A város fideszes polgármestere, Papp László nemrégiben interjút adott a Debrecen Televíziónak. Azt mondta, hogy „Debrecen közigazgatási határain belül mintegy 17 ezer hektár termőföld van, melyből 10 ezer hektár jó minőségű. A BMW-gyár betelepítésére valamivel több mint 400 hektárnyi területet használnak majd fel, ami a jó minőségű termőföldterületek mindössze 4 százaléka.” A polgármester szerint a város jövője miatt ezt be kell vállalni, hiszen a munkaerőt, a város adóbevételeit, versenyképességét, vonzerejét tekintve „olyan mértékű előnyökkel jár, ami nem összemérhető azzal a hasznosítással, amelyet jelenleg képvisel ez a terület”. Beszélt arról is, hogy mire számíthatnak a gazdák: „azt az álláspontot képviseljük, hogy aki eladja a területet, attól megvesszük, viszont aki szeretne gazdálkodni, annak csereföldet biztosítunk”. Hangsúlyozta, hogy azon a környéken vannak hasonlóan jó minőségű termőföldek.

A földek egy része arrafelé aranyat ér, másik részén még a gaz is megsül

– mondta a hvg.hu-nak egy tanyagazda. Hozzátette: igazán értékes földet a Hortobágyig találni, „ahogy távolodunk a Tiszától, egyre rosszabb, csak legelőnek jó, vagy ott, ahol akácfa fogja meg a homokot, tűzifát lehet termelni, gazdálkodni nincs értelme".

©

A hvg.hu-nak egy debreceni nagyvállalkozó, Forgács Barna úgy becsülte, hogy azon a részen, ahol a BMW gyárat épít, egy hektár föld értéke 40 aranykorona lehet. A Magro.hu összefoglalója szerint Magyarországon egy hektár aranykoronában kifejezett értéke átlagosan 19. Gyengébb minőségűnek számítanak a 0 és a 17 aranykorona közé esők, jónak a 17 és a 25 közöttiek, kiválónak pedig a 25 aranykoronánál többet érők. Cikksorozatunk második részében a debreceniek közül volt, aki örült a beruházásnak, mert az üzemben normális fizetésért lehet majd dolgozni, lesz normális buszjárat, rendes infrastruktúra, esetleg kerékpárút. Másoknak viszont nem tetszik, hogy – ahogyan ők fogalmaztak – az orruk előtt adják el a magyar termőföldet.

A helyieket aggasztja az is, hogy a város, állami garanciával ugyan, de 44 milliárd forintos hitelt vesz fel az új ipari parkra. A kölcsönről azt lehet tudni, hogy

  • rövid futamidejű,
  • 2023-ig kell visszafizetnie a városnak,
  • két lépésben hívnák le: idén 8,5 milliárdot, jövőre 35,5 milliárdot használnának fel,
  • a földekért kapott pénzből előtörlesztenének vagy végtörlesztenének.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!