Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
A régi autó már nem csupán gyűjtői szenvedély vagy feltűnési viszketegség, hanem nagyon is jól fialó befektetés
Kétszáznál is többen szorgoskodnak a világ legnagyobb autórestauráló műhelyében, amelyet egy ausztrál üzletember, Jim Byrnes alapított – a Fülöp-szigeteken. Az egykori amerikai légibázis, Clark Freeport Zone elhagyott hangárjaiban kapcsolt nagyobb sebességre az eleinte személyes hobbiként indult biznisz. Byrnes néhány évvel ezelőtt eladta előző vállalkozását, s az így szerzett 100 millió dollárból kezdett régi Jaguarokat, Porschékat, Rolls-Royce-okat vásárolni. Úgy kalkulált, hogy ha egy 25 ezer fontért megszerzett régiséget Európában vagy az USA-ban hozat rendbe, az 225 ezer fontjába kerül, eladni viszont csak feleennyiért tudja. Ezért esett a választása az olcsó bérű filippínókra, akik családi vállalkozásokban lesték el a karosszériajavítás fogásait. Őket alkalmazta és persze képezte át luxusautók felújítására. Byrnes már arról beszél, hogy különleges műhelye hamarosan nemzetközi oldtimer-felújító szakmunkásképző hellyé válhat.
A szekér ugyanis a vártnál is jobban szalad. Kína újabban megőrül a klasszikus autókért. A több száz milliós többség nézi, a néhány százas multimilliárdos kisebbség pedig gyűjti ezeket a műszaki régiségeket. Sőt egyre több alkalmat szerveznek arra, hogy meg is lehessen mutatni az új szerzeményeket. Ideális hely erre a minden év októberében megrendezett Bund Classic, a sanghaji híres parti promenádra felsorakozó öreg luxusautók találkozója. A kínai elit tagjai nem is érik be négykerekű drágaságaik mutogatásával, a társadalmi eseményen kalapkölteményeket viselő hölgyeiket is közszemlére teszik. Hongkongban is virágzik az üzlet – állítja Carl Yuen, a 600 tagot számláló helyi oldtimerklub alelnöke. A régi autók szerelmesei úgy vélik, van akkora respektje egy fél évszázados, jó állapotú MGB-nek (a British Leylandnál készült roadster), mint egy 50 ezer dolláros, zsír új Mazda MX5-nek.
Kínában nem kis kihívás régi autót szerezni. Az állam ugyanis tiltóvámokkal és extra adókkal igyekszik távol tartani a leharcolt csotrogányokat a szmogtól ezek nélkül is szenvedő országtól. Csakhogy a régi autó már nem csupán gyűjtői szenvedély vagy feltűnési viszketegség, hanem nagyon is jól fialó befektetés. Ha az utóbbi egy évben le is lassult a vintage járművek értéknövekedése, hosszabb időtávon vizsgálva semmilyen régiség – a borokat, a művészi alkotásokat, a régi érméket vagy akár a kínai porcelánt is beleértve – felértékelődése még csak meg sem közelítette a koros autószépségekét.
A pénzen kívül hozzáértés és szerencse is kell a jó választáshoz: egy londoni székhelyű, a történelmi automobilok áralakulását elemző cég indexe szerint az elmúlt évben a Ferrarik értéke több mint 3 százalékkal nőtt, míg a Porschéké valamelyest csökkent. Mivel Hongkongban több a potenciális vásárló, mint a hozzáértő tanácsadó, a távol-keleti piacon erős Macey & Sons' aukciósház idén nyáron bejelentette, hogy megnyitja oldtimer-divízióját a hétmillió lakosú metropoliszban.
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Szabó Zoltán és gyerekkori barátja a nyolcvanas években hidegvérrel ölt meg egy nőt, de életfogytiglani büntetéséből végül csak tíz évet ült le, mert a kigyulladt szegedi bútorgyárban hősiesen helyt állt. 2015-ben aztán tisztázatlan körülmények között fejbe lőtte Nagy Jenőt, akinek az életét végül ő maga mentette meg. Egy gyerekkorától brutális bűnöző furcsa karrierje.